StevenK schreef:mantaboy schreef:Mijn stelling is onzin volgens velen. Heb in de Golden Tulip bij publiek uit de regio gestaan, dat niet naar andere rally's gaat. Als je dan vraagd waarom geven ze deze antwoorden. Zelfde in Barneveld of ELE. Publiek komt daar heen omdat het dicht bij huis is. Maar als het verder van huis is wil men sensatie. Kom sinds '86 regelmatig naar rally's. Mijn eerste was in '84. Waarom ging pa toen naar rally's en nu niet meer? Toen waren de auto's leuker om te zien, meer spektakel, geluid en dus voor het gevoel meer snelheid. Ze gingen vaker dwars, ramde een boompje of tuinhek. Alleen de echte toeschouwers waar jullie het over hebben kijken naar de rally zoals die bedoeld is.
Ga eens midden in onwetend publiek staan en vraag wat ze willen zien. Waarom? Voor je een product aanprijst moet je marktonderzoek doen. Dus begin daar mee en kom tot een onthutsende conclusie of droom verder.
Het publiek wat er nu staat is niet helemaal representatief voor de grote massa. Wanneer je de sport adverteert als 'idioten die tegen een boom aanrijden', dan zal iedereen er zo tegenaan kijken, maar wanneer je de sport adverteert voor wat 'ie is, inclusief de goede samenwerking tussen concurrerende teams etc, dan kun je volgens een heel ander publiek bereiken.
En ik denk dat je daarom het publiek inzicht in de wedstrijd moet bieden. Want dat is één van pijnpunten, vaak zelfs bij de deelnemers: tijdens de wedstrijd weet niemand wat de stand is. En dan degradeert de sport tot het kijken naar driftpartijen en klappers.
Publiek inzicht bieden ben ik met je eens. Je stelt echter wel dat het publiek dat er nu is niet de grote massa is. Ik ben benieuwd hoelang er nog iemand sponsoren krijgt zonder dat publiek van nu. Je geeft al aan na een wedstrijd meer hits op je website te krijgen, denk je dat die hits van de grote massa afkomen? Als je geen markt technisch onderzoek doet en daarna luisterd wat het publiek wil zien kan je net zo goed niks doen. Je bereikt niemand met een product wat men niet wil. Dan ga er aan onder.
Publiek is massa, met reclame wil een sponsor het publiek bereiken om zijn naamsbekendheid te vergroten. Zonder publiek lukt dat niet. Leg jij anders maar eens uit aan een BHV dat je wil dat ze geld in een rally stoppen, ja sorry maar er komt geen publiek. Denk je dan echt dat je geld krijgt?
Begin eerst met een onderzoek, dat heeft Bernie ook gedaan. Die zoekt nog regelmatig uit wat het F1 publiek wil en past daar de F1 op aan. Dan heb je een succesformule. Al het andere is goed bedoeld amateurisme en gedoemd te mislukken.