Faes (en anderen)

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor mantaboy » zo dec 12, 2004 19:53

StevenK schreef:
mantaboy schreef:Mijn stelling is onzin volgens velen. Heb in de Golden Tulip bij publiek uit de regio gestaan, dat niet naar andere rally's gaat. Als je dan vraagd waarom geven ze deze antwoorden. Zelfde in Barneveld of ELE. Publiek komt daar heen omdat het dicht bij huis is. Maar als het verder van huis is wil men sensatie. Kom sinds '86 regelmatig naar rally's. Mijn eerste was in '84. Waarom ging pa toen naar rally's en nu niet meer? Toen waren de auto's leuker om te zien, meer spektakel, geluid en dus voor het gevoel meer snelheid. Ze gingen vaker dwars, ramde een boompje of tuinhek. Alleen de echte toeschouwers waar jullie het over hebben kijken naar de rally zoals die bedoeld is.

Ga eens midden in onwetend publiek staan en vraag wat ze willen zien. Waarom? Voor je een product aanprijst moet je marktonderzoek doen. Dus begin daar mee en kom tot een onthutsende conclusie of droom verder.

Het publiek wat er nu staat is niet helemaal representatief voor de grote massa. Wanneer je de sport adverteert als 'idioten die tegen een boom aanrijden', dan zal iedereen er zo tegenaan kijken, maar wanneer je de sport adverteert voor wat 'ie is, inclusief de goede samenwerking tussen concurrerende teams etc, dan kun je volgens een heel ander publiek bereiken.

En ik denk dat je daarom het publiek inzicht in de wedstrijd moet bieden. Want dat is één van pijnpunten, vaak zelfs bij de deelnemers: tijdens de wedstrijd weet niemand wat de stand is. En dan degradeert de sport tot het kijken naar driftpartijen en klappers.

Publiek inzicht bieden ben ik met je eens. Je stelt echter wel dat het publiek dat er nu is niet de grote massa is. Ik ben benieuwd hoelang er nog iemand sponsoren krijgt zonder dat publiek van nu. Je geeft al aan na een wedstrijd meer hits op je website te krijgen, denk je dat die hits van de grote massa afkomen? Als je geen markt technisch onderzoek doet en daarna luisterd wat het publiek wil zien kan je net zo goed niks doen. Je bereikt niemand met een product wat men niet wil. Dan ga er aan onder.

Publiek is massa, met reclame wil een sponsor het publiek bereiken om zijn naamsbekendheid te vergroten. Zonder publiek lukt dat niet. Leg jij anders maar eens uit aan een BHV dat je wil dat ze geld in een rally stoppen, ja sorry maar er komt geen publiek. Denk je dan echt dat je geld krijgt?

Begin eerst met een onderzoek, dat heeft Bernie ook gedaan. Die zoekt nog regelmatig uit wat het F1 publiek wil en past daar de F1 op aan. Dan heb je een succesformule. Al het andere is goed bedoeld amateurisme en gedoemd te mislukken.
mantaboy

Berichtdoor leor888 » zo dec 12, 2004 23:51

Is het probleem ook niet dat alleen bedrijven voor bedrijven sponsoren?
Ik koop geen pallets, heb geen koelcel en overnachten in hotels doe ik ook alleen als mijn baas het betaald. etc. Er zijn dus geen sponsoren die het publiek herkent.

Alleen enkele goed bedoelende sponsoren voor mkb.

Slecht een Jumbo is voorbeeld. Maar in de praktijk is helemaal niet bekend dat de sponsor zelf rijdt.
Misschien is ook dat iets wat een groter publiek zou kunnen trekken? (Klein duimpje die zijn brood(kruimels) heeft verdiend met een supermarkt neemt het op tegen een fabriekstem dat niet op de kleintjes hoeft te letten. Is dat een oplossingsrichting? Of past dat geuzengedrag niet bij deze sport?
leor888

Berichtdoor StevenK » ma dec 13, 2004 9:21

leor888 schreef:Is het probleem ook niet dat alleen bedrijven voor bedrijven sponsoren?
Ik koop geen pallets, heb geen koelcel en overnachten in hotels doe ik ook alleen als mijn baas het betaald. etc. Er zijn dus geen sponsoren die het publiek herkent.

Alleen enkele goed bedoelende sponsoren voor mkb.

Slecht een Jumbo is voorbeeld. Maar in de praktijk is helemaal niet bekend dat de sponsor zelf rijdt.
Misschien is ook dat iets wat een groter publiek zou kunnen trekken? (Klein duimpje die zijn brood(kruimels) heeft verdiend met een supermarkt neemt het op tegen een fabriekstem dat niet op de kleintjes hoeft te letten. Is dat een oplossingsrichting? Of past dat geuzengedrag niet bij deze sport?

Nee,

Dat 'geuzengedrag' past niet bij Nederland. Wanneer je adverteert 'directeur van Jumbo rijdt rally', denken teveel Nederlanders 'Oh, dan is Jumbo te duur'.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Jeroen » ma dec 13, 2004 14:56

leor888 schreef:Ik koop geen pallets, heb geen koelcel en overnachten in hotels doe ik ook alleen als mijn baas het betaald. etc.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik koop m´n computerspul (ook zakelijk) bij de 2 grootste rallysponserende computerboeren en als ik ergens zou moeten kiezen tussen een AH of een Jumbo, dan zou ik veel eerder zo´n Jumbo binnen lopen en als ik een hypotheek nodig zou hebben zou ik ook zeker bij de hypoteek verstrekker gaan rondneuzen. Gewoon omdat ik dan wat terug kan doen voor de mensen die mede er voor zorgen dat ik m´n rondjes kan scheuren. Voor wat betreft pallets en een flink aantal andere sponsoren betreft het denk ik dat er heel veel goodwill naar de rallysport is, al zullen ze waar mogelijk qua business to business wel proberen er wat mee te doen.
Jeroen

Berichtdoor David Westenbrink » ma dec 13, 2004 16:23

3 maal raden waar de ford liefde vandaan komt :)
David Westenbrink

Berichtdoor Jeroen » ma dec 13, 2004 16:38

David, noem je dat liefde? Ik kan me nog wel een rally in het oosten des lands herinneren van een paar jaar geleden waar je toch 2x ´m op dezelfde boom probeerde stuk te rijden (en waar ik overigens ook bijna tegenaan klapte) en dan heb ik het nog niet eens over de geslaagde poging in een andere rally :wink:

PS. Hoe gaat het met jou en je navi?
Jeroen

de toekomst van de vaderlandse rallysport

Berichtdoor Rallysport.nl » ma dec 13, 2004 19:12

billy schreef:Ik denk dat cartechnics misschien wel het meest vooruitstrevende team is in Nederland, maar ik denk dat ook zij problemen gaan krijgen als zij ervoor kiezen om elke wedstrijd een tent te plaatsen, gasten uit te nodigen en ga zo maar even door. Vandaar ook dat ik verwacht dat ook zij overstag zullen gaan en niet tijdens elke wedstrijd de hele hoepla uit de kast te trekken. Niet omdat zij het niet aankunnen, maar omdat er ook sprake kan zijn van "overkill".

Zij hebben in de afgelopen jaren al heel veel geintroduceert, en ook een aantal van diezelfde introducties afgeschreven. Dat getuigt niet alleen van moed, maar men heeft ook de creativiteit om steeds met een aanvulling op hun concept te komen. En, en dat is het allerbelangrijkste; zij zijn niet bang om op hun bek te gaan.

William,

Bij Car Technics zijn wij zeker niet uniek. Het aardige is misschien wel dat wij slechts twee maal per jaar een "klantendag" organiseren tijdens een wedstrijd. Wij nodigendaarnaast iedereeen uit voor de overige wedstrijden , iedereen is van harte welkom maar zonder VIP egards. En daarmee voorkomen wij VIP=overkill.
Dat we daarnaast 6 business-club avonden organiseren (waarin alle sponsors automatisch worden opgenomen) om het business to business effect uit te kunnen laten werken is iets wat geheel los staat van de rallysport. En ja, wij proberen vaak vernieuwend te werk te gaan, maar dat is vaak aan de buitenkant niet zichtbaar. En wat Theo reeds aanhaalde, de enige manier om te overleven in de rallysport op dit moments is visie, en die zal toch uitmonden in het zoveel mogelijk bundelen van de krachten om een breder draagvlak voor de teams te genereren.

Groeten
Jacco
Rallysport.nl

Berichtdoor billy » ma dec 13, 2004 20:24

En ook nog bescheiden.
William Heeren
billy

Berichtdoor John » ma dec 13, 2004 21:28

Toch blijft sponsoring een kwestie van gunnen. Als ik de 20 miljoen win met de oudejaarsloterij komt er ook wel een John Smit rally, en echt geen De Graafschap met John Smit op hun shirt.
Blijft wel zo dat een hoop huidige sponsors niet echt in hun doelgroep zitten. Rallyfans hebben geen geld voor entree dus ook niet voor een pc, met pallets doen ze ook niets (hooguit oude in de allesbrander), Golden Tulip is te duur voor Jan publiek, niet iedereen rijdt naar Emmeloord om daar te tanken, metaal? haal mijn spijkers gewoon bij de gamma, expo tenten gebruik de gewone man ook niet echt. Alleen misschien een wasmachine van Life's Good is nog wat in de doelgroep(maar wat sponsoren zij nou niet tegenwoordig) Kortom het is een blijft een kwestie van gunnen.

John
Laatst bijgewerkt door John op di dec 14, 2004 16:33, in totaal 1 keer bewerkt.
John

Berichtdoor David Westenbrink » ma dec 13, 2004 22:12

John schreef:Toch blijft sponsoring een kwestie van gunnen. Als ik de 20 miljoen win met de oudejaarsloterij komt er ook wel een John Smit rally, en echt geen De Graafschap met John Smit op hun shirt.
.. .. Kortom het is een blijft een kwestie van gunnen.

John

Ik heb dan ook nog wel een leuk projectje voor je klaarliggen :P
David Westenbrink

Vorige

Keer terug naar rallysport.nl