In tegenstelling tot het WK zal het Nederlandse rallyspelletje dit jaar meer spanning met zich meebrengen dan in de voorgaande jaren. Was Peter Bijvelds in het begin van het jaar 2005 nog een krampachtig vasthoudende concurrent voor Erik Wevers, de tweede helft van het seizoen zat de spanning in de wedstrijd uitsluitend in de strijd om de tweede plaats. Niets ten nadele van Erik Wevers hoor. De manier waarop hij omgaat met zijn Corolla WRC en de professionaliteit die hij meebrengt in de Nederlandse rallysport maakt hem bijna uniek. En eerlijk is eerlijk: hij heeft er ook hard voor gestreden en is de terechte kampioen van 2005. Jammer genoeg wil hij zijn heil nu in het buitenland zoeken. Voorlopig zal hij Nederlandse rally alleen aandoen om te testen of voor de overwinning in de Ultimate Rally in Hellendoorn.
Wat houden we dan over voor het Nederlands Kampioenschap? In de laatste wedstrijd van het jaar 2005 kwam Frits van Eerd al met zijn nieuwe wapen, een Corolla WRC. Na een volledige nieuwe opbouw, met ondersteuning van de mannen uit Markelo, heeft de grootgrutter uit Veghel zijn zinnen gezet op de nationale titel. Maar Frits zal al een paar nachten niet lekker geslapen hebben. Eerst kwam er nieuws uit Ierland. David Turnbull zal met een nieuwere Subaru WRC, een ex-Burns auto, de Nederlanders het vuur aan de schenen gaan leggen. Want hij heeft nu al een paar jaar testrondjes in ons vlakke landje gereden. Dat koste Frits wel een paar uurtjes rust, maar het zal hem niet echt beangstigen. Immers met de EVO reed hij al voor de WRC van de Ier. Veel groter was de verrassing die Mark van Eldik had. Hij verruild voor de jaargang 2006 de EVO groep N voor, jawel, een ex-Solberg Subaru Impreza WRC. En dat is voor Frits natuurlijk andere koek. Hoewel, de als onstuimig te boek staande rijstijl van Van Eldik kan natuurlijk ook naar de andere kant doorslaan. En dan komt Mark niet aan de finish.
Dat zijn dus al drie WRC’s. Dat is al driekwart van het aantal ‘echte’ fabrieksrijders in het WK. Wat worden we verwend in Nederland. Maar de koektrommel is nog niet leeg. Wat te denken van de Kobus Subaru, die is er ook nog en daar gaan ook al de wildste geruchten over. Laat ik de hoop uitspreken dat Theo van de Berg daar een heel seizoen in kan gaan rijden. Wat zal de nabije toekomst ons verder brengen? In Duitsland ligt de Deutsche Rallye Meisterschaft op zijn gat en worden maar liefst drie nieuwe kampioenschappen op poten gezet. Als ik Erik Wevers was, dan wist ik het wel: het Nederlands kampioenschap met een paar hele mooie Belgische en Duitse wedstrijden. Maar dat zal wel een utopie blijken.
Houdt het leven op na de WRC’s? Nee, natuurlijk niet. We krijgen er ook een S1600 Polo bij. De rijder is nog niet bekend, maar alleen het geluid zal menig toeschouwer weer een natte broek kunnen bezorgen. Samen met de Golf van Weijs Senior, de Fiat Punto Kitcar van Van Westing en de gelegenheid bezoekjes van Jan de Winkel zorgt de auto voor een luid motorgezang die het opgewonden publiek al van verre hoort aankomen. En dan hebben we het nog niet over Ger Haverkate, Patrick Veenhuizen en Johan Deen gehad. ‘Daarachter’ is niet een correct woord, maar gezien de snelheid van de bovengenoemde wagens wel waarheid. Daarachter zal de strijd om de groep N weer losbarsten. De grote schare EVO’s zullen weer klaar staan om het groeiende aantal Subaru’s te bevechten in de standaard klasse waarbij ze af en toe zelfs een potente N3 voor moeten dulden.
Na al het geweld is het op naar de cups. De 205’jes en de Volvo’s brachten de cup wedstrijden weer terug op de Nederlandse rallykaart. Want na het verscheiden van de Seicento Tropheo en de Micra Challenge was het rustig met de cups. Afgelopen jaar kwam de Kalos cup erbij. En het bleek een leuke cup te zijn. In 2006 komen er nog eens drie nieuwe cups bij: de Mitsubishi Colt, en twee verschillende BMW cups. Dus hebben we nu zes verschillende cups in Nederland. Het zou wel eens kunnen dat overdaad schaadt, want Nederland is maar een klein rallylandje. Een mooie term die ik eraan zou willen geven is: ‘Less is More’. Bundel de krachten en zet één of twee cups neer waar iedereen wat aan heeft. Maar we zullen het zien, 2006 gaat leuk worden in Nederland.