Groep B

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor henk 400rr » zo okt 22, 2006 18:28

Ton Van Spanje schreef:Henk, Lees even wat ik er tussen heb gezet.

henk 400rr schreef:.............rest van 1985 rijdt hij niet en koopt een 2e die eerst in de witte kleur in Spa wordt gebruikt en daarna zwart/rood wordt en vervolgens dus in de Rothmans kleuren, in 1986 rijdt hij wel weer rally's.

Aha, het verhaal in het interview was niet helemaal compleet dus.

Dank voor de toelichting.
henk 400rr

Berichtdoor erikjan » zo okt 22, 2006 18:32

StevenK schreef:
bram van hilten schreef:Hoi daar,

Intussen zijn de groep B auto`s 20 Jaar en mogen ze weer meedoen in de youngtimer klasse die b.v. ook in Duitsland gereden word.

Helaas heeft de KNAF de mogelijkheden om een grB in te zetten in Nederland ontzettend ingeperkt..

Steven, kun je dat even toelichten ?
erikjan

Berichtdoor Mark Verhoeven » zo okt 22, 2006 18:35

De Mazda RX7 Groupe B

Kan iemand zich hier nog wat van herinneren?

Die hebben nog lang in België gereden en werden door Jos Boon onderhouden. Het geluid was echt gigantisch van die dingen, vreselijk hard en snerpend. Geweldig! 8)

Mark Verhoeven.
Mark Verhoeven

Berichtdoor StevenK » zo okt 22, 2006 18:38

erikjan schreef:
StevenK schreef:
bram van hilten schreef:Hoi daar,

Intussen zijn de groep B auto`s 20 Jaar en mogen ze weer meedoen in de youngtimer klasse die b.v. ook in Duitsland gereden word.

Helaas heeft de KNAF de mogelijkheden om een grB in te zetten in Nederland ontzettend ingeperkt..

Steven, kun je dat even toelichten ?

Uit 't SRR:
* 4.4.c.1 Uitgehomologeerde auto’s
Bij nationale evenementen in Nederland worden bovendien uitgehomologeerde auto’s toegelaten uit de groepen N,
A of B en de voormalige groepen 1, 2, 3, of 4 waarvan de homologatie op de dag van de keuring langer dan 10 jaar is
verlopen en welke niet geldig was voor 01/01/1966.
Van de uitgehomo logeerde groep B-auto’s worden uitsluitend vierwiel aangedreven auto’s t/m 1600 cc en tweewiel
aangedreven auto’s t/m 3000 cc toegelaten.
Voor deze uitgehomologeerde auto's geldt bovendien het volgende:
- zij moeten in een goede staat verkeren en er verzorgd uitzien.
- zij moeten voldoen aan de voor de auto geldende homologatiebeschrijving en aan de in het laatste jaar van
homologatie voor de betreffende groep geldende bepalingen van de Annexe J van de CSI en alle aanvullingen
hierop zoals gepubliceerd in de FIA-bulletins en bekend per 31 december van dat jaar.
- Groep-Y auto's moeten voldoen aan het minimumgewicht zoals vastgelegd in de Annexe J van de CSI in het
laatste jaar van homologeren. Daarnaast moet het minimumgewicht van de auto met de equipe (rijder, navigator
en de volledige uitrusting van de rijder en de navigator) voldoen aan het minimumgewicht plus 150 kg.
- Ex groep N, A of B-auto’s moeten voldoen aan de huidige veiligheidsvoorschriften van art. 253 van de Annexe
J van de CSI voor de groep waartoe zij ooit behoorden.
- Ex groep 1 en 3-auto’s moeten voldoen aan de huidige veiligheidsvoorschriften voor groep A en ex groep 2 en 4
auto’s moeten voldoen aan de huidige veiligheidsvoorschriften voor groep B.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor erikjan » zo okt 22, 2006 18:40

Waarom zijn we in Nederland weer eens roomser dan de paus ?!

veiligheid ?
erikjan

Berichtdoor StevenK » zo okt 22, 2006 18:42

erikjan schreef:Waarom zijn we in Nederland weer eens roomser dan de paus ?!

veiligheid ?

Niet alleen in Nederland ? Weet je nog wat er gebeurde met de kitcars nadat een paar van die Franse hokken sneller bleken te zijn dan een WRC ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor henk 400rr » zo okt 22, 2006 18:48

kraats schreef:ff uitgezocht,

In 1985 koopt ie een witte Quattro A2(1ste).

Ja: "Het was de quattro A2 waarin Hannu Mikkola tweede was geworden in de Acropolisrally, chassisnummer A063. De auto was nog in de HB-kleuren. Hij kwam op dinsdag aan in Nederland, waarna we hem wit hebben laten spuiten"
Die gaat plat in bianchi rally in 1985.

Ja: "maar een zware crash in de Belgische Bianchi-rally waarbij zijn navigator gewond raakte zorgde ervoor dat John Bosch het in 1985 verder voor gezien hield"
Dan koopt ie een andere (2de)

Ja: "tweede auto, bij David Sutton in Engeland"
en spuit m in dezelfde kleuren als de eerste.
Die wordt in 1986 tussen de Boucles de Spa en Circuit des Ardennes Zwart/rood gespoten.

kijk, en dat staat er nu net niet: "de tweede quattro. De auto kreeg eerst een Yokohama beschildering, zwart met rode banen. Vanaf de Hellendoorn rally werden dat de Rothmans-kleuren."
Vervolgens koopt ie voor de Europese wedstrijden een (3de) Quattro ERBIJ. Die is in de kleuren van Rothmans.

ja, ja: "het Europees kampioenschap. Hij kocht hiervoor in de loop van 1986 nog een quattro bij David Sutton, een auto die het kenteken 44NMN had en in de Rothmans sponsorkleuren was gespoten."
Vervolgens spuit hij die Zwart/rode ook in de Rothmans kleuren. Die waren te zien op die (2de) auto vanaf de Hellendoorn in 1986.

Zo duidelijk?

Nou, als dat zo gegaan is, geloof ik dat wel, het interview gaf dus een andere insteek
Is toch wat? stel je zelf een vraag .....

Ok, ok, Als het niet mag enige duidelijkheid vragen. :roll:
Maar wind je niet zo op, ik heb veel respect voor de kennis, maar ook ik wilde wel duidelijkheid hierin hebben, tenslotte was ik er niet bij en ga af op wat ik zoal aantref aan informatie.
henk 400rr

Berichtdoor erikjan » zo okt 22, 2006 18:49

StevenK schreef:
erikjan schreef:Waarom zijn we in Nederland weer eens roomser dan de paus ?!

veiligheid ?

Niet alleen in Nederland ? Weet je nog wat er gebeurde met de kitcars nadat een paar van die Franse hokken sneller bleken te zijn dan een WRC ?

maar wat zou er nu op tegen zijn om exoten als Groep B's en ook bijvoorbeeld een Porsche 996 toe te laten, zij het dan buiten het kampioenschap, en desnoods gescheiden van de rest van het veld...

(in het voorprogramma bijvoorbeeld)
erikjan

Berichtdoor Franky » zo okt 22, 2006 19:15

erikjan schreef:
maar wat zou er nu op tegen zijn om exoten als Groep B's en ook bijvoorbeeld een Porsche 996 toe te laten, zij het dan buiten het kampioenschap, en desnoods gescheiden van de rest van het veld...

De auto's hebben veel meer vermogen dan wegligging.
Daarbij zijn er in die tijd keuzes gemaakt voor snelheid en laag gewicht en opoffering van veiligheid. Zoals plaatsen van brandstoftanks enz.
Er zullen niet veel coureurs zijn die daadwerkelijk de auto onder controle houden. In die tijd gebeurden teveel ongelukken en de auto's uit die tijd voldoen simpelweg niet meer aan de huidige veiligheids eisen.
Daarbij gaat het harder dan een WRC. Hoe groot maak je dan de veiligheidszones?

Veel groep B's die je nu ziet rijden zijn in handen van liefhebbers die het niet doen voor het hard gaan. Zodra je er een competitie mee opzet is het hek van de dam. Er zijn ook genoeg groep B's die dat nooit geweest zijn. Een straat model omgebouwd tot maar niet het gehele vermogen van de toenmalige groep B's.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor erikjan » zo okt 22, 2006 19:20

Franky schreef:
erikjan schreef:

De auto's hebben veel meer vermogen dan wegligging.
Daarbij zijn er in die tijd keuzes gemaakt voor snelheid en laag gewicht en opoffering van veiligheid. Zoals plaatsen van brandstoftanks enz.
Er zullen niet veel coureurs zijn die daadwerkelijk de auto onder controle houden. In die tijd gebeurden teveel ongelukken en de auto's uit die tijd voldoen simpelweg niet meer aan de huidige veiligheids eisen.
Daarbij gaat het harder dan een WRC. Hoe groot maak je dan de veiligheidszones?

Veel groep B's die je nu ziet rijden zijn in handen van liefhebbers die het niet doen voor het hard gaan. Zodra je er een competitie mee opzet is het hek van de dam. Er zijn ook genoeg groep B's die dat nooit geweest zijn. Een straat model omgebouwd tot maar niet het gehele vermogen van de toenmalige groep B's.

goed,

dan maar als demo's in een bijprogramma :wink:
erikjan

Berichtdoor Berto » zo okt 22, 2006 21:43

Veel groep B's die je nu ziet rijden zijn in handen van liefhebbers die het niet doen voor het hard gaan. Zodra je er een competitie mee opzet is het hek van de dam. .[/quote]

Klopt.
Er zijn een paar mensen in de club die met echte groep B auto's rijden, maar het mogen ook replica's zijn.

Sommigen zijn redelijk "zuinig "op hun rijdend museum, en sommigen (ook echte groep b) geven echt wel behoorlijk gas.
Er is geen officieel klassement en iedereen rijdt zoals hij/zij zelf wil.

Onderling worden de tijden nog wel eens vergeleken en er zijn figuren die toch wel graag de snelste willen zijn (hè G.P ?) :) :)

Armin S. is bijvoorbeeld niet zo zuinig op z'n originele Lancia.

http://www.slowlysideways.com/deutsch/G ... ild17.html
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto

Berichtdoor henk 400rr » zo okt 22, 2006 21:46

Armis S. reed vorig jaar toch in de eifel rally in een quattro? ook wel met de gang er redelijk stevig in.
(waarvan hulde :wink: )
henk 400rr

Berichtdoor Berto » zo okt 22, 2006 21:47

in 2003 in de lancia.

Heeft hij nog wegenwacht gespeeld voor Götz en mij.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto

Berichtdoor Berto » zo okt 22, 2006 22:07

http://www.slowlysideways.com/deutsch/G ... bild5.html

Zo ziet een groep B er dus uit zonder de tupper ware.
Dit is de lancia van Armin S. op service.

Echt veel motor en weinig bescherming.
Berto

Berichtdoor Martijn_Braat » zo okt 22, 2006 23:00

Jan schreef:Na een beetje surfen kwam ik dit tegen...

De Mazda RX7 Groupe B

Afbeelding

Kan iemand zich hier nog wat van herinneren?

Die kan ik me zeker nog herinneren, daar ben ik zelfs een keer bang voor geweest!
We schrijven Spa heel lang geleden. Het was donker, koud en nat (zoals het hoort) en ik zat als kleine jongen bij mijn vader en Ger Kerkenaar achter in de auto. We waren op zoek naar de volgende proef en waren een beetje verdwaald. Opeens zegt mijn vader die navigeerde; "maar Ger, volgens mij zitten we op de proef". "Jij bent gek, dat kan niet", aldus Ger. Na enkele situaties wist mn vader het zeker, wij zaten op de proef. Niemand geloofde hem. Na enige tijd leek het of er af en toe een lichtflits onze auto inscheen. De lichtflitsen werden frequenter toen opeens zonder twijfel een enorme bundel licht het op ons gemunt scheen te hebben. Door de ruiten heen begon ook een enorme groep B brul hoorbaar te worden. Paniek in de auto, we zaten op de proef. "Gvd, gassen Ger, gassen"!! Wij zo snel als we konden over het bergpad terwijl de bundel licht steeds dichterbij kwam en het gebrul van de motor aanzwelde. We konden daar nergens de proef af dus wij vlogen daar als gekken over die berg om de rallyauto voor te blijven. Overmand door blinde paniek deed Ger dingen met de Omega die ik voor onmogelijk had gehouden. Desondanks werden we rap ingelopen en net toen we dachten het niet te gaan redden, doemde er een zijweggetje op en konden wij door het lint de proef verlaten. Omkijkend zag ik nog net de wit/blauwe groep B Mazda RX7 van Ingvar Carlsson voorbijstuiven. We hadden het gehaald.

Bleek achteraf dat de proef was geneutraliseerd maar dat de rallyauto's de proef wel moesten rijden. Blijkbaar waren de officials op bepaalde punten ook al vetrokken en konden wij zo de proef op. Carlsson blies daar gewoon op rallysnelheid overheen wat ons een paar onvergetelijke momenten heeft bezord.
Martijn_Braat

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch