er is ook een Nederlands versie:
Al in 1982 maakten de eerste echte Groep B auto´s hun entrée. De Audi Quattro stond op dat moment nog onder Groep 4 regels. Het was Lancia die tijdens de Tour de Corse in mei zijn debuut maakte met zijn Groep B auto, de 037. Dit was de eerste echte serieuze uitdager voor de Quattro. Lancia had echter wel nog steeds een achterwiel-aangedreven auto. Men was nog steeds onzeker over de betrouwbaarheid ervan. De Quattro liet de rijders namelijk geregeld in de steek. Ook bevatte de 037 een kompressor en geen turbo.
Een verdere Groep B entrée was er van Porsche met de 911. Echter was dit op kleine schaal en werd dit verder niet gesteund door de fabriek.
De ontwikkeling van Groep B
In 1983 werd de Groep B de vervanger van de Groep 4 wagens. Dit betekende dat de Quattro aangepast was aan de benodigde specificaties. Het werdt een strijd tussen Audi en Lancia dat jaar. Lancia greep, met voornaamste rijders Walter Röhrl en Markku Alén, naar de constructeurstitel dat jaar. De rijderstitel ging naar Audi met Hannu Mikkola. Verdere serieuze Groep B inbrengen dat jaar kwamen er van Opel, Renault en Toyota. Deze konden echter het tempo van de twee voornaamste teams niet geheel bijbenen.
Het jaar daarop kwam er dan eindelijk een tweede team met vierwiel-aandrijving. Peugeot introduceerde hun compacte 205 Turbo 16 in mei tijdens de Tour de Corse. Deze had een centraal geplaatste motor wat een betere balans in de auto moest brengen. De auto was blindend snel en Peugeot won in zijn testjaar al 3 WK rally´s met de Fin Ari Vatanen. Audi kwam tot de conclusie dat hun huidige Quattro vervangen moest worden door een nieuwer model. De Quattro was onbetrouwbaar, onhandig en te zwaar aan de voorkant doordat de motor daar geplaatst was. Zij kwamen dan ook met de opvolger; de Sport Quattro. Echter, Lancia bleef doorrijden met de nog steeds achterwiel-aangedreven 037. Teams als Opel en Toyota hadden de schijn al opgegeven. Wel waren beide nog succesvol in ruwe rally´s als in Kenia en Ivoorkust.
In 1985 was het vooral een duel tussen Audi en Peugeot. het team van Lancia kon in de meeste gevallen het tempo met de 037 niet bijhouden. De rallysport werd dat jaar voor het eerst echt opgeschrikt. Lancia-rijder Attilio Bettega verongelukte dodelijk tijdens de Tour de Corse en Peugeot-rijder Ari Vatanen ontsnapte maar net aan de dood na een zwaar ongeluk in Argentinië. Het was teamgenoot Timo Salonen die de rijder- en constructeurstitel voor Peugeot pakte. Echter aan het einde van het jaar kwamen er een paar nieuwe gezichten bij. Ford kwam met de RS200, MG met de compacte Metro 6R4 en Lancia debuteerde tijdens de RAC rally in Groot-Brittannië met de radicale Delta S4. Deze was vierwiel-aangedreven en beschikte over zowel een turbo als een kompressor. Op dat moment waren Peugeot en Audi al met door geëvolueerde modellen gekomen. Peugeot met de Turbo 16 evolutie 2 en Audi met de spectaculaire Sport Quattro E2. Beter bekend als de S1.
Het was Lancia die meteen het potentieel uit de S4 haalde. Het uitmuntend talent Henri Toivonen won de RAC rally voor zijn teamgenoot Markku Alén. De derde plaats ging naar Tony Pond in de Metro 6R4. 1986 zou een interessant jaar worden.
Het einde van Groep B
De technologie van de auto's stond op top en ze waren krachtiger dan ooit. Op dat moment had de FIA al een opvolger voor de Groep B in hun hoofd; de Groep S klasse. In deze klasse bood de FIA de kans om de constructeurs met zeer futuristische modellen te komen. Deze werden echter gelimiteerd tot 300 pk. De Groep B auto's reikten op dat moment tussen de 450 en 600 pk. Voor homologatie waren dit keer maar 10 voorbeelden nodig.
Echter, in maart van dat jaar werd er roet in het eten gegooid. Tijdens de WK rally van Portugal, verloor de Portugees Joaquim Santos de macht over het stuur en belandde hierdoor in het publiek. Hierbij kwamen 3 mensen om en vielen er tientallen gewonden. Audi verliet direct het WK rally's. Ze vonden dat het op deze manier niet meer verantwoord was om nog door te gaan. Alhoewel dit ongeluk ook met langzamere auto's had kunnen gebeuren, vond de FIA het toch geen excuus en gaf de snelheid van de Groep B auto's als voornaamste oorzaak. Groep B had dus een waarschuwing aan de broek hangen.
Slechts 2 maanden later, op 2 mei 1986, kwam er dan uiteindelijk het definitieve besluit van de FIA om Groep B te verbieden. Op die dag stierf Lancia-rijder Henri Toivonen na een dodelijk ongeval tijdens de Tour de Corse. Zijn auto verliet de weg na een scherpe linkse bocht en dook het ravijn in. Hierdoor kwam de benzinetank tot ontploffing en zowel Henri als zijn co-piloot Sergio Cresto verbrandden levend. Ook de geplande Groep S werd geannuleerd.
De rest van het seizoen 1986 werd een strijd tussen Lancia en Peugeot. Het was uiteindelijk Peugeot die voor de tweede maal naar de constructeurstitel greep. Markku Alén won in eerste instantie de rijderstitel. Echter, 11 dagen na de laatste ronde, annuleerde de FIA de resultaten van de San Remo-rally in Italië. Dit door valse beschuldigingen van Lancia tijdens die rally. Ze beschuldigde Peugeot voor het gebruik van illigale zij-skirts tijdens die rally. De organisatie zette Peugeot toen uit de rally, maar later bleek dit onterecht te zijn en kwam de FIA tot het besluit de resultaten maar te annuleren. Hierdoor werd de Fin Juha Kankkunen wereldkampioen.
Vanaf het seizoen 1987 zouden de Groep A auto's de taak overnemen. Deze auto's hadden een limiet van 300 pk (al werdt dat in het begin geregeld overschreden) en waren over het algemeen vierwiel-aangedreven. Group S werdt in 1997 hergeïntroduceerd door de FIA. Echter, staan deze auto´s beter bekend als de World Rally Cars.
Dus wel spectaculairder maar wel met minder vermogen.
In feite kun je dus de groep A ook zien als groep S maar dan met productiewagens.