Nederlands English
Loi… X
28-06-2015
22:51
Deze 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally was weer enorm boeiend. Zoals altijd in de Kattestad lag het tempo bijzonder hoog op de proeven, maar ook het aantal incidenten was amper bij te houden. Het wedstrijdverloop was weer razend spannend met uiteindelijk toch de verwachte winnaar, Freddy Loix, die voor de 10de keer de Kenotek Ypres Rally op zijn naam schreef, op 20 deelnames.

Drie internationale tenoren reden achtereenvolgens aan de leiding. Eerst domineerde Kevin Abbring, daarna volgden Craig Breen en Bryan Bouffier. Maar, Abbring ging van de baan, Breen brak de motor bij een sortie en Bryan Bouffier verloor de leiding door een lekke band. Ze werden onder druk gezet door Freddy Loix, die eens te meer zegevierde in West-Vlaanderen.

Romain Dumas domineerde de strijd bij de Porsches, maar hij moest opgeven aan de voet van de Kemmelberg. Josh Moffet ging zwaar van de baan op de slotproef in Hollebeke, net als Diogo Gago. De Portugees had kunnen winnen bij de ERC Juniors, want Marijan Griebel reed lek op de laatste proef. Uiteindelijk ging de zege bij de Juniors nog naar Aleksander Zawada, die tijdens de verkenningen nochtans van de baan ging. Blijkbaar een goede les voor de echte wedstrijd. Het podium bij de Juniors werd trouwens volledig bezet door Opel-piloten, met Griebel en Tannert op de tweede en derde plaats. In RC4 eindigde Victorien Heuninck op de derde plaats met zijn Peugeot 208 R2.

Door de opgave van Romain Dumas op de Kemmelberg en de problemen van Franηois Delecour (benzinepomp), ging de overwinning nog onverhoopt naar Patrick Snijers. De Fransman beperkte de schade in de R-GT Cup door Marc Duez nog in extremis te passeren.

Om terug te keren naar de top 10, eindigde Bryan Bouffier op een mooie 2de plaats na zijn lekke band, voor Vincent Verschueren, die enorm genoot van zijn eerste podiumplaats in Ieper, de thuisbasis van GoDrive. De patron van GoDrive, Gaby Goudezeune, was wellicht nog gelukkiger dan Vincent. In de slotfase hield het team de vingers gekruist, want de DS 3 R5 van Verschueren moest het vijf proeven zonder eerste versnelling doen. Bruno Magalhaes, die aanvankelijk met moeite tijden in de top 10 kon rijden, eindigde nog op de 4de plaats, voor de uitstekende jongere Stιphane Lefebvre, die door twee lekke banden meer dan drie minuten verloor.

Achter Jaroslav Orsak en Jaromir Tarabus (6de en 7de), realiseerde Didier Duquesne een knappe eindsprint, waarbij hij Davy Vanneste verraste. Vanneste werd misleid door de sortie van Josh Moffett op de laatste proef. "Ik zag een groene Fiesta en ik dacht dat het Duquesne was die van de baan was gegaan. Daarom lichtte in het voetje, maar het kostte me nog twee plaatsen," vertelde Davy Vanneste. Zowel Duquesne als McCormack gingen op de slotproef nog voorbij Vanneste, die in het begin van de wedstrijd meer dan twee minuten verloor door een losgekomen turbodarm. Zonder dat voorval zat een top 5 er zeker in, net als voor Bernd Casier, die zaterdagmiddag over de kop ging.

