JOCHEM HANEGRAAF schreef:Ik heb ook een soort sponsorgesprek gehad met wat mensen van de rabobank. Autosport sponsoren wildden ze (toendertijd) niet gezien dat het individueel, en risicovol was. Mijn tegenargument was een evenementensponsor te worden (iets wat door vele marketeers als een van de meest veilige vorm van sponsoring word gezien). Het rallysport leeft in Nederland nog niet zo. Terwijl als je kijkt zou een bedrijf door de rallysport (mits dit goed word aangepakt!) een grote naamsbekendheid kunnen creeeren omdat de sport eenmaal bekeken veelal in goede aarde valt bij de gemiddelde nederlander. Maar enkele dingetjes die dan moeten gebeuren:
-samenwerking met de KNAF om het statuut kampioenschapssponsor voor elkaar te krijgen.
-samenwerking met de lokale en niet lokale media (televisie, verslaggeving , gedrukte media etc)
-samenwerking met organisatoren met betrekking tot de indeling van serviceterreinen , regel een vipdorpje dus.
-samenwerking met overheidsinstanties voor veiligheid en orde.
-samenwerking met officialclubs (zij representeren immers een groot deel van de rallysport naar het publiek toe)
- Het uitwerken van een worst case scenario (gaat er iets mis risicobeperking!)
- Een promotionele meerwaarde creeeren door merchandise en gimmicks te regelen.
Voorbeeld wat had je in de tour:
- ASO regelde de media (jah de ASO van de Dakar)
- Organisatie van de tour regelde het parcours het vipdorp, sponsoren , banners, op en afbouw tribunes etc.
- De lokale politie en verenigingen regelden verkeer en veiligheid.
- Sponsoren kregen in ruil voor een hoop centjes: een plaatsje in het vipdorp, een shuttleservice en hotels voor hen gasten, vluchten, banners langs het parcours, een logotje op de kaarten, een x aantal minuten zendtijd etc etc.
Jochem, ook ik heb ooit zo'n "sponsor-case" met de Rabobank gehad, dacht, omdat ik dicht bij het vuur zat wel een kans van slagen te hebben, ondanks gedegen voorbereiding bleek dat anders uit te pakken.
Veel van hetgeen jij schrijft is mij toen ook ter ore gekomen, ik heb vergelijkbare argumentatie opgevoerd, de marketing truc van evenementensponsor ook uit de kast getrokken, kreeg toen het een en ander te horen betreffende risico inventarisatie, positieve/negatieve media aandacht, etc. + een heel betoog over het klimaat neutraal streven van de Rabobank, het was echter simpel om dat argument van tafel te vegen.
Men zou er over nadenken of een sponsorship van een gemotoriseerde sport in de filiosofie van de Rabobank paste.
Overigens was het een zeer prettig gesprek, er werd netjes een verslag van opgemaakt wat mij ter beschikking werd gesteld en ik kreeg later een seperaat schrijven dat de Rabobank niet tot sponsering zou overgaan.
Wie weet wordt het anders nu de kaarten zijn geschud, maar ik richt mijn pijlen er niet op, het is al moeilijk genoeg om in deze economisch onaantrekkelijke tijd sponsoren te binden of zelfs maar te behouden.