En het debuut van de Lancia ECV1, hij werd uit het museum gehaald om hier mee te doen Miki Biasion had de eer om er voor de eerste keer een wedstrijd mee te rijden hier het hele verhaal,
Voor het eerst werd hij getoond op de Bologna Motorshow in 1986, de ECV1 (Experimentele Composite Vehicle) was een composiet technologie concept car testen het gebruik van carbon, kevlar, thermohardende en thermoplastische harsen, glasvezel en honingraat in de auto de productie. Er werd ook nagegaan Lancia's prototype van Groep S auto (een formule die nooit kwam). Het was een verdere ontwikkeling van de S4, met hetzelfde basisontwerp, met veel van de componenten nu gemaakt van composieten, waaronder de belangrijkste, dragende deel van het chassis. Andere samenstellende delen onder meer de wielen (8x16 "wielen een gewicht van slechts 6kg!) En de cardanas. Het werd aangedreven door een 1759cc twin turbo (twee KKK turbo's) motor die 600 pk @ 8000 rpm met behulp van een nieuw ontwerp bekend als" triflux "waar de twee turbo's opeenvolgend werden gebruikt, afhankelijk van het toerental van de motor. een totaal gewicht van 930kg werd bereikt.
De 1800cc motor van de ECV1 & 2 werd bekend als de triflux. Dit was te wijten aan het ontwerp dat had een uitlaat en een inlaatklep aan elke kant van de cilinderkop, met de daaruit voortvloeiende dubbele uitlaat spruitstukken elke voeding een turbocompressor. Bij lage toerentallen een turbocompressor uitlaat was shut-off, waardoor alle uitlaatgassen door een eenheid en zodoende goede lage snelheid prestaties. Als het toerental van de motor steeg, werd de tweede turbo geleidelijk ingevoerd, tot op hoge toerentallen beide turbocompressoren liep parallel.
Hier de video en een paar foto's,
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk