WRC; nieuws en geruchten

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Mark Verhoeven » vr nov 22, 2013 19:44

mmrizio schreef:Hoe geweldig een Fiesta ST ook is, je kunt 'm niet vergelijken met een Impreza, Lancer Evo, 'Cossie' of 'Integrale'.

Wen er toch maar aan, de tijden van de "homologatie specials" die je hierboven noemt, zijn voorbij!

Je kan tegenwoordig iedere willekeurige "fricandel" nemen en er een COMPLEET andere auto van bouwen met ineens een turbo erop, 4-WD erin, etc.

Ik heb persoonlijk weinig met deze auto's, want op die manier en met veel geld kan je alles bouwen. De tijd dat je "voor weinig" een groep N versie van de bovengenoemde auto's KON bouwen (op die manier natuurlijk niet volledig competitief) is absoluut voorbij. Een R5 is voor 95% van de geïnteresseerden (veel) te duur.

De hobbyisten met beperkt budget gaan op deze manier langzaam maar zeker uit de rallysport verdwijnen, tenzij ze met een "oude barrel" in een of andere youngtimer/historic klasse gaan rijden. (niet negatief bedoeld!) Als deze klasses niet ook een keer gaan verdwijnen...
Mark Verhoeven

Berichtdoor Mark Verhoeven » vr nov 22, 2013 19:46

jos kerremans schreef:Electrische F1 ? Is er toch nog hoop voor circuit park Zandvoort.
Geen geluidsoverlast.

Hahahahaha, als dat het enige probleem was... :roll: Het is ook wel handig dat een F1 circuit BERIJKBAAR is voor het publiek. :wink:
Mark Verhoeven

Berichtdoor BartS » vr nov 22, 2013 19:46

Vraag me ook af wat alle Nederlanders die momenteel in Evo's rijden moeten gaan doen. Komt er één iemand met een R5, dan moet je wel een R5 hebben om nationaal kampioen te kunnen worden. Maar ik denk dat een R5 toch een stuk duurder is dan een groep N Evo... Zien we dan de kampioen in een tweewielaangedreven R3? Of komt de kampioen straks uit groep H met een (tegen die tijd) "oude" Evo?

Naar mijn mening ontstaat daar een best groot gat!
BartS

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr nov 22, 2013 21:08

Mark Verhoeven schreef:
mmrizio schreef:Hoe geweldig een Fiesta ST ook is, je kunt 'm niet vergelijken met een Impreza, Lancer Evo, 'Cossie' of 'Integrale'.

Wen er toch maar aan, de tijden van de "homologatie specials" die je hierboven noemt, zijn voorbij!

Je kan tegenwoordig iedere willekeurige "fricandel" nemen en er een COMPLEET andere auto van bouwen met ineens een turbo erop, 4-WD erin, etc.

Ik heb persoonlijk weinig met deze auto's, want op die manier en met veel geld kan je alles bouwen. De tijd dat je "voor weinig" een groep N versie van de bovengenoemde auto's KON bouwen (op die manier natuurlijk niet volledig competitief) is absoluut voorbij. Een R5 is voor 95% van de geïnteresseerden (veel) te duur.

De hobbyisten met beperkt budget gaan op deze manier langzaam maar zeker uit de rallysport verdwijnen, tenzij ze met een "oude barrel" in een of andere youngtimer/historic klasse gaan rijden. (niet negatief bedoeld!) Als deze klasses niet ook een keer gaan verdwijnen...

Ha mark
Met geld kan alles in de rallysport. Het gaat langzaam naar de klote.
Jan modaal kan niet aan de rallysport deelnemen. Steeds minder deelnemers. In de jaren 90 moest je een maand van te voren inschrijven anders was het te laat 120 deelnemers bij de sprint. Toen gingen er div auto's uit de homologatie als Groep H. We hebben dit toen aangekaart bij het BSR. om er een andere klasse van te maken. Maar dat was niet haalbaar.
En dan jaren later opeens de klasse Y. alleen waren de meeste groep H auto's er niet meer. Nu houd de ene naar de andere organisatie er mee op.
Dus hebben we de short rally maar in het leven geroepen met 40 auto's.
Het is gewoon jammer. Er zullen de komende jaren nog wel div rijders afvallen. Hobby mag geld kosten zeggen ze altijd. Alleen als er geen euro's zijn dan houd het op.
V.D.G Rally team

Berichtdoor MartijnB » za nov 23, 2013 9:50

BartS schreef:Vraag me ook af wat alle Nederlanders die momenteel in Evo's rijden moeten gaan doen. Komt er één iemand met een R5, dan moet je wel een R5 hebben om nationaal kampioen te kunnen worden. Maar ik denk dat een R5 toch een stuk duurder is dan een groep N Evo... Zien we dan de kampioen in een tweewielaangedreven R3? Of komt de kampioen straks uit groep H met een (tegen die tijd) "oude" Evo?

Naar mijn mening ontstaat daar een best groot gat!

Daar is een hele makkelijke en simpele uitleg voor.

Het midden en achterveld is de laatste jaren uitgedund.
Nu gaat het voorin ook verder uitdunnen. De R5 is nog niet echt zo betaalbaar als een Evo X ofzo.

En ik denk dat de rallysport uiteindelijk een langzame dood gaat sterven op veel nationale vlakken.

Niet alleen door dit soort dingen maar ook door behoorlijk hoge kosten.
En gemeentes die steeds lastiger vergunningen gaan afgeven.

Ook valt het al jaren op dat er jaarlijk niet veel nieuwelingen meer instromen. En dat scheelt ook weer in het aantal deelnemers.

Wellicht doen er nog wel mensen examen voor de rijders licentie.
Maar doen ze er niets mee. Omdat achteraf de kosten om te rijden toch behoorlijk tegen vallen.

Maar laten we wel wezen.

Wat stelt ons Nationaal kampioenschap nou nog voor.......

Nauwelijks deelnemers in welk kampioenschap dan ook. Al een paar jaar.

Is ook bijvoorbeeld te zien aan de kampioenschaps feesten van de KNAF.
Vroeger kon je je nauwelijks verplaatsen in een behoorlijk grote zaal.

Nu kan je languit op de grond vd zaal liggen met zijn allen. En heb je nog ruimschoots ruimte.

Misschien een wat rare vertaling van me. Maar het is wel iets dat elk jaar weer meer opvalt.
En wat mij best wel zorgen baart ten aanzien van de nationale sport hier.
MartijnB

Berichtdoor MartijnB » za nov 23, 2013 10:38

Daarbij niet te vergeten:

Ford Citroen en Peugeot willen graag R5 en gaan verkopen

En daar hebben ze zulke regelgeving van de FIA wel bij nodig
MartijnB

Berichtdoor BasJBuitendijk » za nov 23, 2013 11:55

En ik denk dat de rallysport uiteindelijk een langzame dood gaat sterven op veel nationale vlakken.

Misschien moeten we nationaal niet zo letterlijk nemen. Als de trend die Martijn beschrijft doorzet, worden we vanzelf gedwongen tot minder evenementen en meer internationale (Benelux, DE) samenwerking. Waar een wil is, is een weg. Waar ik me meer zorgen over maak is het nijpende gebrek aan vrijwilligers en daarmee toenemende risico's voor deelnemers en publiek, al zou dat ook opgelost worden met minder evenementen door internationale samenwerking.

Hoe zit het trouwens met de publieke belangstelling? Alhoewel ik bij rally's de publiekspunten probeer te vermijden en het niet kan staven met cijfers, lijken er steeds minder toeschouwers langs de rallypaden te staan. Komt dit door de gestegen reis-, verblijf- en toegangskosten of door het enorme aanbod op internet? Dat laatste zou voor mij overigens geen reden zijn om geen filmpjes meer te maken :?
BasJBuitendijk

Berichtdoor Rene Markus » za nov 23, 2013 14:38

Ik heb wel het idee dat meedoen altijd met de nieuwste modellen moet zijn. Waarom staat meedoen niet boven winnen en waarom niet een groot veld met groep h rallywagens en een sticker van de plaatselijke kroeg of brandstof leverancier.
Rene Markus

Berichtdoor BartS » za nov 23, 2013 20:35

Simpelweg omdat dat niet genoeg is om vooraan te staan en het blijft natuurlijk een competitie ;)
BartS

Berichtdoor Giovanni » ma nov 25, 2013 18:58

Voor we starten met het verhaal Hyundai even een terugblik:

http://www.rallyandraces.com/nieuws/623 ... -terugblik
Giovanni

Berichtdoor rvgrally » ma nov 25, 2013 20:40

Giovanni schreef:Voor we starten met het verhaal Hyundai even een terugblik:

Da hedde pot verdikke netjes in elkaar gezet!!!
rvgrally

Berichtdoor Giovanni » ma nov 25, 2013 20:45

rvgrally schreef:
Giovanni schreef:Voor we starten met het verhaal Hyundai even een terugblik:

Da hedde pot verdikke netjes in elkaar gezet!!!

Waarvoor dank :)
Giovanni

Berichtdoor jos kerremans » ma nov 25, 2013 20:46

BartS schreef:Simpelweg omdat dat niet genoeg is om vooraan te staan en het blijft natuurlijk een competitie ;)

Mindere goden achter in het veld rijden hun eigen competitie , dat hoeft zeker niet minder leuk te zijn.
jos kerremans

Berichtdoor MartijnB » di nov 26, 2013 10:12

jos kerremans schreef:
BartS schreef:Simpelweg omdat dat niet genoeg is om vooraan te staan en het blijft natuurlijk een competitie ;)

Mindere goden achter in het veld rijden hun eigen competitie , dat hoeft zeker niet minder leuk te zijn.

Maar die zijn vaak voor het algemene publiek niet interessant Jos dat is inmiddels wel bekend.
Dat was zo dat is zo en dat zal altijd zo blijven ZOLANG rally nog bestaat
MartijnB

Berichtdoor erikjan » di nov 26, 2013 11:13

publiek staat er niet alleen voor de actuele WRC's ;-)

(mompelt iets over BRC's en S20's)
erikjan

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden