Amateurfotografen. Broodroof of aanvulling?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Parasieten zijn het!
0
Geen stemmen
Ach laat ze. Constante kwaliteit is een kunst!
50
93%
Noemen ze dat foto's? Dolfinariumkiekjes zal je bedoelen!
4
7%

Totaal aantal stemmen : 54

Berichtdoor RallyeRichard » ma nov 01, 2004 23:11

De titel zegt het al.

Sinds vrij kort kan iedereen met een bescheiden investering een digitale camera kopen die bij goed licht een aardig plaatje kan schieten. Zo ook ik. Meestal blijf ik dan tot de laatste deelnemer op de proeven staan, zodat ik ook de teams die wat minder aandacht van de media krijgen, na thuiskomst kan verblijden met mijn snapshots in hun mailbox als dank voor een dagje/weekendje entertainment. Dat dit op prijs gesteld wordt blijkt dan wel uit de vaak enthousiaste dankmailtjes die ik terug krijg en het verschijnen van mijn kiekjes op de sites en in persberichten van diverse teams. Zelfs een 'beter iets dan niets' door onderbelichting wazige foto van Steven bleek goed genoeg voor een bijlage in een persbericht. Maar...................

Er zijn ook sympathieke semi-profs als Dick en Martijn die complete maandsalarissen in hun hobby storten om met de verkoop van het materiaal deze investeringen weer terug te verdienen en opnieuw in de nieuwste apparatuur te steken.

Nu ben ik vast niet de enige fanatieke enthousiastelinging, dus vraag ik mij dit af. Zien zij de verkoop van rallyfoto's teruglopen als gevolg van deze amateuristische luizen in hun duur betaalde pels, of blijven de bestellingen onverminderd doorgaan door de constante hoge kwaliteit van hun werk en zijn de 'kiekjes' gewoon een leuke aanvulling op het door de teams verzamelde fotomateriaal?

Ik lig er niet wakker van hoor, maar vroeg het me gewoon af. Dan weet ik straks tenminste waarom Martijn zijn poot uitsteekt als ik langs hem loop...... :mrgreen:
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Berichtdoor clemens » ma nov 01, 2004 23:52

Tja.....ik kan niet voor Dick en Martijn spreken maar inderdaad investeer ik aardig wat tijd en geld in de rallyfotografie..
Tuurlijk is het soms vervelend dat iedereen maar fotografeerd en zijn/haar foto's dan ook nog eens naar een team gaat mailen.

Maar als dat betekent dat mijn verkopen teruglopen dan ben ik gewoon geen goede foto's aan het maken en moet ik beter mijn best gaan doen.
Ik heb gellukkig geen last van minder bestellingen....integendeel. :wink:

Clemens
AchterHetLint
clemens

Berichtdoor JD_Kruit » ma nov 01, 2004 23:54

@Clemens,

En je kiekjes waren laatst weer erruggg leuk, onder andere in het RCH blaadje. Op die manier heb je geen last van amateurs denk ik....
Jan Dirk Kruit
JD_Kruit

Berichtdoor clemens » di nov 02, 2004 0:03

Dank je Jan-Dirk.
Dat is ook de bedoeling he :wink:

De fotoserie in het RCH blaadje vond ik ook erg leuk om te doen..

Clemens
AchterHetLint
clemens

Berichtdoor Armand » di nov 02, 2004 1:03

Ik ga mijzelf nu waarschijnlijk op dun en glad ijs bevinden, maar ik hou wel van een uitdaging. Ik vind het soms bizar hoeveel fotografen er rondhobbelen. Met in gedachte dat er twee magazines zijn (start en XS) en misschien een handvol sites die echt nieuws brengen over de sport. Betekend dat er een hoop jongens en meiden rondlopen die hun hobby uitoefenen. Ik heb wel eens gehoord dat er 80 fotografen rondliepen op een wedstrijd (met hesje). Neem een startveld van 100 en je hebt 1,25 fotograaf per auto. Overkill dus. En overkill betekend meestal dat de jongens en meiden die ervan moeten leven de klos zijn. Nu zijn dat er niet zoveel in Nederland, maar toch.

Teveel aan fotografen betekend minder handel, mensen lopen in de weg en belemmeren mensen die geld of belangen in de sport hebben. Het mooiste voorbeeld is het WK. goedbedoelde amateurs doen alles om aan een hesje te komen, waardoor de bladen geen plek meer krijgen. En dan gaat het verkeerd. Gelukkig is het WK nu dichtgetimmerd. Nu Nederland nog...

Armand Verhoef
Uitgever RallyXS
Armand

Berichtdoor Niels2 » di nov 02, 2004 6:17

Ik hobby ook soms wat in de rondte, maar doe dat dus zonder een hesje of wat. Verder heb ik voor me zelf besloten dat ik geen foto's rond ga mailen, als iemand graag een foto wil moet diegene mij maar mailen. (Dit ivm met het niet te opzichtig in de weg zitten van de (semi-) prof. fotografen).
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Niels2

Berichtdoor StevenK » di nov 02, 2004 6:32

Armand schreef:Ik ga mijzelf nu waarschijnlijk op dun en glad ijs bevinden, maar ik hou wel van een uitdaging. Ik vind het soms bizar hoeveel fotografen er rondhobbelen. Met in gedachte dat er twee magazines zijn (start en XS) en misschien een handvol sites die echt nieuws brengen over de sport. Betekend dat er een hoop jongens en meiden rondlopen die hun hobby uitoefenen. Ik heb wel eens gehoord dat er 80 fotografen rondliepen op een wedstrijd (met hesje). Neem een startveld van 100 en je hebt 1,25 fotograaf per auto. Overkill dus. En overkill betekend meestal dat de jongens en meiden die ervan moeten leven de klos zijn. Nu zijn dat er niet zoveel in Nederland, maar toch.

Teveel aan fotografen betekend minder handel, mensen lopen in de weg en belemmeren mensen die geld of belangen in de sport hebben. Het mooiste voorbeeld is het WK. goedbedoelde amateurs doen alles om aan een hesje te komen, waardoor de bladen geen plek meer krijgen. En dan gaat het verkeerd. Gelukkig is het WK nu dichtgetimmerd. Nu Nederland nog...

En hoe zie je dat dan ? Er zijn drie bladen (Autonews meegeteld), dus met een stuk of 5 hesjes heb je echt wel genoeg beeldmateriaal.

En wat wil je dan met de semi-hobbyisten doen ? De jongens die elke wedstrijd uitgebreid, en in goede kwaliteit op Internet in beeld brengen ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Hein » di nov 02, 2004 8:48

Ik moet zeggen dat ik er niet wakker van kan liggen. Een goede fotograaf, zoals Dick, Martijn en Clemens verkoopt zijn foto's.

Ik schaar me qua fotograferen niet in hun categorie, ofschoon ik zelf ook gewapend met een toestel rond wandel. Maar omdat ik niet digitaal fotografeer, kan ik mijn eigen foto's niet gebruiken voor onze persberichten. Dus beperk ik me tot het persbericht, het beheer van onze site en de artikelen voor mijn krant (ik heb overigens nog wel ruimte voor een opdrachtje links of rechts).

Wij stellen het ten zeerste op prijs als de foto's naar aanleiding van een evenement binnen komen rollen (bijvoorbeeld RAM waren er meer dan 100 en van de GTR hebben we ook een dikke zestig plaatjes). Alles wordt op de site geplaatst en de mooiste foto's blijven er het hele seizoen op staan.

Dus ik zou willen zeggen alle "amateurs" (met of zonder hes), blijf ze sturen!!
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor JD_Kruit » di nov 02, 2004 9:00

Armand schreef:Teveel aan fotografen betekend minder handel....

Sinds wanneer leidt een (te) groot aanbod tot minder handel? Volgens mij leidt het tot prijsdalingen en tot meer handel.. Dat even tussendoor.

Ben het helemaal eens met hierboven dat sommige semi-amateurs soms waanzinnig mooie foto's afleveren, noem het geluk of iets anders, maar met die foto's ben ik op dat moment heeel blij.

Verder is het een mooie uitdaging voor de pro's om hun kwaliteit duidelijk herkenbaar te maken!
Jan Dirk Kruit
JD_Kruit

Berichtdoor SylviaVisser » di nov 02, 2004 9:21

clemens schreef:Dank je Jan-Dirk.
Dat is ook de bedoeling he :wink:

De fotoserie in het RCH blaadje vond ik ook erg leuk om te doen..

Clemens
AchterHetLint

Waarvoor onze dank, we willen wel proberen iedere keer een andere (semi) prof aan bod te laten komen........dus mannen, kom op met die sfeer foto's.

(wij worden, als redactie, niet gehinderd door enige voorkeur)
SylviaVisser

Berichtdoor SylviaVisser » di nov 02, 2004 9:24

Armand schreef:Ik ga mijzelf nu waarschijnlijk op dun en glad ijs bevinden, maar ik hou wel van een uitdaging. Ik vind het soms bizar hoeveel fotografen er rondhobbelen. Met in gedachte dat er twee magazines zijn (start en XS) en misschien een handvol sites die echt nieuws brengen over de sport. Betekend dat er een hoop jongens en meiden rondlopen die hun hobby uitoefenen. Ik heb wel eens gehoord dat er 80 fotografen rondliepen op een wedstrijd (met hesje). Neem een startveld van 100 en je hebt 1,25 fotograaf per auto. Overkill dus. En overkill betekend meestal dat de jongens en meiden die ervan moeten leven de klos zijn. Nu zijn dat er niet zoveel in Nederland, maar toch.

Armand Verhoef
Uitgever RallyXS

Armand, zo komen we nooit aan rijden toe :( ik moet hoog nodig hier eens over komen ...bomen....
SylviaVisser

Berichtdoor billy » di nov 02, 2004 14:06

Armand Verhoef
Uitgever RallyXS

Ik begrijp je niet helemaal Armand. Bedoel je dat jij ook gebruik maakt van "amateur" fotografen? Want dat is volgens mij de enige manier waarop "beroeps" fotografen "de klos zijn".

En als het gaat om het dichttimmeren van Nederland; dan houdt dat automatisch in dat "de mindere goden" geen foto's meer kunnen krijgen c.q. kopen van hun prestaties op de proeven, want de profs richten zich toch vooral op de grote namen (wat overigens wel begrijpelijk is), omdat daar centen te verdienen zijn. Enerzijds via publicatie in de media (kranten, bladen enz) anderzijds middels verkoop aan de rijders.
William Heeren
billy

amateur fotografen

Berichtdoor Hammie » di nov 02, 2004 14:38

Mmmm ik denk niet dat amateur fotografen een bedreiging vormen voor de beroeps fotografen.
Wat me wel opvalt bij wedstrijden is dat ze allmaal op een kluitje gaan staan in de zelfde hoek volgens mij maak je dan allemaal de zelfde foto of zie ik dat nou verkeerd?
Als amateur fotograaf moet je vaak erg goed zoeken naar een goed en overzichtelijk plekje om een mooie foto te kunnen maken en dat geeft nog wel eens problemen andere mensen die daar ook komen kijken gaan dan helemaal over hangen en proberen de lintjes dan maximaal uit rekken zodat het bij mij nog wel eens gebeurd dat er dan handen en of hoofden op de foto's staan.
En dan denk ik wel eens had ik ook maar zo'n hesje.
Maar voor mij is het dan ook wel weer de uitdaging om onder mischien moeilijkere omstandigheden een mooie foto te maken.
Ik ben wel blij dat die fotografen er zijn want als ik dan problemen heb met mijn camera ik gebruik een Canon 10D met een 100-400L IS lens.
Dat is dus geen troep maar je moet het wel weten te gebruiken.
Als ik dan wel eens foto's zie staan of op het forum of op de site van de fotografen zelf die dan de zelfde spullen gebruiken dan vergelijk ik de foto's wel eens en dan denk ik bij mezelf he hij haalt toch meer uit zijn toestel en spullen dan dat ik doe.
Die mensen heb ik wel eens een mailtje gestuurd en gevraagd hoe zij dan een foto nemen en wat ze dan allemaal instellen en waar je mischien ook nog eens op moet letten.
Daar heb ik als amateur fotograaf toch nog aardig wat van kunnen leren.
En zij reageren allemaal wel positief op mijn vragen.
En tuurlijk stuur ik als ik goede foto's heb wel eens een paar foto's naar de gene die ik dan gefotgrafeerd heb maar ik vraag er niks voor.
Ik heb wel eens een mooie z/w foto opgestuurd naar iemand die een paar jaar terug reed in de Nederland rally toen de auto's van Slowly Sideways daar reden.
Ik had toen een foto gemaakt van een Opel waar geloof ik Gotz Pfauder in reed die man zijn e mail heb ik toen opgezocht op internet en ik heb de man de foto toegestuurd ik heb er toen hele leuke reactie's op gehad
Mischien moeten we daar ook nog eens een topic over openen over het maken van foto's en waar op te letten kunnen we nog een hoop van leren ik in iedergeval wel ik heb nog een hoop vragen of dwaal ik nu een beetje af.
In ieder geval er lopen een hoop goede beroeps of semi beroeps fotografen rond en ook nog eens een hoop amateurs die ook mooie foto's maken.
Een van mijn favorieten zijn de makers van rallymedia punt nl die hebben altijd na elke rally die ze bekijken een mooi filmpje staan.

Met vriendelijke groeten Jan-Arie van der Linden
Citroen Saxo 16V
Hammie

Berichtdoor Franky » di nov 02, 2004 15:08

Voor de Kartplaza 205Cup hebben we een vaste fotograaf. (EDFO)
Daar zijn we als cup heel teverden mee. Altijd mooie plaatjes en snel na de wedstrijd.

Als rijder doe ik met meerdere fotograven zaken. Dat hoeft elkaar niet te bijten. De meeste fotograven kennen elkaar wel en werken ook vaak smaen. Ik koop afwisselend bij verschillende mensen wat plaatjes en daarvoor hoeft niemand elkaar scheef aan te kijken. Ook met de amateurs ben ik best blij. Soms mis je net dat shot op die plek en soms zitten er verrassend mooie foto's bij. Op de eigen website mag iedere fotograaf die dat wil best wat laten zien.

We zien ook niemand als concurentie maar hoogstens als collega.
Als iedereen maar netjes met de copywrights en naamsvermelding om gaat. De professionele zie je vaak met 10000 € apparatuur om hun nek lopen. De amateurs doen het al met een stuk minder. Ieder zijn hbby en gun dat elkaar gewoon.
Franky

Berichtdoor Werner » di nov 02, 2004 16:57

Het is een leuke discussie allemaal, maar feitelijk is het een zinloze. Immers, eenieder is volgens de wet vrij om foto's te maken en daar mee te doen wat hij of zij wil. Is dat ze toesturen aan rallyteams, dan is dat het.
Werner

Volgende

Keer terug naar rallysport.nl