Pagina 2 van 5

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 19:35
door BasJBuitendijk
al het advies wat jullie hebben is van harte welkom...


Hi Roy,
Ga eerst een paar kaartleesritten rijden met je broer en zie of je elkaar de tent (auto) niet uitknokt. Gebeurt nog al eens binnen families. Rij vervolgens een paar slaloms met je straatauto (www.wimedo.nl) om te zien of je echt kan sturen en heb je er dan nog steeds zin in...eerst een slipcursus en vervolgens een rallycursus. Kies voor het plezier een achterwielaandrijver, maar vergis je niet in de kosten als het strak moet sturen en heel moet blijven. Denk aan: sperdiff, rechtvertande bak, stoelen, gordels, kooi, wegliggingsset, doorgelaste kas enz. enz.. Laat de motor maar even voor wat het is, als je net begint, enne... goedkoop is vaak duurkoop!
Ogenschijnlijk goedkope voorwielaandrijvers (ex cup auto's b.v.) hebben vaak zwakke aandrijfassen en dito versnellingsbakken.
Veel plezier (daar gaat het om)
Bas

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 20:44
door JOCHEM HANEGRAAF
Nou,

Ik stond ook in de beginnerschoenen en kocht wel een ex cupauto.

Waarom ik dit deed : het was betaalbaar, ik ben niet technisch en onderhoud was redelijk simpel, mijn aandrijfassen en bak zijn prima (heb 1x de versnellingsbak moeten wisselen maar dat was in 2010 terwijl de auto al ruim 18000 km had gelopen waarvan het merendeel op de proeven). Goedkoop is in mijn ogen duurkoop: buitenkansjes bestaan niet. Ik kocht mijn auto met een hoop onderdelen erbij en die heb nog niet eens moeten gebruiken. + met cupautos is het makkelijker set-ups te vinden omdat veel mensen met vergelijkbare auto`s hebben gereden.

BerichtGeplaatst: wo jun 06, 2012 9:47
door David Westenbrink
Enne... het hangt er ook vanaf van wie je een ex-cupauto koopt :) Alle Coltjes zijn ok, maar die zijn ook ontwikkeld en gebouwd door vd Heuvel.

Kalosjes zijn allemaal eigenbouw auto's, de 1 is opgebouwd door beginners en de ander door een ervaren en fanatiek team die voor het kampioenschap gaan, dus er is een zeer groot verschil. (Bepaalde mensen vragen zich dan af waarom bepaalde auto's zo snel zijn... ze kopen de rotzooi van een ander of komen net kijken...) Rondvragen doet wat dat betreft een hoop. Bij de 1 liep alles steeds kapot en bij de ander bleef alles heel.

Daarnaast is de ene cupauto compleet uitgewoond, terwijl de ander er picobello en als nieuw bij staat. Zoals die van mij bijvoorbeeld... :-p iemand kopen? staat in de weg... maar gaat zeker niet weg voor elke prijs...

Inclusief actief diff, extra computer (+40pk/100Nm), geheim knopje, extra extra korte bak, bevriende importeur, verborgen masseuse, etc ;)

Benieuwd of onze topicstarter nog zin heeft na alle reacties :-p

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 13:50
door Berto
ik zie nu wat in de advertenties verschijnen..... :wink:

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 14:36
door Jacco Hartog
Een Kalos verkopen voor 6000,- ..... :shock:

Leuke auto waarmee je achteraan mee kan gaan rijden....
en startnummer is al niet veel beter die je daarmee krijgt.
Kijk maar naar de ELE Rally.

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 14:44
door Sevius
Dat achteraan rijden is wel erg afhankelijk van de rijder Jacco ;)

2008 (het WRC-jaar met de dikke deelnemersvelden) zaten we altijd aardig in de middenmoot. Voorbeeldje:
http://rallytiming.nl/index.php?r=815&p=684

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 14:52
door BasJBuitendijk
Leuke auto waarmee je achteraan mee kan gaan rijden....


Niks mis met achteraan rijden, volgens mij. Beter achterin plezier hebben en ervaring opdoen dan helemaal niet meedoen. Belangrijker lijkt mij voor een beginner dat hij start met betrouwbaar materiaal. Daarna kan het altijd beter en zonder twijfel duurder. Ik heb bewust geen merk cup auto genoemd. Er zijn ook betrouwbare ... eerst maar eens goed rondkijken/bellen/internetten, dan wordt snel duidelijk waar je met een boog omheen moet lopen.



Kijk ook eens bij de uitvallers en niet alleen bij deze rally. Is heel leerzaam:-(

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 18:10
door Jaccoooo
lekker is dat, plaats je een link van een uitslag en heb je het over de uitvallers, laat dat nou de enige x zijn dat ik ben uitgevallen :lol:

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 18:16
door henk 400rr
Daarmee wil hij aangeven dat je geen Opel moet kopen, maar een Fiat. :wink:

:lol:

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 18:52
door BasJBuitendijk
Ik beken. Ik heb iets met '4 letter words, starting with F', zoals (o.a.) Fiat en Ford, maar mijn rally Fiat? Helaas, die kan ik niemand (nog) aanbevelen. Super op asfalt in snelle combinaties, maar een draak in korte bochten en op onverhard. Er is nog heel wat te doen voor 2014.
Eerst een set Delta Integrale remmen, dan een oplossing voor het onderstuur (veren enz..). Ik kan niet alles laten zien van een middagje testen :wink: maar die doorslaande wielen tot in 3 zeggen -denk ik- wel genoeg.

http://youtu.be/RQzutLkIB7M

Perfecte (streetlegal met APK) circuitauto, maar nog lang geen rallyauto.
Zelf zou ik voor een Escort MK2 kiezen of een C Kadett.

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 18:58
door henk 400rr
Leuke auto, je hebt er zo te zien aardig wat tijd aan gespendeerd en zoveel zie je ze ook niet meer.

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 19:19
door MartijnB
Jacco Hartog schreef:Een Kalos verkopen voor 6000,- ..... :shock:

Leuke auto waarmee je achteraan mee kan gaan rijden....
en startnummer is al niet veel beter die je daarmee krijgt.
Kijk maar naar de ELE Rally.


dan schrijven ze toch in als Kalos KITKAR Jacco.....



In de hoop dat ze dan een lager startnummer krijgen :lol:


schijnt ook te helpen met een Astra groep N als je er Kitkar achter zet bij de inschrijving

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 20:32
door David Westenbrink
Sevius schreef:Dat achteraan rijden is wel erg afhankelijk van de rijder Jacco ;)

2008 (het WRC-jaar met de dikke deelnemersvelden) zaten we altijd aardig in de middenmoot. Voorbeeldje:
http://rallytiming.nl/index.php?r=815&p=684

Amen :) ik zal er een lesje bij geven :)

En idd 6000,- is een vraagprijs... Maar als je ziet wat je ervoor krijgt....

Tov de andere kalossen is deze meer dan 2 seizoenen jonger en veeeel beter opgebouwd en COMPLEET gereviseerd.... Er zijn kalossen voor minder weggegaan, maar die zijn ook daadwerkelijk een stuk minder in alle opzichten omdat ze gewoon 2 seizoenen ouder zijn.

Voor dit geld bouw je echt geen nieuwe auto met deze afwerking/kwaliteit/onderdelen. Onder de 6000 kan ik hem bij wijze van spreken beter in onderdelen verkopen. Vandaar de vraagprijs.

Voor 6000,- zou ik, als inmiddels iets meer ervaren rallyrijder, ook wat anders kopen, eerlijk is eerlijk. Maar ik wou dat ik als beginner een dergelijke auto had gekocht ipv mezelf bijna 3x dood te hebben gereden in die (achteraf gezien) levensgevaarlijke eigenbouw sierra... Moet je kijken wat zo'n leertraject heeft gekost..

Voor de beginner die alles nog moet leren is dit gewoon een ideaal bakkie met voor meer dan een seizoen slijtdelen erbij!

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 20:33
door RG-Rallysport
Jaccoooo schreef:lekker is dat, plaats je een link van een uitslag en heb je het over de uitvallers, laat dat nou de enige x zijn dat ik ben uitgevallen :lol:


Dan weet ik zonder te kijken welke wedstrijd het is ...... :? :wink:

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2012 20:39
door BasJBuitendijk
En idd 6000,- is een vraagprijs... Maar als je ziet wat je ervoor krijgt....


Lijkt mij meer dan redelijk als ik de specs lees.