Komend weekend gaat in Emmeloord met de Tank S Rally het Nederlands Rallykampioenschap, het Rallyclinic Dutch Open 2009, van start. Jasper van den Heuvel en Martine Kolman komen met de kakelverse Mitsubishi Evo 10 aan de start, met startnummer 1. Met dat beste nummer geeft de organisatie te kennen dat er heel veel van de Barneveldse equipe wordt verwacht.
De Mitsubishi Evo 10 waarmee Jasper van den Heuvel en Martine Kolman dit jaar een gooi naar het NK Rally gaan doen is een auto uit de zogenaamde Standaard Groep N-klasse. Ofwel, een direct van het showroommodel afgeleide rallyversie van Mitsubishi's jongste geesteskind. Technisch bezien kan deze auto in principe niet wedijveren met de veel potentere World Rally Cars, die exclusief voor de sport zijn ontwikkeld. Toch gaat de Barneveldse equipe ervan uit zich flink in de titelstrijd te kunnen mengen. En dat dat geen grootspraak is bewees Jasper van den Heuvel een ruime week geleden, toen hij met overmacht in België de Hannut Rally won. "De Evo X is een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de Evo IX waarmee we vorig jaar reden. In alle opzichten is hij veel sneller maar vooral de betrouwbare wegligging heeft diepe indruk op me gemaakt. Als je denkt dat je de grens al hebt overschreden laat de Evo X zien nog meer aan te kunnen. Ik denk dat het nog wel even duurt voor ik precies weet waar de limieten liggen. En dus is er nog voldoende ruimte tot verder verbeteren en nog harder te gaan", laat Jasper van den Heuvel weten.
De Barneveldse ondernemer heeft zich voor het Rallyclinic Dutch Open 2009 ingeschreven en maakt een gerede kans op het kampioenschap. Een deel van de sterke WRC-concurrentie van vorig jaar heeft te kennen gegeven dit seizoen voornamelijk in het buitenland te gaan rijden en heeft zich niet eens voor het NK aangemeld. Van de overgeblevenen is John Temmink met zijn Subaru S12 WRC de grootste concurrent, met Piet van Hoof (Mitsubishi Evo IV Groep A) als mogelijke verrassing. In de eigen Groep N-klasse kan de meeste tegenstand worden verwacht van good-old Henk Vossen (Mitsubishi Evo IX), Evert Bolderheij (Mitsubishi Evo IX) en Johan Faes (Mitsubishi Evo IX). Van den Heuvel heeft al te kennen gegeven eerst het verloop van de eerste paar wedstrijden aan te zien, voordat hij een beslissing neemt over de rest van het seizoen. "Als ik me serieus in de strijd om het NK kan mengen dan zal ik er zeker voor gaan. Stel dat het straks in Emmeloord regent dan reken ik zelfs op minimaal een podiumplaats. Maar ook het buitenland blijft trekken. De Intercontinental Rally Challenge is een parallelkampioenschap van het WK en heeft mooie evenementen op het programma, zoals de rally's van Ieper, Madeira, San Remo, Schotland en de Barum Rally in Tsjechië. Bovendien hebben we nog de WK-rally van Catalunya. Uitdagingen genoeg dus. Maar voorlopig concentreer ik me natuurlijk op de Tank S Rally".
De Tank S Rally gaat over 141 wedstrijdkilometers, verdeeld over 21 klassementsproeven. De start is op vrijdagavond om 20.16 uur op de Deel in Emmeloord. De eerste etappe wordt om 23.04 uur afgesloten. Op zaterdag vindt de herstart plaats om 08.31 uur terwijl de finish om 23.25 uur wordt verwacht.