Freddy Loix heeft zijn tiende zege in Ieper zeker niet gestolen. Integendeel. Hij moest er hard voor knokken en geduld hebben, maar het was wel de allereerste zege van een Skoda Fabia R5 in het Europees kampioenschap.
"Dit is de mooiste overwinning van de 10 zeges die ik hier behaalde," vertelde Loix. "In het begin was onze Fabia R5 niet stabiel in de snelle stroken en ik moest ook rekening houden met de hogere topsnelheid van de R5 in vergelijking met mijn vroegere Fabia S2000. De Fabia R5 gaat 20 km/h harder. Een bocht die ik vroeger aan topsnelheid nam, zonder na te denken, zorgde nu toch een paar keer voor een hachelijk moment, want wanneer je die aan 190 km/h neemt in plaats van aan 170 km/h, dan reageert je wagen toch anders. Uiteindelijk vond ik zaterdagochtend een goede set-up, na het vervangen van de achtertrein. Vanaf dat moment wist ik dat we onze achterstand goed zouden maken. We waren genaderd tot op enkele seconden van Breen en Bouffier toen ze in de problemen kwamen."

In elk geval: bedankt aan de piloten voor het grandioze spektakel!

Wedstrijdfeiten
KP 16 : Dumas (opgave)
KP 17 : Moffett (van de baan), Griebel (lek), Gago (opgave)0

Final classification
1. Loix-Gitsels (Skoda Fabia R5), 2:22’29’’9 ; 2. Bouffier-De La Haye (Citroλn DS3 R5), + 27’’5 ; 3. Verschueren-Hostens (Citroλn DS3 R5), + 1’02’’5 ; 4. Magalhγes- Magalhγes (Peugeot 208 T16), + 1’53’’1 ; 5. Lefebvre-Prιvot (Peugeot 208 T16), + 2’01’’9 ; 6. Orsak-Smeidler (Skoda Fabia S2000), + 2’20’’8, 7. Tarabus-Trunkat (Skoda Fabia S2000), + 3’25’’0 ; 8. Duquesne-Cuvelier (Ford Fiesta R5), + 4’46’’2 ; 9. McCormack-O’Reilly (Skoda Fabia S2000), + 4’48’’2 ; 10. Vanneste-Snaet (Ford Fiesta R5), + 5'58"3 ; … 18. Griebel-Clemens (Opel Adam), 1st RC4, + 8’34’2’ ; … 14. Snijers-Bruneel (Porsche 911 997 GT3), 1st RGT, + 9’27’’5 ; … 16. Zawada-Derousseaux (Opel Adam), 1st Jr, + 10’23’’6 ; …


Day 1 (83.58 km)
1. Langemark (12.56 km) Abbring 7’07’’2 1
2. Dikkebus 1 (14.22 km) Abbring 7’58’’2 2
3. Wijtschate 1 (13.81 km) Bouffier 7’36’’3 1
4. Mesen 1 (7.48 km) Bouffier 4’08’’4 2
5. Dikkebus 2 (14.22 km) Abbring 7’49’’2 3
6. Wijtschate 2 (13.81 km) Bouffier 7’31’’7 3
7. Mesen 2 (7.48 km) Bouffier 4’07’’4 4
Day 2 (169.80 km)
8. Reninge 1 (14.50 km) Breen 7’40’’4 1
9. Watou 1 (14.29 km) Loix 7’20’’8 1
10. Westouter-Boeschepe 1 (19.28 km) Loix 10’52’’6 2
11. Kemmelberg 1 (13.60 km) Lefebvre 7’58’7 1
12. Hollebeke 1 (23.23 km) Loix 12’53’’1 3
13. Reninge 2 (14.50 km) Lefebvre 7’33’’5 2
14. Watou 2 (14.29 km) Loix 7’18’’1 4
15. Westouter-Boeschepe 2 (19.28 km) Loix 10’46’’4 5
16. Kemmelberg 2 (13.60 km) Lefebvre 7’54’’9 3
17. Hollebeke 2 (23.23 km) Lefebvre 13’01’’6 4



Leadership
SS 1-3: Abbring ; SS 4–10 : Breen ; SS 11-14 : Bouffier ; SS 15-17 : Loix.



Redacteur: Pb Press Ypres Rally | Foto's Persfoto