Pagina 1 van 2

Ja we gaan los!

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:45
door cerpintaxt
Hallo,

Mijn maatje en ik zijn sinds kort in het bezit van een scheurmonstertje
in de vorm van een Peugeot 205 Rallye met een 1.6 liter motor erin.
Die goed is voor zo'n 160 PK. Het plan is om hier mee te gaan rally rijden.
Nadat de auto hiervoor is aangepast. Maar waar vinden we de eisen waar de auto aan moet voldoen? En in welke klasse komen we te rijden?

Groet Swen

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:49
door RG-Rallysport

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:49
door Broem broem

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:51
door cerpintaxt
zelfs de antwoorden zijn hier snel! bedankt!

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:52
door RG-Rallysport
graag gedaan, denk dat als je het andere draadje doorleest je heel veel antwoorden zal vinden

Re: Ja we gaan los!

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:55
door Jaccoooo
cerpintaxt schreef: een Peugeot 205 Rallye met een 1.6 liter,En in welke klasse komen we te rijden?

Groet Swen


das een goeie want een rallye is een 1.3 op carbs, de 1.6 komt waarschijnlijk uit een gti.

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 18:57
door cerpintaxt
Ja want in de "normale" peugeot klasse rijden ze toch of 1.3 of 1.9?
Dus we hebben eigenlijk een beetje een vreemde eend volgens mij :P

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:01
door Robert_
Wat heb je er nu voor blok inliggen dan? Carbs of injectie? 1.3 Rallye komt in Nederland eigenlijk niet meer voor, op de rallypaden dan.

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:01
door peugeot206GT
Nee, dat heb je niet goed.
Een 205 gti is 1.6 of een 1.9

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:03
door Jaccoooo
de 205 cup zijn volgens mij allemaal 1.9, maar je kunt wel gewoon buiten de cup om in de klasse H10 of Y14 inschrijven als 1.6 gti, maar weet niet wat je hebt injectie of webers, en ik weet ook niet wat gehomologeerd is voor een 1.6

Re: Ja we gaan los!

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:26
door MartijnB
cerpintaxt schreef:Hallo,

Mijn maatje en ik zijn sinds kort in het bezit van een scheurmonstertje
in de vorm van een Peugeot 205 Rallye met een 1.6 liter motor erin.
Die goed is voor zo'n 160 PK. Het plan is om hier mee te gaan rally rijden.
Nadat de auto hiervoor is aangepast. Maar waar vinden we de eisen waar de auto aan moet voldoen? En in welke klasse komen we te rijden?

Groet Swen


succes....

Oude auto van Bjorn Semmelink zeker?
In Nederland zal je daar nooit mee mogen starten, aangezien de auto niet voldoet aan de homologatie.
Motor van een 106 met trottle body etc
Overigens ook waarschijlijk geen gehomologeerde kooi
Meende dat het een kooi is gelast door Erik Messlink dat is een autocross kooien bouwer.
En die maakt ze niet volgens de Annex J doorgaans

Enige waar je ermee kan starten is in belgie en duitsland.
Dan zal je eerst een andere auto moeten kopen om je licentie te halen en resultaten rijden om je licentie om te zetten na EU

Of je moet een Belgische licentie gaan halen

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:36
door cerpintaxt
De kooi leek mij in orde te zijn.
Maar het is idd die auto.

Maar je kan dus in geen enkele klasse mee rijden met die auto :S
op geen enkele manier?

re

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:37
door MartijnB
in Nederland niet nee
Of je moet m terug bouwen na 1300 carb blok

Maar de kooi mag je ook niet niet mee rijden is een zelfbouw kooi die volgens mijn weten niet aan de annex j voldoet

Je kan er wel mee in Belgie rijden in VAS wedstrijden.

Alleen officieel omdat te mogen moet je eerst in NL 2 sprints en dan 4 rally s rijden om uberhaubt een EU licentie te halen.
Tenzij je een belgische licentie haalt bij t VAS

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:42
door Robert_
Van certificaten voor kooien etc. heb ik geen verstand, maar als het idd de oude auto van Bjorn is, dan zal er nog wel het e.e.a. moeten gebeuren wil je daar uberhaupt mee aan de start van een rally(sprint) kunnen verschijnen.

Je zult zowiezo naar een 'standaard' blok moeten switchen wat gehomologeerd is. Maar voordat je veel moeite gaat doen zou ik eerst maar eens checken of je uberhaupt ooit aan de start kunt verschijnen met dit chassis (dakraampje?) icm de kooi.

Succes!

re

BerichtGeplaatst: ma sep 27, 2010 19:43
door MartijnB
Je mag nog veel meer dingen terug bouwen overigens zi eik net om in NL te mogen rijden
Lexaan ramen mag niet


De homologatie van een 205 rally is met carbs dus injectie en DTA mag zoizo al niet in NL


De motorisch specs:
- 310 graden nokkenas van Kent cams met bijbehorende veren/schotels/tuimelaars en poelie
- Spaghettispruit
- 1.6 16v onderblok met 106 rallye zuigers
- Geflowde kop
- DTA E48 programmeerbaar mgmt
- 48-40 throttlebodies
- Injectoren van een 306 S16

Specs auto:
- gelaste rolkooi
- Nieuwe originele peugeot remschijven met nieuwe DS3000 blokken voorkant
- Achterkant is standaard remmerij van een 205 GTi (dus schijven)
- Instelbare remdrukverdeler in de auto
- Sparco schaalstoel (fijne ook) en 1 buizenframe kuipstoel (cheapass ding)
- AFR meter
- Fan van binnenuit aan te zetten (handmatig) maar bijna nooit nodig. Temperatuur huishouding is goed.
- Fan voor ontwaseming ook handmatig aan te zetten
- Verder compleet kaal van binnen
- OMP deep-dish stuurtje

Onderstel:
- 309 GTi16 draagarmen met zgan zwarte powerflex draagarmrubbers
- KW schroefset
- Koni geel instelbaar achterzijde
- 205 GTi achteras met 306 GTi draagarmen voor meer negatief camber
- Instelbare camberplates voorkant (staan nu maximaal negatief)
- Massieve ophanging achteras aan de koets.
- Lexaan zijramen, en achterraam. Alleen het raam achter de bestuurder is glas (en klap raam)
- Lexaan dakraampje