Linten voor de beste stuurlui

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor uw official op stap » ma sep 20, 2010 17:51

Arjan19 schreef:Sorry,

maar denk dat Rinus als official meer verstand van zaken heeft dan menig ander official

Ook heb ik over dit bochtje nog wel meer dingen... maar laat me daar niet over uit wat ik gezien heb.
:shock:

Goh, dank je wel Arjan :D .
Ik wil helemaal niet zeggen dat ik er meer verstand van heb.
Maar ik hou mij wel erg bezig met (mijn eigen) veiligheid.
Ook ik doe dingen die officieel niet zouden mogen.
Wie doet dat niet?
Maar ik mag na afloop van een rally graag heelhuids thuis komen en ik krijg zo af en toe het idee dat er genoeg mensen (lees officials, toeschouwers, maar ook pers) zijn die dat niet zo voelen.

Dat bochtje???? Nu maak je ons nieuwsgierig.
uw official op stap

Berichtdoor uw official op stap » ma sep 20, 2010 17:56

steven16V schreef::wink: denk dat het al heel veel scheeld op welke toon het gevraagd word om linten heel te laten en of mensen achter het lint willen blijven.

Vragen of mensen de linten heel willen laten?
Ik zou het als toeschouwer niet in mij op laten komen om die kapot te maken. Dat heet vaak fatsoen.
uw official op stap

Berichtdoor r199 » ma sep 20, 2010 18:00

Ik was vrijdagavond official op kp daarle, bij de kerk. Hier was het publiek in zeer grote getale aanwezig, het contact tussen publiek en ons officials was zeer goed, en we hebben met elkaar bijzonder genoten van de doorkomsten van de rijders. Dit waren echte rallyfans die wisten hoe je je hoort te gedragen en het gezellig konden houden.

RALLYFANS BEDANKT, dit mag ook eens genoemd worden.

Vriendelijke groet, Herman Zweers
r199

Berichtdoor uw official op stap » ma sep 20, 2010 18:08

r199 schreef:Ik was vrijdagavond official op kp daarle, bij de kerk. Hier was het publiek in zeer grote getale aanwezig, het contact tussen publiek en ons officials was zeer goed, en we hebben met elkaar bijzonder genoten van de doorkomsten van de rijders. Dit waren echte rallyfans die wisten hoe je je hoort te gedragen en het gezellig konden houden.

RALLYFANS BEDANKT, dit mag ook eens genoemd worden.

Vriendelijke groet, Herman Zweers

En dat zijn gelukkig nog steeds de meesten Herman
uw official op stap

Berichtdoor Saskia & Perry » ma sep 20, 2010 18:28

uw official op stap schreef:
Saskia & Perry schreef:Hallo,
Wat moet je doen als marshalls een gevaarlijke situatie creëren?
Kunnen toeschouwers dit ook ergens melden?
Saskia & Perry

Dit zijn inderdaad voorbeelden die je als marshal niet wilt zien.
Ik zou ze persoonlijk aanspreken en wijzen op het gevaar wat op de loer ligt.
Trouwens als ik dan toch bezig ben, dan ook gelijk de fotograaf maar mee nemen.

Hallo Rinus,

Dat snap ik, dat je dit zegt als official. Dat had gekunt maar ik ga het risico niet lopen om aangereden te worden. Ik ben niet levens moe. Maar dit zijn de mensen die van het incident in amsterdam niets geleerd hebben helaas.

Ja had ik ook gezien, maar ik had het vermoeden dat het een bekende was van hen. Maar dan nog ga je daar niet zitten.

Groeten
if Rally is a Crime, Nature may forgive us

http://www.saskiakusters.nl
Saskia & Perry

Berichtdoor Wolter » ma sep 20, 2010 19:04

Deze trend (minder officials, minder fatsoen en respect in de samenleving, wat zich uit in brutaal publiek) baart me zorgen. Er moeten dingen heel anders aangepakt worden om het voor iedereen nog leuk te houden. Het eeuwige verwijt/uitnodiging/schreeuw om hulp ''loop dan eens een dagje mee'' is goed bedoeld, maar met die ene extra official ben je er niet. Het is een structureel probleem dat ook structureel aangepakt moet worden. Dus niet bij de officials of officialclubs, maar de organisatie of KNAF.

Wat die oplossing dan moet zijn, vind ik een heel lastige.

Een idee zou bijvoorbeeld gevonden kunnen worden in vrijwaringszones (en borden per toegangsweg) dat het levensgevaarlijk is en iedere toeschouwer er op eigen verantwoording staat. Indicatief kunnen officials dan lintjes spannen, maar dat wanneer mensen er toch voor willen staan ze het lekker zelf moeten weten. Als overige partijen (organisatie, officials, équipes) juridisch afgedekt zijn ligt de keus, het risico en de aansprakelijkheid bij de toeschouwer zelf (mits goed geinformeerd).
Ik zeg nu iets heel gewaagds (snap ik, want officials hebben afgelopen jaren juist de veiligheid van anderen willen waarborgen), maar je kunt je afvragen of dat daadwerelijk te doen is en of het wenselijk is.
Wolter

Berichtdoor YLLAR » ma sep 20, 2010 19:15

Rinus en Peter,

E.e.a. word duidelijker

Misschien een avondje voorafgaand aan de rally opfris cursus voor de officials met een stukje uitleg
Ik denk dat er best een aantal rallyrijders zijn die tekst en uitleg willen geven waar een auto technisch toe in staat is zowel gecontroleerd als ongecontroleerd

Er zijn op Youtube genoeg compilatie's te vinden die ( misschien ) niet leuk zijn maar leerzaam m.b.t. VP, aflinten en opstelling publiek/ officials
en de interactie tussen beide
Helaas komt er tegenwoordig zelfs een stukje conflict beheersing om de hoek kijken

Als ik lees wat een succes de brandweer avond vooraf aan de rally was, kun je dit concept ook toepassen voor officials

Daarnaast, wat Peter vooraf doet de theorie toetsen aan de praktijk is uiteraard ook niet verkeerd
Als e.e.a. niet klopt met het VP geeft dit veel ruis en het risico dat de official dan maar aflint op eigen inzicht en dan komt er ervaring0 kennis om de hoek kijken.

Publiek en linten:
Het moeilijkst is je niet te ergeren aan de 10% die het verpest,maar te kijken naar de 90% die uit zich zelf ( fatsoen ) doet wat kan en mag

Ik heb vroeger met de Barneveld rally genoeg gezien van gestoord
( jong ) publiek in Kootwijkerbroek
Vandaar dat er daarna KP's geschrapt zijn

En die kant moeten we niet op
Dan zijn er in 2020 mogelijk geen rally's meer in Nederland

Rinus ( en alle andere officials) succes met jullie vrijwilligers werk
en uitgaande van een optimale samenwerking tussen veiligheid, redelijkheid en een sportief rally publiek
YLLAR

Berichtdoor Loabarg » ma sep 20, 2010 19:28

Cinq-Power schreef:Filmpje van Rallycenter: http://www.youtube.com/watch?v=-PvmrBqb86Y

Kijk eens op 8:00, en volg de auto van Swaanen eens.

Zit een vent doodleuk op een tuinhekje te zwaaien naar Swaanen.

Die komt op hooguit 20cm langs, als bij die Sub het dif. vastslaat of een "stoot terug" geeft heeft hij geen schijn van kans en ligt hij er gewoon onder.

Dat dit kan gebeuren zag je vorig jaar in Amsterdam met Martijn Broekhuizen, dif. geeft een "stoot terug" en eindigt 5 meter rechts tegen een boom.

Of was dit ook te ruim afgelint?

Dit kan zomaar de eigenaar van de woning zijn, kun je weinig van zeggen op zijn grondgebied, alleen maar waarschuwen
Loabarg

-

Berichtdoor rvgrally » ma sep 20, 2010 19:58

tja mensen, nou gaat het onderwerp de kant op die ik voor ogen had. Ik heb het jaren en jaren altijd goed gehad bij elke rally, maar het wordt steeds gekker qua marschals en toeschouwers!!!
rvgrally

Berichtdoor briljant » ma sep 20, 2010 20:13

YLLAR schreef:Rinus en Peter,

E.e.a. word duidelijker

Misschien een avondje voorafgaand aan de rally opfris cursus voor de officials met een stukje uitleg
Ik denk dat er best een aantal rallyrijders zijn die tekst en uitleg willen geven waar een auto technisch toe in staat is zowel gecontroleerd als ongecontroleerd

Er zijn op Youtube genoeg compilatie's te vinden die ( misschien ) niet leuk zijn maar leerzaam m.b.t. VP, aflinten en opstelling publiek/ officials
en de interactie tussen beide
Helaas komt er tegenwoordig zelfs een stukje conflict beheersing om de hoek kijken

Als ik lees wat een succes de brandweer avond vooraf aan de rally was, kun je dit concept ook toepassen voor officials

Daarnaast, wat Peter vooraf doet de theorie toetsen aan de praktijk is uiteraard ook niet verkeerd
Als e.e.a. niet klopt met het VP geeft dit veel ruis en het risico dat de official dan maar aflint op eigen inzicht en dan komt er ervaring0 kennis om de hoek kijken.

Publiek en linten:
Het moeilijkst is je niet te ergeren aan de 10% die het verpest,maar te kijken naar de 90% die uit zich zelf ( fatsoen ) doet wat kan en mag

Ik heb vroeger met de Barneveld rally genoeg gezien van gestoord
( jong ) publiek in Kootwijkerbroek
Vandaar dat er daarna KP's geschrapt zijn

En die kant moeten we niet op
Dan zijn er in 2020 mogelijk geen rally's meer in Nederland

Rinus ( en alle andere officials) succes met jullie vrijwilligers werk
en uitgaande van een optimale samenwerking tussen veiligheid, redelijkheid en een sportief rally publiek
Beste Yllar,

Bij de meeste word er in de week van een evenement een info avond gehouden met informatie over het evenement en verdere uitleg en training.
Veel van de official verenigingen hebben goed contact met rijders of rijders in hun midden.
deze geven regelmatig uitleg aan de andere leden.
Dus dit gebeurt echt al jaren.
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor briljant » ma sep 20, 2010 20:16

Wolter schreef:Een idee zou bijvoorbeeld gevonden kunnen worden in vrijwaringszones (en borden per toegangsweg) dat het levensgevaarlijk is en iedere toeschouwer er op eigen verantwoording staat. Indicatief kunnen officials dan lintjes spannen, maar dat wanneer mensen er toch voor willen staan ze het lekker zelf moeten weten. Als overige partijen (organisatie, officials, équipes) juridisch afgedekt zijn ligt de keus, het risico en de aansprakelijkheid bij de toeschouwer zelf (mits goed geinformeerd).
Ik zeg nu iets heel gewaagds (snap ik, want officials hebben afgelopen jaren juist de veiligheid van anderen willen waarborgen), maar je kunt je afvragen of dat daadwerelijk te doen is en of het wenselijk is.
Noem mij dan maar 1 gemeente in Nederland waar je dan nog een vergunning krijgt!
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor YLLAR » ma sep 20, 2010 20:25

De info avond is mij bekend
In Stroe is dat 2 weken vooraf aan de rally voor omwonenden
( i.v.m. de Barneveld rally )

Wat het contact tussen rijdres en official verenigingen betreft:
Dat zal best voorkomen, maar je leest op het forum en in de krant regelmatig commentaar van rijders op een rally en daar zitten ook rijders uit de bovenlaag van klassementen in

Kortom, als je e.e.a. combineert zijn er veel verbeterpunten en als die niet worden aangepakt gaat de rally in Nederland verdwijnen

Buiten de problemen die hier worden besproken heb je ook nog te maken met het ambtelijk apparaat en de steun uit die hoek word ook minder

Je hebt elkaar allemaal nodig, dus moet je kiezen voor productieve samenwerking
YLLAR

Re: -

Berichtdoor uw official op stap » ma sep 20, 2010 20:32

rvgrally schreef:tja mensen, nou gaat het onderwerp de kant op die ik voor ogen had. Ik heb het jaren en jaren altijd goed gehad bij elke rally, maar het wordt steeds gekker qua marschals en toeschouwers!!!

Vertel mij dan eerst eens welke kant jij voor ogen had.
Mag ik jou er vervolgens aan herrinneren dat ook Hellendoorn een tijdje zijn eigen moeilijke proef gehad heeft? Dat is gelukkig al lang geleden.
De TankS heeft al jaren te kampen met de rivaliteit tussen de jeugd van Urk en Emmeloord.
Een aantal jaren geleden hebben officials in Kootwijkerbroek moeten rennen voor een stel op hol geslagen zuipende raddraaiers.
Op Borchwerf hebben we wel eens te maken gehad met dronken publiek wat bierflessen op de baan aan het gooien was.
Ga dan nu niet vertellen dat het pas sinds kort is met de toeschouwers.
En heb je er wel eens aan gedacht dat dergelijke toestanden serieuze officials er toe gebracht hebben om te stoppen?
Ik heb zelf een aantal jaren een post gehad in Putten die er om bekend stond erg moeilijk te zijn qua publiek.
Maar daar heeft een combinatie van overleg en erg ruim aflinten er toe geleid dat het rustig bleef.

Overigens zijn er nu wel meer opleidingen mogelijk voor marshalls. Kijk eens naar die oranje overalls. Die krijg je niet maar zo. Ook daar zit een opleiding aan vast, maar dat zijn dingen die je als publiek niet mee krijgt.
Dus wordt het wel gekker zoals jij dat zegt? Ik denk dat het nog wel mee valt. Iedereen maakt vauten en laten we eerlijk zijn, als niemand tegen een official zegt dat hij/zij iets niet goed doet, dan zal hij/zij dat de volgende keer weer doen.
Dus zeg er iets van als je iets ziet wat in jouw ogen verkeerd is. Daar leren wij ook weer van. Of jij natuurlijk.
uw official op stap

Berichtdoor briljant » ma sep 20, 2010 20:38

YLLAR schreef:De info avond is mij bekend
In Stroe is dat 2 weken vooraf aan de rally voor omwonenden
( i.v.m. de Barneveld rally )

Wat het contact tussen rijdres en official verenigingen betreft:
Dat zal best voorkomen, maar je leest op het forum en in de krant regelmatig commentaar van rijders op een rally en daar zitten ook rijders uit de bovenlaag van klassementen in

Kortom, als je e.e.a. combineert zijn er veel verbeterpunten en als die niet worden aangepakt gaat de rally in Nederland verdwijnen

Buiten de problemen die hier worden besproken heb je ook nog te maken met het ambtelijk apparaat en de steun uit die hoek word ook minder

Je hebt elkaar allemaal nodig, dus moet je kiezen voor productieve samenwerking
Ik heb het niet over de info avond voor aanwonenden.

En de samenwerking met rijders is ook echt niet een probleem. :roll:
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor uw official op stap » ma sep 20, 2010 20:53

briljant schreef:
Wolter schreef:Een idee zou bijvoorbeeld gevonden kunnen worden in vrijwaringszones (en borden per toegangsweg) dat het levensgevaarlijk is en iedere toeschouwer er op eigen verantwoording staat. Indicatief kunnen officials dan lintjes spannen, maar dat wanneer mensen er toch voor willen staan ze het lekker zelf moeten weten. Als overige partijen (organisatie, officials, équipes) juridisch afgedekt zijn ligt de keus, het risico en de aansprakelijkheid bij de toeschouwer zelf (mits goed geinformeerd).
Noem mij dan maar 1 gemeente in Nederland waar je dan nog een vergunning krijgt!

En noem mij eens 1 rijder die daar in rijdt.
uw official op stap

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden