205 gekocht, strippen begonnen... en nu?! :D

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Rowel.VDZt » di maart 15, 2011 23:06

Nou Martijn... zie hier de post waar ik net mee bezig was! Enneuh, 8 ingeschreven equipes. Dan zijn er vast meer zoals Martijn en ik die helemaal nieuw beginnen! Wordt hopelijk een leuke rookie-strijd in het achterveld! :D

En die handrem... die moet inderdaad nog wat verbouwd worden maar zit nu al vrij kort achter de versnellingspook wanneer ik van 4 naar 5 ga. Eens kijken of ik dat nog voor deze rally netjes op kan lossen (en of ik er anders nog goed genoeg bij kan als hij vlak ligt) en anders wordt het na de TankS een compleet nieuwe maken die precies goed uitkomt.

Zo, dat waren weer heel wat dagen hard werken! De auto is nu zo goed als klaar. Technisch is hij in principe in orde, voor de elektriciteit breng ik hem morgenvroeg naar Franc Harperink en die gaat zorgen dat alles werkt zoals het hoort. (De lampenbar is zolang van Terry geleend! :D)

Er zijn vooral overal kleine dingetjes aan de auto gebeurd die nog af moesten. Door gigantische elektrische storingen in de auto heeft het tot afgelopen vrijdag geduurd voordat de APK rond was. (Franc heeft compleet nieuwe kabels moeten trekken!) Dus afgelopen zaterdag eindelijk echt de straat op! Naar tankstation en daarna richting Veghel om een keer goed uit te laten lijnen... tank vol en net onderweg.... BOEM... overal stoom... Auto snel stilgezet waarna we er achter kwamen dat een koppeling tussen 2 koelslangen niet zo sterk was als hoort. Onze bus met gereedschap erbij waarvan de chauffeur meteen al zei dat ie de aanhanger wel zou halen, maar zoals het hoort hebben we het ter plekke op weten te lappen en zijn we op eigen kracht weer thuis gekomen!

Maandag gefixt en 's middags alsnog naar Veghel om uit te lijnen. Schoot halverwege de einddemper los... Noujah, we waren toch bijna bij de garage dus we zouden hem er daar wel op zetten, natuurlijk moest wel even gas gegeven worden op het rechte stukje waar we net op kwamen! Dat klonk vet!!! Maar daar was de motoragent die net van een motorrijder het rijbewijs had afgepakt op het zelfde stukje weg en op het punt stond weg te rijden het niet helemaal mee eens... De snelheid was binnen de grenzen, maar dat geluid! Nou, die kwam dus direct achter me aan met de bekende tekst op het bordje. Ik aan de kant en natuurlijk de vraag: "Ga je daar mee racen ofzo?!" met volgend op mijn positieve antwoord: "Is ie dan wel verzekerd!". Door het feit dat m'n navi die langs me zat alle papieren, incl. het APK bewijs van 4 dagen oud direct paraat had geloofde hij wel dat het geluid van de uitlaat een oprecht pech gevalletje was. Nadat ik hem beloofd heb het toerental laag te houden en bij de garage de uitlaat direct te fixen mochten we verder. Dat zijn tenminste bonuspunten voor de eerste testrit waar niets mechanisch mis gaat!

Zo staat het groene monstertje er nu bij:
Afbeelding

Ow, we hebben vandaag ook meteen even de dB meter van het jongerencentrum waar ik veel voor heb gewerkt en waar mijn navi nog steeds werkt gebruikt. Op de plek zoals ie nu staat (wat niet ideaal is met die rijplaten en muur direct achter de uitlaat) gemeten volgens de regels komt ie niet boven de 95 dB(A), dus dat zit ook goed!

Morgen dus naar Harperink voor de elektra, en dan terug naar ons voor de laatste dingen. Dit zal 99% nakijken en verbeteren zijn van wat er al in zit, gezien alles wat er op moet er wel zo'n beetje op zit intussen. Daarnaast natuurlijk afwerkklusjes als het echt dicht maken van het brandschot enzo, maar dat kan pas wanneer we zeker weten dat er niets meer door hoeft. Nog wat stickers plakken hier en daar en dan goed schoon maken. Ow, en natuurlijk niet te vergeten, alle stomme dingen die we zijn vergeten, er alsnog af donderen of niet goed blijken te zijn! :D De vrijdagmiddag is in principe gereserveerd voor het inpakken van de bus voor de service. Onze slaapplek in (de buurt van) Emmeloord is ook geregeld en we zijn er vanaf vrijdag welkom, dat wordt dus vrijdagavond heen rijden, vroeg ons bedje in, en dan zien we iedereen zaterdag! (Ik post voor vertrek waarschijnlijk nog wel een fototje dat ons hele span klaar staat voor vertrek... :))
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Rowel.VDZt » di maart 22, 2011 0:52

Zo, we zijn weer terug van onze eerste rally ervaring. Ik kan in ieder geval zeggen dat we er van genoten hebben! Helaas was de short rally voor ons wel heel erg short... Er is met de koppeling "iets" mis gegaan waardoor aan de start van KP2 ineens het koppelingspedaal onder mijn voeten weg viel. Auto snel aan de kant geduwd want we stonden al in de poort voor de TC (nog niet in controlegebied in ieder geval!). Bij het snel even voelen aan het koppelingshendel onder de motorkap bleek dat deze compleet los hing en zelfs een centimeter naar boven en beneden kon bewegen. Duidelijk niet fixbaar en dus helaas einde verhaal van onze eerste zeer "shorte" short rally.

Maar dan toch eerst even terug naar het begin:

Afgelopen week hebben we hard gewerkt om de laatste hand aan de auto te leggen. Vooral ook het voorbereiden van de service heeft deze keer veel tijd gekost. De auto heeft ook nog lang bij Harperink binnen gestaan om alle elektra in orde te maken waarna we vrijdag de laatste hand aan de auto hebben gelegd. Helaas waren er nog wat meer klusjes te doen dan verwacht waardoor we uiteindelijk pas om iets voor 3 in Emmeloord waren.

Laden vrijdagnacht:
Afbeelding

En mede mogelijk gemaakt door:
Afbeelding

De volgende ochtend zijn we relatief uitgeslapen de auto af gaan laden en richting service gegaan. Dankzij een fantastisch service team ging dat allemaal nog super. Daarna Paul en ik naar de documenten controle, ook geen probleem. Vervolgens zijn we vertrokken om te verkennen, en toen zijn we begonnen met beginnersfouten maken... :) (Hopelijk betekend dit dat we die fouten de volgende keer niet meer maken!) Direct langs het rally serviceterrein reden we al de eerste keer fout waarna ik snel wilde keren via een uitritje op de stoep. Normaal geen probleem, blijkt dat in Emmeloord die stoepjes net wat hoger zijn dan thuis! Bons, rand van de auto op de stoep. Noujah, zal wel meevallen dachten we nog, tot 150 meter verderop ineens de side-skirt van m'n Volvo voorbij gevlogen kwam! Maar weer gekeerd, side-skirt in de auto gegooid en weer verder.

Je kan je de blikken van de officials bij de briefing van de eerste proef wel voorstellen wanneer je met een verkenningsauto voorbij komt waar de side-skirt al achterin ligt! (Zo ook bij het terug komen op het serviceterrein na het verkennen met een side-skirt onder je arm! :D) Tijdens het verkennen van de eerste proef waren Paul en ik zo druk met vanalles en nog wat dat we een afslag naar rechts compleet over het hoofd hebben gezien en dus verkeerd reden. Tegen de tijd dat we daar achter kwamen waren we al compleet de weg kwijt en zat er niets anders op dan om de proeven heen terug te rijden naar het begin van KP1. Door alle vertragingen hebben we KP1 en KP2 maar 1 keer kunnen verkennen. Dit leverde natuurlijk al de nodige extra spanning op gezien we al door hadden dat dit behoorlijk technische proeven zijn met heel geniepige punten. Het verkennen van KP3 en KP4 ging vervolgens vrij vlot waarna we terug gekeerd zijn naar de service.

Het was heerlijk om te zien hoe er rust was in de service. Jan had alles volledig onder controle wat erg prettig is om te zien!
Afbeelding

De technische keuring had de auto inmiddels ook probleemloos doorlopen. Enkel een opmerking over de manier waarop de brandblusser van de brandblusinstallatie bevestigd was maar dat hoeft de volgende rally pas opgelost te zijn. Al met al ben ik dus zeer tevreden over de auto die we hebben gebouwd!

Wel was de luchtmassameter kapot gebleken en hebben we die een moeten lenen, helaas van een 1600 wat later op de proef behoorlijk wat vermogen bleek te schelen.

Vervolgens vertrokken vanaf de service:
Afbeelding
En ja, dat zijn veel emoties tegelijk op die koppies!

Ons eerste startpodium, nu gaat het dan echt beginnen!
Afbeelding

En wat was het een geweldig gevoel om aan de start van onze eerste rallyproef te staan. Onze eerste rit verliep super voor een eerste rit. M'n navi zat hier en daar compleet op de verkeerde bladzijde van z'n notes, ik remde hier en daar zo vroeg dat ik toch echt nog even een dotje gas moest geven in z'n 2 om alsnog echt aan te remmen voor de bocht en zo waren er nog genoeg dingen die niet 100% waren, maar die weten we nu te zitten en kunnen we gaan verbeteren! Ik ben in ieder geval erg tevreden met de tijd die we op een slecht verkende proef in een auto waar we 45 km in testgereden hebben met 0 ervaring in een rallyauto op racesnelheid (ja, de cursus, maar dit is wel even andere koek!) neergezet hebben.

Helaas hebben we ons groene monstertje dus met een behoorlijk heftige griep aan de kant moeten zetten voor de start van KP2. Morgen gaat hij helemaal uit elkaar en dan gaan we er achter komen. Waarom morgen pas? We hadden ons voorgenomen eerst ons hok een keer echt netjes te maken en kasten te zetten enzo om een keer echt van de troep af te zijn. Dit hebben we dus de afgelopen dagen gedaan, hiervan snel foto's!

De koppakking zoals MartijnB in het TankS topic opperde is in ieder geval nog in orde als het goed is, maar we gaan de hele motor en bak sowieso een keer goed doorlichten om zeker te zijn dat er niet meer is beschadigd. Ook hierover snel meer info!

PS. Alle foto en video materiaal van onze eerste en tot nu toe enige KP zijn meer dan welkom!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo maart 23, 2011 0:23

Om te beginnen ons hok met de nieuwe inrichting:
Afbeelding

En ja, dit is dus al na het klussen van vanavond... :)

Zie hier ons probleem van afgelopen zaterdag. Een druklager dat na nog geen 100 km is geëxplodeerd!
Afbeelding

Tijdens het demonteren kwamen we al kogeltjes tegen op de buitenkant van de bak. Als je goed kijkt op de foto zie je links onderin nog wat meer onderdelen liggen. Hoe een druklager het al zo snel kan begeven is nog een raadsel, maar gelukkig betekend dit dat het probleem als het goed is snel op te lossen is. De koppeling en dergelijke zagen er nog super uit dus nu zo snel als mogelijk de auto weer in elkaar en deze keer echte test kilometers maken!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Rowel.VDZt » di maart 29, 2011 23:39

Zo, de oorzaak van het gesmolten en geklapte druklager is boven water! Er blijken 2 soorten bussen te bestaan voor het koppelingshevel. Wij dachten dat geel en wit puur te maken had met een andere fabriek ofzoiets, blijkt het wel degelijk goed geregeld te zijn bij Peugeot en het gaat dus over 2 verschillende types! Op service box staat bij de 205 voor deze bak dus ook enkel het verkeerde type vermeld. De verschillen zijn minimaal, maar ze zijn er. Blijft toch jammer dat het zoals het spreekwoord al luid een dure rally moet kosten om te ontdekken dat 5 euro (als het al zo veel is!) aan onderdelen niet kloppen.

Maarja, weer wat geleerd en in ieder geval de oorzaak gevonden. Nu weer opbouwen en testen! In de tussentijd is ook veel onderhoud weer gedaan en zijn er links en rechts kleine dingen aangepast en verbeterd.

Zoek de verschillen!
Afbeelding

En nog een keer.
Afbeelding

Door de kleine afwijking van de positie van het kopelingshevel is het druklager waarschijnlijk aan gaan lopen en een "behoorlijk" warm geworden met dit als gevolg. De 2 daders staan er aan weerszijde langs.
Afbeelding
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor mantaboy » wo maart 30, 2011 7:15

Dure maar wel wijze les. Kwam er ook te laat achter dat wiellagers in Duitsland maar 24 euro per stuk zijn ipv 110 euro hier in Nederland. Ze gaan ook net zo lang mee, dus nu voortaan ook stuk goedkoper uit.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Franky » wo maart 30, 2011 11:20

Je moest eens weten hoeveel rallyauto´s na 1 proef uitgeschakeld zijn door een onderdeeltje van minder dan 10 euro.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor mantaboy » wo maart 30, 2011 11:58

Teveel, net zoals regelmatig lease auto's. :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo maart 30, 2011 13:30

Precies, en zo lang de vervolgschade niet groter is dan het vervangen van minder dan 10 Euro onderdelen en een paar uur werk, en een rally die wat korter is dan gepland, dan doe ik het er voor! De oorzaak is in ieder geval gevonden en dat is het belangrijkst. We hebben ook gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt en er een echt HDI dif opgezet.

Vanavond alles weer onder de auto knutselen, en dan hopelijk dit weekend eindelijk echt testen! :)
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor official No. 27768 » wo maart 30, 2011 14:11

Franky schreef:Je moest eens weten hoeveel rallyauto´s na 1 proef uitgeschakeld zijn door een onderdeeltje van minder dan 10 euro.

en 10 millimeter :roll:
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor rallyfreak1 » wo maart 30, 2011 16:57

En 10 minuten :oops: :cry:
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor michel uit berg » wo maart 30, 2011 20:55

ik ben ook een nieuw projectje begonnen, heb een corsa c gsi gekocht en ook begonnen met strippen...... long way to go......
michel uit berg
 
Berichten: 672
Geregistreerd: do jul 25, 2002 20:57
Woonplaats: berg city

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo maart 30, 2011 22:23

Ow so very very long.... ;)

Ik ben in ieder geval wel heel blij dat we de planning om de auto na een half jaar klaar te hebben op 3 weken na gehaald hebben. Nu hopen dat de kinderziektes er een beetje snel uit willen (zaterdag als het goed is eindelijk de tijd om een keer echt kilometers te kunnen maken om te testen) en dan ben ik erg nieuwsgierig wat onze tijden worden wanneer Paul de juiste bladzijde van de notes weet te vinden en ik m'n rempunten niet meer 50 meter te vroeg leg om alsnog in z'n 2 gas te geven richting een rond haaks... :D

Oefenen, leren, oefenen, leren en nog een keer!... Ow, en bijna vergeten, hopelijk zo min mogelijk (grote) fouten maken... ;) Om te beginnen zaterdag eens serieus kijken of het technische deel van de sport het in zich heeft om meer dan 100km mee te gaan.. :)
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor mantaboy » do maart 31, 2011 7:26

michel uit berg schreef:ik ben ook een nieuw projectje begonnen, heb een corsa c gsi gekocht en ook begonnen met strippen...... long way to go......


Geen OPC voor de R3T klasse?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Rowel.VDZt » za apr 09, 2011 22:13

Zo, net terug van de OVD groep short rally in Ede.

Ik weet niet helemaal waar ik moet beginnen, dus laat ik maar netjes zijn en de organisatie bedanken voor een fantastisch evenement en mijn serviceteam bedanken voor de perfecte organisatie.

We hebben echt een fantastische rally gehad, we konden heel goed meekomen en dat gecombineerd met wat pech van anderen heeft er toe geleid dat we (met een goede 7 km. wedstrijdervaring) op de 2e plek zijn geëindigd! Op de laatste proef is het ook nog gelukt een scratch te halen!

Zodra ik meer foto's en film heb zal ik dit zeker online plaatsen. Dus indien lezers die toevallig ook nog hebben zou ik ze graag ontvangen! Niet alleen voor hier, maar zeker ook voor ons eigen archief. Voor ons gevoel ging het hier en daar redelijk spectaculair dus ben benieuwd hoe het er van buiten uit zag.

In de loop van volgende week gaan we nu de auto weer een heel eind uit elkaar halen om alles klaar te maken voor de ELE. Ik heb het vermoeden dat er rechts toch wel het een en ander krom is geworden door de uitgereden stukjes verhard die flinke stoepranden hadden veroorzaakt. Het feit dat ik 2 keer na 'licht' verremen vol over een stoep en grasveld en stoep en struiken ben gedenderd zou er natuurlijk ook mee te maken kunnen hebben... :)
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Berto » za apr 09, 2011 22:18

Roel,

Ik heb jullie zien rijden en heb er met mensen die bij me stonden over gesproken dat dit je eerste wedstrijdkilometers waren.

PETJE AF

Echt waar, je rijd heel strak! Beetje meer kilometers maken en het komt helemaal goed.
Auto ligt ook mooi strak aan de grond.
Einddemper wappert er wel onder, daar zou je nog even aandacht aan kunnen besteden.


Succes


Berto
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron