Zo, we zijn weer terug van onze eerste rally ervaring. Ik kan in ieder geval zeggen dat we er van genoten hebben! Helaas was de short rally voor ons wel heel erg short... Er is met de koppeling "iets" mis gegaan waardoor aan de start van KP2 ineens het koppelingspedaal onder mijn voeten weg viel. Auto snel aan de kant geduwd want we stonden al in de poort voor de TC (nog niet in controlegebied in ieder geval!). Bij het snel even voelen aan het koppelingshendel onder de motorkap bleek dat deze compleet los hing en zelfs een centimeter naar boven en beneden kon bewegen. Duidelijk niet fixbaar en dus helaas einde verhaal van onze eerste zeer "shorte" short rally.
Maar dan toch eerst even terug naar het begin:
Afgelopen week hebben we hard gewerkt om de laatste hand aan de auto te leggen. Vooral ook het voorbereiden van de service heeft deze keer veel tijd gekost. De auto heeft ook nog lang bij Harperink binnen gestaan om alle elektra in orde te maken waarna we vrijdag de laatste hand aan de auto hebben gelegd. Helaas waren er nog wat meer klusjes te doen dan verwacht waardoor we uiteindelijk pas om iets voor 3 in Emmeloord waren.
Laden vrijdagnacht:
En mede mogelijk gemaakt door:
De volgende ochtend zijn we relatief uitgeslapen de auto af gaan laden en richting service gegaan. Dankzij een fantastisch service team ging dat allemaal nog super. Daarna Paul en ik naar de documenten controle, ook geen probleem. Vervolgens zijn we vertrokken om te verkennen, en toen zijn we begonnen met beginnersfouten maken...
(Hopelijk betekend dit dat we die fouten de volgende keer niet meer maken!) Direct langs het rally serviceterrein reden we al de eerste keer fout waarna ik snel wilde keren via een uitritje op de stoep. Normaal geen probleem, blijkt dat in Emmeloord die stoepjes net wat hoger zijn dan thuis! Bons, rand van de auto op de stoep. Noujah, zal wel meevallen dachten we nog, tot 150 meter verderop ineens de side-skirt van m'n Volvo voorbij gevlogen kwam! Maar weer gekeerd, side-skirt in de auto gegooid en weer verder.
Je kan je de blikken van de officials bij de briefing van de eerste proef wel voorstellen wanneer je met een verkenningsauto voorbij komt waar de side-skirt al achterin ligt! (Zo ook bij het terug komen op het serviceterrein na het verkennen met een side-skirt onder je arm!
) Tijdens het verkennen van de eerste proef waren Paul en ik zo druk met vanalles en nog wat dat we een afslag naar rechts compleet over het hoofd hebben gezien en dus verkeerd reden. Tegen de tijd dat we daar achter kwamen waren we al compleet de weg kwijt en zat er niets anders op dan om de proeven heen terug te rijden naar het begin van KP1. Door alle vertragingen hebben we KP1 en KP2 maar 1 keer kunnen verkennen. Dit leverde natuurlijk al de nodige extra spanning op gezien we al door hadden dat dit behoorlijk technische proeven zijn met heel geniepige punten. Het verkennen van KP3 en KP4 ging vervolgens vrij vlot waarna we terug gekeerd zijn naar de service.
Het was heerlijk om te zien hoe er rust was in de service. Jan had alles volledig onder controle wat erg prettig is om te zien!
De technische keuring had de auto inmiddels ook probleemloos doorlopen. Enkel een opmerking over de manier waarop de brandblusser van de brandblusinstallatie bevestigd was maar dat hoeft de volgende rally pas opgelost te zijn. Al met al ben ik dus zeer tevreden over de auto die we hebben gebouwd!
Wel was de luchtmassameter kapot gebleken en hebben we die een moeten lenen, helaas van een 1600 wat later op de proef behoorlijk wat vermogen bleek te schelen.
Vervolgens vertrokken vanaf de service:
En ja, dat zijn veel emoties tegelijk op die koppies!
Ons eerste startpodium, nu gaat het dan echt beginnen!
En wat was het een geweldig gevoel om aan de start van onze eerste rallyproef te staan. Onze eerste rit verliep super voor een eerste rit. M'n navi zat hier en daar compleet op de verkeerde bladzijde van z'n notes, ik remde hier en daar zo vroeg dat ik toch echt nog even een dotje gas moest geven in z'n 2 om alsnog echt aan te remmen voor de bocht en zo waren er nog genoeg dingen die niet 100% waren, maar die weten we nu te zitten en kunnen we gaan verbeteren! Ik ben in ieder geval erg tevreden met de tijd die we op een slecht verkende proef in een auto waar we 45 km in testgereden hebben met 0 ervaring in een rallyauto op racesnelheid (ja, de cursus, maar dit is wel even andere koek!) neergezet hebben.
Helaas hebben we ons groene monstertje dus met een behoorlijk heftige griep aan de kant moeten zetten voor de start van KP2. Morgen gaat hij helemaal uit elkaar en dan gaan we er achter komen. Waarom morgen pas? We hadden ons voorgenomen eerst ons hok een keer echt netjes te maken en kasten te zetten enzo om een keer echt van de troep af te zijn. Dit hebben we dus de afgelopen dagen gedaan, hiervan snel foto's!
De koppakking zoals MartijnB in het TankS topic opperde is in ieder geval nog in orde als het goed is, maar we gaan de hele motor en bak sowieso een keer goed doorlichten om zeker te zijn dat er niet meer is beschadigd. Ook hierover snel meer info!
PS. Alle foto en video materiaal van onze eerste en tot nu toe enige KP zijn meer dan welkom!