Nederlands English
Bender en van Leeuwen winnen 60e Tulpenrallye
17-05-2013
22:04
De equipe Koen Bender en Willem van Leeuwen hebben in een MG A Twincam uit 1959 de 60e editie van de Tulpenrallye gewonnen. De Tulpenrallye startte op 4 mei in Noordwijk. Zeven dagen en ruim 2500 kilometer verder zijn de deelnemers op 10 mei op de Promenade des Anglais in Nice aan de Middellandse zee gefinisht. Er startte dit jaar een recordaantal van 225 auto’s aan de Tulpenrallye. Startnummer 1 was voor de oudste deelnemende auto, een Mathis GM Sport uit 1925; ook deze auto kwam veilig aan de finish in Nice.

Op zaterdag 4 mei startte de eerste deelnemer vanaf 11.01 uur op de Koningin Wilhelmina Boulevard in Noordwijk met de TulpenrallyeSprint. De eerstvolgende stop was hierna op het circuit van Zandvoort voor een uitdagende test bij de slipschool van oud Tulpenrallye deelnemer en Nederlandse autosportlegende Rob Slotemaker. De eerste dag was een goede opwarmer voor de deelnemers, waarbij er direct in alle vier de klassen een duidelijk klassement werd opgemaakt. ’s Avonds was er in de Piqué zaal van Grand Hotel “Huis ter Duin” een feestelijk diner ter gelegenheid van de 60e verjaardag van de Tulpenrallye. De eerste Nederlandse winnaar (1953) van de Tulpenrallye, Graaf Hugo van Zuylen van Nijevelten, en Bert Dolk, de meest succesvolle Tulpenrallye deelnemer ooit (5 overwinningen), waren ook aanwezig en werden gehuldigd door de 740 deelnemers en officials in de zaal.

Op zondag ochtend startte om 7.01 uur de eerste equipe voor een lange rit richting het Zuiden. De deelnemers gingen via de snelweg richting Breda. Zodra de deelnemers de snelweg afsloegen, doken de navigatoren in de kaarten en werden de tellers en de stopwatch nauwkeurig in de gaten gehouden om de opgestelde controles op het juiste moment correct te passeren. De deelnemers reden na de lunch in Genk via de Ardennen naar de finish in Mondorf-Les-Bains, Luxemburg. Op maandag reden de deelnemers ’s morgens vroeg Frankrijk binnen, het land waar de Tulpenrallye in 1948 aan het meer van Annecy door Maus Gatsonides werd bedacht. ’s Middags reden de deelnemers een spectaculaire test op het Geoparc circuit nabij Saint-Dié-des-Vosges. Op dinsdag stond de langste, zwaarste en meest uitdagende dag op het programma. De deelnemers zaten ruim 11 uur in auto. De expertklasse reedt ook nog een avondetappe in de omgeving van Bourg-en-Bresse.

Dag 4 stond in het teken van hoge bergen, prachtige vergezichten en sneeuw. De deelnemers reden eerst over de Ballon D’Alsace, de meest gereden berg in de geschiedenis van de Tulpenrallye. In het middagtraject werd het hoogste punt van de Tulpenrallye bereikt op de Crêt de Chatillon (1699 meter), waar zelfs nog enkele skiërs op de piste stonden. Op de een na laatste dag moest er een grote afstand overbrugd worden; de route voerde van Grenoble naar Sophia-Antipolis. De deelnemers reden lange trajecten over de Route Napoléon en aan het einde van de dag was de Middellandse Zee vanaf de hoogste punten van de route al te zien.

De laatste dag was vooral voor de bestuurder inspannend. Eén van de mooiste wegen van Europa werd gereden, de beklimming van de beroemde en beruchte Col du Turini (1674 meter). Na de lunch op de top daalden de deelnemers af naar Monte Carlo, en reden vervolgens via het F1-circuit en langs de kust naar de finish in Nice. Op de Promenade des Anglais werden de deelnemers verwelkomd door vele toeschouwers. Vervolgens konden zij in Lido Plage aan het strand genieten van de RallyParty met tulpen, haring, corenwyn en kaas van The Dutch.

’s Avonds tijdens het galadiner in het Palais de la Méditerranée werden de prijswinnaars van de verschillende klassen bekend gemaakt en gehuldigd.

Expert Koen Bender / Willem van Leeuwen MG A 1959
Sporting Jerry Perquin / Anita Perquin Alfa Romeo 2000 GTV 1971
Touring Michiel Hehenkamp / Ron Nakken Bentley 4.5 Le mans 1928
Vintage Marcel Geurts / Alfons Geurts Aston Martin 15/98 1937

Koen Bender en Willem van Leeuwen vertellen over hun overwinning tijdens de Tulpenrallye 2013:

“Het was een ongelofelijk spannende rit waarbij geen enkele topequippe echt afstand kon nemen van de rest. Voortdurend werd er stuivertje gewisseld tussen de top drie. Op donderdag waren we onze leiding in het klassement kwijtgeraakt aan Vrijland/de Rijk en keken aan tegen een achterstand van 67 punten. Wij moesten foutloos rijden en Vrijland/de Rijk zou dan dus een controle (100 punten) moeten missen. Dat leek ons onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Vlak voor de start van de laatste regelmatigheid op de fameuze Col du Turini kregen we te horen dat de equipe Vrijland/de Rijk een controle gemist had en we dus weer de wedstrijd leidden met 33 seconden voorsprong. But to finish first, you first have to finish. Eerst nog een regelmatigheid van 40 km/h gemiddeld door de mist en sneeuw op de Col du Turini. Tot de eerste tijdsmeting ging alles goed. Na dat punt roept Willem opeens: “ik heb geen afstand meer, de aandrijfkabel van de snelheidsmeting is gebroken!” Wat volgde was de langste regelmatigheidsetappe van ons leven. We wisten niet welke afstand we hadden afgelegd en dus ook niet of we te snel of langzaam reden. Op het toerental hebben we de snelheid ingeschat. Zouden we hierdoor alsnog de Tulpenrally verliezen op de Col du Turini? Uiteindelijk blijkt dat we zonder afstandsmeting de beste regelmatigheid van het hele veld reden en daarmee de overwinning pakten met slechts 28 seconden voorsprong na meer dan 2500 rallykilometers. De eerste overwinning voor MG bij een Tulpenrallye. Wat een fantastische rit en wat een fantastische strijd met sportieve concurrentie. Dit was de 60ste Tulpenrallye waardig!”

De Tulpenrallye wordt volgend jaar verreden van 4 tot 10 mei.

Kijk voor de complete uitslagen, video’s en foto’s op
http://www.tulpenrallye.nl/ of op
https://www.facebook.com/Tulpenrallye


Redacteur: Persbericht | Foto's Eigen Foto