Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

tiemen schreef:Pleegje schreef:Leo schreef:Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.
En al helemaal niet als het echt niet nodig is.
Ik wil Rally kunnen ZIEN, HOREN en RUIKEN.
en als het kan kunnen AANRAKEN.
Oftewel...wat eerder is gezegd..wordt official. Zo niet..dan ben jij 1 van de toeschouwers die totaal geobserdeerd is en juist een gevaar is voor de rallysport(Dit alleen omdat je het gevaar dus niet wil/kan zien.)
Wat een kansloze opmerking zeg!
Geobsedeerd zijn door iets, betekent toch echt iets anders. Ja, rallysport kan je fascineren (als je dan toch een woord wilt gebruiken), maar is dit niet voor alle sporten het geval? En ben je dan een potentieel gevaar?
Feit is en blijft (en dit is geen mening) dat rallysport een gemotoriseerde sport is waarbij dingen kunnen misgaan.
Geloof mij, in al die jaren heb ik veel (en mijn broertje nog veel meer) rally's gezien. Sommige plaatsen (o.a. kp 14, welk punt weet ik zo niet) mocht het publiek op plaatsen staan die gevaarlijk waren. Wie is er dan een gevaar voor de rallysport? Diegene die daar mogen staan? Of diegene die deze plaats als veilig heeft bedacht? Dit neemt uiteraard niet de verantwoordelijkheid van de toeschouwers weg, ik ben op het betreffende punt ook opgeschoven. Echter er komen ook mensen kijken die misschien één keer rally kijken, en totaal niet weten waar het over gaat, en wat de gevaren kunnen zijn. Daar zijn o.a. de gele hesjes dragers voor.
Er is ook door anderen al gewezen op het anders kunnen aflinten, enz. Gaan de heren officials hier iets mee doen? Spelen jullie dit door naar de KNAF?
Dit heeft allemaal te maken met het zogenaamd geen officials kunnen vinden. Volgens mij is het wel te doen, echter zullen er dan wel bepaalde zaken fundamenteel moeten veranderen.
Terecht zegt Holkers (en vaak ben ik het niet met hem eens, maar deze keer wel) dat het niet handig is om op de gebruikte manier mensen te werven. En om helemaal maar niet te spreken over dat DE jeugd niet wil helpen. Dit laat direct al het hiaat zien van de betreffende persoon.
Jongeren willen meer dan jij denkt, misschien zijn er naast de genoemde argumenten van de jongeren zelf (studie, enz) nog wel meer zaken te noemen! De 'goede' luisteraar heeft aan een half woord genoeg zullen we maar zeggen.
Een ander feit, die door velen hier wordt beaamd, is het vreselijke machtsmisbruik dat sommige gele hesjes dragers over zich hebben. Misschien hebben ze thuis niets te vertellen en is dit een compensatie, maar communicatieve vaardigheden hebben zij niet, of het moet zijn: hoe jaag ik in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen tegen mij in het harnas!?
Ik noem sommige. De officials (bewust maak ik onderscheid tussen de gele hesjes dragers en de officials) kunnen op een normale manier met andere mensen praten. En het is nu éénmaal een gegeven dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn!
Dat het ook anders kan laten officials zien! Alle lof voor deze mensen die de sport MEDE mogelijk maken.
ZZR Fan schreef:Ervaring, kunde en verantwoording zijn aparte zaken.
TWENGELTJE schreef:Overtreffen hoeven we helemaal niet
Gelijk is voor ons al goed genoeg
Pleegje schreef:ZZR Fan schreef:Ervaring, kunde en verantwoording zijn aparte zaken.
Helemaal met je eens. En als je op 1 van die vlakken (of meerdere vlakken) irritaties hebt..dan moet je er wat mee doen in de praktijk..dus naar degenen toegaan die het op kunnen lossen (in dit geval de KNAF).
En met alles is het zo..schreeuwen dat er problemen zijn..ok..maar kom dan ook met een (mogelijke) oplossing.
Dit is de laatste posting die ik hierover plaats. Ik ga verder geen energie meer steken in personen die niet een onderwerp van meerdere kanten kunnen bekijken. Ik ga weer over naar de topic waarvoor deze bedoeld is.
De rally was tnt 1 van de mooiste van dit jaar. Ben benieuwd hoe Hengelo wordt en of deze t gaat overtreffen.
briljant schreef:Zo praat jij ook niet meer David als je je hele Aston Martin aan gort gereden hebt op dit onverhard.David Westenbrink schreef:Waar zijn de tijden dat je in de rallysport nog moest overleven...
Niet zeiken... RIJDEN!
(met verkennen lag het er heel anders bij dus je notes kloppen echt niet meer)
Bij deze degradeer je de KNAF veiligheidsmensen dus ook tot 0, zij keuren het veiligheidsplan en rijden de proef voorafgaand aan de 1e deelnemer. Marshalls linten af op basis van het veiligheidsplan zoals dat wordt afgegeven door de organisatie. En ja, hier zal wel eens een lintje niet goed hangen, maar als je het zo goed weet te omschrijven ga dan inderdaad zelf de marshall spelen.RobinV-Rally schreef:uw official op stap schreef:Leo schreef:Pleegje schreef:Ik denk niet dat alle voorgaande reacties (pagina 106) in dit topic thuishoren. Als er zonodig gezeikt moet worden hierover..en ja..dat is het...doe dat in een nieuw topic.
Het feit staat vast dat KP 16 bijna niet van start was gegaan door een tekort aan officials.
Verder...rally's vind je leuk om te kijken of niet en dan maakt 25 meter ook echt niet uit. Ik ben juist erg blij dat deze afstand er is gezien de afgelopen 10 jaren. Het publiek heeft atijd gevaarlijk dicht langs de proeven gestaan echter door voortschrijdend inzicht is dit zeer goed verbeterd. In dit geval...hulde voor de KNAF.
Daarbij is de rally in Hellendoorn de best beveiligde rally van nederland in samenwerking met de overheidsinstellingen. Bij elke proef een rescueteam (ik laat het in het midden qua uitrusting); minimaal 1 agent en een ambulance en niet te vergeten de berger. Juist door alle disciplines er zeer direct bij te betrekken zijn alle lijntjes erg kort in het geval van.. Bij andere rally's is dit minder zichtbaar.
Conclusie: wees blij dat er nog mensen zijn die dit werk willen doen en blijf vooral bij jezelf om de sport te verbeteren op de vlakken wara je dat kunt. Dus ook door het werven van nieuwe officials en positieve kritiek te blijven leveren op de organisaties en KNAF. En als je een probleem ziet..probeer ook een oplossing mee tegeven.
Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.
En al helemaal niet als het echt niet nodig is.
Ik wil Rally kunnen ZIEN, HOREN en RUIKEN.
en als het kan kunnen AANRAKEN.
Wordt dan rally official
Dit bedoelde ik dus in mijn bericht. Concreter: Niet iedereen die rallyfan is, wil ook voor dat lintje staan! Snap je dat nu?
Trouwens, ik ben het nog helemaal eens met Leo. Punten waar het gevaarlijk is sta je 3/5 m van de weg en waar niks kan gebeuren of Ken Block moet met zijn auto over een schans springen sta je soms 35m ervan af. Dat begrijp ik dus niet. Op KP13/16, dat knikje voor die hairpin waar Mark spinde, stond je bijna IN de uitremzone, of in ieder geval het aangrenzende wegstuk, als er een auto zou remmen, zich verremd en vol naar rechts zou uitslaan/-wijken dan hadden er zon 20 gewonden gevallen, een paaltje met een prikkeldraad is kansloos tegen die paar duizend kilo en 4 wielen! Als je veilig en slim aflint, hoef je je veel minder druk te maken over te weinig officials. En wat de meest belangrijke tip is, is misschien wel, een stuk toevoerweg afzetten. Zeg maar, gewoon 150 tot 1000m voor een proef (afhankelijk van het punt) een afsluitingsbord neerzetten dat er geen autos mogen komen, dan gaat de veiligheid/bereikbaarheid ook omhoog. En die mensen die zich "marshal, official of iets anders in die trand" noemt en gewoon totaal geen socialiteit of verantwoordingsgevoel kent buiten gooien! Je kunt beter een groep hebben met 40 man die zich 100% inzetten dan 150 waarvan er maar 30 een echt hart voor de sport hebben en de rest te arrogant is om wat te doen. Dan heb je een goede marshallclub of hoe je het ook wilt noemen! Daarop moet zon certificaat worden afgegeven. Dan kun je je ergens vertonen, ook met buitenlandse evenementen (denk aan Sezoensrally).
Dus mensen oproepen om marshall te worden is leuk en aardig, maar als ze er staan, omdat ze er staan kun je ze beter thuis laten zitten!
Volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar.
Rallyproeven worden niet bemand door verkeersregelaars of BHV-ers maar door KNAF-officials/marshalls.
Verkeersregelaars kun je meestal ook wel vinden bij klassementsproeven, maar dan puur aan de voorafsluitingen, bij serviceterreinen e.d.. En uiteraard voldoen die aan de wettelijke voorschriften, anders mogen ze dat hesje niet dragen.
BHV = Bedrijfshulpverlening. Lijkt me niet echt van toepassing op een rallyproef.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten