De vierde etappe van de Dakar 2012 heeft Petronas Team De Rooy Iveco de perfect finish opgeleverd: de eerste drie plaatsen waren voor respectievelijk Gerard de Rooy, Hans Stacey en Miki Biasion.
Dat Biasion derde werd, kwam doordat hij als eerste startte, legde hij uit. ,,Als je als eerste truck start, kun je nog geen sporen volgen. Voor de trucks zijn die net iets anders dan voor de autos en de motoren. Wij kunnen niet overal langs waar zij door kunnen. Dus wij moesten het spoor uitzetten en dat betekent: zoeken, zoeken, zoeken. Dat kost altijd tijd. Voor het gevoel van de Italiaan kwam er geen einde aan de proef van 424 kilometer tussen San Juan en Chilechito, aan de voet van het Andesgebergte. ,,Het was een lange dag, maar wel een erg mooie proef voor de trucks, zo in de canyons.
Hans Stacey begint in het ritme te komen dat hij twee jaar heeft moeten missen. Hij verloor wat tijd doordat er vlak voor zijn Iveco een motorrijder was gevallen. ,,Ik kon moeilijk over die motor heen rijden, dus we hebben gewacht en geholpen tot hij weer overeind stond. Stacey had het goed naar zijn zin. Al vrij snel kon hij een Kamaz en een Tatra inhalen. ,,Maar toen namen we een verkeerd weggetje en moesten we de inhaalrace opnieuw beginnen.
Gerard de Rooy was tevreden met zijn dagzege uiteraard maar dacht dat er meer in had gezeten. Hij besloot halverwege de proef gas terug te nemen omdat er bouten van de achterkant van de cabine los waren getrild, waardoor de cabine vervaarlijk rammelde. Het begin was erg goed: ,,Jo Adua was voor me gestart en liet me er meteen door. Daarna kon ik vlot het gat naar Hans dichtrijden. Ik heb hem gesentineld (de sentinel is een soort alarmsysteem waarmee snellere rijders op een voorligger kunnen aangeven dat ze erlangs willen, red.) en hij ging meteen opzij. En tot mijn verbazing de Kamaz en de Tatra ook! Ze gingen allemaal aan de kant. De Rooy nam de eerste plaats in het klassement weer over. Redacteur: PB Team de Rooy | Foto's Rallymaniacs