Nederlands English
Verrassende zege voor Edwin Schilt
14-07-2013
21:43
Negen maanden had hij niet in zijn Subaru Impreza WRC gezeten. Toch streed Edwin Schilt vanaf de eerste meter, samen met navigatrice Lisette Bakker, voor de zege in de 2013 editie van de GTC Rally. Een editie die, voor het eerst sinds 2010, weer over twee dagen verreden werd. En dat betekende de terugkeer van de fameuze ‘Nacht van Achtmaal’. Schilt en Bakker waren na 210 kilometer op snelheid de sterksten in de GTC Rally. Een verdiende maar, ook voor het duo zelf, verrassende zege in hun eerste wedstrijd van het jaar.

Vrijdagavond om even over half zes haalde Wethouder Vaes de gemeentevlag van Etten-Leur van de motorkap van startnummer 1 en favoriet Jeroen Swaanen. De regerend Nederlands kampioen en winnaar van de twee voorgaande edities was opnieuw een van de topfavorieten voor de zege, maar hij verslikte zich in de koningsproef van de rally, de KP de Hel XL in en rond Achtmaal. Tijdens de derde en laatste passage van de avond schoof de Citroën C4 hard van de baan. Swaanen had op dat moment al een tijdstraf van 1 minuut aan de brandvrije onderbroek en volgde de beide leiders, streekrijder Bob de Jong en de latere winnaar Edwin Schilt op iets meer dan een minuut. De vierde kanshebber op de zege, Erik van Loon, was al op de eerste passage in de achtervolging gedwongen door een lekke band. Op het punt waar de man uit Riethoven lek reed vielen meer slachtoffers zoals onder anderen Frank Baert, Jasper van den Heuvel en Anton van Limpt uit Bladel. Voor Van Limpt, strijdend in de Nissan 350Z challenge waren de druiven het zuurst. Hij brak een draagarm van de Nissan af en moest opgeven.

Bob de Jong was, genavigeerd door Kees Hagman, na een enerverende openingsavond, die ook een opgave van veelvoudig Belgisch kampioen Patrick Snijers opleverde met een kapotte motor, de snelste. De voorsprong op Schilt was bijna een halve minuut. Maar sportief succes telt niet als de privé situatie andere eisen stelt. Vlak voor de start van de tweede dag trok De Jong zich terug en reisde hij af naar Duitsland waar zijn vader, rallylegende Bert de Jong, eerder in de week een zware operatie had ondergaan. Het terugtrekken van De Jong en het uitvallen van Swaanen bracht Schilt in de zetel naar de zege. De Paradigit-tandem van Piet van Hoof en Arjen de Koning kon het Schilt die de wedstrijd controleerde niet moeilijk maken. Sterker nog, in de slotfase moest De Koning nog buigen voor een ontketende Erik van Loon die zich op geweldige wijze terug naar een podiumplaats vocht. Van Hoof werd tweede algemeen en wist het klassement voor het Rallyclinic Nederlands Kampioenschap op zijn naam te schrijven.

De strijd in de 350Z Challenge leverde een zege op voor Mats van den Brand. De KNAF Talent First piloot uit Sint Oedenrode zat al een paar wedstrijden in de 350Z Challenge te wachten op zijn eerste zege en dat lukte uitgerekend in de GTC Rally. Van den Brand versloeg Rijswijker Theo van den Berg en Erwin Klippel uit Sprundel die tweede en derde werden. De meest dwarse klasse van Nederland reisde ook af naar West Brabant. De BMW’s in de 325i Challenge leverden een pakkende onderlinge strijd die in het voordeel van Marius Reeder en Ivar Stein beslecht werd. In de Peuegot 205 Cup was het Wesley Stevens die genavigeerd door de Roosendaalse Marjolein Kustermans aan het langste eind trok.

Markthuys Historic & Classic Rally.
Ofschoon het deelnemersveld van de Markthuys Historic & Classic Rally wat mager bezet was bleek de strijd er niet minder om. Streekrijders Arie van Esch en Peter Mangnus moesten het opnemen tegen de vader van rallylegende Colin McRae, Jimmy. De Schotse coureur was lange tijd de leider in de wedstrijd maar moest vlak voor de start van de laatste proef opgeven met een kapotte motor in zijn Opel Ascona. De winst ging daardoor naar Arie van Esch en Leslie Steutel in hun Talbot Sunbeam Lotus.

Jumbo Shortrally
De Jumbo Shortrally werd een prooi voor Marco Schapers. Met zijn Mitsubishi Lancer EVO X bleef hij Ruurd Ochse (Honda Civic) en Hans Weijs (Volkswagen Golf III Kitcar) voor na acht klassementsproeven.

GTC City Racing
Traditioneel wordt er op momenten dat de GTC Rally, Markhuys Historic & Classic Rally en Jumbo Shortrally zich buiten het centrum van Etten-Leur begeven, geracet op de klassementsproef Etten-Leur Centrum. Initiatiefnemer en hoofdsponsor van zowel de GTC Rally als GTC City Racing Peter van der Kolk steunt goede doelen van harte. Dat was ook de reden dat City Racing dit jaar in teken stond van de Stichting Groot Hart, een initiatief van TV presentator Rob Kamphues. Drie sessies lang reden circuitcoureurs waaronder Jan Lammers en Kamphues zelf, zieke kinderen rond in het centrum van Etten-Leur.

Uitslag GTC Rally
1. Edwin Schilt/Lisette Bakker (NL; Subaru Impreza WRC S14, A8) 1:54:40,6
2. Piet van hoof/Max Jacobs (NL; Mitsubishi Lancer EVO IV, H16) +2:32,7
3. Erik van Loon/Harmen Scholtalbers (NL; Ford Focus RS WRC 09) +3:26,9
4. Arjen de Koning/Hein Verschuuren (NL; Mitsubishi Lancer EVO VII, A8) +3:53,0
5. Jasper van den Heuvel/Jac Gillis (NL; Mitsubishi Lancer EVO X, N4) +6:23,6
6. Johan Faes/Arie Lekkerkerker (NL; Mitsubishi Lancer EVO IX, N4) +6:37,9
7. Wouter Ploeg/Harm van Koppen (NL; BMW 1M Coupe, S20) +6:57,5
8. Antoine van Ballegooijen/Johan Findhammer (Mitsubishi Lancer EVO X, N4) +7:28,9
9. Mats van den Brand/Eddy Smeets (NL/B; Nissan 350Z, C8) +9:35,2
10. Theo van den Berg/Etienne Struijs (NL; Nissan 350Z, C8) +10:39,1

Belangrijkste uitvallers:
Jeroen Swaanen/Davy Thierie (NL/B, Citroën C4 WRC) KP 9 van de baan
Patrick Snijers/Carina van Westen (B/NL; BMW 130i) KP 9 motor
Bob de Jong/Kees Hagman (NL; Mitsubishi Lancer WRC 05) voor KP 10 teruggetrokken
Timothy van Parijs/Kurt Heyndrickx (B, Porsche 997 GT3) KP 13 koppeling

Uitslag Markthuys Historic & Classic Rally
1. Arie van Esch/Leslie Steutel (NL; Talbot Sunbeam Lotus) 1:41:30,3
2. Peter Mangnus/Dennie Rovers (NL; Talbot Sunbeam Lotus) +5:01,7
3. Vincent van der Stelt/ Kees-Jan van Zanten (NL; Opel Manta 400) +22:33.6

Uitslag Jumbo Shortrally
1. Marco Schapers/Patrick Stolk (NL; Mitsubishi Lancer EVO X) 51:28,2
2. Ruurd Ochse/Jan-Albert Bosscha (NL; Honda Civic Type R R3) +27,0
3. Hans Weijs/Wim Vleugels (NL; Volkswagen Golf III Kitcar) +40,7



Redacteur: Pb GTC Rally | Foto's Hein Arns