Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Parasieten zijn het!
0
Geen stemmen
Ach laat ze. Constante kwaliteit is een kunst!
50
93%
Noemen ze dat foto's? Dolfinariumkiekjes zal je bedoelen!
4
7%

Totaal aantal stemmen : 54

Berichtdoor MartijnS » di nov 02, 2004 18:35

Heb er vooralsnog ook nog geen last van! :)
MartijnS

Berichtdoor kraats » di nov 02, 2004 19:32

Hmm ik moet zeggen dat ik van beide zijden wel een beeld heb in deze discussie alleen denk ik dat er een aantal amateurs rondlopen die kwalitatief niks onderdoen voor de professionals. Ik denk wel dat het percentage "uitval" of "afval" bij de profs wat minder zou moeten zijn.
Wij krijgen regelmatig van een paar top amateurs foto's toegestuurd, en soms worden er foto's gekocht.

Maar wat schetst mijn verbazing? De amateurs foto's doen niks onder voor die van de professionele fotografen. Sterker nog, er is een klein aantal amateurs dat het in mijn ogen kwalitatief beter doet dan sommige professionals.

Hammie weet op, ik denk, perfecte manier weer te geven wat men in deze hobby aan elkaar, als hobbyisten, heeft. En wat de hobby inhoud.
Ik heb ook van hem een aantal geweldig mooie foto's gezien terwijl hij maar roept het niet te kunnen.... :lol: :lol: :lol:

Wel heb ik de indruk dat de echte kwaliteit van de profs voor een groot deel uit de kwaliteit van de apparatuur komt. Maarja da's weer logisch als je er echt wat mee moet/kan/wil verdienen. Ik hoop dat iedereen met alles gewoon zo doorgaat want de teams waarderen alle fotografen op hun eigen manier. Dat weet ik zeker!! :!:

Sorry maar dat is mijn mening, niet schieten!!
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor eddyvanwiefferen@tiscali. » di nov 02, 2004 19:56

Laten we eerlijk zijn wie is amateur en wie niet, als je naar al je uren kijkt dat je bij een rally aanwezig bent en de bijkomende kosten die er zijn bv hotel, auto, brandstof, reistijd en de opbrengst van de foto's dan zijn er volgens mij maar weinig die er wat aan overhouden. En zijn er maar weinig echte vol profs.
eddyvanwiefferen@tiscali.

Berichtdoor RallyeRichard » di nov 02, 2004 21:40

eddyvanwiefferen@tiscali. schreef:Laten we eerlijk zijn wie is amateur en wie niet, als je naar al je uren kijkt dat je bij een rally aanwezig bent en de bijkomende kosten die er zijn bv hotel

Hotel? Deze amateur draait de stoel achterover en trekt de pet over de ogen. Soms permitteer ik mij de luxe van een tentje :wink:
, auto, brandstof, reistijd en de opbrengst van de foto's dan zijn er volgens mij maar weinig die er wat aan overhouden.

Ach ja, het kost wat, maar ik krijg er ook een hoop voor terug. Spanning, sensatie en top-entertainment!

Overigens mail ik (de onder mijn post staande uitzondering daargelaten) ook geen foto's naar de zogenaamde A-teams. Die hebben over het algemeen budget en media aandacht genoeg om uit de overvloed aan commercieel materiaal de gewenste plaatjes aan te schaffen.

Nee, dan vind ik het leuker om de deelnemers van 'de tweede helft' van materiaal te voorzien. Uitzonderingen daargelaten zullen die kiekjes in het persoonlijk fotoboek worden gestopt als leuke herinneringen of om op een serie te zien "hoe ik die bocht nam".

Overigens stond ik bij de GTR onder aan de Luttenberg als enige Dolfinariumtoerist midden tussen de hesjes. Daar viel het mij gewoon op hoe gemoedelijk de sfeer was en hoe iedereen elkaar (ook mij dus) de ruimte gaf om een mooi plaatje te schieten. Kreeg zelfs een Sultana van een voor mij onbekende fotograaf. (Bedankt nog, was lekker!)

En zeg nu zelf. Had ik de laatste starters in Almere, de rookies van Roois Rallyteam, deze serie moeten onthouden die door verder niemand is gezien?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kwalitatief misschien teleurstellend, maar als herinnering onbetaalbaar.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Berichtdoor Holkers » di nov 02, 2004 21:57

Ik reageer misschien wat laat maar wil toch even mijn zegje doen.

Ten eerste... schijnheil.

Ten tweede,
Deze discussie is onder de 'echte' fotografen wel erg 'hot'. Zij zien een (dramatische) toeloop van amateur fotografen. Het is tegenwoordig vrij makkelijk om een digitale camera te kopen en aan de kant van de weg te gaan staan en klikken. Daarna even de foto's uploaden op een site (danwel vol met spyware e.d.) en je kunt jezelf een amateur fotograaf noemen.
Het erge van dit geheel is dat de kwaliteit van de fotografen (op enkele na) allerbelabberts is. Halve auto's, Slechte kleuren, geen licht, onscherp en ga zo maar door. Dit kan iemand die net begint misschien mooi vinden maar het verlaagd het niveau gigantisch.
Daarbij zijn er wel enkele (al eerder aangegeven door anderen) die er echt veel geld in stoppen. Ik zou me graag ook bij die groep willen (en in mijn ogen ook kunnen) voegen. Ook ik heb een 'duurdere' professionele camera aangeschaft en maak daar nog steeds kosten mee (lees; lenzen, flitser, CF-kaartjes e.d.).
Ik heb niet de grote bek als anderen die meteen vooraan staan met hun mening en dat kost mij die welbekende windeieren maar wel zorg ik daarvoor dat ik niet in iemands vaarwater kom.
En zo kom ik terug op de 'echten' onder ons. Deze mensen hebben de markt (vraag/aanbod) redelijk verzadigd. Daar is niets mis mee en dat is het resultaat van constante kwaliteit en professionaliteit. Er is ruimte voor de teams om foto's te kopen bij andere mensen wanneer ze dit willen. Al met al kun je niet alles 'hebben' op een proef van 10 kilometer.
Dus, mijn mening is; Amateur fotografen moeten, als ze willen dat ze hogerop komen, professioneler worden in kwaliteit en materiaal en moeten ze (uit)kijken in welk vaarwater ze willen zwemmen.
anders gewoon lekker klikken en uploaden maar mondje dicht.
Holkers

Berichtdoor Holkers » di nov 02, 2004 22:08

RallyeRichard schreef: ....de sfeer was en hoe iedereen elkaar (ook mij dus) de ruimte gaf om een mooi plaatje te schieten. Kreeg zelfs een Sultana van een voor mij onbekende fotograaf. (Bedankt nog, was lekker!)

Aangenaam kennis te maken.,
Als je bij de Twenterally aanwezig bent kan je er nog 1 krijgen
8) :D

(dat was ik dus, zonder hesje trouwens....)
:lol:
Holkers

Berichtdoor nkroeze » di nov 02, 2004 22:15

Ik denk dat er teveel fotograven zijn die met een hesje rond mogen lopen.

Maak de eisen maar eens wat strenger, dan wordt het weer een stuk beter!

Ik ben in de GTR op zo'n al eerder aangegeven "groepje" fotograven afgegleden en heb ze op een halve meter na gemist. Achteraf vonden ze het zelf niet zo "gevaarlijk" (hadden ze dus verkeerd ingeschat) en ze deden dus ook werkelijk geen stap opzij. Eentje ervan zat zelfs op de grond!
nkroeze

Berichtdoor RallyeRichard » di nov 02, 2004 22:20

Ten eerste... schijnheil

Ik? Juist niet! Ik zeg wat ik doe en doe wat ik zeg, kom daar voor uit en maak het hier bespreekbaar..........

Het erge van dit geheel is dat de kwaliteit van de fotografen (op enkele na) allerbelabberts is. Halve auto's, Slechte kleuren, geen licht, onscherp en ga zo maar door. Dit kan iemand die net begint misschien mooi vinden maar het verlaagd het niveau gigantisch.

En daar liggen nu precies de kansen voor de broodknippers.

Toen ik overigens bovenstaande serie maakte op een punt waar je op je klompen kon aanvoelen dat sommigen (heb nog meer deelnemers vereeuwigd met een soortgelijke route) in hun enthousiasme een alternatieve route zouden kiezen, was er in de wijde omtrek geen hesje te bekennen.

Ik vind dit gewoon leuk om te doen, de teams stellen het op prijs en uit de poll blijkt tot nog toe dat wij (ik) vooralsnog geen bedreiging vormen voor de 'echte mannen'.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Berichtdoor Holkers » di nov 02, 2004 22:26

Dat schijnheil gold zeker niet voor jou Richard
:)
Holkers

Berichtdoor RallyeRichard » di nov 02, 2004 22:32

My mistake :oops:

Hengelo sla ik dit jaar over. Bewaar de Sultana maar tot Waalhaven 2005 :mrgreen:
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Berichtdoor michel uit berg » di nov 02, 2004 22:33

wij zijn altijd erg blij met al het materiaal wat we krijgen

Het is altijd leuk om alles per rally te bewaren en later terug te kijken
ook video trouwens

gr michel
michel uit berg

Berichtdoor Campos » di nov 02, 2004 22:49

michel uit berg schreef:wij zijn altijd erg blij met al het materiaal wat we krijgen

Het is altijd leuk om alles per rally te bewaren en later terug te kijken
ook video trouwens

gr michel

Precies, en dat is ook mijn insteek. Ik vind het na een weekendje sturen erg leuk om 's avonds achter de pc internetsites af te struinen naar wat mooie kiekjes. Tuurlijk zijn de foto's van 'prof-'fotografen vaak beter, maar helaas hebben ze niet allen een website, of de foto's er op staan. Veel van de foto's van jezelf krijg je dus nooit te zien. (tenzij je elke keer weer iedereen aan de jas trekt of er nog foto's van je gemaakt zijn natuurlijk)
Door de vele 'amateurs' die er inmiddels zijn, krijg je dan gelukkig wel veel beeldmateriaal op internet.
Mijn advies dus; als profi-fotografen meer willen omzetten, zorg dan ook dat je een profi-website hebt met de foto's er op (in wat voor formaat dan ook)
Campos

Berichtdoor Peer » wo nov 03, 2004 2:35

Ik gun iedereen mooie foto's, ik ben zelf tenslotte ook rallyrijder geweest en heb een fraaie verzameling thuis van foto's die ik gekocht heb van zowel pro's als amateurs, gekregen en zelf laten maken door het team.

Echter vanuit het oogpunt van een organisator (ben ik ook geweest voor de degenen die me niet kennen), moet ik concluderen dat je alleen last hebt van al die goedwillende amateurs.
Fotografen betekenen alleen iets voor een organisator en de rallysport in de breedte als die foto's gepubliceerd worden en dan bedoel ik niet op internetsites die als enig doel hebben diezelfde foto's te verkopen.

Kortom ik sluit me volledig bij Armand aan, met een kleine toevoeging uit de praktijk en deze keer weer met mijn rijders pet op. Als amateur fotograaf kan je bij elke rally hele fraaie foto's maken zonder dat je daarvoor een perskaart nodig hebt, ikzelf heb dat overal gedaan tot in het WK aan toe. Als je vervolgens die foto's gepubliceerd krijgt, en dat hoeft echt niet moeilijk te zijn, dan is het vervolgens een stuk eenvoudiger een perskaart te krijgen, zelfs op grote rallies. Men zal echter wel je publicaties na afloop willen ontvangen. Als je zorgt dat dat in orde is, zit je voor volgend jaar ook weer gebakken.

Op die manier snijd het mes aan twee kanten. De rallysport krijgt meer publiciteit, en de "amateur" heeft de perskaart die hij graag wil en de illusie dat zijn foto's daardoor in een keer een stuk beter zullen zijn.

Groeten Peer

(Peter Gommers, ex-rijder, ex-organisator, ex ....)
Peer

Berichtdoor Walter Geuzebroek » wo nov 03, 2004 10:46

Toen ik jaren geleden mijn fotografie werkzaamheden aanving was ik, naïef als ik was, in de veronderstelling dat ik mijn investeringen op den duur toch wel weer terug zou kunnen verdienen. Dat bleef een illusie want door diverse oorzaken is de ‘markt’ niet wat het zou kunnen zijn. Als je überhaupt over een markt kunt spreken. Volgens oudgedienden was die er wel degelijk en zorgde men er onderling voor dat alles goed geregeld was. Die situatie veranderde met de komst van economisch onweer en de opkomst van het digitale gemak. Vooral door de explosieve groei van laatste is het een hobby van jan-en-alleman geworden die heel gemakkelijk uit te oefenen is. Daardoor is overigens ook het aantal profs aanzienlijk uitgebreid iets wat niet erg is want je kunt je nog steeds onderscheiden door kwaliteit.

Wie zegt dat ‘we’ allemaal op dezelfde plek staan moet toch eens beter opletten. Met name ondergetekende heeft er een hekel aan om ‘mijn’ plek te moeten delen met anderen. Sta je dan een keer samen dan lukt het over het algemeen best wel om iets te schieten dat de andere niet schiet. Dat noem je creativiteit. Het is dan ook mooi om te zien hoe sommige ‘amateurs’ wel eens terug komen met mooiere plaatjes dan dat je zelf hebt kunnen maken. Soms moet je gewoon bij elkaar staan omdat zich nauwelijks mogelijkheden bieden om ergens anders positie te nemen. Ook verschillende belangen kunnen ervoor zorgen dat je toch daar kunt gaan staan waar anderen ook staan. Denk maar aan fotografen voor verschillende media. Of ze komen uit verschillende landen, kan ook.

Het is verstandig het gebruik van hesjes te limiteren tot hen die hun werk ook daadwerkelijk gepubliceerd zien worden. (dat mag zich niet beperken tot een foto-publicerend web paginaatje want dat kan in feite iedereen)
Walter Geuzebroek

Berichtdoor Hein » wo nov 03, 2004 13:58

Werner schreef:Het is een leuke discussie allemaal, maar feitelijk is het een zinloze. Immers, eenieder is volgens de wet vrij om foto's te maken en daar mee te doen wat hij of zij wil. Is dat ze toesturen aan rallyteams, dan is dat het.

Ik ben dit met je eens Werner. Maar ook zinloze discussies zijn soms best leuk om te voeren. :lol:

Het geeft volgens mij wel goed aan dat veel mensen, professioneel of amateur, met dit onderwerp bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Hein op wo nov 03, 2004 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Be yourself, there are too many others
Hein

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl