Nederlands English
Het moest nog beginnen…………..
18-07-2005
08:33
Rallyteam Karo, Karl en Jef Koopman, uit het Noord Hollandse Alkmaar, waren na de ELE (16de algemeen) vol goede moed afgereisd naar Roosendaal om deel te nemen aan de BHV. De Subaru Impreza WRX was er klaar voor, de strijd kon beginnen met de 104 andere deelnemers.

Maar de rally moest nog beginnen of het ging al zowat allemaal de verkeerde kant op. Tijdens de verkenningen waren de al slechte stukken onverhard zo slecht geworden dat verkennen haast onmogelijk was. Dan maar voor de zekerheid de alternatieve routes op papier zetten. Maar ook hierin kunnen meerdere variaties worden gemaakt. Zodat echt goed verkennen qua tijd haast onmogelijk is. Karl:”Ik snap niet dat de organisatie niets heeft geleerd van verleden jaar. Een klasse rally als de BHV hoeft het echt niet te hebben van die paar slechte stroken onverhard. De Hel kan prima verreden worden over verharde wegen. Jef:”Wij met onze 4x4 hebben in de regel weinig problemen met onverhard. Maar omdat wij meestal van die mooie startnummers krijgen van de organisatie staat er soms een verdwaalde F2 auto voor ons. Als deze vast loopt op het onverhard kan een mooie wedstrijd snel verloren gaan. Deze tijd kan zomaar bij je rijtijd worden opgeteld, weg wedstrijd. Of je kan een tijd krijgen van de langzaamste deelnemer, weg wedstrijd. Ik ben altijd zeer benieuwd wat een organisatie doet mocht dit overkomen bij één van de toppers (een wilde gok, neutralisatie).”

Terug naar de wedstrijd. De eerste drie proeven verliepen zeer goed. De gebruikelijke rondjes op het industrieterreinen liggen de Subaru niet zo dus daar werden een paar seconden verloren. Na drie proeven stonden ze op een nette 23plaats algemeen. Net achter Johan Faes, lang geen slecht begin.

De eerste service bracht geen problemen voor Subaru naar boven. Tanken voor zowel de auto als de equipe en de volgende drie proeven konden worden aangevangen. Het zonnetje liet zich inmiddels van zijn beste kant zien dus het vocht moest goed op peil worden gehouden.

De volgende drie proeven waren identiek aan de eerste drie proeven. KP 5 (industrieterrein) bracht een aantal bochten nog een verrassing. De BMW van Muilwijk verloor benzine in de bochten en dit bracht een aantal zeer spannende momenten. Helaas gingen hier weer een aantal seconden door verloren.

Karl: “Op het tussen traject naar proef 6 hoorde wel zelfs met onze helmen op een angstig lawaai. Ik zei nog tegen Jef dat we hiermee het einde niet zouden halen.” Jef: “Helaas had Karl gelijk, halverwege KP6 bij het opdraaien van een fietspad en het opschakelen naar vijf was het een grote klap en veel lawaai. Het achter differentieel was geplooid onder al het lawaai. Er resten ons niets anders dan de auto uit te laten rollen en op een veilige plaats te parkeren.” Einde wedstrijd……..deze moest nog goed en wel beginnen want de echte rally proeven moesten nog komen.

Karl: “Ter plaatse konden we nog even genieten van de Brabantse gastvrijheid. Een omwonende bod ons een stoel in zijn tuin aan en een drankje. Zo konden we even van de schrik bekomen maar het was nog steeds zwaar balen. Zeker gezien het feit dat Faes die op dat moment voor ons lag negende is geworden. Maar ja zo blijft het, rally is een mechanische sport, to finish you first have to finish!!!”

Volgende wedstrijd voor Rallyteam Karo wordt hopelijk de GTR, maar eerst kijken wat de schade in het differentieel is.