Fia statutaire rijders moeten altijd vooraan starten.
Kijk maar als voorbeeld naar de rally van Ypres de laatste 2 jaar.
Daar was startnummer 1 altijd voor een Fia-A rijder.
Dus eerst de rijders met een A statuut, dan B statutaire rijders en dan de 'overige'.
Dat is inderdaad de reden dat Heuvel vorig jaar bijna altijd nr 1 had.
Dit jaar in Polen krijgt hij ook echt geen startnummer 1 meer. Daar rijden een aantal Fia statutaire piloten.
Wanneer je eenmaal een A status hebt, ben je verzekert van daarna nog 3 jaar het B statuut.
Kijk maar eens naar deze lijst (uit 2009, die van 2010 kan ik niet krijgen)
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... 202009.pdf
Je ziet dan bijvoorbeeld bij Andersson die het A statuut had in 2008, en bijvoorbeeld Emontspool (?) had het A statuut in 2007, dus normaal gesproken zal hij ook dit jaar nog op deze lijst staan.
Zo was het tenminste altijd.
Bij mijn weten kun je alleen het B statuut ontvangen als je de groep N(4) van een WK rally hebt gewonnen. Daaraan voldeed Jasper de jaren voorafgaand aan zijn B statuut.
Wanneer Hein het zegt zal het wel zo wezen, ik meende dat Hans en Kevin hier, ondanks hun JWRC overwinning, geen recht op hadden.
Waarom zou je het aanvragen?
Mocht ik er recht op hebben deed ik het ook.
(Bijna) altijd een startnummer bij de eerste 10 in normale wedstrijden (uitzondering Ypres 2008 waarin Jasper startnummer 14 had als ik mij niet vergis. Vorig jaar had hij startnummer 5. Beide jaren was hij de laatste van de Fia statutaire rijders.
Dit lijkt mij toch een voordeel. Kijk eens naar de tv-beelden van deze 2 jaren. Toen was hij toch veel in het beeld. Vorig jaar zelfs bijna een hele proef onboard!