Harde waren.

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor bart8016 » za feb 04, 2006 14:41

Hein schreef:Vandaag ook de apparatuur weer een stukkie uitgebreid met een Canon EF 70-200 F2.8 L USM.

Was het maar alvast maart. :wink:

Ja dat hoop ik ook. Maar als voorbereiding daarop, ga ik volgend weekend naar Zandvoort. Dan is er een 5-uurs race voor het WEK.
Kan ik mooi eens even experimenteren met mijn nieuwe lens.

Enja, die lens is echt goed. Heb hem geprobeerd, alleen de centen lieten het niet toe. Succes ermee!
bart8016

Berichtdoor Holkers » za feb 04, 2006 16:13

Hein schreef:Vandaag ook de apparatuur weer een stukkie uitgebreid met een Canon EF 70-200 F2.8 L USM.

Nu pas?

(en ik heb hem al 3 keer aan de telefoon gehad hoe goed dat ding wel niet is ;)) :lol:
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » di feb 07, 2006 13:58

Hein schreef:En nu maar hopen dat je geen half jaar hoeft te wachten. :?

Eén week it was :)

Vandaag NPD aan de deur met pakje :D
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Holkers » di feb 07, 2006 14:53

StevenK schreef:

maar is ie gemaakt?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » di feb 07, 2006 16:08

Holkers schreef:
StevenK schreef:

maar is ie gemaakt?

Ja, absoluut; ook met de 2.0X er tussen is 'ie haarscherp :D
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Jan » ma feb 20, 2006 19:34

Sinds ik 5 maanden geleden mijn Canon 350D heb gekocht, en 2 rally's er mee heb geoefend, ben ik nog niet echt tevreden met de foto's.

Ik heb al eens eerder gevraagd wat nu de beste instellingen zijn, maar heb daar niet echt een antwoord op gekregen. En om dit jaar toch echt goed te beginnen had ik ff een paar vraagjes voor die gene die ook met een Canon fotograferen. Anderen mogen natuurlijk ook antwoord geven :wink:

Namelijk de volgende:

- In welke mode kun je het best foto's maken.
-Welke ISO waarde is het best te gebruiken, of moet je daar niet mee knoeien.. :wink:
-Welke sluitertijd is het best te hanteren (bij canon past diafragma automatisch aan sluitertijd aan in TV-mode), vind dit nogal wel eens lastig ivm donkere foto's

Dat was het tot nu toe, 3 maart even flink oefenen :D
Jan

Berichtdoor StevenK » ma feb 20, 2006 19:52

Jan schreef:Sinds ik 5 maanden geleden mijn Canon 350D heb gekocht, en 2 rally's er mee heb geoefend, ben ik nog niet echt tevreden met de foto's.

Ik heb al eens eerder gevraagd wat nu de beste instellingen zijn, maar heb daar niet echt een antwoord op gekregen. En om dit jaar toch echt goed te beginnen had ik ff een paar vraagjes voor die gene die ook met een Canon fotograferen. Anderen mogen natuurlijk ook antwoord geven :wink:

Namelijk de volgende:

- In welke mode kun je het best foto's maken.

Shutter priority of manual. Je wilt namelijk in ieder geval controle hebben over hoe lang of kort je 'film' belicht wordt.
-Welke ISO waarde is het best te gebruiken, of moet je daar niet mee knoeien.. :wink:

Nadeel van hoge iso is ruis, maar dat kun je meestal weer goed wegfilteren.
-Welke sluitertijd is het best te hanteren (bij canon past diafragma automatisch aan sluitertijd aan in TV-mode), vind dit nogal wel eens lastig ivm donkere foto's

Afhankelijk van het soort foto.

Dat was het tot nu toe, 3 maart even flink oefenen :D[/quote]
StevenK
Site Admin

Berichtdoor snwbrdr » ma feb 20, 2006 19:56

Jan schreef:- In welke mode kun je het best foto's maken.

Sluitertijden:

Auto's van opzij: Met weinig ervaring zou ik eens beginnen met 1/200 sec (Tv mode) en naarmate je beter wordt en tevreden bent over de scherpte van je foto's zou ik dat opvoeren richting 1/125 á 1/100 sec.
Je krijgt dan een mooie bewegingsonscherpte in je achtergrond en ze zijn nog best goed scherp te houden. Wel met de auto mee blijven bewegen als je de foto neemt!
Auto's van voren: Grofweg 1/320 sec. Je ziet dan de banden nog bewegen, maar hebt weinig last van dat de auto beeldvullender wordt als ie op je af komt.

Ervaring zal je leren dat dit niet simpelweg altijd opgaat, maar dat iedere situatie om een andere aanpak vraagt, maar als beginpunt is dit dacht ik wel aardig.

ISO:
druk het knopje half in en je ziet wat je diafragma ongeveer wordt in je zoekerbeeld. knippert die, dan is het te donker en moet je je ISO maar omhoog gooien, zit ie rond de 8 dan is ie best lekker, dan heb je een redelijke scherptediepte en wordt je niet gruwelijk afgeslacht als je een beetje misfocust. Zit ie in de buurt van de 20, dan kun je gerust je ISO weer een stapje lager zetten.
Overdag zit je met mooi weer op 100 ISO, bewolkt 100/200 ISO en als het begint te schemeren blijf je hem omhoog zetten, maar bij een te hoge ISO wordt de ruis op je foto's te erg en moet je toch echt gaan flitsen. Al is dat bij de 350D al een stuk beter dan de 300D...

Verder: Veel doen, niet bang wezen te experimenteren, foto's hier op het forum plaatsen (nou ja, een paar en een linkje naar je site) en vraag gerust mensen opbouwende kritiek te geven. Zal niet altijd prettig zijn om te horen, maar je leert er wel van.

Succes!
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
snwbrdr

Berichtdoor wimo » ma feb 20, 2006 19:57

Als jij 3 maart oefenen op Niederrhein bedoeld, trek daar dan eens iemand aan de mouw.
Stel je vragen en laat even iemand met je meekijken.
Ik ben daar aanwezig en vindt het niet erg als je wat zou willen vragen, dus kom er maar mee.

Groetjes Monique
wimo

Berichtdoor Jan » ma feb 20, 2006 20:12

wimo schreef:Als jij 3 maart oefenen op Niederrhein bedoeld, trek daar dan eens iemand aan de mouw.
Ik ben daar aanwezig en vindt het niet erg als je wat zou willen vragen, dus kom er maar mee.

Groetjes Monique

Dat was ik min of meer al van plan :D , maar toch bedankt voor je aanbod. Als ik je zie spreek ik je wel even aan.
Om even terug te komen op wat hierboven stond...

Met sluitertijd 1/125 staat het aangegeven op het toestel als 125 toch? (Bij Canon)
Maar dan worden de foto's zoiezo een stuk donkerder :shock: en dan ISO gebruiken gaat ten koste van de foto (ruis).

De stand waarin alles automatisch gaat, (die met dat tv beeld, en de stand P) zijn die nog bruikbaar of is het handiger om alle foto's in stand TV te maken...
Jan

Berichtdoor bart8016 » ma feb 20, 2006 20:14

Jan schreef:
wimo schreef:Als jij 3 maart oefenen op Niederrhein bedoeld, trek daar dan eens iemand aan de mouw.

Groetjes Monique

Dat was ik min of meer al van plan :D , maar toch bedankt voor je aanbod. Als ik je zie spreek ik je wel even aan.
Om even terug te komen op wat hierboven stond...

Met sluitertijd 1/125 staat het aangegeven op het toestel als 125 toch?
Maar dan worden de foto's zoiezo een stuk donkerder :shock: en dan ISO gebruiken gaat ten koste van de foto (ruis).

De stand waarin alles automatisch gaat, (die met dat tv beeld, en de stand P) zijn die nog bruikbaar of is het handiger om alle foto's in stand TV te maken...

Als je een sluiter van 1.125 gebruikt, moet je ook niet vergeten om eventueel je diafragma aan te passen. Zoals ik begrijp ben je dat vergeten doordat ze foto's donker zijn, terwijl dat bij 1/125 geen enkel probleem zou moeten zijn.
bart8016

Berichtdoor Jan » ma feb 20, 2006 20:20

bart8016 schreef:
Jan schreef:
wimo schreef:Als jij 3 maart oefenen
Als je een sluiter van 1.125 gebruikt, moet je ook niet vergeten om eventueel je diafragma aan te passen. Zoals ik begrijp ben je dat vergeten doordat ze foto's donker zijn, terwijl dat bij 1/125 geen enkel probleem zou moeten zijn.

In de stand TV(Canon) past diafragma zich automatisch aan toch , of heb ik dat verkeerd gelezen? :oops:
Jan

Berichtdoor snwbrdr » ma feb 20, 2006 20:23

bart8016 schreef:Als je een sluiter van 1.125 gebruikt, moet je ook niet vergeten om eventueel je diafragma aan te passen. Zoals ik begrijp ben je dat vergeten doordat ze foto's donker zijn, terwijl dat bij 1/125 geen enkel probleem zou moeten zijn.

In de Tv stand zoekt ie zelf de juiste diafragma op, als ze dan te donker zijn moet je de ISO omhoog zetten, of even kijken of je niet bewust onderbelicht.
Onderin je zoeker zie je een balkje met -2..-1..V..1..2 met een blokje eronder.. Als deze aan de linkerkant staat gaat je camera bewust onderbelichten. door de Av+/- knop achterop je camera in te houden en dan met je scrollwiel naar rechts te draaien ga je meer overbelichten, zet het blokje eens in het midden en neem dan nog eens een foto...
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
snwbrdr

Berichtdoor StevenK » ma feb 20, 2006 20:23

bart8016 schreef:Als je een sluiter van 1.125 gebruikt, moet je ook niet vergeten om eventueel je diafragma aan te passen. Zoals ik begrijp ben je dat vergeten doordat ze foto's donker zijn, terwijl dat bij 1/125 geen enkel probleem zou moeten zijn.

Dat ligt ook aan het gebruikte objectief en de hoeveelheid licht.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Jan » ma feb 20, 2006 20:24

Bij de foto's in het topic van ABR, en dan bijv. de foto's van Niels. Welke sluitertijd is daar bijvoorbeeld gebruikt. Die foto's zijn top trouwens, zoals zo velen :P

En is het dan nodig om bij elke auto die aankomt de sluitertijd te veranderen als je hem de ene keer van voren en de andere keer van opzij wilt maken?
Jan

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's