205 gekocht, strippen begonnen... en nu?! :D

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Rowel.VDZt » zo feb 13, 2011 18:31

Bedoel je van Hoek of Broekhuizen? :)

Had ik even iets eerder moeten weten, heb nu bijna het dubbele betaald... ex. btw nog wel... :? Maar het is wel supermooi... ;)

Nog even een snelle update voor we maandag vanaf 8 's morgens met een paar man aan de slag gaan om het groene monstertje rallyklaar te krijgen voor zaterdag.

De mallen voor het dashboard zijn af, de oplettende kijker zal zien dat het trekkoortje voor de brandblusser is verdwenen. Deze zal wat hoger in het dashboard komen (wel even een langer koortje kopen!) om te zorgen dat zowel ik als mijn navi hem altijd goed bij kunnen, ook strak in de gordels wanneer het het meest belangrijk is! Het steuntje waar het trekkoord in zat wordt gebruikt om het dashboard af te steunen.
Maandag de stukken maken uit aluminium en dan is de auto definitief klaar zodat Franc Harperink de stroom kan komen installeren.
Afbeelding

Overzichtje van hoe het er nu bij staat (met net een stukje van m'n nieuwe gereedschapskist, eindelijk geen gedoe meer met ons personeel dat er nog gereedschap in mijn auto rond zwerft... :oops: ). De achterklep zit op z'n plek en de achterbumper is ook klaar voor installatie. Maandag nog wat laatste kleine onderdelen halen, en dan zou de auto zo rond woensdag moeten rijden en de APK moeten kunnen halen. Donderdag kleine shakedown en dan vrijdag klaar maken om naar Zandvoort te gaan. (Nog steeds +/- 24 uur speling in de planning voor de gegarandeerde tegenvallers... ;))
Afbeelding
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo feb 16, 2011 1:36

Zo, 2 dagen door 2 mensen full time aan de auto gewerkt en ik rondjes gereden om missende, foute, vergeten en soms zelfs over het hoofd geziene onderdelen te verzamelen. Vanavond is Franc Harperink ook begonnen met het aanleggen van de stroom in de auto en er is aan alle kanten weer heel veel gebeurt!

Tot daar het goede nieuws. Helaas zijn we aan alle kanten tegen zo veel kleine (en helaas ook grotere) problemen aan gelopen waardoor we nog 2 opties over hebben. Óf we werken alles snel af met de spullen die we hebben om koste wat kost Zandvoort te rijden, óf we wachten even tot de juiste spullen er zijn en bouwen de auto de eerste keer ook écht goed op. Hoe moeilijk (noujah, vooral vervelend!) het ook was hebben we zoals we ons vanaf het begin hebben voorgenomen toch gekozen om de auto goed op te bouwen wat dus helaas ook betekend dat we in Zandvoort niet aanwezig zullen zijn. We zijn begonnen aan dit project onder het mom van: "Goed of niet", en daar gaan we nu dus ook niet vanaf stappen!

Voor de geïnteresseerden een korte opsomming van de problemen:
- BE1 bak dus nog een oplossing organiseren voor het vergrendelen van de achteruit.
- Geen juiste koppeling voor brandstofleiding aan de druk kant dus deze nog moeten vervangen.
- Kleine dingetjes die net niet meer passen of niet uitkomen omdat we de motor uit verschillende donorblokken hebben gebouwd.
- De lange lijst van dingetjes die vergeten zijn in de vele boodschappenlijstjes die al gemaakt zijn.
- De lange lijst van dingen die wel besteld zijn maar toch niet kloppen/passen of fout/niet geleverd worden.
- Alle andere "Ow, dit moeten we ook nog even doen/regelen/repareren/fabriceren" dingen waar je onvermijdelijk steeds weer tegenaan loopt.

Om te beginnen een foto van de motorruimte. Dynamo, startmotor en brandstoffilter op z'n plaats. Brandstofleidingen met Goodrich koppelingen van Biesheuvel, slangen van BakerBM en hier niet opvallend de eerste kabel van Harperink.
Afbeelding

Hier dan foto's van het "gepatenteerde" noodstroomsysteem van Harperink Automotive. (Ja, dat blijft toch het grote voordeel van ons industrieterrein, weinig plaatsen waar zo veel autosportkennis verzameld is.. ;)) Het grote voordeel hiervan is dat de stroom bij de accu uitgeschakeld wordt door een relais. Hierdoor lopen er dus geen kabels meer naar de noodstroomschakelaars waar, ondanks dat de stroom in de rest van de auto wel is uitgeschakeld, nog steeds de volle spanning op staat. Ook dat laatste risico is hiermee weg.
Afbeelding

Zelfde uit een ander hoekje. Jammer dat de bevestiging van de accu er nu wel heel rommelig uitziet wanneer je het vergelijkt met de manier waarop de bekabeling er in komt liggen (en is afgewerkt.. :D)! Maar ja, hij zit wel muurvast, en dat telt!
Afbeelding

Dashboard incl. aluminium delen die met (veel) hulp van de jongens van VA motorsport zijn gemaakt. Nog even zwart maken en ze zijn klaar. Voordeel is dat nu mijn trekkoordje voor de brandblusser ook hoger ingebouwd wordt waardoor we hem straks ook in de gordels altijd makkelijk bij kunnen.
Afbeelding

Stukje creatief gebruikte spin om de achterkant van de driesprong voor het reservewiel omhoog te houden bij het wisselen zodat we die altijd makkelijk bij kunnen. Daar achter een van de 2 platen die al gemaakt zijn voor in de carrosserie, morgen die voor de deuren.
Afbeelding

Noujah, heel veel gebeurd dus weer. Maar toch niet genoeg om Zandvoort te kunnen gaan halen.. :( Jammer maar helaas, hierdoor hebben we niet de kans een generale repetitie te houden voor de eerste Cup rally, maar wel dat we de auto hiervoor helemaal naar wens voor kunnen bereiden. Zo zie je maar weer, ieder nadeel heeft z'n voordeel! :)

Morgen weer met frisse moed aan de slag!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor MartijnvH » wo feb 16, 2011 12:11

Helaas ben je niet de enigste Roel,
omdat ik heel wat nog moet doen dus ik ga het ook niet halen.

In iedergeval ben je dan niet de enigste die als echte beginner aan de start staat van de Tank S short rally!!
Laatst bijgewerkt door MartijnvH op vr feb 18, 2011 12:28, in totaal 1 keer bewerkt.
MartijnvH
 
Berichten: 19
Geregistreerd: do sep 09, 2010 13:39
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor deeps » wo feb 16, 2011 12:41

Hallo Roel,
Ik volg dit onderwerp al zolang je ermee bezig bent en ik vind het machtig, zoals je alles verwoordt en illustreert met foto's.

Sinds kort bekruipt me een 'naar gevoel' en ik hoop dat je me kunt geruststellen...
Ga je in die mooie 205 écht zo'n ranzig reservewiel leggen???

:wink:

Ik hoop dat je er veel plezier mee mag beleven!
deeps
 
Berichten: 6
Geregistreerd: di maart 26, 2002 16:37
Woonplaats: Dirksland

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo feb 16, 2011 14:23

Haha, je zal begrijpen dat in de haast van het klaarkrijgen van de auto de prioriteit niet echt lag bij het zuiver maken van de velgen... ;) Maar maak je niet ongerust, ook dat gaat (waarschijnlijk met een kleine t.z.t.) nog helemaal goed komen!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Armand » wo feb 16, 2011 15:13

Waar heb je de kachel gelaten...
Laatst bijgewerkt door Armand op wo feb 16, 2011 16:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Holkers » wo feb 16, 2011 15:31

Roel is een mooi-weer rijder ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Armand » wo feb 16, 2011 16:27

Ook met mooi weer beslaan je ramen als je lekker zit te puffen achter het stuur... (je weet wel, steamy windows)


ter inspiratie en vedruidelijking
http://www.youtube.com/watch?v=e04pzNwIqU8
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo feb 16, 2011 18:48

Haha, ik denk dat ik dat wel weet te voorkomen met de maatregelen die ik heb getroffen... ;)

Zo, nu snel nog maar eens een poging wagen. De heren van VA motorsport zeggen dat het nog moet kunnen en komen vanavond helpen. Vanavond laat een update of we het heel misschien toch alsnog gaan halen! :?: :?: :?:
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Armand » wo feb 16, 2011 19:06

Doe Ad de groeten van me...
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Rowel.VDZt » do feb 17, 2011 1:41

Ik zal de groeten morgen bij Ad afgeven... :)

Sow, dat was een lange avond! Veeel gebeurd en geen tijd gehad voor foto's dus alleen een kort verhaaltje en dan slapen voor nog een lange dag bouwen.

Motor is nu bijna geheel aangesloten. We hebben, euh, noujah, er is me dringend geadviseerd voor Zandvoort gewoon met oude kabelbomen iets in elkaar te knopen wat toch netjes is. Het compleet reviseren van een kabelboom (ofwel grotendeels nieuw maken) komt dan na Zandvoort. Dit betekend dus zondag de stroom in de auto weer grotendeels afbreken.

We hebben wel al ontdekt dat veel bevestigingen niet samen gingen met de brandstoftank. Hiervoor zijn mooie nieuwe steunen gemaakt. Helaas betekend dit wel ook nog lassen in de auto, maar dat is niet anders.

Plan de campagne:
Morgen laatste spullen verzamelen. Laatste hand leggen aan de motor (radiateur etc.) en de uitlaat er onder bouwen. Daarbij ook de voorkant opbouwen en waarschijnlijk pas diep in de nacht (noujah, vrij laat, diep in de nacht duurt nog een paar uur) alles aansluiten en testen. Vrijdagochtend eventueel afwerken en keuren. Daarna de laatste dingen inbouwen en afwerken die niet nodig zijn voor APK maar wel om de auto rallyklaar te hebben. En dan als alles goed gaat reizen we vrijdagavond (of waarschijnlijk nacht...) alsnog af richting Zandvoort!

Na Zandvoort zal er dus weer behoorlijk wat af gaan zodat Franc zijn werk helemaal naar wens af kan maken. Voordeel is dat ik dan direct dingen die ik op Zandvoort heb ontdekt aan kan passen voor de definitieve echte 100% nette opbouw. (om ze daarna toch wel weer een keer te wijzigen... :))

Dat is dus het huidige plan. Nu snel slapen en morgen zorgen dat het ook zo uitgevoerd wordt!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor MartijnB » do feb 17, 2011 2:34

Roel,

Ik ben er zaterag wel voor eventuele assistentie/hulp.

Ik zou eerst helemaal niet komen maar mijn navi rijd voor de gelegeheid met een andere rijder dus doe ik even service voor hun.

p.s. de kabelboom is zo klaar.
enige dat je eruit kan knippen is de spekaer bedrading en de electrische ramen draden kan e gewoon met de stekker uit de zekeringkast halen. en vervolgens alleen een geschakelde plus trekken voor de aansturing van de raam motoren verder kan je er niks uithalen
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Berichtdoor Jack the Slipper » do feb 17, 2011 8:43

Klasse zeg!! Zo veel werk, tegenslag en dan toch gaan rijden. Ik zal mijn camera extra vaak richten op dat appelgroene ding. Karakter moet beloond worden.
Avatar gebruiker
Jack the Slipper
 
Berichten: 333
Geregistreerd: zo dec 24, 2006 9:38
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Rowel.VDZt » vr feb 18, 2011 2:38

Handen onder de benzine gezicht onder het smeer maar de motor loopt!

Dus allereerst nog een keer niets dan lof voor Franc Harperink van Harperink Automotive en Jan, John en Johan van VA Motorsport (en natuurlijk Ad zelf voor alle wijze raad en hulp bij het zoeken van het juiste verloopje! ;))

Zo, maar voor ik voorbarig wordt. Kijk de foto's maar even. Plan:
Morgen eerst zo snel als mogelijk klaar maken om de auto door de APK te trekken. Dan terug en definitief rallyklaar opbouwen. Vervolgens als alles uit komt zoals gepland de auto op de aanhanger zetten en de bus klaar maken, snel nog even een paar uurtjes (laten we hopen dat het er zo veel zijn!) slaap pakken en dan vroeg in de ochtend richting Zandvoort!

Alles op z'n plaats in de motorruimte. Nog een paar detailtjes netjes afwerken en dan de rest van de auto opbouwen.
Afbeelding

Franc maakt dit morgenvroeg nog even enigszins netjes waarna we al het overbodige touw netjes weg gaan knopen.
Afbeelding

Mooie nieuwe steunen (een van de grote tegenvallers die wel voor een veel nettere oplossing dan we eerst hadden heeft gezorgd) voor de brandblusser en de accubak.
Afbeelding

Nu snel nog even langs m'n schatje kruipen en dan morgenvroeg om 8 weer aan het werk. Nog veel dingen te gaan, maar zoals het er uit ziet moet het nog steeds gaan lukken zaterdag (moe) aan de start te staan.
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Leôn » vr feb 18, 2011 19:53

Nou nou, petje af hoor!! Doet me denken aan mijn eerste sprint in 1992 :twisted:
Ik hoop dat het allemaal lukt en dat al het gehaast en gezwoeg niet voor niets is geweest.

Succes morgen!!
Leôn
 
Berichten: 212
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 19:04
Woonplaats: Kuuk aan de Maas

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten