Nog maar enkele weken en Marcus Grönholm en Timo Rautiainen kunnen voor hun nieuwe werkgever aan de slag tijdens de Monte Carlo rally. Het tweetal heeft een deal voor twee jaar bij de fabrieksstal van Ford en staan te popelen om van start te gaan. “We verwachten veel van het team en het team verwacht veel van ons” aldus Grönholm op zijn eigen website. Door contractuele verplichtingen mocht Grönholm wel testen met de nieuwe Ford Focus WRC maar mocht het daar met niemand over hebben. Nu we 2006 binnen gekomen zijn mag hij vrijuit spreken over het team en de nieuwe auto. “De eerste tests in Zweden en Frankrijk in december verklapten ons al dat we de lat hoog kunnen leggen in 2006”. “De nieuwe Focus is niet alleen erg snel maar ook erg betrouwbaar ondanks de korte ontwikkelingstijd”.
Na een relatie van zeven jaar met Peugeot, wat hem 2 wereldtitels opleverde bij de rijders (2000 en 2002) maakt hij de overstap naar Ford. “Een uitdaging die je net die extra impuls kan geven”. “Uiteraard is het spijtig om een team te moeten verlaten die ons alles gegeven heeft om te winnen in de voorbijgaande jaren, maar we gaan met mooie herinneringen naar een nieuw team en hopen daar veel van de auto, de mensen in het team en van elkaar te leren”. Als grootste motivatie om te winnen kijkt Grönholm terug naar het verleden. “De laatste keer dat Ford het constructeurs wereldkampioenschap gewonnen heeft is in 1979, dus Ford is erg gebrand op een mondiale titel, en ik ook! ”
Maar ook Marcus moet toegeven dat het jaar 2006 een moeilijk jaar wordt met veel strijd en verrassingen. Het opstappen van zowel Peugeot en Citroën alswel Mitsubishi en Skoda heeft het WRC geen goeds gedaan. Maar aan de andere kant hebben de regelveranderingen er wel voor gezorgd dat privé-teams ook kunnen meestrijden voor punten in het wereldkampioenschap. Marcus: “Sebastian Loeb zit nu bij Kronos waar hij zijn vertrouwde Xsara WRC kan gaan besturen, Bozian brengt de Peugeot’s 307 WRC’s van vorig jaar op het strijdtoneel en er is een nog een Skoda privé-team”. “Last but not least, mitsubishi schijnt ook enkele wagens aan de start te krijgen van de Monte Carlo rally en voor Zweden”. Daaruit concludeerd Grönholm dat de WRC geen gezichtsverlies geleden heeft tijdens de wintermaanden. “Ondanks het verlies van enkele grote preparateurs staat er een vol veld aan de start, dus de schade is beperkt gebleven”.
Als laatste komt Grönholm met een voorspelling voor 2006. “Vorig jaar was Loeb nagenoeg ontastbaar” verteld Grönholm op zijn website, “Maar wat is er nu veranderd?” Behalve dat ‘Seb’ voor een zogenoemd ‘privé-team’ gaat rijden helemaal niets, hij zal nog steeds even snel zijn, geen twijfel mogelijk. Petter Solberg heeft tegen bijna iedereen verteld dat zijn team enkele grote stappen voorwaarts gemaakt hebben met de auto maar ik kan vooralsnog niet zeggen waar we staan met Ford. Maar ik ben erg optimistisch over onze kunnen en ik weet zeker dat we sneller zijn dan vorig jaar. Nog enkele weken en we weten het”