Diverse overige vragen / Klassificatie systeem

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Diverse overige vragen / Klassificatie systeem

Berichtdoor Adriaan » ma sep 03, 2012 15:41

Beste forumleden. Ik ben nieuw in de rallysport, maar een enorme auto enthousiast. Ik wil gaan beginnen in de rallysport en heb al enige research gedaan op internet, waar ik zag dat je eerst je theorie en praktijk licentie dient te halen om te mogen rijden (en dat je een bijrijder dient te vinden, of mag je ook zonder bijrijder?).

Daarnaast snap ik het systeem niet geheel.
In welke groep start je nadat je je praktijk en theorie hebt gehaald?
Waar kan ik vinden welke auto's in deze groep zijn toegestaan?
Mag je je auto in deze groep aanpassen?

Wanneer ga je vervolgens door naar een volgende groep, hoe heet deze groep en wederom welke auto's zijn toegestaan en mag je deze aanpassen.

Zelf zit ik eraan te denken om te starten met een Citroen AX. Citroen Saxo of Fiat Grande Punto.

Excuses bij voorbaat voor in jullie ogen simpele vragen of vragen die ergens anders al zijn beantwoord. Ik doe mijn best.
Laatst bijgewerkt door Adriaan op di sep 04, 2012 10:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Adriaan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma sep 03, 2012 15:17

Berichtdoor RG-Rallysport » ma sep 03, 2012 16:05

Adriaan

Op het moment dat je je licentie wil gaan halen komt het ASJ aan bod, hier staan alle antwoorden in op je vragen.
In principe mag je in heel veel klassen starten behalve de A8 en de uitgehomologeerde variatie's erop. Voor wat betreft aanpassingen en dergelijke is er ook veel mogenlijk mits je daar het geld voor hebt, dus afhankelijk van je budget kun je aanpassingen maken die wel binnen de homologatie van jou auto moeten blijven.

Voor wat betreft licentie's je begint met een short rally licentie, na twee resultaten ( uitgereden wedstrijden ) kun je die om laten zetten naar een rally licentie, hier kun je in alle nederlandse rally's mee van start. Wil je nog verder krijg je EU en Full licentie wat je daarvoor moet halen / hebben kwa wedstrijden keureingen etc vind je terug in het ASJ.

Voor wat betreft het rijden met een Saxo er zijn een aantal forum leden die hier of mee gereden hebben of nog mee rijden, Dirk de Boer rijd ermee en Ronald Zalme heeft me een saxo gereden deze heren zouden je meer info kunnen geven waar op te letten etc.

Hoop dat je er wat mee kunt

Groetjes
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor TWENGELTJE » ma sep 03, 2012 17:00

Ik zou je willen aanraden om eerst eens op de service van een rally te gaan kijken en daar met teams te gaan praten
Eventueel zou je ook eerst eens als official kunnen gaan mee helpen om te zien hoe het gaat in een rally
Maar zo als rudy al zegt veel hangt af van het budget en onderschat dit niet
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor Adriaan » di sep 04, 2012 9:20

Bedankt alvast voor de antwoorden! Als je nieuw bent is het lastig waar te beginnen maar het ASJ geeft mij veel informatie, bedankt voor de tip!

Enkele vragen die bij mij opkwamen tijdens het lezen:
- Er wordt genoemd dat je begint met een clublicentie rijder shortrally en na twee voltooide ritten een clublicentie rijder rally kunt krijgen. Betekent dit dat je lid moet zijn van een club?

- Kun je na twee voltooide shortrally's nog meer shortrally's rijden dat jaar of zijn shortrally's alleen voor beginners?

- Valt de citroen ax per definitie af? Ik las het volgende: De homologatie van in serie gefabriceerde auto's vervalt 7
jaar nadat de productie van het betrokken model is gestaakt
(serieproductie onder de 10% van de minimumproductie voor de
betrokken groep).

- Betend dit dat als ik de saxo kies ik er over een paar jaar ook niet meer mee kan rijden? Product gestopt dacht ik

- Wat wordt bedoeld met de productie van het betrokken model? De audi tt en volkswagen golf worden al vele jaren gemaakt. Is het zo dat zolang er nog een model met de naam geproduceerd wordt het geldig blijft?

- Wat is het verschil tussen een toerwagen en een productiewagen?

- Zijn de volgende auto's toer of productiewagens: citroen ax, citroen saxo, fiat punto evo, fiat grande punto, audi tt, peugeot 206cc, porsche 924, porsche 944

- De auto's worden zag ik ingedeeld op basis van cilinderinhoud. Wordt er ook nog gekeken naar de kwaliteiten van de chauffeur / bestaan daar ook verschillende klassen in waarin je kunt groeien?

- Weten jullie nog een leuke rally (misschien een waar jullie zelf naar toe gaan) vanaf 13 oktober of daarna, waar ik zou kunnen kijken bij de service van de rally?

Nogmaals bedankt voor al jullie moeite en excuses voor dubbele vragen
Adriaan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma sep 03, 2012 15:17

Berichtdoor kolkie » di sep 04, 2012 18:13

- Je mag gewoon in shortrally's blijven rijden bijvoorbeeld omdat je korte evenementen prettiger vind rijden en/of prettiger vind voor je portomonnee. Als je enkel shortrally's wilt rijden kun je ook de gewoon de shortrally-licentie blijven hanteren.

- de vraag over de club vind ik een goede.

- de citroen ax valt niet per definitie af. Als de homologatie verlopen is kun je alleen niet meer in groep N of groep A rijden maar dan val je onder de zogenaamde klasse H. Binnen klasse H wordt er ook weer onderscheid gemaakt op basis van cilinder-inhoud. Met een AX kom je waarschijnlijk in een klasse te vallen met weinig deelnemers omdat veel - met alle respect - langzamere rallyauto's op die leeftijd toch afgedankt worden. Maar het kan dus wel gewoon. Het belangrijkste is dat er ooit een homologatie voor een auto is geweest, anders maak je jezelf het als beginner wel erg moeilijk.

- productie van een model slaat echt op het model, niet op nieuwe modellen met dezelfde naam. Zo zie je in de shortrally van amsterdam een golf 4 mee doen in de klasse HA15 omdat op de golf 4 de normale homologatie dus alweer een tijdje is verlopen (terwijl je nog steeds een golf kunt kopen, maar dat is dus een compleet andere golf en dat telt niet).

- lijstje van de toerwagens/productiewagens kan ik je niet mee helpen.

- 13 oktober is er een mooi - redelijk centraal gelegen - rally, te weten de rally van 'land van altena'. Een paar weken later is de conrad euregio rally/shortrally. Verkijk je niet teveel op het indrukwekkenden (en soms afschrikwekkende) materiaal waar sommigen mee aan komen rijden, minder kan en mag ook ;) .
kolkie
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma feb 20, 2006 13:56
Woonplaats: Vroomshoop/Den Bosch

Berichtdoor Adriaan » wo sep 05, 2012 10:21

Heel erg bedankt voor je antwoorden kolkie! Ik ga proberen de rally van 13 oktober te bezoeken.

Hieronder voor het overzicht mijn vragen die nog openstaan:

- Er wordt genoemd dat je begint met een clublicentie rijder shortrally en na twee voltooide ritten een clublicentie rijder rally kunt krijgen. Betekent dit dat je lid moet zijn van een club?

- Is een navigator verplicht?

- Wat is het verschil tussen een toerwagen en een productiewagen?

- De auto's worden zag ik ingedeeld op basis van cilinderinhoud. Wordt er ook nog gekeken naar de kwaliteiten van de chauffeur / bestaan daar ook verschillende klassen in waarin je kunt groeien?
Adriaan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma sep 03, 2012 15:17

Berichtdoor Jacco Hartog » wo sep 05, 2012 10:56

-Nee clublicentie heeft niets te maken met een club, dus ook geen deelnamen aan een club.

-Wel eens een Rally rijder gezien zonder navigator....??

-Verschil van klasse is de opbouw van de auto... ervaring geen belang in de klasse. behalve dat je zonder ervaring niet alle klasse mag rijden.

Tip. kom eerst maar eens kijken, dan is 99% van jou vragen al beantwoord!
Eigen Bedrijf: StreetXclusivE.com
Opbouw RallyAuto: Hartog Rallysport
Avatar gebruiker
Jacco Hartog
 
Berichten: 293
Geregistreerd: do nov 08, 2007 13:22
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor official No. 27768 » wo sep 05, 2012 18:38

- Navi is inderdaad verplicht al hoeft deze niet persé iets te doen....

- Vooral in groep A en GT klasse mag je niet zomaar starten maar dat is vaak financiëel toch al niet haalbaar / aan te raden.

- Huren bij een kenner / team is in het begin vaak het handigst; Om te kijken of je het echt wat vindt en ook om te ervaren wat er allemaal nog meer bij komt kijken. Servicen, inkloktijden, verkenning, houden aan de regelementen enz. enz.
Het is niet alleen maar instappen en trappen.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor RG-Rallysport » wo sep 05, 2012 21:12

official No. 27768 schreef:- Navi is inderdaad verplicht al hoeft deze niet persé iets te doen....

- Vooral in groep A en GT klasse mag je niet zomaar starten maar dat is vaak financiëel toch al niet haalbaar / aan te raden.

- Huren bij een kenner / team is in het begin vaak het handigst; Om te kijken of je het echt wat vindt en ook om te ervaren wat er allemaal nog meer bij komt kijken. Servicen, inkloktijden, verkenning, houden aan de regelementen enz. enz.
Het is niet alleen maar instappen en trappen.


Kleine nuance Niek

T/m A7 is het geen probleem GT mag met een EU licentie en na goedkeuring knaf

Een goede wedstrijd rijden ( zeker voor een ONERVAREN iemand ) kan niet zonder input van een navigator liefst een met ervaring zodat hij je kan coachen.

Het laatste punt geld eigenlijk hetzelfde voor, een ervaren navi kan je hierbij helpen.

Ik zal je een PB sturen adriaan
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Adriaan » do sep 06, 2012 8:13

Bedankt voor alle antwoorden en PB's!
Er is mij een hoop duidelijk geworden.

Plan van actie is nu als volgt:
- 13 Oktober bij de rally van "land van altena" gaan kijken
- Kijken bij actieve teams
- Rally licentie halen
- .........

Nogmaals bedankt en wat mij betreft kan er een slotje op het onderwerp.
Adriaan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma sep 03, 2012 15:17

Berichtdoor BarrierMan » do sep 06, 2012 18:24

Adriaan,

Ik kan in je profiel niet zien waar je vandaan komt.... maar er zijn wellicht wel ergens teams bij jou in de buurt waar je op een sleutelavond binnen kunt lopen om nog veel meer informatie te vergaren!
BarrierMan
 
Berichten: 106
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 15:05

Berichtdoor V.D.G Rally team » do sep 06, 2012 21:05

kolkie schreef:- Je mag gewoon in shortrally's blijven rijden bijvoorbeeld omdat je korte evenementen prettiger vind rijden en/of prettiger vind voor je portomonnee. Als je enkel shortrally's wilt rijden kun je ook de gewoon de shortrally-licentie blijven hanteren.

- de vraag over de club vind ik een goede.

- de citroen ax valt niet per definitie af. Als de homologatie verlopen is kun je alleen niet meer in groep N of groep A rijden maar dan val je onder de zogenaamde klasse H. Binnen klasse H wordt er ook weer onderscheid gemaakt op basis van cilinder-inhoud. Met een AX kom je waarschijnlijk in een klasse te vallen met weinig deelnemers omdat veel - met alle respect - langzamere rallyauto's op die leeftijd toch afgedankt worden. Maar het kan dus wel gewoon. Het belangrijkste is dat er ooit een homologatie voor een auto is geweest, anders maak je jezelf het als beginner wel erg moeilijk.

- productie van een model slaat echt op het model, niet op nieuwe modellen met dezelfde naam. Zo zie je in de shortrally van amsterdam een golf 4 mee doen in de klasse HA15 omdat op de golf 4 de normale homologatie dus alweer een tijdje is verlopen (terwijl je nog steeds een golf kunt kopen, maar dat is dus een compleet andere golf en dat telt niet).

- lijstje van de toerwagens/productiewagens kan ik je niet mee helpen.

- 13 oktober is er een mooi - redelijk centraal gelegen - rally, te weten de rally van 'land van altena'. Een paar weken later is de conrad euregio rally/shortrally. Verkijk je niet teveel op het indrukwekkenden (en soms afschrikwekkende) materiaal waar sommigen mee aan komen rijden, minder kan en mag ook ;) .


De AX is gehomologeerd en vald nog in groep H daarna groep Y.
En met een goede AX kun je nog ver komen. Ze zijn betrouwdaarder als een saxo of een fiat. En betaalbaar.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven


Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron