Linten voor de beste stuurlui

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor mantaboy » di sep 21, 2010 11:42

@Pleegje:

Officials prima opgeleid? Vind je dat nu echt?
Voldoende herhaling? Sorry, ik heb vorig jaar de cursus rescue marshall gedaan, overall heb ik nog niet en verder nog geen herhaling of officialdag mogen mee maken waar er enige aandacht was voor herhaling of uitgebreide instructie.

Er kan nog veel verbeterd worden! Het is dat ik me zelf redelijk bezig houd met de official kant maar ook de rijders kant en gelukkig veel input mag ontvangen van rijders en navigatoren waarmee ik probeer iets te doen. Zelf alleen nog maar actief op het circuit, toch krijg je dan al een heel andere kijk op het gebeuren.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor uw official op stap » di sep 21, 2010 16:35

Pleegje schreef:Ook ik had me eigenlijk voorgenomen om niet in dit topic te reageren maar er moet me toch iets van het hart.

1) de beste stuurlui staan aan wal..oftewel..een grote groep die hier commentaar geeft weet prima hoe de klok luidt maar heeft geen idee waar de klepel zich bevindt. Dus als je wilt meepraten op normaal discussieniveau...zorg dan dat je je eerst hebt verdiept in de materie. En voor degene die wel weten waarover ze praten..(en dat zijn er maar echt een paar)..doe niet zo moeilijk en stuur een brief naar de KNAF. Ik kan je garanderen dat daar wat mee wordt gedaan.
2) de officials worden prima opgeleid in alles wat ze moeten weten (zowel qua regels/voertuigtechniek/EHBO).
3) er zijn geregeld officialdagen waarin men bovenstaande in de praktijk kan zien en zelf kan ervaren.
4) het aflinten is geen onderdeel van de officials maar wordt (inter-)nationaal bepaalt door de FIA en de KNAF.
5) zonder al die officials (die er staan in weer-en-wind voor een lunchpakketje) zou er geen rally meer bestaan in Nld.

Tot zover mijn enige bijdrage in dit geheel. Ik heb het geluk dat ik bij slecht weer in mijn gele kanarie kan stappen en droog zit en volledig kan vertrouwen op de officials in het veld die mijn oogjes-en-oortjes zijn).

pb
uw official op stap

Berichtdoor ferry bakker » di sep 21, 2010 16:48

Ik rijdt rally en zou voor geen goud official willen en kunnen zijn, omdat ik 1x iets zeg en dan een ram geef, Dus er gewoon niet geschikt voor ben.

maar zonder officials geen meter rally, en er zijn hier mensen die er iets op aan te merken hebben en geen official zijn.
nou mannen en dames laat zien dat het beter kan en ga er voor.

ik denk dat we in Nederland onze handen dicht mogen knijpen met deze mensen.

en als we nou een prijs voor beste official gaan geven gaat hij voor mij naar Rinus. :lol:
ferry bakker

Berichtdoor uw official op stap » di sep 21, 2010 16:49

@ JP.
Ik sta gelukkig niet als official in België.
En ik ga mijn auto ook niet aflinten.
Ik kijk, als ik hem voor de mobi nodig heb, of hij op een veilige plek kan staan binnen de linten, zo niet, dan staat hij er buiten.

En ik kan mij heel goed voorstellen wat er tijdens zo'n nabespreking te zeggen valt.
Ik heb daar al zoveel vreemde dingen gezien, dat ik daar absoluut niet gek van op kijk.
Vorige week nog tijdens de Omloop stond ik, samen met nog een twintigtal toeschouwers op een volgens de linten veilige plek, maar als ik jou vertel dat dat precies in het verlengde was van de rijrichting van de deelnemers, dan weet jij wel genoeg denk ik.
De weg liep daar schuin weg, die was wel afgelint, maar de rest niet, dus veilig zou je zeggen als je naar de linten kijkt.
uw official op stap

Berichtdoor uw official op stap » di sep 21, 2010 16:51

ferry bakker schreef:Ik rijdt rally en zou voor geen goud official willen en kunnen zijn, omdat ik 1x iets zeg en dan een ram geef, Dus er gewoon niet geschikt voor ben.

maar zonder officials geen meter rally, en er zijn hier mensen die er iets op aan te merken hebben en geen official zijn.
nou mannen en dames laat zien dat het beter kan en ga er voor.

ik denk dat we in Nederland onze handen dicht mogen knijpen met deze mensen.

en als we nou een prijs voor beste official gaan geven gaat hij voor mij naar Rinus. :lol:

:lol: Ik ben diep ontroerd door deze mooie woorden.
uw official op stap

Berichtdoor uw official op stap » di sep 21, 2010 17:03

Het is tegenwoordig heel gewoon dat je als official je eigen post op bouwt en na afloop ook weer afbreekt.
Ergens vind ik dat een slechte zaak.
Toen ik nog bij de SAS zat, bouwden we altijd samen de proef op.
Ik heb zodoende heel veel verschillende situaties leren opbouwen.
Het wordt dan eigenlijk een automatisme.
Dat mis ik bij de huidige methode. Ook een stukje controle en feedback van andere officials wat je krijgt als je gezamelijk opbouwt mis ik daardoor.
Je kunt dan eenvoudig de tijd nemen om nieuwe officials te vertellen waarom dat lintje daar niet of juist wel hoort.
Nu iedereen zijn eigen post doet, ontbreekt dat stuk.
En als je kunt uit leggen waarom, dan wordt het tekeninglezen ook ineens een stuk makkelijker voor degenen die dat nog nooit gedaan hebben.
uw official op stap

Berichtdoor uw official op stap » di sep 21, 2010 17:12

Verder kan ik jullie ook vertellen dat ik ben benaderd door een team.
Die willen iets voor de officials gaan doen, in de vorm van een keer mee rijden oid.
Zij willen een soort stempelkaart in het leven roepen. Als je dan vaak mee gaat als official, dan kun je tijdens speciale dagen met hun mee.
Dit idee staat nog in de kinderschoenen, maar het moet ook als een stimulans gelden voor officials om zo vaak mogelijk te komen en om je eventueel ook op te geven als official.

En nee, de naam van dit team mag ik nog niet vrij geven. Ze hebben mij verzekerd dat er nog meer aan zit te komen, ik zou zeggen, kom maar op!
uw official op stap

-

Berichtdoor rvgrally » di sep 21, 2010 17:22

Ik lees uit de reacties hier, als je 1 keer een beetje grof reageert, je de rest van de tijd geen fatsoenlijke reactie meer kunt verwachten, dus bij deze laat ik al het commentaar over aan jullie perfecte mensen die toch op alles wel een antwoord weten. En veel plezier erbij.

Hoop dat het afgelopen verhaal enkele mensen wakker heeft geschud, en dat die NEP vlaggers een fatsoenlijke cursus gaan krijgen!!

8)
rvgrally

Berichtdoor briljant » di sep 21, 2010 17:27

en de nep fans in het vervolg niet meer hier reageren? :roll:
Bastiaan van Lingen
briljant

Re: -

Berichtdoor uw official op stap » di sep 21, 2010 17:47

rvgrally schreef:Ik lees uit de reacties hier, als je 1 keer een beetje grof reageert, je de rest van de tijd geen fatsoenlijke reactie meer kunt verwachten, dus bij deze laat ik al het commentaar over aan jullie perfecte mensen die toch op alles wel een antwoord weten. En veel plezier erbij.

Hoop dat het afgelopen verhaal enkele mensen wakker heeft geschud, en dat die NEP vlaggers een fatsoenlijke cursus gaan krijgen!!

8)

Het is niet alleen jouw grove taalgebruik wat ons wakker schudt hoor, maak je daar maar geen zorgen om.
En waarom zou je grof taalgebruik moeten hanteren om je standpunt kenbaar te maken? Dat zijn nu precies de reacties waarop goeie officials af knappen als je die naar je hoofd geslingerd krijgt tijdens een rally.

Dank je wel als je mij een perfect mens vind, ik ben zelf een andere mening toegedaan. Maar ik kan je idd meestal wel van een antwoord voorzien ja. En doe dat ook graag. En liever hier op dit forum, dan straks buiten op de proef, want dan heb ik daar geen tijd voor.

En ik ga nadenken over dat nepvlaggers verhaal.
Laatst bijgewerkt door uw official op stap op di sep 21, 2010 17:49, in totaal 1 keer bewerkt.
uw official op stap

Re: -

Berichtdoor Holkers » di sep 21, 2010 17:49

rvgrally schreef:Ik lees uit de reacties hier, als je 1 keer een beetje grof reageert, je de rest van de tijd geen fatsoenlijke reactie meer kunt verwachten, dus bij deze laat ik al het commentaar over aan jullie perfecte mensen die toch op alles wel een antwoord weten. En veel plezier erbij.

8)

Wat is je verwachtingspartoon dan? Iemand van onder tot boven de huid volschelden en dan verwachten dat ze 'u' tegen je gaan zeggen? Je post zit vol met verwijten en verwensingen, dat ik wel kan begrijpen dat niemand normaal terug reageerd.

Verhaal heeft altijd 2 kanten. Officials staan daar ook voor een broodje, appel en kopje thee en verder niets. Als ze dan het werk moeten doen in een onderbezette omgeving (2 tegen 100) waarbij ze voortdurend uitgescholden worden, dan zou ik er ook de brui aan geven. Publiek daarintegen heeft ook een waardheid te vertellen als ze met 3 man weggestuurd worden maar vervolgens wel 100 man laten staan. Dat zorgt voor wrijving, maar in mijn ogen nog steeds geen reden om elkaar lomp te gaan beschreeuwen.

Ik ben er niet geweest, maar mijn vader heeft wel 2 proefjes bekeken. Rust zelve de man, maar ook hij vertelde mij dezelfde verhalen als hierboven staan. Officials die als halve debielen op publiek gaan inschreeuwen alsof het honden zijn, om vervolgens een grote overmacht te laten staan. Als tegenprestatie krijgen de officials ook de gele hes vol gescholden door publiek wat van geen wijken weet als het wat gevraagd/gezegd wordt.

Goede crews (en die zijn er genoeg) kunnen omgaan met het publiek en de omgeving. Ze praten normaal, op normale toon en fatsoenlijk tegen publiek. Ze begrijpen de fans, maar weten te wijzen op een veiligheidsplan en gooien er af en toe 'je hebt de kans dat ze je van de organisatie wegsturen' in, als laatste dwangmiddel. Het vermogen om te communiceren wordt wel eens vergeten als er een gele hes aangetrokken wordt, werkt toch machtsgevoel-verhogend. Als er dan iets aan de officials gedaan zou kunnen worden, is het omgaan met grote groepen mensen zijn.

Nogmaals, ik ben er niet geweest, maar het lijkt me dat de hele groep over 1 kam geschoren wordt omdat er een paar iets anders zouden kunnen communiceren en dat er op hun beurt legio publiek is wat meent dat je officials als een stuk wrakhout mag behandelen.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Holkers » di sep 21, 2010 20:11

Zo, zut afgesplitst.

@Peter Adams; ik geef rvgrally wel gelijk dat je ook te ver kan gaan. Je excuses ligt in de kelders, graag iets meer respect ten opzichte van anderen.

@rvgrally, je verbanning hier is volledig terecht. Je schreeuwt moord en brand als het tegen je gericht is maar zelf mag je wel iedereen voor rotte vis uitmaken? Nee, dan ben je hier niet welkom.

@Anderen, respecteer elkaars mening.
Holkers

Berichtdoor peter adams » di sep 21, 2010 21:19

ik heb hem niet zonder respect behandeld stak hem alleen de gek aan hoor
peter adams

Berichtdoor Holkers » di sep 21, 2010 21:32

Dat kan verkeerd opgevat worden, zoals nu gebeurde. Niet iedereen heeft dezelfde soort humor ;)
Holkers

Berichtdoor bulli » di sep 21, 2010 22:18

r199 schreef:Ik was vrijdagavond official op kp daarle, bij de kerk. Hier was het publiek in zeer grote getale aanwezig, het contact tussen publiek en ons officials was zeer goed, en we hebben met elkaar bijzonder genoten van de doorkomsten van de rijders. Dit waren echte rallyfans die wisten hoe je je hoort te gedragen en het gezellig konden houden.

RALLYFANS BEDANKT, dit mag ook eens genoemd worden.

Vriendelijke groet, Herman Zweers

Ja dat kun je wel zeggen, maar achter bouwhekken van 2m hoog kun je niet veel.
Eerst bouwhekken dan paar meter niks, dan hondenauto overdwars, 1m verder weer hondenauto overdwars, 1m verder official auto in het verlengde, over provoceren gesproken. Want daar moet je wel achter gaan staan.
En dan op het gevaarlijkste punt een official van ca. 10 jaar oud die heeft daar de hele kp 6 gestaan.
Er zullen ongetwijfeld lezers zijn die daar ook hebben gestaan?[/img]
bulli

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden