Pagina 1 van 2

Beginnen met Rally

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 13:56
door Yannick
Ik ben al lange tijd fan van rally-rijden,
Zou nu dus ook zelf willen gaan rijden. ik kijk al een tijdje op dit forum en andere om mezelf een beetje wegwijs te maken.

Ik sleutel zelf veel aan autos, maar heb geen contacten in het wereldje.
ben nu 17 bezig met teorie voor rijbewijs en doe zodra ik 18 word spoed.
Ik ben op de hoogte dat ik voor de rallylicentie een rijbewijs moet hebben, maar moet ik ook al ervaring hebben met navigeren voor ik kan rijden??
(de meeste termen e.d. zijn mij wel bekend)

Wil het liefst een auto kopen ipv huren.
Wat raden jullie mij aan?
En moet ik een erkende rolkooi plaatsen? of mag ik deze zelf maken of laten maken door lasser?

Groetjes Yannick

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 14:16
door Sponsor
Mijn Advies: eerst LEREN navigeren...dan LEREN een team op te zetten...dan LEREN sponsoren te werven en budget vrij te maken...dan pas nadenken om te gaan LEREN rijden.

Klinkt misschien negatief maar is de beste weg in Nederland.

Wil je toch rijden dan zou ik starten in Duitsland Sprints (200)...er zijn hier genoeg mensen met kennis die je daar verder mee kunnen helpen.

:wink:

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 14:19
door MartijnB
uhm......

Het eerste begin is geld.

Aanschaf van pak helm en verdere uitrustig als HANS etc.
Pak 400 euro
Helm 500 - 750 euro
HANS 550 euro
ondergoed schoenen 250-300 euro

Dus pak m beet een kleine 2000 euro voor alleen je uitrusting.
Dan komt daar eerst nog de rijders cursus bij met een totaal kosten plaatje van een ook een kleine 2000 euro.

Vervolgens kan je als beginnen dan beter een auto bouwen in de low budget klasse als bijvoorbeeld een 205 GTI in cup verband of een Astra GSI.

Bouwkosten als je het allemaal niet te gek doet en alles zelf doet tussen de 4000 en 8000 euro.

Al met al ben je dus al snel een dikke 10.000 euro kwijt voordat je uberhaubt aan de start staat van je 1e rally

Zoals Wil ook al een beetje zegt:

Het lijkt allemaal erg simpel maar er komt meer bij kijken dan alleen rijden.
Het is heel veel meer dan even een auto pakken kooi erin lassen en klaar

En daarbij wat Wil zegt betreft 200 sprints in Duitsland het enige voordeel wat je daarmee hebt is dat de inschrijving vele malen goedkoper is.
Maar in 1e instantie zal je toch eerst in Nederland 2 sprints en 4 rallies moeten rijden voordat je een EU level licentie hebt en daar mag rijden.
Dus de kosten om te beginnen blijven gelijk.
En het HANS systeem zal ook in dat soort wedstrijden eerdaags wel een verplichting worden.

Bij de kosten berekening heb ik nog niet eens de kosten van transport en service meegenomen.
Dus die geraamde 10.000 euro om mee te starten is enigsinds aan de lage kant.

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 14:58
door WRC fan
Ik denk dat het als onervaren jongen van 17 of 18 (ik spreek ook voor mezelf) beter is om juist wel eerst te gaan huren om zo het rally-wereldje te verkennen. Je krijgt het zonder connecties nooit voor elkaar om een heel team op te zetten.

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 16:16
door Yannick
Bedankt voor deze antwoorden op mijn vragen :)

@MartijnB
Ja het HANSsysteem is vanaf 2011 inderdaad verplicht.

Verder was ik al op de hoogte van de hoge prijzen voordat ik kon starten. maar ik zie dat "Sponsor" zegt dat het verstandig is eerst te navigeren.

Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?
een navigeercursus halen en een team zoeken?

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 16:38
door Sponsor
Yep, zoals zo velen...

Zo kun je de kosten verdelen over langere termijn: aanschaf licentie,pak,helm,HANS....en budget voor inschrijfgeld (bij de meeste teams) voor de eerste rallysprints naast een coureur.
Als leek is dat de beste manier om je weg te vinden in het rallywereldje.

:wink: WiLL

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 16:50
door Yannick
en hoe zou ik dan een team kunnen vinden die een navigator zoeken?
zou ik dat bij de races moeten doen, via het KNAF of zijn daar dergelijke sites voor?

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 17:02
door ferry bakker
Ik zou eerst je licentie maar halen, en dan verder kijken
dan moet het goed komen, als je inzet en geld hebt haha.

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 18:35
door Yannick
ik kijk nu tijdje rond op het www
Moet je voor navigator een licentie hebben of is een cursus voldoende?(of zit het examen bij zo'n cursus in?)

Welke rally's zijn interessant om te kijken bij teams e.d. (ik woon in de omgeving van nijmegen.

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 19:25
door ceesford
niet aan beginnen Yannick !

voor je het weet raakt je er verslaafd aan..... :wink:

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 19:42
door ferry bakker
Yannick schreef:ik kijk nu tijdje rond op het www
Moet je voor navigator een licentie hebben of is een cursus voldoende?(of zit het examen bij zo'n cursus in?)

Welke rally's zijn interessant om te kijken bij teams e.d. (ik woon in de omgeving van nijmegen.


ja je moet een licentie hebben,,, maar als je een keer een avondje bij Erik Noort langs gaat, wie weet helpt dat. :wink:

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 20:07
door briljant
foei Ferry!

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 20:16
door ferry bakker
briljant schreef:foei Ferry!

ja zo heb ik hem ook gekregen, uhhh das ni waar

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 20:39
door Yannick
niet aan beginnen Yannick !

voor je het weet raakt je er verslaafd aan.....

Haha is dat zo'n ramp dan?!



en over Erik Noort, wie is dit, wat doet hij, en hoe kan ik hem contacteren?

BerichtGeplaatst: zo dec 26, 2010 21:49
door Tomas van Leeuwen
0900-ericnoort