En dan maar denken dat we veilig staan.....

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor wopper » za jun 03, 2006 18:45

Ton Van Spanje schreef:
wopper schreef:Vandaar dat ik nu official's werk doe bij historische rally's daar gaat het veel vreedzamer er aan toe ............

Gr.Wopper :wink:

Mijn idee :D

Weet ik niet doe het al meer dan 8 jaar dus.......
wopper

Berichtdoor Peer » zo jun 04, 2006 1:03

Veiligheid is niet de enige reden waarom verboden zones zijn zoals ze zijn.

Medewerking van omwonenden is er ook een. Een gevaletje uit de praktijk, een omwonende is pertinent tegen rally omdat hij in het verleden schade geleden heeft. Er is een organisatie vaak veel aan gelegen om toch langs de betreffende persoon's eigendom (vaak weiland of akkerland) te rijden. De eigenaar wil alleen maar meewerken als de organisatie garandeert dat het publiek niet op zijn land komt. De keuze voor de organisatie is dan vrij simpel.
Het publiek kan dan wel denken "het is toch maar een weiland en we staan daar veilig" als men de instructies van de officials niet opvolgt, zorgt men ervoor dat een organisator het volgend jaar op zijn knieen door het stof moet en is de kans groot dat er helemaal geen rally meer is op die plaats. Rally organisatoren in Nederland hebben het al moeilijk genoeg, die kunnen de tijd die nodig is om dergelijke publieke ongehoorzaamheid recht te praten echt wel beter gebruiken.

Elke Nederlandse organisator heeft jaarlijks met bovenstaande te maken en met een beetje meer begrip van het publiek hoeft dat niet nodig te zijn.
Peer

Berichtdoor Turbo de gravende mol » zo jun 04, 2006 1:32

Jongens of het nu wel of niet gaat om de veiligheid, Kootwijkerbroek rally van Barneveld zonder zelf een woord gezegt te hebben lopen drie jongens uit Kootwijkerbroek wel de hele proef te verzieken en het publiek te ergeren, dit heeft mij 690,= euro schade aan de auto gekost wat gelukkig achterhaald is met dank aan een mede bewoner uit de buurt die een van de jongens kende (de buurjongen) en de politie van Barneveld, ik sta met veel plezier bij elke rally maar zo hoeft het voor mij niet zonder dat ik ook maar 1 woord gezegt heb. Dank je wel!
Turbo de gravende mol

Berichtdoor Turbo de gravende mol » zo jun 04, 2006 1:56

Als jij als toeschouwer de official's half wil staan vraag ze dan gewoon eens rustig op de man af of je het veiligheidsplan eens mag bekijken van de post waar je op dat moment staat, zei kunnen je het precies vertellen waarom men kiest voor de veiligezone en misschien begrijp je het dan zelf ook beter waarom wij als official's de veiligheid moeten handteren vanuit de organisatie ik sta zelf ook liever achter het lint en al doe ik dat vaak toch kun je het niet ten alle tijden mijden!
Ik weet uit ervaring dat het publiek vrijwel altijd wel op of aanmerkingen heeft op de plaatselijke official of offisial's want wat zij kunnen is toch altijd beter!
Turbo de gravende mol

Berichtdoor ceesford » zo jun 04, 2006 12:18

Tulpenrally midden jaren '80 : proef Vlasakkers ( militair oefenterrein bij Amersfoort ) daar sta je als official van de AMAC vanaf 06.00 uur.... geen kip te zien, dan enkele minuten voor doorkomst nr 1 zie je overal mensen opduiken ! Hoe dat kon vraag ik mij nu nog steeds af.....

Dus het probleem waar nu over wordt gesproken is al zo oud......

In Duitsland ooit een bij proef gestaan ( ik meen 3 Stadte rallye ) waarbij de official zijn ( uiteraarde Duitse ) herder had meegnomen, werkte wel !
ceesford

Berichtdoor Joost » zo jun 04, 2006 13:20

wopper schreef:
kraats schreef:
GeertN schreef:De vraag of je op een veilige plek staat waar de official je neer zet, is niet aan de orde. De official PROBEERT je op de meest veilige plek neer te zetten, maar je blijft als publiek natuurlijk ALTIJD zelf verantwoordelijk om op te blijven letten of het veilig is waar je staat.

Jammer dat officials daar bijna altijd tegengesteld over denken. Hebben ook vaak geen oor voor je verhaal maar roepen dat zij alleen maar het veiligheidsplan volgen..... Maarja DAT doen ze wel goed, niet denken maar DOEN.

Op de meeste rally's wordt het er al ingepropt dat je tegen de toeschouwers moet hameren dat ze niet voor het lint mogen staan en op plaatsen waar een verbode publieks zone is.
En als de toeschouwers niet luisteren dan maar op een norsere toon...

Vandaar dat ik nu official's werk doe bij historische rally's daar gaat het veel vreedzamer er aan toe ............

Gr.Wopper :wink:

Ik heb bij de Vechtdal rally ook weer gemerkt dat als er lint gespannen word, de mensen er tegen gaan staan en het lint uittrekken totdat ze gewoon OP de weg staan. Het lint is op KP3/KP6 (laatste scherpe bocht) minimaal 2 keer geknapt. Het lint word dan weer vast geknoopt door de officials, en de mensen beginnen weer met tegen het lint aan te drukken zodat ze weer op de weg staan. Ik stond er ook, ik wou fotos maken. Als ik mooie foto's wou maken moest ik bijna midden op de weg gaan staan om OM het publiek heen te komen. Toen Maaskant de bocht om kwam zeilen op KP3 gingen de mensen toch wel aan de kant toen die aan onze kant in de berm terecht kwam. Hij was weer weg, en het spelletje begon weer van voor af aan.
Joost

Berichtdoor StevenK » zo jun 04, 2006 13:31

Joost schreef:Ik heb bij de Vechtdal rally ook weer gemerkt dat als er lint gespannen word, de mensen er tegen gaan staan en het lint uittrekken totdat ze gewoon OP de weg staan. Het lint is op KP3/KP6 (laatste scherpe bocht) minimaal 2 keer geknapt. Het lint word dan weer vast geknoopt door de officials, en de mensen beginnen weer met tegen het lint aan te drukken zodat ze weer op de weg staan. Ik stond er ook, ik wou fotos maken. Als ik mooie foto's wou maken moest ik bijna midden op de weg gaan staan om OM het publiek heen te komen. Toen Maaskant de bocht om kwam zeilen op KP3 gingen de mensen toch wel aan de kant toen die aan onze kant in de berm terecht kwam. Hij was weer weg, en het spelletje begon weer van voor af aan.

Het wordt gewoon tijd dat er eens wat meer juridische basis gecreëerd wordt zodat de politie kan bekeuren in dit soort situaties; want niet alleen creëer je gevaarlijke situaties, ook ontstaat de mogelijkheid van een geannuleerde proef. En geloof me, dat is voor een deelnemer erger dan voor een toeschouwer !
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Joost » zo jun 04, 2006 13:35

Ik vind dat de pers uitzonderingen mogen hebben, en de rest gewoon achter de linten (ik dus ook gewoon) en van dat lint aflbijven te duwen.
Joost

Berichtdoor Mr.T » zo jun 04, 2006 13:38

StevenK schreef:Het wordt gewoon tijd dat er eens wat meer juridische basis gecreëerd wordt zodat de politie kan bekeuren in dit soort situaties; want niet alleen creëer je gevaarlijke situaties, ook ontstaat de mogelijkheid van een geannuleerde proef. En geloof me, dat is voor een deelnemer erger dan voor een toeschouwer !

Sorry Steven, dat is het stomste wat je kunt doen, om agent hier tegen laten optreden. Ik weet je er de vaste hand in houden maar op deze manier verpest je het voor de trouwe fans / bezoekers en voor jezelf. Als je niets anders wilt dan de NL rallysport dood maken moet je dit vooral doen.
Женщины, которые иногда Я ненавижу их :(
Mr.T

Berichtdoor StevenK » zo jun 04, 2006 14:15

Mr.T schreef:
StevenK schreef:Het wordt gewoon tijd dat er eens wat meer juridische basis gecreëerd wordt zodat de politie kan bekeuren in dit soort situaties; want niet alleen creëer je gevaarlijke situaties, ook ontstaat de mogelijkheid van een geannuleerde proef. En geloof me, dat is voor een deelnemer erger dan voor een toeschouwer !

Sorry Steven, dat is het stomste wat je kunt doen, om agent hier tegen laten optreden. Ik weet je er de vaste hand in houden maar op deze manier verpest je het voor de trouwe fans / bezoekers en voor jezelf. Als je niets anders wilt dan de NL rallysport dood maken moet je dit vooral doen.

Leg eens uit ? Als je in je veiligheidsplan vastlegt waar publiek *niet* mag staan, waarom is het dan niet logisch om dan daadwerkelijk op te treden tegen de overtreders ?

Ik mag toch hopen dat we het er over eens zijn dat mensen die die regels niet naleven niet tot de 'trouwe fans' gerekend worden ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Biturbo » zo jun 04, 2006 16:22

ceesford schreef:In Duitsland ooit een bij proef gestaan ( ik meen 3 Stadte rallye ) waarbij de official zijn ( uiteraarde Duitse ) herder had meegnomen, werkte wel !

Hier kunnen ze dat ook hoor :wink:

Paar jaar terug tijdens de GTR (2002?) werd er bij een bocht op het onverhard ook een stuk lint naar achteren verplaatst. Gelijk kwam daar een official met 'duitse' herder voor te staan.
(Helaas werd deze herder niet echt vrolijk van al dat rallygeweld, maar idee was wel goed...)
Biturbo

Berichtdoor ceesford » zo jun 04, 2006 19:18

Stelling :idea: : Misschien moeten wij in Nederland overgaan tot het kopen van toegangskaarten voor één of meerdere proeven...
ceesford

Berichtdoor Joost » zo jun 04, 2006 19:25

Dan zullen veel mensen afhaken denk ik. Bij de Golden Tulip rally was het service park ook al betaald dus vind dat eigenlijk een minder goed idee.
Joost

Berichtdoor StevenK » zo jun 04, 2006 19:31

Joost schreef:Dan zullen veel mensen afhaken denk ik.

En dan ? Wordt de TV / Internet coverage daar minder van ? Of misschien juist niet ?

Want vergeet niet dat via Internet/TV de sponsoren veel meer uit het spelletje kunnen halen dan langs de proeven.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Joost » zo jun 04, 2006 19:35

StevenK schreef:
Joost schreef:Dan zullen veel mensen afhaken denk ik.

En dan ? Wordt de TV / Internet coverage daar minder van ? Of misschien juist niet ?

Want vergeet niet dat via Internet/TV de sponsoren veel meer uit het spelletje kunnen halen dan langs de proeven.

Ik heb het gewoon over de mensen die komen kijken he, als er voor bepaalde proeven voor betaald word, wil niet zeggen dat de mensen minder tegen het lint lopen te drukken of zich beter gedragen dan andere mensen die kijken zonder te betalen.

Maar hoe bedoel je dat precies over de sponsoren die meer uit het spel kunnen halen op tv?
Joost

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl