Vanaf zondag gaat de Dakar-rally weer van start. Vertrek is op 5 januari in Rosario, Argentinië, aankomst na twee weken op 18 januari in Valparaiso, Chili. De route loopt door Argentinië, Peru, Chili en voor het eerst zullen de motoren ook Bolivia aandoen. In vergelijking met vorige jaren zijn de etappes langer dan andere jaren.
Bij de motoren is titelverdediger Cyril Despres overgestapt van KTM naar Yamaha. De Fransman vormt een team met landgenoot Rene Metge. Marc Coma blijft bij KTM, maar in november verongelukte zijn beoogd teamgenoot Kurt Caselli in de Baja 1000. Jordi Viladoms werd snel als invaller geregeld en ook Francisco "Chaleco" Lopez werd aan het team toegevoegd. Honda komt naar de Dakar met motoren voor Joan Barreda, Helder Rodrigues, Paulo Gonçalves en Javier Pizzolito. Barreda's oude team Speedbrain heeft ook vier motoren in de race, met alleen Alessandro Botturi uit het team van vorig jaar. Frans Verhoeven start ook op een Yamaha, heeft hetzelfde materiaal ter beschikking als Despres en Metge. Henk Knuiman is weer van de partij op een KTM, Robert van Pelt start op een Honda voor Team Maxxis als "kistrijder"
Bij de Quads dit jaar opnieuw maar één Patronelli, namelijk titelverdediger Marcos. Het deelnemersveld wordt vooral door de locale deelnemers gedomineerd uit Chili, Argentinië en Peru. Team Maxxis zet twee quads in voor Sebastien Husseini en de Qatari Mohammed Abu-Issa, die afgelopen seizoen 2e werd in het WK rallyraid.
Bij de auto's kun je met recht van een Mini-zwerm spreken. Maar liefst
11 auto's van het type
Mini All4 heeft team X-raid dit jaar aan de start. Kopmannen zijn Stephane Peterhansel en Nasser Al-Attiyah, en naast oude bekenden Nani Roma, Orlando Terranova en Kristoff Holowczyc heeft X-Raid ook plaats ingeruimd voor "local" Boris Garafulic uit Chili, de Rus Vladimir Vasiliev komt over van G_Force en ook de Chinees Yong Zhou heeft een Mini-zitje. Zijn plaats bij Great Wall zal worden ingenomen door de Franse buggy-veteraan Christian Lavielle. Toyota stuurt opnieuw een flink aantal pickups voor o.a. Giniel de Villiers, Leroy Poulter, Adam Malysz en Marek Dabrowski (die zijn debuut bij de auto's. Naast de Ford aangedreven auto's van Riwald heeft Ford Zuid Afrika twee Ranger-pickups voor Lucio Alvarez en Chris Visser
Tegenover de Duitse overmacht van Mini staat tevens een los allegaartje Chevy Buggy's. Carlos Sainz heeft contact opgenomen met buggybouwer Phillipe Gache en
een SMG-buggy laten bouwen. Met sponsor Red Bull was het mogelijk om Ronan Chabot (vorig jaar al met een SMG onderweg) als teamgenoot te strikken. Ook uit Frankrijk,
de Chevy Proto buggy van Eric Vigouroux. De Fransman heeft opnieuw een Silverado als uiterlijke inspiratie, maar onderhuids is zijn auto een Stadiumtruck, zoals ook die van Al-Attiyah en Sainz vorig jaar. Niet verwonderlijk dat de bouwer waar mee is samengewerkt ook dezelfde is, Demon Jefferies. Robert "BJ" Baldwin, die al eens als teamgenoot van Robbie Gordon een dakar uitreed, is een van de coureurs, de andere auto zou eigenlijk door Vigouroux zelf bestuurd worden, maar hij heeft het stuur aan Guirlain Chicherit overgedragen. De voormalig freestyleskiër verloor van de zomer zijn sponsoring en leek daardoor buiten de boot vallen dit jaar. En niet te vergeten Robby Gordon zelf, die weer in een Hummer Buggy ten strijde trekt, die hijzelf
de HST Gordini noemt. In vergelijking met vorig jaar is de wagen korter en onderhuids meer op een Corr-Stadiumtruck gebaseerd dan op een Baja-voertuig. Outsiders die ook met Corr-achtige voertuigen meedoen zijn Peter Hajas in
een Brenthel Chevrolet en Matt Campbell, die
een Dodge Durango Jimco aan de start brengt en bij toerbeurt navigeren en rijden zal afwisselen met Luis Ramirez.
Het is niet de enige Dodge in de rally, want ook Henk Theunissen's Dodge truck is er weer bij. Verdere Nederlandse inbreng telt o.a. de vier HRX Fords van Ten Brinke, Huzink en Wevers (allen Riwald Dakar) en Erik van Loon (XDakar). Ook Tim Coronel in de eenpersoonsbuggy, Peter van Merksteijn in een Overdrive Toyota en Ebert Dollevoet in een
F&S Volvo buggy. Andere opvallende projecten zijn de Mitsubishi ASX van Guillermo Spinelli (met een V8 motor uit een Aston Martin) en een team van Renault Zuid-Amerika dat twee Renault/Dacia Dusters heeft ingeschreven
Tot slot de trucks, waar ik weer een strijd tussen Iveco, Kamaz en Tatra verwacht, met als outsiders de MAN's en Ginaf's. Kamaz heeft dit jaar vijf trucks ter beschikking om de titel van Eduard Nikolaev te verdedigen. Iveco zet daar vier trucks tegenover: de Neus van Gerard de Rooy, plus drie Powerstars voor Hans Stacey en de loyale waterdrager Jo Adua en Pep Villa Rocca. Tatra is een beetje meer versnipperd. Ales Loprais en Artur Ardavikus komen elk met een eigen team aan de start, maar hebben beiden met een Tatra Jamal tot hun beschikking (zie foto onder). Jaroslav Valtr en Martin Kolomy hebben een oudere T815 ter beschikking, maar hun trucks zijn door Buggyra Racing onder handen genomen, een team dat Freightliners prepareert voor FIA Truck Racing.
Ook de Tatra/Daf van Marcel Schoo is er weer bij, alleen zit dit keer Pierre Blom aan het stuur, Schoo moest om medische redenen verstek laten gaan. Ook Ginaf kent al een uitvaller, want Edwin van Ginkel moet met een nekhernia verstek laten gaan en er kon geen vervanger meer geregeld worden, zodat GRP met twee trucks start voor Wuf van Ginkel en Jos Smink. Mammoet zet twee Ginafs in voor Martin vd Brink en Pascal de Baar, VEKA MAN komt met drie trucks aan de start voor Marcel van Vliet, Peter Versluis en Rene Kuipers, die overstapt van Iveco (
hier een YT-filmpje). Kees Koolen zal bij de start zondag de recordboeken in gaan als eerste deelnemer die in alle vier de categorieën van de Dakar aan de start is gekomen, want hij rijdt dit jaar in een Ginaf truck met Jurgen vd Goorbergh als navigator
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!