beginners keuzes...

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

beginners keuzes...

Berichtdoor Royall » zo jun 03, 2012 16:09

hallo,

ik ben Roy ben 26jaar en ben al tijden van rally rijden, nu wil graag met mijn broertje beginnen en daarvoor kijk ik nu al tijdje rond op dit forum...

maar nu zit ik met enkele vragen zoals:

welke auto ? wil gewoon graag hier in nederlands wat rally's rijden voor ons plezier, heb best veel ervaring met achterwielaangedreven auto's maar zoals ik begrijp is dat iets moeilijker dan voorwiel aangedreven bij de rally...
maar aangezien we dit willen doen voor ons plezier lijkt een ford sierra of bmw 3 serie wel leuk omdat het achterwielaangedreven is...

waar cursus en licentie ? waar krijg je beste waar voor je geld, want vind soomige cursussen erg duur, lijkt mij dat je het het beste leert door te doen...

zelf auto bouwen of kant en klaar kopen ? ik ben zelf automonteur en mijn broertje autoschadehersteller dus we kunnen wel aardig wat zelf...

al het advies wat jullie hebben is van harte welkom...

Gr Roy
Royall
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo jun 03, 2012 13:48
Woonplaats: Voerendaal

Berichtdoor official No. 27768 » zo jun 03, 2012 17:16

Dag Roy,

begin eerst met een goed team en vooral een goed financieel plan. Zelfs zonder schade te rijden moet je rekenen op duizenden euro's per jaar en als je vanuit het niets start (geen kleding, licenties, helm enz.) nog veel meer.

Om een echte rally te mogen starten moet je eerst wat sprints hebben uitgereden en als dan je budget op is, kan je nog niks. Als je een hele goede sponsor (of gevulde bankrekening) hebt is dat allemaal niet zo'n probleem maar dat geldt niet voor zoveel mensen.

Een BMW of oude achterwieler kan je prima huren, wat scheelt in de opstartkosten.

Succes!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor red devil » zo jun 03, 2012 17:48

Hey

Wij zijn ook beginnend, en zijn nu al bijna 2 jaar met de auto bezig, nu zijn we op het punt dat de auto bijna klaar is, en we de eerste wedstrijd gaan rijden.
Als je wilt mag je wel eens langs komen in de werkplaats, we kunnen je precies vertellen, wat het je gaat kosten, en wat je nodig gaat hebben.
en waar je verder nog rekening mee moet houden.
Maar ik kan je nu vast vertellen, dat je een goed gevulde bank rekening moet hebben !
Volg onze opbouw van een Opel Ascona B tot rallyauto.
Kijk op www.vanbeek-autosport.nl
red devil
 
Berichten: 477
Geregistreerd: di jul 12, 2005 13:48
Woonplaats: Putten

Re: beginners keuzes...

Berichtdoor mantaboy » zo jun 03, 2012 18:05

Royall schreef:waar cursus en licentie ? waar krijg je beste waar voor je geld, want vind soomige cursussen erg duur, lijkt mij dat je het het beste leert door te doen...


Als je een cursus al duur vindt, gewoon niet beginnen aan je plannen. De cursus moet je volgen, anders geen rijderslicentie. :wink:

Bouw een E36 325i 24v om, leuke auto en nog goedkoop ook.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor kolkie » zo jun 03, 2012 19:28

In jullie geval zou ik overwegen het hele 'nederlandse' gedeelte van je plan weg te strepen. Je woont diep down in Limburg dus de dichtsbijzijnde rally is al 100 km van huis af, waardoor je ook voor kleine wedstrijden meteen relatief duur uit bent (verblijfkosten en dergelijke). Op zich moet dat het verschil niet maken maar je hebt, als je wat zoekt, de andere kant op, dus duitsland of belgie in, voor minder geld, dichter bij huis even leuke evenementen.

Zou voor mij het overwegen waard zijn, alleen heb ik werkelijk geen flauw benul hoe het daar met licenties zit. Standaard antwoord zal luiden 'internationale licentie' maar als je het hele nederlandse avontuur skipt kun je ook direct aansluiten in het duitse of belgische nationale verhaal. Denk ik.

