Hoge inschrijfgelden

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Peer » ma apr 03, 2006 9:27

In zijn algemeenheid, veel geld is niet hetzelfde dan duur.

En sorry Niels, het was niet mijn bedoeling om jullie onder aan het lijstje te parkeren. Per kilometer is (neem ik aan) elke sprint duurder dan de gemiddelde rally. En in sprint termen springen jullie er wellicht positief uit, ik heb dat helaas niet uitgerekend.

Ik werd helaas ziek van het feit dat wanneer het om geld gaat, altijd de BHV gebruikt wordt als voorbeeld van geldwolven terwijl ze:
a: voor de deelnemer het goedkoopste zijn zoals uit mijn lijstje blijkt, en dus inkomsten van toeschouwers wel degelijk helpen inschrijfgelden relatief laag te houden.
b: ik uit ervaring weet dat elke euro die binnenkomt, ongeacht of dat van sponsors toeschouwers of deelnemers is ten goede komt aan de rally. Ik ben er inmiddels drie jaar niet meer bij betrokken, maar ik kan me niet voorstellen dat dat in die tijd veranderd is.
Veel mensen hebben helaas geen idee wat het kost om een rally te organiseren.

Verder vind ik het verhaal "we kunnen niet het lokale voetbalelftal met aanhang, kinderen en kleinkinderen op de service uitnodigen" een non-discussie. Welk evenement je ook bezoekt, sport of anderszins, je kunt nergens onbeperkt mensen meebrengen, uitgezonderd sommige rallies. BHV is echt de enige niet waar dit gelimiteerd is. Een goed serviceteam bestaat niet uit 10 personen of meer. Probeer eens al die mensen mee te nemen naar een circuit, of nog leuker naar het theater.
Voor mensen die het wellicht niet weten, daar is absoluut helemaal niemand toegelaten achter de coulissen. Ik ben toevallig getrouwd met een actrice, en als ik een show wil zien mag ik gewoon net als alle anderen de volle mep betalen en vergeleken met de prijs van 2 uur theater is rally, en zeker ook de BHV heel erg goedkoop, geloof me.
Peer

Berichtdoor Amazone » ma apr 03, 2006 9:42

gisissi schreef:Overigens Wea, ik ga graag in op je uitnodiging. Het is me volstrekt helder dat de organisatie van de TankSrally zoekt naar de dialoog. Die moet er m.i. dan maar komen.

Jack

Ho, ho, IK denk (nadat ik een paar jaar in een lagere versnelling heb meegedraaid), dat we inderdaad te maken hebben met een slechte communicatie en slechte samenwerking tussen de verschillende groepen. De organisatie van de Tank S Rally heeft hier op dit moment niks mee te maken.
Nu ik terug ben wil ik best mijn steentje bijdragen en proberen, misschien in mijn naïviteit, de verschillende belanghebbenden zoals organisaties en deelnemers beter op 1 lijn te krijgen. Door de discussies blijkt hier volgens mij best behoefte aan te zijn. Zo niet, laat het dan weten, doen ik er verder geen moeite voor!
We hebben te maken met hoge kosten die in elke rally terugkomen. Als we hier efficiënter mee omgaan als organisaties door bepaalde zaken gezamenlijk in te kopen en misschien hier gezamenlijk sponsors voor aan kunnen trekken kunnen we de sport misschien betaalbaar houden.

Veel leden van de organisatie-comités zijn al heel lang betrokken bij de sport. De laatste jaren is er nogal wat veranderd. Tijd voor vernieuwd overleg lijkt me.

Hoe we dit aan moeten pakken moet nog blijken, denk dat ik eerst eens een balletje op ga gooien bij het BSR. Kijken of ze hieraan hun medewerking willen geven...

Ik wil de uitdaging van de dialoog best aangaan. En ik heb al wat aanmeldingen van mensen die dit ook nodig vinden. Wie volgt?
Laatst bijgewerkt door Amazone op ma apr 03, 2006 9:43, in totaal 2 keer bewerkt.
Amazone

Berichtdoor StevenK » ma apr 03, 2006 9:42

Peer schreef:Verder vind ik het verhaal "we kunnen niet het lokale voetbalelftal met aanhang, kinderen en kleinkinderen op de service uitnodigen" een non-discussie. Welk evenement je ook bezoekt, sport of anderszins, je kunt nergens onbeperkt mensen meebrengen, uitgezonderd sommige rallies. BHV is echt de enige niet waar dit gelimiteerd is. Een goed serviceteam bestaat niet uit 10 personen of meer. Probeer eens al die mensen mee te nemen naar een circuit, of nog leuker naar het theater.
Voor mensen die het wellicht niet weten, daar is absoluut helemaal niemand toegelaten achter de coulissen. Ik ben toevallig getrouwd met een actrice, en als ik een show wil zien mag ik gewoon net als alle anderen de volle mep betalen en vergeleken met de prijs van 2 uur theater is rally, en zeker ook de BHV heel erg goedkoop, geloof me.

Dat vrienden en familie moeten betalen is nog in te komen, maar dat je extra moet betalen omdat je veel monteurs hebt, vind ik echt van de zotte. (overigens gaat dit niet alleen voor de BHV op).
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Amazone » ma apr 03, 2006 10:24

Jeroen schreef:Ik moet zeggen dat ik mbt deze discussie behoorlijk last heb van deja vu´s. Ik kan me van één van de vorige discussies over dit onderwerp nog herinneren dat kosten per km een indicatie is, maar dat ook nog speelt dat de ene kilometer de andere niet is en dan zijn er nog tal van aspecten die je ook mee moet wegen of er sprake is van voldoende value for money. Bovendien, hoe je het ook wend of keert al rij je 1000km proeven voor die € 665, het is gewoon in absolute zin meer geld dan vorig jaar. Het zou naar mijn mening de organisaties sieren als ze de hoogte van het inschrijfgeld als uitgangspunt nemen en niet als sluitstuk. Onze ambitie is om volgend jaar een heel kampioenschap te rijden, maar de moed zakt me met dit soort prijsverhogingen behoorlijk in de schoenen.

Jongens, jongens, wat heb ik weer aangezwengeld met mijn enthousiasme over het terugkomen van "de Nacht" in de BHV...

Ook ik denk niet dat je een prijs alleen per km moet berekenen.
Bepaalde kosten zijn constant, hoeveel km je ook maakt. Wat moeten we dan in de toekomst: nog 10 rondjes meer op een rundkurs om een bepaald aantal kilometers te halen? In het ene gebied is het makkelijker lange proeven uit te zetten dan in andere.

Constante kosten zijn bijvoorbeeld de kosten van deurnummers/rallyschildjes (<hebben deze eigenlijk nog een functie tegenwoordig?), overnachtingen bij een meerdaags evenement, kosten voor een goed systeem van ambulances, duikers, communicatie en tijdwaarneming, materiaal en materieel. En ga zo nog maar even door.
Deze kosten moeten nou eenmaal gemaakt worden.

En JUIST bij een evenement als de Vechtdal wordt er over iedere cent nagedacht. En alles zoveel mogelijk lowbudget gehouden.
Het grappige probleem bij jullie, beste Niels, is volgens mij dat jullie een kwalitatief zó goed evenement neergezet hebben dat jullie automatisch in het rijtje rally's gezet worden, terwijl het (op dit moment) een zelfstandige rallysprint betreft. Ga daar nog maar eens een rijtje voor opzetten!!!
Amazone

Berichtdoor gisissi » ma apr 03, 2006 10:44

De prijs per kilometer vergelijking gaat m.i alleen maar op zodra de voorwaarden waarop dit gebeurd voor iedere organisatie gelijk zijn. Dit is niet het geval. Wat als er met ingang van volgend jaar opeens 14 doorkomsten zijn op de Nagerlerweg tijdens de TankSrally 2007? Maakt dit de rally dan kwantitatief de beste van het land? Nee toch?

voor de deelnemer het goedkoopste zijn zoals uit mijn lijstje blijkt, en dus inkomsten van toeschouwers wel degelijk helpen inschrijfgelden relatief laag te houden

Relatief gezien is de BHV met ingang van dit jaar het duurste evenement op de Nederlandse rallykalender. Zodra ik ga afrekenen met de organisatie heb ik te maken met die relativiteit. Sterk doorberedenerend volgens jouw zienswijze zouden evenementen met >200 km kp ( mochten die mogelijkheden zich in de toekomst al voordoen ) uiteindelijk onbetaalbaar blijken te zijn. Als dergelijke prijs per kilometer verhoudingen al worden gehanteerd voor een prijsindicatie moet een organisatie zich wellicht bezinnen op het te verrijden aantal.

Volgt er na het vaststellen van de inschrijfgelden door een organisatie trouwens nog toetsing bij het BSR of de RCH o.i.d? Of is het werkelijk een natte vinger kwestie gecombineerd met een eventuele risicotaxatie en gegevens uit het verleden die simpelweg worden opgelegd zonder onderling overleg? Ik heb totaal geen zicht op deze materie.

Ho, ho, IK denk (nadat ik een paar jaar in een lagere versnelling heb meegedraaid), dat we inderdaad te maken hebben met een slechte communicatie en slechte samenwerking tussen de verschillende groepen. De organisatie van de Tank S Rally heeft hier op dit moment niks mee te maken.

Duidelijk Wea. Ik zie je automatisch als spreekbuis voor de TSR organisatie, dit ten onrechte. Ik begrijp volkomen dat je redeneerd op persoonlijke titel.

Overigens ben ik geenszins van plan de BHV organisatie alleen maar in een kwaad daglicht te stellen. Iemand die z'n nek uitsteekt, ondanks eerdere tegenslagen, door een evenement te organiseren verdiend eveneens een pluim voor initiatief en gedane arbeid. Ik heb slechts enkele kritische kanttekeningen m.b.t tot de voorwaarden waarop dit gebeurd.
gisissi

Berichtdoor Hein » ma apr 03, 2006 10:55

Amazone schreef:Jongens, jongens, wat heb ik weer aangezwengeld met mijn enthousiasme over het terugkomen van "de Nacht" in de BHV...

Wea, zie het zo: de discussie over de prijsstellingen die de BHV hanteert begint dit jaar wat vroeger.

Ik herhaal mezelf maar eens: De BHV is een prachtige rally en met entree vragen aan het publiek voor een serviceterrein is in mijn ogen niks mis mee. Een KP Borchwerf, om maar even een voorbeeld te noemen, kan je best entree voor vragen. Maar om teams op te zadelen met extra kosten als ze meer dan een X aantal monteurs hebben (aanschaf van weekendkaarten voor het serviceterrein) en honderden dranghekken huren om landelijke KP's af te zetten zodat je entree kunt vangen, vind ik van de dolle.

En ja: het is mooi dat de Nacht terug is in de BHV.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor Amazone » ma apr 03, 2006 10:58

gisissi schreef: Duidelijk Wea. Ik zie je automatisch als spreekbuis voor de TSR organisatie, dit ten onrechte. Ik begrijp volkomen dat je redeneerd op persoonlijke titel.

Ha ha, Jack, helemaal goed om mij automatisch als spreekbuis van de TSR te zien. Is ook de bedoeling als inschrijfbureau/ wedstrijdsecretariaat...dat hoort er speciaal voor de deelnemer te zijn!

Juist daardoor zijn mij dit jaar een aantal dingen opgevallen. En het is tot mij doorgedrongen dat het hoog tijd is geworden voor overleg.

En nu maar hopen dat ik ook onze eigen mensen kan overtuigen...
Laatst bijgewerkt door Amazone op ma apr 03, 2006 11:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Amazone

Berichtdoor Amazone » ma apr 03, 2006 11:06

Hein schreef: Wea, zie het zo: de discussie over de prijsstellingen die de BHV hanteert begint dit jaar wat vroeger.

Ik herhaal mezelf maar eens: De BHV is een prachtige rally en met entree vragen aan het publiek voor een serviceterrein is in mijn ogen niks mis mee. Een KP Borchwerf, om maar even een voorbeeld te noemen, kan je best entree voor vragen. Maar om teams op te zadelen met extra kosten als ze meer dan een X aantal monteurs hebben (aanschaf van weekendkaarten voor het serviceterrein) en honderden dranghekken huren om landelijke KP's af te zetten zodat je entree kunt vangen, vind ik van de dolle.

En ja: het is mooi dat de Nacht terug is in de BHV.

Gelukkig Hein, dan zie ik het zo, want nogmaals is dit niet mijn bedoeling geweest.

Ik ben het niet met je eens wat betreft entree heffen op een serviceterrein. Dat je een mooie publieksproef hebt, okee, het spelletje zal toch betaald moeten worden.
Maar juist de service vind ik een publiekstrekker die je vrij moet laten. Prachtig om te zien en voor iedereen toegankelijk. Hoef je het ook niet zo goed te "bewaken" met alle kosten van dien en hoeven de deelnemers niet "gestraft" te worden omdat ze gewoon een goed serviceteam hebben!
Amazone

Berichtdoor Peer » ma apr 03, 2006 11:55

Ik ben het helemaal met anderen eens, Jeroen, Jack, Wea enz dat je niet zonder meer uit kunt gaan van een prijs per kilometer. Maar je kan evenmin uitgaan van een vaste prijs per evenement ongeacht de lengte, kwaliteit van proeven e.d. en dat is wat aan de hand was voor dat ik de knuppel in het hoenderhok gooide.

Wat Reconsales betreft, ik heb de rally(sprint) helaas niet zelf mogen meemaken. Ik geloof onmiddellijk dat dat een perfecte organisatie geweest is, ik weet ook welke namen er achter steken. En zij verkeren kennelijk in de gelukkige omstandigheid dat zij zich volledig op rally kunnen en mogen concentreren zonder tierelantijnen en toeters en bellen die elders nodig zijn.
Die tierelantijnen en toeters en bellen zijn bij andere rallies nodig om sponsors te behouden. Hierbij is het uiteraard wel zaak om er zorg voor te dragen dat er netto wel een positief saldo overblijft.
Veel belangrijker echter nog, is dat die publiciteit, want daar gaat het uiteindelijk om nodig is om vergunningen te verkrijgen en te behouden.

Naar mijn mening was zonder die toeters en bellen BHV, nooit de Nacht van Achtmaal ontgroeid, TankS waarschijnlijk een zachte dood gestorven toen ze niet meer naar Assen konden, Hulst ten onder gegaan met Kessen enz.
Door de omgeving en daarmee de vergunning verlenende instanties positief in de publiciteit te brengen, en dat kan heel goed met de rallysport, raakt men enthousiast en mag men terug komen.
Maar er hangt wel een prijskaartje aan.
Peer

Berichtdoor SylviaVisser » ma apr 03, 2006 12:27

Ander lijstje, omdat we echt alleen over inschrijfgeld hebben (niet over kosten per KP). Dit zijn dan de uitkomsten per KP km. (ga ervan uit dat men kiest voor het laatgte bedrag=inclusief reclame)

GTR komt dan het dichtst bij de in Duitsland gehanteerde factor voor inschrijfgelden.

Helaas kan ik zo snel niet even het aantal km KP van de BHV terug vinden.

Tank S 3,41
Almere 4,13
BHV 3,31 (krijg zojuist 14.54 uur persbericht met info)
GTR 3,1

Even snel vanaf werk, de andere evenementen ontbreken hier even de gegevens.
Laatst bijgewerkt door SylviaVisser op ma apr 03, 2006 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor Hein » ma apr 03, 2006 12:46

Totale lengte van de rally: 545 km
Aantal klassementsproeven: 22
Totale lengte klassementsproeven: 220 km

BHV 2005
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor Holkers » ma apr 03, 2006 12:51

alles leuk en aardig, maar de LG Almere rally is om de hoek terwijl ze bij de TankS bijna 2 keer de kp-afstand als verbinding hebben, dat kost ook centjes. (geen verwijt overigens)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor V.D.G Rally team » ma apr 03, 2006 16:27

over de inschrijfgelden daar komen we altijd op terug . Dat is en blijft duur
en er zijn er hier die erbij betrokken zijn of zelf organiseren. een paar jaar geleden betaalde de organisator per ingeschreven deenemer dat was +- € 60,- per auto nu is het zo dat het bedrag +- € 7000,- per dag of je nu 10 deelnemers hebt of 100 de tweede dag van een rally +- € 3500,-
daarom word het voor organisators ook steeds moeilijker om een sprint te organiseren met deze prijzen. Dus moet er her en der geld vandaan komen om alles rond te krijgen.
V.D.G Rally team

Berichtdoor jos kerremans » ma apr 03, 2006 16:31

Kan iemand mij dan uitleggen waarom een wedstrijd in Belgie zoals de TBR rally , wel een V.A.S. wedstrijd , maar € 255 kost ? Daar moeten ze ook dezelfde vergunningen en verzekeringen hebben zoals hier.
jos kerremans

Berichtdoor nkroeze » ma apr 03, 2006 17:02

Klaarbijkelijk zijn de verzekeringen in belgie makkelijker te verkrijgen en dus tegen een lager tarief.

Hier in NL is alles centraal geregeld via de KNAF en heb je dus geen keus (niet dat die keus er anders wel was geweest, het is immers een vrijwel onverzekerbare sport....)
nkroeze

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl