Pagina 1 van 5

beginners keuzes...

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 16:09
door Royall
hallo,

ik ben Roy ben 26jaar en ben al tijden van rally rijden, nu wil graag met mijn broertje beginnen en daarvoor kijk ik nu al tijdje rond op dit forum...

maar nu zit ik met enkele vragen zoals:

welke auto ? wil gewoon graag hier in nederlands wat rally's rijden voor ons plezier, heb best veel ervaring met achterwielaangedreven auto's maar zoals ik begrijp is dat iets moeilijker dan voorwiel aangedreven bij de rally...
maar aangezien we dit willen doen voor ons plezier lijkt een ford sierra of bmw 3 serie wel leuk omdat het achterwielaangedreven is...

waar cursus en licentie ? waar krijg je beste waar voor je geld, want vind soomige cursussen erg duur, lijkt mij dat je het het beste leert door te doen...

zelf auto bouwen of kant en klaar kopen ? ik ben zelf automonteur en mijn broertje autoschadehersteller dus we kunnen wel aardig wat zelf...

al het advies wat jullie hebben is van harte welkom...

Gr Roy

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 17:16
door official No. 27768
Dag Roy,

begin eerst met een goed team en vooral een goed financieel plan. Zelfs zonder schade te rijden moet je rekenen op duizenden euro's per jaar en als je vanuit het niets start (geen kleding, licenties, helm enz.) nog veel meer.

Om een echte rally te mogen starten moet je eerst wat sprints hebben uitgereden en als dan je budget op is, kan je nog niks. Als je een hele goede sponsor (of gevulde bankrekening) hebt is dat allemaal niet zo'n probleem maar dat geldt niet voor zoveel mensen.

Een BMW of oude achterwieler kan je prima huren, wat scheelt in de opstartkosten.

Succes!

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 17:48
door red devil
Hey

Wij zijn ook beginnend, en zijn nu al bijna 2 jaar met de auto bezig, nu zijn we op het punt dat de auto bijna klaar is, en we de eerste wedstrijd gaan rijden.
Als je wilt mag je wel eens langs komen in de werkplaats, we kunnen je precies vertellen, wat het je gaat kosten, en wat je nodig gaat hebben.
en waar je verder nog rekening mee moet houden.
Maar ik kan je nu vast vertellen, dat je een goed gevulde bank rekening moet hebben !

Re: beginners keuzes...

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 18:05
door mantaboy
Royall schreef:waar cursus en licentie ? waar krijg je beste waar voor je geld, want vind soomige cursussen erg duur, lijkt mij dat je het het beste leert door te doen...


Als je een cursus al duur vindt, gewoon niet beginnen aan je plannen. De cursus moet je volgen, anders geen rijderslicentie. :wink:

Bouw een E36 325i 24v om, leuke auto en nog goedkoop ook.

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 19:28
door kolkie
In jullie geval zou ik overwegen het hele 'nederlandse' gedeelte van je plan weg te strepen. Je woont diep down in Limburg dus de dichtsbijzijnde rally is al 100 km van huis af, waardoor je ook voor kleine wedstrijden meteen relatief duur uit bent (verblijfkosten en dergelijke). Op zich moet dat het verschil niet maken maar je hebt, als je wat zoekt, de andere kant op, dus duitsland of belgie in, voor minder geld, dichter bij huis even leuke evenementen.

Zou voor mij het overwegen waard zijn, alleen heb ik werkelijk geen flauw benul hoe het daar met licenties zit. Standaard antwoord zal luiden 'internationale licentie' maar als je het hele nederlandse avontuur skipt kun je ook direct aansluiten in het duitse of belgische nationale verhaal. Denk ik.

Verder is de gevulde zak geld sad but true. Wel is het zo dat gebruikte rally-auto's aan de onderkant van de markt de laatste tijd wat gedaald zijn waardoor nieuwbouw financieel een onaantrekkelijke optie aan het worden is. Pas geleden werd ik bv. op een Ibiza gewezen die bijna kant en klaar voor 2000 euro aangeboden werd. Dan ben je er nog niet, maar voor dat geld bouw je zelf geen nieuwe op.

BerichtGeplaatst: zo jun 03, 2012 20:30
door BarrierMan
Beste Roy,

Als je de details wil weten over het hoe en waarom in de rallysport, kom dan eens langs op een van onze sleutelavonden (Di/Wo). We willen je graag informeren over de mogelijkheden en details van de Nederlandse rallysport. We hebben de kennis in huis van het bouwen en runnen van o.a. een Peugeot 205(cup), 325 (E36), Ford Focus Kitcar t/m een Mitsubishi EVO X.

Mocht je interesse hebben, stuur me dan een pb zodat we een afspraak kunnen maken bij ons in de werkplaats te Helmond.

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 8:42
door Royall
oke alvast bedankt voor alle antwoorden, vind het ook fijn dat jullie me allemaal wijzen dat het duur is maar dat had ik al door hahahah

ik kreeg al de reactie dat als ik de cursus te duur vond dan moest ik misschien het hele idee maar uit mijn hoofd laten, en ik snap de reactie wel maar ik bedoel dat ik het veel geld voor een cursus vind...

ben wat aan het verdiepen in de regelgeving voor de auto's maar nu heb nog enkele vragen zoals, moet een auto kenteken en apk hebben of mag het ook een auto zonder kenteken zijn of geschorst kenteken ofiets...

iedereen zegt dat het veel kost en vooral daarom vind ik dat je ook op de kleintjes moet letten, zoals een cursus, wegenbelasting enz

kreeg ook al de verwijzing naar belgie en duitsland gemaakt aangezien ik in zuid limburg woon, dat vond ik wel fijn. is er iemand die me kan vertellen hoe de regelgeving daar zit ? of waar ik dat kan vinden ?

heb ook op meerdere plekken nu gelezen dat een kant en klare auto financieel aantrekkelijk kan zijn maar waar vind ik die ? zijn daar speciale sites voor of weten jullie nog wat leuks te staan ?

in ieder geval alvast bedankt,

Greetz Roy

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 9:38
door Nbakker
Auto moet ook gewoon voldoen aan APK eisen, en dus ja: een kenteken hebben, wat dus inhoud: Wegen belasting en verzekering.

Als je goed zoekt vind je een BMW e30 uit 85 of 86 dan issie al wegenbelsting vrij, en goedkoop te verzekeren, dan heb je al 2 kleintjes te pakken.

Je hebt als het goed is 2 verschillende adressen voor rallycursus: prodrive rijd op lelystad en valkenswaard, en rallycursus.nl rijd op niederhein (weeze/duitsland)

Een bmw 325i e30 aanschaffen en opbouwen zal je een slordige 6 a 10 mille kosten. Dan komt er je eigen uitrusting nog bij. Kleding, helm/hans, licentie. Dit kost je ook minimaal een 1500 euro.

Je cursus nog eens 600 pp.

Dus maak het sommetje maar eens....

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 11:01
door marlousk
Als ik jullie was zou ik eerst ervaring op gaan doen als navigator. Dan heb je de eerste kosten van aanschaf outfit ed al gemaakt, doe je ervaring op, bouw je connecties op enz. Dat zal t zelf gaan rijden daarna alleen maar makkelijker maken. Succes!

BerichtGeplaatst: ma jun 04, 2012 11:56
door Jacco Hartog
Royall schreef: ik bedoel dat ik het veel geld voor een cursus vind...

ben wat aan het verdiepen in de regelgeving voor de auto's maar nu heb nog enkele vragen zoals, moet een auto kenteken en apk hebben of mag het ook een auto zonder kenteken zijn of geschorst kenteken ofiets...

iedereen zegt dat het veel kost en vooral daarom vind ik dat je ook op de kleintjes moet letten, zoals een cursus, wegenbelasting enz

kreeg ook al de verwijzing naar belgie en duitsland gemaakt aangezien ik in zuid limburg woon, dat vond ik wel fijn. is er iemand die me kan vertellen hoe de regelgeving daar zit ? of waar ik dat kan vinden ?

heb ook op meerdere plekken nu gelezen dat een kant en klare auto financieel aantrekkelijk kan zijn maar waar vind ik die ? zijn daar speciale sites voor of weten jullie nog wat leuks te staan ?
Greetz Roy


Als zo die vragen zie.....

Lijkt het me beter om een keer naar een Rally te gaan kijken.
Want volgens mij weet je helemaal niet waar het om gaat.
Beter iets meer gaan kijken dan weet je 10 keer meer dan dat je nu weet.
en kom je wat serieuzer over.... :wink:

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 0:54
door MartijnB
Bete opletten als je gaat kijken na een rally....

dan had je een groot deel van je vragen al niet hoeven stellen

Wel eens een rallyauto voorbij zien komen zonder kenteken plaat?

Nee....

Dus hij heeft een kenteken. en belasting en APK.

Maar voordat je uberhaubt je eerste km rally rijd moet je eerst een 3000 - 3500 euro uit gaan geven. per persoon.
Dan heb je nog niks. Alleen een licentie een pak helm schoenen en ondergoed.

Dan komt je auto pas. en gaat je ook minimaal zo rond de 5000 - 7500 kosten als je de auto zelf bouwt.

Even heel resume en zwart wit gerekend kost het je dus zo rond de 12000 - 15000 euro. Om uberhaubt met zijn 2en startklaar te zijn.
en dan heb je het over een auto als een 205 GTi 325I Opel Astra Mini groep N.

Belgie is vele malen simpeler.

2 slalom wedstrijden rijden. of een slip cursus volgen en je hebt je rijders licentie. Hiermee kan je alleen niet in Nederland rijden voorlopig.
Dan zal je eerst een jaar of 2 a 3 in Belgie moeten gaan rijden.

Daarnaast heb ik geen idee hoe de KNAF omgaat met een Nederlander die een Belgische rijders licentie heeft.

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 10:40
door ikkuh_18
Hou er wel rekening mee dat in belgie een licentie veel duurder is...
Voor je nav licentie als buitenlander (kreeeg ik te horen) kom je al snel op 500euro en dan heb je je spullen nog niet eens...

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 12:41
door Holkers
Wat?!!! Noem jij nou echt een minpunt van België?!?!? Daar was toch alles beter? ;)

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 16:13
door michaelharmsen
Als je niet je auto zelf opbouwt helpt het ook om op marktplaats te snuffellen, deze staat al een tijdje te koop http://link.marktplaats.nl/564486748

De auto is goedkoop in onderhoud en leuk om mee te beginnen.

BerichtGeplaatst: di jun 05, 2012 19:02
door Mctank
ikkuh_18 schreef:Hou er wel rekening mee dat in belgie een licentie veel duurder is...
Voor je nav licentie als buitenlander (kreeeg ik te horen) kom je al snel op 500euro en dan heb je je spullen nog niet eens...


Ik heb als buitenlander een Belgische RACB rijders-licentie en die kost 260 euro.

Een Vas-licentie kost € 70, maar dan mag je dus niet in NL meedoen + grote beperking in de klasses waarin je mag starten. Voor het verkrijgen van deze licentie moet je lid worden van een Belgische Renstal, een slipcursus doen en een medische keuring. En een briefje schrijven dat je geen Nederlandse licentie hebt...