Verder is de gevulde zak geld sad but true. Wel is het zo dat gebruikte rally-auto's aan de onderkant van de markt de laatste tijd wat gedaald zijn waardoor nieuwbouw financieel een onaantrekkelijke optie aan het worden is. Pas geleden werd ik bv. op een Ibiza gewezen die bijna kant en klaar voor 2000 euro aangeboden werd. Dan ben je er nog niet, maar voor dat geld bouw je zelf geen nieuwe op.
kolkie
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma feb 20, 2006 13:56
Woonplaats: Vroomshoop/Den Bosch

Berichtdoor BarrierMan » zo jun 03, 2012 20:30

Beste Roy,

Als je de details wil weten over het hoe en waarom in de rallysport, kom dan eens langs op een van onze sleutelavonden (Di/Wo). We willen je graag informeren over de mogelijkheden en details van de Nederlandse rallysport. We hebben de kennis in huis van het bouwen en runnen van o.a. een Peugeot 205(cup), 325 (E36), Ford Focus Kitcar t/m een Mitsubishi EVO X.

Mocht je interesse hebben, stuur me dan een pb zodat we een afspraak kunnen maken bij ons in de werkplaats te Helmond.
BarrierMan
 
Berichten: 106
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 15:05

Berichtdoor Royall » ma jun 04, 2012 8:42

oke alvast bedankt voor alle antwoorden, vind het ook fijn dat jullie me allemaal wijzen dat het duur is maar dat had ik al door hahahah

ik kreeg al de reactie dat als ik de cursus te duur vond dan moest ik misschien het hele idee maar uit mijn hoofd laten, en ik snap de reactie wel maar ik bedoel dat ik het veel geld voor een cursus vind...

ben wat aan het verdiepen in de regelgeving voor de auto's maar nu heb nog enkele vragen zoals, moet een auto kenteken en apk hebben of mag het ook een auto zonder kenteken zijn of geschorst kenteken ofiets...

iedereen zegt dat het veel kost en vooral daarom vind ik dat je ook op de kleintjes moet letten, zoals een cursus, wegenbelasting enz

kreeg ook al de verwijzing naar belgie en duitsland gemaakt aangezien ik in zuid limburg woon, dat vond ik wel fijn. is er iemand die me kan vertellen hoe de regelgeving daar zit ? of waar ik dat kan vinden ?

heb ook op meerdere plekken nu gelezen dat een kant en klare auto financieel aantrekkelijk kan zijn maar waar vind ik die ? zijn daar speciale sites voor of weten jullie nog wat leuks te staan ?

in ieder geval alvast bedankt,

Greetz Roy
Royall
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo jun 03, 2012 13:48
Woonplaats: Voerendaal

Berichtdoor Nbakker » ma jun 04, 2012 9:38

Auto moet ook gewoon voldoen aan APK eisen, en dus ja: een kenteken hebben, wat dus inhoud: Wegen belasting en verzekering.

Als je goed zoekt vind je een BMW e30 uit 85 of 86 dan issie al wegenbelsting vrij, en goedkoop te verzekeren, dan heb je al 2 kleintjes te pakken.

Je hebt als het goed is 2 verschillende adressen voor rallycursus: prodrive rijd op lelystad en valkenswaard, en rallycursus.nl rijd op niederhein (weeze/duitsland)

Een bmw 325i e30 aanschaffen en opbouwen zal je een slordige 6 a 10 mille kosten. Dan komt er je eigen uitrusting nog bij. Kleding, helm/hans, licentie. Dit kost je ook minimaal een 1500 euro.

Je cursus nog eens 600 pp.

Dus maak het sommetje maar eens....
Avatar gebruiker
Nbakker
 
Berichten: 114
Geregistreerd: di apr 03, 2007 8:25
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor marlousk » ma jun 04, 2012 11:01

Als ik jullie was zou ik eerst ervaring op gaan doen als navigator. Dan heb je de eerste kosten van aanschaf outfit ed al gemaakt, doe je ervaring op, bouw je connecties op enz. Dat zal t zelf gaan rijden daarna alleen maar makkelijker maken. Succes!
marlousk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma jun 04, 2012 10:55
Woonplaats: r'dam eo

Berichtdoor Jacco Hartog » ma jun 04, 2012 11:56

Royall schreef: ik bedoel dat ik het veel geld voor een cursus vind...

ben wat aan het verdiepen in de regelgeving voor de auto's maar nu heb nog enkele vragen zoals, moet een auto kenteken en apk hebben of mag het ook een auto zonder kenteken zijn of geschorst kenteken ofiets...

iedereen zegt dat het veel kost en vooral daarom vind ik dat je ook op de kleintjes moet letten, zoals een cursus, wegenbelasting enz

kreeg ook al de verwijzing naar belgie en duitsland gemaakt aangezien ik in zuid limburg woon, dat vond ik wel fijn. is er iemand die me kan vertellen hoe de regelgeving daar zit ? of waar ik dat kan vinden ?

heb ook op meerdere plekken nu gelezen dat een kant en klare auto financieel aantrekkelijk kan zijn maar waar vind ik die ? zijn daar speciale sites voor of weten jullie nog wat leuks te staan ?
Greetz Roy


Als zo die vragen zie.....

Lijkt het me beter om een keer naar een Rally te gaan kijken.
Want volgens mij weet je helemaal niet waar het om gaat.
Beter iets meer gaan kijken dan weet je 10 keer meer dan dat je nu weet.
en kom je wat serieuzer over.... :wink:
Eigen Bedrijf: StreetXclusivE.com
Opbouw RallyAuto: Hartog Rallysport
Avatar gebruiker
Jacco Hartog
 
Berichten: 293
Geregistreerd: do nov 08, 2007 13:22
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor MartijnB » di jun 05, 2012 0:54

Bete opletten als je gaat kijken na een rally....

dan had je een groot deel van je vragen al niet hoeven stellen

Wel eens een rallyauto voorbij zien komen zonder kenteken plaat?

Nee....

Dus hij heeft een kenteken. en belasting en APK.

Maar voordat je uberhaubt je eerste km rally rijd moet je eerst een 3000 - 3500 euro uit gaan geven. per persoon.
Dan heb je nog niks. Alleen een licentie een pak helm schoenen en ondergoed.

Dan komt je auto pas. en gaat je ook minimaal zo rond de 5000 - 7500 kosten als je de auto zelf bouwt.

Even heel resume en zwart wit gerekend kost het je dus zo rond de 12000 - 15000 euro. Om uberhaubt met zijn 2en startklaar te zijn.
en dan heb je het over een auto als een 205 GTi 325I Opel Astra Mini groep N.

Belgie is vele malen simpeler.

2 slalom wedstrijden rijden. of een slip cursus volgen en je hebt je rijders licentie. Hiermee kan je alleen niet in Nederland rijden voorlopig.
Dan zal je eerst een jaar of 2 a 3 in Belgie moeten gaan rijden.

Daarnaast heb ik geen idee hoe de KNAF omgaat met een Nederlander die een Belgische rijders licentie heeft.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor ikkuh_18 » di jun 05, 2012 10:40

Hou er wel rekening mee dat in belgie een licentie veel duurder is...
Voor je nav licentie als buitenlander (kreeeg ik te horen) kom je al snel op 500euro en dan heb je je spullen nog niet eens...
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Holkers » di jun 05, 2012 12:41

Wat?!!! Noem jij nou echt een minpunt van België?!?!? Daar was toch alles beter? ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor michaelharmsen » di jun 05, 2012 16:13

Als je niet je auto zelf opbouwt helpt het ook om op marktplaats te snuffellen, deze staat al een tijdje te koop http://link.marktplaats.nl/564486748

De auto is goedkoop in onderhoud en leuk om mee te beginnen.
Avatar gebruiker
michaelharmsen
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma jun 23, 2008 21:08
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor Mctank » di jun 05, 2012 19:02

ikkuh_18 schreef:Hou er wel rekening mee dat in belgie een licentie veel duurder is...
Voor je nav licentie als buitenlander (kreeeg ik te horen) kom je al snel op 500euro en dan heb je je spullen nog niet eens...


Ik heb als buitenlander een Belgische RACB rijders-licentie en die kost 260 euro.

Een Vas-licentie kost € 70, maar dan mag je dus niet in NL meedoen + grote beperking in de klasses waarin je mag starten. Voor het verkrijgen van deze licentie moet je lid worden van een Belgische Renstal, een slipcursus doen en een medische keuring. En een briefje schrijven dat je geen Nederlandse licentie hebt...
Avatar gebruiker
Mctank
 
Berichten: 134
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 20:24
Woonplaats: Roeselare Belgie

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron