Zelden heeft een jonge Nederlandse rijder een grotere impact gehad in het rallyveld als Hans Weijs Junior. De negentien jarige KNAF Talent First piloot heeft in de openingsrally’s van het seizoen 2006 in verpletterende indruk op vriend en vijand gemaakt.
Werd de overmacht waarmee Hans Weijs Junior en Carol Robbers tijdens de Tank S Rally in Emmeloord de Merwede Springs Mitsubishi Colt Rally Cup op hun naam schreven nog als een toevalstreffer afgedaan, in Almere was het niet anders. Echter daar gooiden een ton en een kapotte ABS stekker roet in het eten. Hans Junior en Carol Robbers moesten genoegen nemen met een vierde plaats. “Teleurstellend, dat zeker,” laat Hans Weijs Junior desgevraagd weten. “Zo zie je maar dat het vaak van kleine dingen aan elkaar hangt. Het ging in Almere weer erg lekker. Ik heb nergens mijn eigen limiet of de limiet van de auto overschreden. Maar toch lag ik er door blokkerende achterwielen vijf minuten naast.”
Na het donker in Emmeloord en de onverharde stukken komt in Hulst weer iets nieuws op de jongeling af. Net als in Almere is de Proflex-Merwede Hulst Rally een erg compact evenement. De doortocht door de schuur, de hairpins, de dijkjes en niet te vergeten de geweldige showproef van het voormalige veerterrein in Perkpolder speken tot de verbeelding. Allemaal nieuwe dingen voor Hans Weijs Junior als rijder. Als toeschouwer heeft hij het allemaal al een keer gezien. “ Ja, maar dat maakt niks uit. In de auto ziet een proef er totaal anders uit. Ik kijk uit naar de proef op het veerterrein. Dat vond ik vorig jaar al een prachtige proef om te zien. Nu mag ik hem rijden. Alles is daar lekker dicht bij elkaar en er is voldoende te zien voor het publiek,” aldus Hans Junior.
Ook de opvallende Mitsubishi Colt CZT is er weer helemaal klaar voor. MCC Sport heeft de auto na de slopende LG Almere Rally behoorlijk onder handen moeten nemen. Schrale troost voor de mannen van Johan Deen was dat de Oranje-Zilveren Mitsubishi niet de enige Mitsubishi was met een forse portie schade.
Hans Weijs Junior heeft in de afgelopen rally’s al aangetoond dat hij en verrijking is voor het deelnemersveld in Nederland. Bovendien is hij in staat een beschadigde auto alsnog over het podium te krijgen, zonder veel aan snelheid in te boeten. Opnieuw zal hij de ervaren concurrentie achter zich moeten proberen te houden. Mannen als Henk Westerbeek, Paul Naastepad, André Hof en Edwin Abbring beschikken over beduidend meer ervaring en zullen die ten volle uitspelen. Westerbeek voert nu de ranglijst in de Mitsubishi Colt Cup aan met 34 punten, op de voet gevolgd door Hans Weijs Junior met 32.
Na het spektakel in Zeeuws Vlaanderen weten we of Hans Weijs junior en Carol Robbers opnieuw een stap in het leerproces van de jongeling uit Elst hebben kunnen maken. De KNAF Talent First Piloot zal in Hulst als eerste van de zeven Mitsubishi’s van start gaan met het startnummer 36. Opvallend is de bestuurder van de zevende Colt: Sandor van Es. De Arnhemmer maakte furore in het DTCC op het Circuitpark Zandvoort en stapt nu in een rallyauto.
Redacteur: Persbericht Hans Weijs Junior | Foto: Maarten Holkers