Nederlands English
De constante factor
05-11-2021
10:42
Op 9 oktober 2021 was het eindelijk weer zover. Het StevensRallySport team kon zich opmaken voor hun thuisrally: De ELE-rally!

Deze rally is voor het team toch altijd de rally om groots uit te pakken. Met een service plek naast de hoofdsponsor, Parkeerapparatuur.nl, kon het dan ook niet anders dan dat het een gezellige dag zou gaan worden.

Met een ruim opgezette serviceplek en een goedgekeurde auto konden Wim en Wesley zich gaan opmaken om van start te gaan. Allereerst het podium in het centrum van Son. Tegenover de zwaan stond veel publiek en dit zorgde voor de juiste instelling en gedrevenheid bij de Eindhovense broers. Finishen was het doel, maar toch stiekem ook hopen op een mooi resultaat in de klasse.
Om maar meteen goed in het ritme te komen had de organisatie van de ELE ervoor gekozen om de eerste boucle te starten op de Strijpse Kampen, oftewel het militaire oefenterrein in Oirschot. Een pittige proef met lange rechte stukken afgewisseld door technische bochten en hoogteverschillen. De handen werden geschud en er werd elkaar succes gewenst in de auto. De spanning liep op en de klok telde af van 5 naar 0 en Wesley begon; start, links, rechts, links 1, rechts 2. Ze waren los!

Met een mooie 5e tijd in de RC4 klasse werd de eerste proef gefinisht. Het ritme moest er weer inkomen, maar in de thuis rally zou dit geen probleem moeten zijn. Onderweg naar proef 2 werd er even gesproken over het gevoel. Wim gaf aan er goed in te zitten en tevreden te zijn met de eerste proef in Oirschot. Ook Wesley had een goed gevoel, het ging weer lekker hard en dit zou een top rally moeten worden. Op kp2 Spoordonk werd dit gevoel ook bevestigd met een 4e tijd in de klasse. Na Spoordonk kwam de proef Wintelre, de proef waar iedere rally liefhebber voor gaat zitten. Richting de start kwam bij ons een bericht terecht dat de proef stil lag aangezien er een équipé een harde crash had gemaakt. Als team sta je daar dan toch even bij stil en hoop je op het beste voor de équipé. Voor ons werd de proef geneutraliseerd dus de auto kon terug richting de service voor het standaard onderhoud.

Tijdens de service werd besloten dat Wesley het stuur weer eens zou nemen. Na twee jaar niet gereden te hebben was dit wel een spannend moment voor Wesley. De eerste keer weer rijden na alle aanpassingen die gedaan zijn tijdens de corona break. Hij mocht meteen starten met Strijpse Kampen. Er werd voorzichtig gestart, maar toch een 4e tijd in de klasse en een 25e tijd algemeen genoteerd. Het zit er nog in bij Wesley. Op proef 5, Spoordonk, bleek het dat de handrem goed zijn werk deed. Vooral de hairpins gingen goed, misschien soms wel iets te goed. Met een 3e tijd werd ook deze proef goed afgelegd. En toen, yes, ze mochten starten op kp6 Wintelre, de proef die weggelegd is voor Wim die dus ook het stuur weer overnam voor deze proef. Wesley heeft dit ook geweten, wat een geweld en lef heeft Wim daar laten zien. Vol gas over de zandpaden, springen, vier wielen los, watertonnen die voor de auto overstaken en een hoop stof in de auto. De opsomming van deze proef volgens Wesley. Het was ook te zien dat Wim er goed voor was gaan zitten. Met een 2e tijd in de klasse en een 18e! tijd algemeen mocht er zeker niet geklaagd worden. Ook waren de broers inmiddels opgeklommen naar de 2e plek in de klasse RC4 algemeen. Door het raken van de tonnen was er toch wat twijfel over de koeling, was deze geraakt of niet, gelukkig was het weer tijd voor de service. Met ons fantastische team is direct gekeken of er schade was. Gelukkig bleek het mee te vallen en kon alles gerepareerd worden binnen de gestelde 30 minuten van de service.

Op naar de volgende boucle van 3 proeven. Nog een laatste keer Strijpse Kampen die werd gefinisht met een 2e tijd in de klasse. Het werd intussen langzaam donker en dus tijd voor de proeven Sint-Oedenrode en Son/Ekkersrijt. De proeven waar altijd iets gebeurt en het klassement blijft veranderen. Ook dit jaar was dit niet anders. Onze concurrent in de klasse RC4 kreeg problemen op de proef Sint-Oedenrode. Hierdoor klommen Wim en Wesley op naar plek 1 in de klasse. Er werd dan ook met een goed gevoel gestart op de thuis proef van de broers, kp 10 Son/Ekkersrijt. Het jaarlijkse speel rondje voor ze. Ook dit jaar werd er gekozen om zonder notes te rijden en Wesley live te laten gaan op Facebook. Het begint een traditie te worden en we blijven leuke reactie erop krijgen. Er werd desondanks een nette 2e tijd in de klasse en een zeer scherpe 15e tijd algemeen neergezet door Wim.

Na proef 10 was het tijd voor de laatste keer service. Aangekomen op de service werd Wesley verrast door een versierde service plek. Hij zou een dag later 30 worden en dit kon het team natuurlijk niet voorbij laten gaan. Gelukkig was hier ruim de tijd voor en hoefde de auto alleen op de vaste punten gecontroleerd te worden.

Tijd voor de laatste 2 proeven van de ELE-rally 2021. Sint-Oedenrode, een verraderlijke proef die niet onderschat moet worden. Dit bleek ook tijdens de proef. Het was glad, het onverhard was flink uitgereden en de klinkers maakten het niet makkelijk voor de broers. Toch werd er wederom een 2e tijd genoteerd en konden ze met goede zin richting de laatste proef, KP 12 Son/Ekkersrijt. Het doel was nog altijd finishen, maar het gevoel van plezier overheerste toch. Wederom werd er live gegaan op Facebook en werd er hard gereden. In het achterhoofd zat wel de eerste plek in de RC4 klasse, dus werd er geen extra rondje gedaan dit jaar. Met een 2e tijd in de klasse werd de proef en daarmee de editie van de ELE-rally 2021 afgerond.

Al met al een super rally voor het team. De constante factor van equipe, auto, samenstelling, een goed serviceteam en risico opzoeken loonde voor het team. De eerste plaats in de RC4 klasse werd behouden waardoor de broers op het podium in Son de beker in ontvangst konden nemen. Een wending waar van tevoren geen rekening mee was gehouden, maar een mooier cadeau voor Wesley zijn verjaardag kon er niet zijn. De broers eindigde uiteindelijk op de 17e plaats algemeen en zijn hier erg blij mee.

Dit fantastische resultaat kon natuurlijk niet behaald worden zonder de steun van de familie, vrienden, fans en sponsoren. Het was super om zoveel bekenden te zien langs te proeven, maar ook op het serviceterrein. Nu op naar volgend jaar en geloof ons, we gaan dan natuurlijk weer voor een top resultaat!


Redacteur: Pb Stevens Rallysport | Foto's Wimo