Hoe bouw ik een rallyauto?

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Hoe bouw ik een rallyauto?

Berichtdoor Shifty » zo apr 05, 2009 11:55

Heeft iemand een soort handleiding waarmee ik bv puntsgewijs een rallyauto kan opbouwen?

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen en waar allemaal op gelet word.

Ik heb de homologlatie en annex wel.

Groeten Arjan Tuinstra
Shifty
 
Berichten: 12
Geregistreerd: wo maart 12, 2008 16:46
Woonplaats: Veendam

Berichtdoor Jaccoooo » zo apr 05, 2009 12:11

om wat voor auto gaat het :?:
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Shifty » zo apr 05, 2009 12:14

een alfa 145 QV
Shifty
 
Berichten: 12
Geregistreerd: wo maart 12, 2008 16:46
Woonplaats: Veendam

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo apr 05, 2009 12:43

Shifty schreef:een alfa 145 QV


Is denk ik een auto waar weinig rally ervaring in Nederland mee is......
Misschien oet je wel kijken bij circuit autos heb je in iedergeval een basis om te beginnen. Veel zelf uit proberen daarna.

mijn ervaring is wel begin met een goede body, compleet strippen,doorlassen, kooi inbouwen en dan begint de ellende van ,tijd te kort, geld te kort ,bedenken waarom iets niet werkt overnieuw beginnen .....

groetjes Roger
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor Shifty » zo apr 05, 2009 12:52

daar noem je nou net de punten waar ik op doel:

doorlassen: waar en hoe?

algemeen waar de beginnen en te eindigen?
Shifty
 
Berichten: 12
Geregistreerd: wo maart 12, 2008 16:46
Woonplaats: Veendam

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo apr 05, 2009 13:19

Shifty schreef:daar noem je nou net de punten waar ik op doel:

doorlassen: waar en hoe?

algemeen waar de beginnen en te eindigen?


doorlassen is juist heel moeilijk teveel niet goed en te weinig niet goed, Alfa dealer Sam van Lingen heeft nogal wat race ervaring.............

Over het algemeen is het zo dat delen die veel lijden,denk aan schokbrekers bevestigingen; maar ook waar het brandschot voor tov chassisbalken kan knikken; maar het verschilt per auto type helaas

roger :?
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor briljant » zo apr 05, 2009 13:22

Aangezien een circuit wagen geen gravel en jumps heeft, zit er nog wel wat verschil tussen tussen een rally auto en een circuit auto. :wink:
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo apr 05, 2009 13:26

briljant schreef:Aangezien een circuit wagen geen gravel en jumps heeft, zit er nog wel wat verschil tussen tussen een rally auto en een circuit auto. :wink:


klopt helemaal alleen denk ik dat je met een Alfa 145 weinig ervaring in rally-rijdend nederland hebt en je ergens moet beginnen. Natuutlijk zijn er legio verschillen maar als basis ............ :wink:
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor Shifty » zo apr 05, 2009 13:48

oke oke maar eigenlijk willen wij een algemene auto opbouwen voor rallysprints.
Dus zoeken wij een algemene richtlijn.
Ik snap dat dat per auto verschillend is maar in het algemene stappenplan zal toch niet zo'n heel groot verschil zitten toch.

Gewoon iets van: hoe iets te doen en aan te pakken.
Shifty
 
Berichten: 12
Geregistreerd: wo maart 12, 2008 16:46
Woonplaats: Veendam

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo apr 05, 2009 13:58

Shifty schreef:oke oke maar eigenlijk willen wij een algemene auto opbouwen voor rallysprints.
Dus zoeken wij een algemene richtlijn.
Ik snap dat dat per auto verschillend is maar in het algemene stappenplan zal toch niet zo'n heel groot verschil zitten toch.

Gewoon iets van: hoe iets te doen en aan te pakken.


1. koop een auto waar je qua body niet veel aan hoeft te herstellen, kompleet strippen. doorlassen. dan Kooi inbouwen en spuiten.
daarna ga je opbouwen van de carrosserie met interieur.
Motor, versnellingsbak (zorgenkindje bij alfa) moeten 100% ZIJN.Denk aan distributie van een QV niet het beste deel van de motor. Goede koppeling een gecinterdeplaat is niet altijd het beste,
Motor tuning informeer eens bij squadratuning hebben nogal wat kennis in huis.

Beste tip logisch nadenken .................
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor Robert_ » zo apr 05, 2009 14:04

Kijk anders hier eens.
Is welliswaar het verslag van de opbouw van een 205 GTI, maar dan heb je wel een idee wat er allemaal moet gebeuren.
Afbeelding
www.robertvierhout.nl
Avatar gebruiker
Robert_
 
Berichten: 662
Geregistreerd: vr mei 18, 2007 9:30
Woonplaats: Nunspeet

Berichtdoor Shifty » zo apr 05, 2009 14:11

dit lijkt aardig.
dankje
Shifty
 
Berichten: 12
Geregistreerd: wo maart 12, 2008 16:46
Woonplaats: Veendam

Berichtdoor Roger en Jolanda » zo apr 05, 2009 18:49

Shifty schreef:dit lijkt aardig.
dankje


misschien op het forum van : http://forum.alfaclub.nl/index.php (sorry voor dit forum lol)
kunnen ze je daar wat opweg helpen
wat ik net even voor je heb gelezen zijn er bij alfa diverse specifieke delen die je moet verstevigen

roger
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor Jeroen » di mei 05, 2009 21:59

Wellicht is het zinvol om eerst een rallyklare rally auto te kopen en daar een poosje mee te gaan rijden. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je eerste zelfgemaakte rally auto veel te veel tijd en geld kost en dat als je klaar bent je over veel onderdelen zal zeggen: achteraf had ik dat anders willen doen. Met alles nieuw heb je geen garantie dat het een goede rallyauto is, dus als je een gebruikte koopt heeft een ander al de grootste hap van de afschrijving voor je betaald en weet je dat je door de keuring komt en dat ie rally's uit kan rijden. Mijn eerste zelf gebouwde rally auto had al een storing na 100m op de eerste proef... good luck!
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor denny » vr jul 10, 2009 13:21

Roger en Jolanda schreef: en dan begint de ellende van ,tijd te kort, geld te kort ,bedenken waarom iets niet werkt overnieuw beginnen .....

groetjes Roger


Zo herkenbaar hahaha. Een ding wat ik al anders zou doen. Ik zal nooit en te never meer een schroefkooi plaatsen. Zonde van het geld.

Maar in mijn homologatie stond wel degelijk waar de kas minimaal doorgelast diende te worden en waar er verstevigingsplaten geplaatst diende te worden. :wink:

Wat doorlassen betreft. stitchwelden geeft scheuren langs de las. Wat ik tegenwoordig vaak hoor is dat ze het aantal puntlassen gewoon verdubbelen Geeft stevigheid en toch nog enige flex. Misschien beter voor een rallyauto.
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron