Hellendoornrally 2009

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor ZZR Fan » vr sep 25, 2009 16:31

De meeste aflintsituaties kan ik wel begrijpen, maar twintig meter vanuit de binnenbocht blijven vind ik onbegrijpelijk. Ik heb afgelopen TankS Rally met verschillende officials gesproken en ook zij vonden de regels vaak veels te ver gaan, maar moeten toch zo aflinten volgens het plan. Als je vervolgens om een uitleg van het plan vraagt blijft het oorverdovend stil, dat vind ik jammer. Geld vragen voor inkom kost toeschouwers, maar zo doorgaan met aflinten gaat ook niet jaren goed. Deze woorden mag je onthouden.
Afbeelding
ZZR Fan

Berichtdoor RobinV-Rally » vr sep 25, 2009 16:40

tiemen schreef:
Pleegje schreef:
Leo schreef:Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.
En al helemaal niet als het echt niet nodig is.
Ik wil Rally kunnen ZIEN, HOREN en RUIKEN.
en als het kan kunnen AANRAKEN.

Oftewel...wat eerder is gezegd..wordt official. Zo niet..dan ben jij 1 van de toeschouwers die totaal geobserdeerd is en juist een gevaar is voor de rallysport :? (Dit alleen omdat je het gevaar dus niet wil/kan zien.)

Wat een kansloze opmerking zeg!
Geobsedeerd zijn door iets, betekent toch echt iets anders. Ja, rallysport kan je fascineren (als je dan toch een woord wilt gebruiken), maar is dit niet voor alle sporten het geval? En ben je dan een potentieel gevaar?

Feit is en blijft (en dit is geen mening) dat rallysport een gemotoriseerde sport is waarbij dingen kunnen misgaan.
Geloof mij, in al die jaren heb ik veel (en mijn broertje nog veel meer) rally's gezien. Sommige plaatsen (o.a. kp 14, welk punt weet ik zo niet) mocht het publiek op plaatsen staan die gevaarlijk waren. Wie is er dan een gevaar voor de rallysport? Diegene die daar mogen staan? Of diegene die deze plaats als veilig heeft bedacht? Dit neemt uiteraard niet de verantwoordelijkheid van de toeschouwers weg, ik ben op het betreffende punt ook opgeschoven. Echter er komen ook mensen kijken die misschien één keer rally kijken, en totaal niet weten waar het over gaat, en wat de gevaren kunnen zijn. Daar zijn o.a. de gele hesjes dragers voor.

Er is ook door anderen al gewezen op het anders kunnen aflinten, enz. Gaan de heren officials hier iets mee doen? Spelen jullie dit door naar de KNAF?
Dit heeft allemaal te maken met het zogenaamd geen officials kunnen vinden. Volgens mij is het wel te doen, echter zullen er dan wel bepaalde zaken fundamenteel moeten veranderen.

Terecht zegt Holkers (en vaak ben ik het niet met hem eens, maar deze keer wel) dat het niet handig is om op de gebruikte manier mensen te werven. En om helemaal maar niet te spreken over dat DE jeugd niet wil helpen. Dit laat direct al het hiaat zien van de betreffende persoon.
Jongeren willen meer dan jij denkt, misschien zijn er naast de genoemde argumenten van de jongeren zelf (studie, enz) nog wel meer zaken te noemen! De 'goede' luisteraar heeft aan een half woord genoeg zullen we maar zeggen.

Een ander feit, die door velen hier wordt beaamd, is het vreselijke machtsmisbruik dat sommige gele hesjes dragers over zich hebben. Misschien hebben ze thuis niets te vertellen en is dit een compensatie, maar communicatieve vaardigheden hebben zij niet, of het moet zijn: hoe jaag ik in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen tegen mij in het harnas!?

Ik noem sommige. De officials (bewust maak ik onderscheid tussen de gele hesjes dragers en de officials) kunnen op een normale manier met andere mensen praten. En het is nu éénmaal een gegeven dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn!

Dat het ook anders kan laten officials zien! Alle lof voor deze mensen die de sport MEDE mogelijk maken.

Juist, hier sluit ik mij volledig bij aan!
RobinV-Rally
Rallynieuws uit binnen en buitenland
www.robinv-web.nl
RobinV-Rally

Berichtdoor Pleegje » vr sep 25, 2009 17:02

@ Tiemen...

Ook ik begeleid de rallysport al een jaartje of 10 en juist degenen die zich "rallyfan" noemen zorgen juist voor problemen. Bij een ongeval als "gekken" er op af rennen en tegen orders/adviezen van officials ingaan. Vandaar dus de term "geobserdeerd".

Verder ben ik het met je eens dat er verschillen zitten tussen officials en officials. Dit is gewoon zo..en je kan je er druk om maken maar dat helpt toch niet. Dus gewoon adviezen opvolgen en voor de rest slikken die hap.

Mbt het aflinten van plekken...dat is totaal niet jouw verantwoordelijkheid of die van een official. Dit is ruim van tevoren bedacht en goedgekeurd door mensen die veeeeeeeeeel meer ervaring hierin hebben dan jou. En dat dat niet altijd even logisch is...laat dat zo..hier heb je totaal geen invloed op. En daarbij..als je iets gevaarlijk vindt..ga je er toch gewoon niet staan??

Dus..simpel gezegd..zet je irritatie opzij of doe er wat aan en stap rechtstreeks naar de KNAF.
En wees blij dat er ook "gele hesjes" zijn die het misschien niet zo fantastisch doen..ook door deze mensen kan de rally gereden worden!!!!!!
Pleegje

Berichtdoor ZZR Fan » vr sep 25, 2009 17:25

Ervaring, kunde en verantwoording zijn aparte zaken.
Afbeelding
ZZR Fan

Berichtdoor Pleegje » vr sep 25, 2009 17:28

ZZR Fan schreef:Ervaring, kunde en verantwoording zijn aparte zaken.

Helemaal met je eens. En als je op 1 van die vlakken (of meerdere vlakken) irritaties hebt..dan moet je er wat mee doen in de praktijk..dus naar degenen toegaan die het op kunnen lossen (in dit geval de KNAF).

En met alles is het zo..schreeuwen dat er problemen zijn..ok..maar kom dan ook met een (mogelijke) oplossing.

Dit is de laatste posting die ik hierover plaats. Ik ga verder geen energie meer steken in personen die niet een onderwerp van meerdere kanten kunnen bekijken. Ik ga weer over naar de topic waarvoor deze bedoeld is.
De rally was tnt 1 van de mooiste van dit jaar. Ben benieuwd hoe Hengelo wordt en of deze t gaat overtreffen.
Pleegje

Berichtdoor TWENGELTJE » vr sep 25, 2009 17:56

Overtreffen hoeven we helemaal niet
Gelijk is voor ons al goed genoeg
TWENGELTJE

Berichtdoor Dennis014 » vr sep 25, 2009 18:27

TWENGELTJE schreef:Overtreffen hoeven we helemaal niet
Gelijk is voor ons al goed genoeg

Haha, lijkt me een mooie doelstelling. Als jullie net zo goed zijn als hellendoorn krijgen we nog een ontzettend mooi evenement dit jaar.
Hellendoorn was een ontzettend mooie wedstrijd! Ik hoop er nog velen van te mogen zien!
Dennis014

Berichtdoor mmrizio » vr sep 25, 2009 19:16

Volgens mij mag dit onderdeel wel afgesplitst worden van het Hellendoorn topic. Mijn meningen:
- De Nederlandse officials zijn met afstand de beste die ik meegemaakt heb. Als ik het vergelijk met Belgie, Duitsland of Spanje, dan steken de NL officials er met kop en schouders bovenuit. Tenminste op de aspecten die ik kan beoordelen.
- Insiders kunnen het misschien onderbouwen (of niet), maar ik heb het idee dat in NL ook meer officials per km staan dan in andere landen.
- Ik kan me niet herinneren dat ik echte knurften als official meegemaakt heb in NL (behalve een paar Belgen in de ELE/EGR). Wel onhandige acties, zoals afgelopen zaterdag roepen tegen het publiek: "Er ligt er een in de sloot, wie gaat helpen om 'm eruit te halen". En regelmatig teveel passiviteit, maar da's gemakkelijk roepen als buitenstaander.
- Aflinten begrijp ik in de meeste gevallen. Soms ook niet, zowel te krap als te ruim.
- Ruimer aflinten kan als reden hebben dat je ruimte hebt voor meer publiek, die het allemaal kunnen zien.
- En nu allemaal aanmelden!

Maurice
mmrizio

Berichtdoor Leo » vr sep 25, 2009 19:45

Pleegje schreef:
ZZR Fan schreef:Ervaring, kunde en verantwoording zijn aparte zaken.

Helemaal met je eens. En als je op 1 van die vlakken (of meerdere vlakken) irritaties hebt..dan moet je er wat mee doen in de praktijk..dus naar degenen toegaan die het op kunnen lossen (in dit geval de KNAF).

En met alles is het zo..schreeuwen dat er problemen zijn..ok..maar kom dan ook met een (mogelijke) oplossing.

Dit is de laatste posting die ik hierover plaats. Ik ga verder geen energie meer steken in personen die niet een onderwerp van meerdere kanten kunnen bekijken. Ik ga weer over naar de topic waarvoor deze bedoeld is.
De rally was tnt 1 van de mooiste van dit jaar. Ben benieuwd hoe Hengelo wordt en of deze t gaat overtreffen.

Zo Pedro, nu ben ik het helemaal met je eens.
Jij kunt het niet van meerdere kanten bekijken, ondanks je heeeeeel veeeeel ervaring.
Leo

Berichtdoor nokjeout » vr sep 25, 2009 20:29

Heb helemaal geen zin om in de discussie mee te willen doen, maar ik wil toch even het volgende melden.

Verder praat je over een openbaar gesloten terrein bij rally.
Dus met andere woorden de vergunning aanvrager moet dit regelen.
Niet de knaf lijkt mij of wordt uitbesteed aan de knaf.
De organisatoren van evenementen moeten, bij de aanvraag van een vergunning, zelf voor verkeersregelaars/bhv zorgen en ze laten opleiden.
Dan hoor je wettelijk 2009 aan de wet te voldoen zie vergunning afgifte.
Dit houd ook in dat de gele hesjes niet mogen maar oranje hesjes moeten zijn met verkeer/bhv of ehv regelaar er op.
De verkeers/bhv/ehv regelaar moet wel zijn diploma halen aangevuld tot bhv.
Daarbij moet bij veel publiek de weg vrij wezen naar aed of aanwezig wezen
Het Wetboek van Strafrecht (artikel 450) is hierin duidelijk
Waar ten hoogste 250 mensen aanwezig zijn, ten minste één bedrijfshulpverlener per 50 of minder aanwezig mensen. Indien in een bedrijf of evenement slechts één werknemer aanwezig is, beschikt deze over doeltreffende middelen om zich bij een ongeval of brand snel in veiligheid te kunnen stellen.

Dan praat ik nog niet over de arbowet wat van toepassing is.

Dus met andere woorden de gele knaf hesjes hebben wettelijk geen bevoegheid als de baco geen bhv en verkeers regelaar diploma heeft.
Die hij of zij zichtbaar moet dragen.
nokjeout

Berichtdoor JosWRX » vr sep 25, 2009 21:02

Volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar.
Rallyproeven worden niet bemand door verkeersregelaars of BHV-ers maar door KNAF-officials/marshalls.
Verkeersregelaars kun je meestal ook wel vinden bij klassementsproeven, maar dan puur aan de voorafsluitingen, bij serviceterreinen e.d.. En uiteraard voldoen die aan de wettelijke voorschriften, anders mogen ze dat hesje niet dragen.
BHV = Bedrijfshulpverlening. Lijkt me niet echt van toepassing op een rallyproef.
JosWRX

Berichtdoor David Westenbrink » vr sep 25, 2009 21:17

briljant schreef:
David Westenbrink schreef:Waar zijn de tijden dat je in de rallysport nog moest overleven...

Niet zeiken... RIJDEN!
Zo praat jij ook niet meer David als je je hele Aston Martin aan gort gereden hebt op dit onverhard.
(met verkennen lag het er heel anders bij dus je notes kloppen echt niet meer)

Kijk en dat is nu de kunst met verkennen :)

(ik heb hem idd nog niet in mul zand uitgeprobeerd)
David Westenbrink

Berichtdoor roadster36 » vr sep 25, 2009 23:07

mischien ideetje

Op alle middelbare scholen moeten alle scholieren van af dit jaar verplicht een stage doen.
Scholieren zijn zelf vrij om hier een keuze te maken wat en hoe ,als het maar onbetaald vrijwilligerswerk is.
Ik denk dat indien scholen benaderd worden door officalclubs er best wel wat jongeren zijn dit graag willen doen.
Okee de meeste weten van toeten nog blazen ,maar begeleid door ervaren officals zou er zo maar wat aanwas te vinden zijn .

Gr Jan
roadster36

Berichtdoor Loabarg » za sep 26, 2009 7:04

RobinV-Rally schreef:
uw official op stap schreef:
Leo schreef:
Pleegje schreef:Ik denk niet dat alle voorgaande reacties (pagina 106) in dit topic thuishoren. Als er zonodig gezeikt moet worden hierover..en ja..dat is het...doe dat in een nieuw topic.

Het feit staat vast dat KP 16 bijna niet van start was gegaan door een tekort aan officials.

Verder...rally's vind je leuk om te kijken of niet en dan maakt 25 meter ook echt niet uit. Ik ben juist erg blij dat deze afstand er is gezien de afgelopen 10 jaren. Het publiek heeft atijd gevaarlijk dicht langs de proeven gestaan echter door voortschrijdend inzicht is dit zeer goed verbeterd. In dit geval...hulde voor de KNAF.
Daarbij is de rally in Hellendoorn de best beveiligde rally van nederland in samenwerking met de overheidsinstellingen. Bij elke proef een rescueteam (ik laat het in het midden qua uitrusting); minimaal 1 agent en een ambulance en niet te vergeten de berger. Juist door alle disciplines er zeer direct bij te betrekken zijn alle lijntjes erg kort in het geval van.. Bij andere rally's is dit minder zichtbaar.

Conclusie: wees blij dat er nog mensen zijn die dit werk willen doen en blijf vooral bij jezelf om de sport te verbeteren op de vlakken wara je dat kunt. Dus ook door het werven van nieuwe officials en positieve kritiek te blijven leveren op de organisaties en KNAF. En als je een probleem ziet..probeer ook een oplossing mee tegeven.

Pedro, ik heb er wel problemen mee dat ik minimaal 25 meter of verder er vanaf moet staan.
En al helemaal niet als het echt niet nodig is.
Ik wil Rally kunnen ZIEN, HOREN en RUIKEN.
en als het kan kunnen AANRAKEN.

Wordt dan rally official

Dit bedoelde ik dus in mijn bericht. Concreter: Niet iedereen die rallyfan is, wil ook voor dat lintje staan! Snap je dat nu?
Trouwens, ik ben het nog helemaal eens met Leo. Punten waar het gevaarlijk is sta je 3/5 m van de weg en waar niks kan gebeuren of Ken Block moet met zijn auto over een schans springen sta je soms 35m ervan af. Dat begrijp ik dus niet. Op KP13/16, dat knikje voor die hairpin waar Mark spinde, stond je bijna IN de uitremzone, of in ieder geval het aangrenzende wegstuk, als er een auto zou remmen, zich verremd en vol naar rechts zou uitslaan/-wijken dan hadden er zon 20 gewonden gevallen, een paaltje met een prikkeldraad is kansloos tegen die paar duizend kilo en 4 wielen! Als je veilig en slim aflint, hoef je je veel minder druk te maken over te weinig officials. En wat de meest belangrijke tip is, is misschien wel, een stuk toevoerweg afzetten. Zeg maar, gewoon 150 tot 1000m voor een proef (afhankelijk van het punt) een afsluitingsbord neerzetten dat er geen autos mogen komen, dan gaat de veiligheid/bereikbaarheid ook omhoog. En die mensen die zich "marshal, official of iets anders in die trand" noemt en gewoon totaal geen socialiteit of verantwoordingsgevoel kent buiten gooien! Je kunt beter een groep hebben met 40 man die zich 100% inzetten dan 150 waarvan er maar 30 een echt hart voor de sport hebben en de rest te arrogant is om wat te doen. Dan heb je een goede marshallclub of hoe je het ook wilt noemen! Daarop moet zon certificaat worden afgegeven. Dan kun je je ergens vertonen, ook met buitenlandse evenementen (denk aan Sezoensrally).
Dus mensen oproepen om marshall te worden is leuk en aardig, maar als ze er staan, omdat ze er staan kun je ze beter thuis laten zitten!
Bij deze degradeer je de KNAF veiligheidsmensen dus ook tot 0, zij keuren het veiligheidsplan en rijden de proef voorafgaand aan de 1e deelnemer. Marshalls linten af op basis van het veiligheidsplan zoals dat wordt afgegeven door de organisatie. En ja, hier zal wel eens een lintje niet goed hangen, maar als je het zo goed weet te omschrijven ga dan inderdaad zelf de marshall spelen.
Loabarg

Berichtdoor nokjeout » za sep 26, 2009 8:04

Volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar.
Rallyproeven worden niet bemand door verkeersregelaars of BHV-ers maar door KNAF-officials/marshalls.
Verkeersregelaars kun je meestal ook wel vinden bij klassementsproeven, maar dan puur aan de voorafsluitingen, bij serviceterreinen e.d.. En uiteraard voldoen die aan de wettelijke voorschriften, anders mogen ze dat hesje niet dragen.
BHV = Bedrijfshulpverlening. Lijkt me niet echt van toepassing op een rallyproef.

Deze KNAF-officials/marshalls. zijn niet bevoegd volgens de wet.
Graag even een wet artikel om deze bevoegheid te onderbouwen.
Dus moeten bhvers/rode kruis of verkeers regelaars er bij aanwezig wezen naast de knaf medewerker.
In de vergunning aanvraag praat je over bhv of ehver
Verkeersregleraar of ehbo of rode kruis medewerkers.
Eventueel aangevuld met beveiling of me.
De boven genoemde titels zijn wettelijk erkend.
Volgens de vergunning aanvraag wordt mensen massa als verkeer gezien.
Om mensen aan te spreken moet je verkeersregelaar of stadwacht/politie wezen. Its a simpel zegt de vergunning.

Bij een ongeluk moet er een bhver/rode kruis in de buurt wezen om hulp te regelen en te bieden en de verkeers regelaar moet het publiek op afstand houden.Zodat bhv de coureurs hulp kan geven en regelen.
De knaf baco mag in deze situatie met een vlag zwaaien niet meer en minder, daarbij mag hij of zij een nieuw lintje spannen als deze kapot is.
Hij of zij staat er om de rally auto's te begeleiden en toezien op de aflinting. nikts meer en minder.
Dat is zijn of haar taak.

Wil zo gele hes meer dan zal deze opgeleid moeten zijn, en dient dit zichtbaar kenbaar te moeten maken.
nokjeout

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden