Pagina 1 van 1

Licentie.. En nu?

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 13:35
door Kevingeers
Hoi hoi,

Ik ben nieuw in de rally wereld, maar wel van plan er egt iets mee te gaan doen! Nou heb ik een auto kunnen regelen, te weten een BWM 318I uit 1990. En ik wil mij komende week inschrijven voor een rally cursus, om zodoende mijn licentie te halen. Maar wat dan..?

Kun je dan gewoon meedoen aan een aantal willekeurige sprints? Hoe schrijf je je in en aan welke voorwaarden moet je voldoen..? En misschien niet geheel onbelangrijk.. Wat kost het om mee te doen aan zulke sprints?

Alvast bedankt!

Groetjes, kevin
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 14:34
door stefanjonas
Weet je zeker dat je zo zonder de echt benodigde voorkennis erin wilt 'springen'?

Ik wil je aanraden om heel goed te bedenken wat je wilt, en hoe je dat wilt bereiken (ook financieel gezien)

Als je financieel gezien geen limiet hebt, dus onuitputtelijke bronnen is het heel makkelijk, dan komt het aardig in de richting van wat je zelf zegt. Licentie, auto en rijden maar...
Maar moet je moeite doen voor je centen, dan is het handig om eerst goed duidelijk te hebben wat je wilt, en hoe.

Heb ooit eens uitgerekend, uitgaande van de Volvo Original cup, dat je voor een rally zo'n 1500 euro nodig hebt, en voor een sprint zo'n 800 euro. Dit is dan wel zonder vaste lasten als verzekering voor je rallyauto. Die komen daar nog bij op. Ook heb je een flink startbedrag nodig om benodigde dingen te financieren. (service materiaal, etc.)

Ik heb een mooi schema opgesteld (vorig jaar) waaruit bij mij de conclusie kwam dat het (nog) niet haalbaar is... doe me een pb met je mailadres en dan mail ik je dat wel door.

In ieder geval wel veel succes met je start!

Groetn, Stefan

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 15:47
door Franed rally
Ik adviseer je om eerst een ervaren navigator zoeken om je helpen met admistratieve handelingen.
Heb je al een service team geregeld ?

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 15:54
door rallyfreak1
ik ben in 2008 begonnen heb 4 sprints gereden en 1 rally.

was al met al rond de 10000 eurie kwijt incl aanschaf auto-brandwerende kleding-helm-inschrijving- cursus-overnachtingen-benzine-verzekering
en we rijden low budget we hebben dit seisoen in een nissan micra gereden.

maar je moet niet denken dat je rijd ding in de schuur en wachten op de volgende sprint/rally ,want tussen de wedstrijden door moet er ook onderhoud gepleegd worden zoals motor delen (lagers-keeringen)
remmen-banden schokbrekers enz enz dus jebent echt het hele jaar bezig om het rijdende te houden.

maar als je er wel aan begint is het wel super gaaf eenmaal aangestoken en je komt er niet meer vanaf.

groet dirk de boer

ps als je meer wilt weten stuur dan ff een pb

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 16:06
door Kevingeers
Hmm.. Geld, geld en geld.. Ik wist dat het duur was, maar ik dacht dat je ook wel een soort van "beginners" rally had. Meer voor de amateurs. goedkoper, als goeie start..

Als ik komend seizoen nou gewoon ipc kijken ook daadwerkelijk ga informeren bij de teams. Is het mogelijk dat ik zo via via er wel inrol voor 2010. Maar is het dan raadzaam dit jaar al mijn licentie te halen (2-2009).

En zou ik hiervoor beter een auto voor kunnen huren, of is een bmw 318I voor 500 euro een beter idee voor één maandje te nemen..?

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 16:16
door rallyfreak1
als je je licentie haalt hoef je hem volgens mij volgend jaar alleen te verlengen maar daarvoor kun je zo informeren bij de knaf

ik zou als ik jou was ook even informeren bij een aantal cups 205 cup
325 cup volvo cup ze kunnen waarschijnlijk nog meer info verstrekken

wij zijn namelijk ook zo begonnen auto gekocht en rijden maar.
was wel een super jaar maar in sommige dingen hadden wij ons ook vergist :wink:

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 16:38
door Kevingeers
Ik heb nu min of meer wel duidelijk dat het niet voldoende is om een willekeurige auto aan te schaffen en een licentie te halen..

Maar welke dingen moet ik minimaal regelen wil ik meedoen aan de meest goedkope tak van deze bijzondere sport..?

Kon het maar met auto licentie en 200 euro:P en dan een jaar lang:lol:..!
Lang leven de mooie dromen.. :oops:

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 17:09
door Sponsor
Het is duidelijk dat je de rallysport zwaar onderschat.Met deze instelling kom je er zeker niet.Haal eerst maar eens een navigatie licentie en probeer een jaartje je in te zetten bij een team dan beoordeel je het zeker anders....misschien is de autocross wat voor je,daar kun je voor een klein budget leuke rondjes rijden in de BMW. :wink:

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 17:15
door Kevingeers
Sponsor schreef:Haal eerst maar eens een navigatie licentie en probeer een jaartje je in te zetten bij een team dan beoordeel je het zeker anders...


Dus je raad aan eerst een seizoen te gaan navigeren..? Dat lijkt me ook heel leuk, uiteindelijk kun je dan natuurlijk altijd nog verder gaan met rijden als ik dat dan nog wil. Maar kan ik dan beter alleen een navigatie licentie gaan halen, of is het dan net zo makkelijk om meteen de rijders licentie te gaan halen? En als navigator, eigenlijk dezelfde vraag.. Hoe begin je dan daarna?

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 18:14
door Sponsor
Een navilicentie halen is de beste start.Kost niet veel.Kijk anders eens op de KNAF site en vraag daar info op.Als je bij iemand kunt instappen is het gebruikelijk dat jij het inschrijfgeld voldoet.Is altijd nog een stuk goedkoper dan het rijden.Tevens moet je investeren in de kleding en helm met de juiste homoligatie nummers.Dit kost ook een leuk bedrag...maar dan heb je al wel een begin.Houd er rekekning mee dat als je een helm aanschaft dat je er een HANS op kan zetten,want dat wordt binnenkort verplicht.Na 2 uitgereden Sprints mag je een licentie aanvragen om rallys te navigeren.Indien je dan toch volgend jaar je rijdersexamen wilt behalen dan hoef je geen examen te doen voor de navi. :idea:

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 18:17
door RG-Rallysport
Kevingeers schreef:
Sponsor schreef:Haal eerst maar eens een navigatie licentie en probeer een jaartje je in te zetten bij een team dan beoordeel je het zeker anders...


Dus je raad aan eerst een seizoen te gaan navigeren..? Dat lijkt me ook heel leuk, uiteindelijk kun je dan natuurlijk altijd nog verder gaan met rijden als ik dat dan nog wil. Maar kan ik dan beter alleen een navigatie licentie gaan halen, of is het dan net zo makkelijk om meteen de rijders licentie te gaan halen? En als navigator, eigenlijk dezelfde vraag.. Hoe begin je dan daarna?


Stuur me je mail adres maar via een PB dan zal ik wat info sturen naar je mbt navigeren etc

BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 22:21
door V.D.G Rally team
Kevingeers schreef:
Sponsor schreef:Haal eerst maar eens een navigatie licentie en probeer een jaartje je in te zetten bij een team dan beoordeel je het zeker anders...


Dus je raad aan eerst een seizoen te gaan navigeren..? Dat lijkt me ook heel leuk, uiteindelijk kun je dan natuurlijk altijd nog verder gaan met rijden als ik dat dan nog wil. Maar kan ik dan beter alleen een navigatie licentie gaan halen, of is het dan net zo makkelijk om meteen de rijders licentie te gaan halen? En als navigator, eigenlijk dezelfde vraag.. Hoe begin je dan daarna?


En denk je dat navigeren niets kost ?? De meeste of alle teams vragen om het inschrijfgeld te betalen. Dus dan kost het +- € 350,- voor een sprint.

BerichtGeplaatst: ma dec 29, 2008 13:13
door mantaboy
Kevingeers schreef:
Sponsor schreef:Haal eerst maar eens een navigatie licentie en probeer een jaartje je in te zetten bij een team dan beoordeel je het zeker anders...


Dus je raad aan eerst een seizoen te gaan navigeren..? Dat lijkt me ook heel leuk, uiteindelijk kun je dan natuurlijk altijd nog verder gaan met rijden als ik dat dan nog wil. Maar kan ik dan beter alleen een navigatie licentie gaan halen, of is het dan net zo makkelijk om meteen de rijders licentie te gaan halen? En als navigator, eigenlijk dezelfde vraag.. Hoe begin je dan daarna?


Stuur maar een PB met je contactgegevens, zover is Bergen op Zoom niet. Kan je meteen zien wat een redelijk standaard opgebouwde 325i inhoud.

BerichtGeplaatst: ma dec 29, 2008 13:23
door official No. 27768
Tip: Licenties verlopen ook (net als je kleding homologatie enz). Zorg er dus voor dat je voordat je ergens aan begint ook al een plan / budget hebt zodat je het jaar erop niet alles opnieuw moet gaan halen.