In deze prachtige omgeving van Copiapio hebben de deelnemers vandaag naast het rijden ook kunnen genieten. Maar het bleef wel een van de zwaarste etappes van deze rally. De dag startte met mist wat het voor de motorrijders niet gemakkelijk maakte. Daarnaast was de opkomende zon ook geen pretje voor de startende motoren. Tijdens de briefing van gisteravond had de organisatie er al voor gewaarschuwd: ,, Let op voor de stenen en duinen, hoge duinen".
Het eerste deel van de special werd er veel off-piste gereden, haaks over de bergen met veel stenen en stof. De deelnemers werden dan ook flink door elkaar geschud. Het zand en de duinen, waar vooraf veel over te doen was, waren goed te rijden. Bij CP5 werd er nog eens extra water uitgedeeld voordat men daadwerkelijk aan de duinpassages ging beginnen. De hitte sloeg daar wel toe en voldoende vocht is dan ook van uiterst belang. Het bivak staat als vanouds weer lekker in de woestijn, weg van de bewoonde wereld en in het zand.
De motoren
Jurgen van den Goorbergh(18e in de special, 27e algemeen) lijkt steeds beter in zijn ritme te komen. Hij kruipt gestaag richting de top 20. Jurgen: Hier ben ik voor gekomen. Het was de mooiste en moeilijkste dag tot nu toe. Toen ik vertrok voelde ik meteen dat het goed zat. Mijn tempo lag een tandje hoger dan de rijders direct voor me. Navigatie was erg belangrijk. Als ik het ooit had kunnen leren was het nu, dus heb ik alles zelf gedaan. Dat pakte goed uit. Ullevalseter (de Noor met heel veel ervaring) is me geloof ik wel vier keer voorbijgekomen, maar aan de finish was ik hem toch voor. Dit geeft vertrouwen voor de komende 2 dagen. Ik heb echt lekker rond geknuppeld, maar wel mijn eigen plan getrokken. En dan komen de resultaten vanzelf.
Mirjam Pol (81e in de proef, 47e algemeen) moest voor het eerst deze rally wat tijd inleveren op concurrent Annie Seel. Het verschil was 35 minuten in het voordeel van Seel. Toch was ze enthousiast over vandaag. Pol: ,,Mooi dagje, maar wat een stenen! In het eerste deel heb ik het laten liggen. Na een waypoint kwam ik niet goed uit. We reden met een heel clubje Nederlanders met o.a. Snijders, List, van den Broek en Rond. Ik ben gestopt en Rond en ik keken elkaar aan zo van: ‘dit kan niet kloppen.' We zijn gedraaid en toen bleek dat we zo'n beetje 60 meter naast het pad zaten waar we op moesten rijden. De duinen gingen goed, ik was nu zo laat dat er een mooi spoor doorheen liep. Het was wel zwaar voor de motor, met heel veel mulle rivierbeddingen.
Kees Koolen (68e in de proef, 69e algemeen) had genoten van de 9e proef. Al had hij wel flink wat pijnstillers genomen, om de pijn in zijn linkerhand te onderdrukken. Gezien alle stenen die op het programma stonden niet onverstandig. ,, Wat een mooie special, ik heb echt genoten. En weer de nodige mooie plaatjes gemaakt onderweg, die 10 minuten die ik daarmee verlies maken me echt niet uit. Uiteindelijk viel de proef me mee. Ik wilde geen fouten maken, en dat is goed gelukt. Ik heb netjes gereden, al was de navigatie soms best tricky. In de duinen bij het afdalen dacht ik wel eens ‘nou', maar het ging prima.''
Rally auto's
Bob ten Harkel en Roland Rijpma hebben een goede dag gehad, maar wel wat saai. ,,Wat navigeren betrof klopte de afstanden niet altijd en er zaten een aantal rare dingen in", aldus Roland. Hij voelt zich alweer wat beter, maar wel kapot zo aan het einde van deze dag. Verder ondersteunde Wuf van Ginkel, Roland met het feit dat er nogal erg veel stenen waren deze etappe. Ik citeer Wuf: ,, De hele godsganselijke dag boem, boem, en bots. Roland: ,, Stenen, stenen en nog eens stenen tot dat je er ziek van werd, ### stenen!" Verder was de stuurkogel stuk gegaan en de aandrijfas links afgebroken gedurende deze etappe. Bob heeft nog wel last van zijn hand met rijden, maar hij presteert verder prima. (66e in de proef, 54e algemeen)
De broertjes Coronel hadden vandaag weinig problemen. Tom: ,, Ik ben zeer tevreden". Tim: ,, Het was weer een aparte dag, maar leuk!" Ook de broertjes vertellen dat de eerste 100 km erg vol gaten en stenen zaten. Tom: ,, Je schudde de auto uit als je niet oppaste". Ze zijn twee kleine problemen tegen gekomen betreffende het stuurhuis en de benzine druk. Tom: ,, Het stuurhuis lekte olie en af en toe sloeg het stuur Tim zo uit handen. Dan stopten we snel en vulde ik de olie weer bij. Verder kroop de benzine druk langzaam naar beneden maar, daar hebben we verder gelukkig geen last van gehad". Tim: ,, In de duinen zijn we bijna in een gat gereden, dat was even billenknijpen. Maar de duinen zijn ook wel ontzettend hoog hier, jeetje!" Een mooie dag dus met een goede prestatie. (32e in de proef, 70e algemeen)
Rally truck
Pierre Blom stond lange tijd stil met een kapotte stuurstang en kapotte draagarm net voor CP2. Om 2.55 uur bereikte ons het bericht dat ze weer konden gaan rijden. Meer nieuws volgt later.
Redacteur: persbericht Dakarsport | Foto's Eigen foto's