KNAF legt boetes op tijdens Autosoft Vechtdal Rally ?????

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor ijsbeer » do jul 04, 2013 6:42

Never ending story... JP je lijkt op elk feit wel een tegen argument te hebben. Die zelfde agent in de bosjes gaat ook niet zomaar in je auto duiken zonder iets te zeggen en dan tussen de benen van je vrouw kijken of de gordel aan het chassis bevestigd is.

Het feit is wel dat je brandblus systeem moet functioneren.
Het feit is er ook dat veel rijders klaar zijn met de manier hoe sommige TC'ers hun klanten behandelen.
Het feit is er ook dat sommige brandblus installaties niet op de juiste wijze zijn gecontroleerd.

Al met al een competentie Communicatie is waar we over praten. Wellicht dat deze bij de sollicitatie bij de KNAF opgenomen kan worden als vereiste naast de technische kennis.
ijsbeer

Berichtdoor ton555 » do jul 04, 2013 7:09

Ik volg dit topic vanaf de zijlijn als rallyfan maar vraag me nu af of iemand al geklaagd heeft bij de KNAF (is bezwaar mogelijk?) en wat hun reactie was?

Het lijkt me ook een kwestie van communicatie van beide kanten om te zorgen dat zaken in de toekomst anders gaan lopen. Uit alle reacties proef ik een beetje een wij en zij-gevoel en dat lijkt me voor beide kanten niet goed.
Dat wij en zij-gevoel zie je bij de keuringen soms ook terug. Teams die hun auto de garage in duwen voor de keuring kijken altijd wat gespannen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
ton555

Berichtdoor ijsbeer » do jul 04, 2013 8:24

In bezwaar gaan was mogelijk. Ik weet van de aantal rijders dat ze dat ook gedaan hebben.
ijsbeer

Berichtdoor rutger205 » do jul 04, 2013 9:17

Dankzij sponsorbijdrages hebben wij budget overgehouden voor een extra wedstrijd. Op basis van de hele gang van zaken hebben we besloten om NIET deel te nemen aan de (short)rally in Achtmaal. Het bedrag van € 125,- speelt hier geen rol in, bezwaarschrift richting KNAF wordt op dit moment opgesteld.

Rutger-Jan Hesselink
rutger205

Berichtdoor wimo » do jul 04, 2013 11:02

Maar waarom dan de GTC organisatie nu benadelen (deelnemer minder) terwijl hun hier niets aan kunnen doen??

Denk echt dat er een gesprek moet gaan komen tussen Knaf en deelnemers
wimo

Berichtdoor ijsbeer » do jul 04, 2013 13:45

Monique,

Het budget van vele teams is berekend tot de laatste cent. Zelfs die 125 euro kan betekenen dat deelname financieel niet haalbaar is.
Daarbij niet betalen van de boete kan leiden tot intrekking van licentie door de KNAF. Dat is wat het reglement voorschrijft.

Zeer spijtig voor de organisatie als GTC als hierdoor enkele teams niet zullen starten volgende week.

Ik hoorde dat er een nieuwe brief onderweg is naar de deelnemers die een boete gekregen hebben van de KNAF. Wellicht weten we straks meer.
ijsbeer

Berichtdoor ijsbeer » do jul 04, 2013 13:50

Excuus Monique,

Ik was te snel met reageren en had het berichtje van Rutger Jan over het hoofd gezien.
ijsbeer

Berichtdoor Hans Poortman » do jul 04, 2013 18:24

Geplaatst voor Fred van der Ven

Even om mee te helpen aan de discussie, van een ex rijder en niet als TC-lid.
*de TC bestaat tegenwoordig voor het grootste deel uit rijders of ex rijders
*de TC voert uit en rapporteert aan de vergadering van sportcommissarissen, wedstrijdleiding, contactpersoon rijders en de organisator (SPOCOS)
*de TC gaat niet over het weigeren van een start, diskwalificeren noch het opleggen van welke straf dan ook. Gelukkig is dit zeer goed geregeld door onafhankelijke personen (SPOCOS).
*goedgebruik is hoor en wederhoor maar dat is met 38 teams wat lastig(een 0.5uur per team is 14uur verder voor de wedstrijd beeindigd is)
*de controle is in 2012 4maal uitgevoerd en 1x twee keer in de wedstrijd alle met een slecht resultaat ook dit was gerapporteerd en afgedaan met een waarschuwing.
*bij gemiddeld 75% van de deelnemers zit het in hun systeem om de ramen te sluiten (ander verlies de blusser zijn effect) de helm op te zeten handschoenen aan te doen en hun blusser te activeren voor de start.
*de boetes worden weer aangewend voor de autosport dus 75% van de deelnemers vind de straf te laag.
*een aantal controles moeten plaats vinden op de KP dus in het controle gebied voor de start (lijk me niet handig bij sommige deelnemers) of in het controle gebied na de stopfinish. Dit gebied is max 25mtr en als een deelnemer voor zich uitkijkt zit hij de TC staan dus spraken van een verrassing lijkt me niet, tenzij hij zijn facebook of twitter aan het bijwerken is.
*na 92 auto (3 uur) bij de voorkeuring gecontroleerd en gerapporteerd aan de spocos is het tijd voor een boterham zijn de eerst deelnemers al gefinisht op kp 2, de TC is gaan controleren eind 4 als iedereen geweest is, met wat oponthoud, zijn we 2.5uur verder dan begint de eerst alweer aan de voorlaatste proef en de TC gaat zich opmaken voor de eindkeuring
*insommige gevallen moet de deur open, deze wordt open gedaan door iemand met een KNAF-jas aan en een geelhesje met daarop de tekst Technisch Commissie dus herkenbaar er wordt aangekondigd wat zij gaan doen, of dit verstaan wordt met een helm en lopende motor en bijwerken van facebook en twitter weet ik niet maar om met een megafoon dan wel een spandoek te gaan staan is wat overdreven voor die paar wie een probleem daar mee hebben.
*met de wetenschap dat de gemiddelde snelheid op de NL kp’s ver boven de door de FIA gehanteerde norm zijn en dus de bomen steeds dichter bijkomen zal er een streven van 100% moeten zijn als het over veiligheid gaat!
*als laatste in ergste zin, als de blusser in de auto niet geactiveerd is doet hij het er buiten ook niet, ik wil niet de dromen zien van de hulpverlener die u wilt helpen maar moet staan wachten op de brandweer.

Een sportieve groet,

Fred van der Ven
Laatst bijgewerkt door Hans Poortman op do jul 04, 2013 20:43, in totaal 2 keer bewerkt.
Hans Poortman

Berichtdoor Holkers » do jul 04, 2013 20:01

Ik vraag me af he, volledig buitenstaander, geen enkele verbinding aan de sport behalve supporter / fan.

Er is een punt gemaakt door de KNAF, namelijk dat er gecontroleerd is op de veiligheid d.m.v. het actief zijn van een systeem. Bij vrij veel equipes(28 noem ik veel) was het systeem niet actief omdat er een pin niet uitgetrokken was of andere reden. Los ervan of het systeem een nut heeft (want dat weet je pas als het echt nodig is en laten we hopen dat het niet nodig is) zijn er regels dat deze moet functioneren. De boete die uitgedeeld is, 125,= euro per equipe, is in mijn ogen nog redelijk. Uiteraard is 125 euro veel geld, maar gezien de aard van de 'overtreding' valt het nog mee. De snelheid waarmee betaald moet worden valt zeker te bediscussiëren, die is nogal kortdag en ik zie niet in waarom dit niet binnen 30 dagen kan. De TC heeft zijn werk gedaan, de KNAF heeft geoordeeld (of veroordeeld) en stuurt boetes ipv waarschuwingen. Daar kan over gepraat worden, bezwaar tegen ingediend worden (in sommige gevallen gedaan las ik).

Waar ik dan moeite mee heb is de 'ik'-manier van discussieren. De rijders zijn een 'ik', de TC is een 'ik', de KNAF is een 'ik'. Persoonlijk lees en zie ik dat vaker, die 'ik'. Of het nou officials zijn, persmensen, rijders of monteurs, publiek. Altijd die 'ik' en dat gaat vaak gepaart met sneren onder tafel, verwijten en opmerkingen die niets met de discussie te maken hebben. Je betoog beginnen met: "heren, of moet ik zeggen oude wijven". Of menen dat rijders / navigatoren zich teveel aan Twitter of Facebook doen. Organisaties 'straffen' (straffen is misschien een groot woord, maar indirect worden ze er wel door getroffen) door niet te rijden omdat je er niet mee eens bent. Jezelf een klant noemen, terwijl je een deelnemer bent in een groter geheel. Zoals ik al zei, of het nou over persmensen gaat, rijders, officials of TC, niemand is onmisbaar. Het is cirkelredeneren als je denkt dat je unieke schakel in het geheel bent, van welke kant of welke schakel je ook bent, want je hebt elkaar allemaal nodig en andersom ook. Misschien heeft die equipe wel hun sponsoring via datzelfde Twitter rond gekregen en verwacht de sponsor een snelle respons. Met 'oude wijven' beginnen zorgt ervoor dat mensen meteen negatief zijn en je bericht, hoe goed bedoeld dan ook, niet meer lezen of de goede punten eruit oppakken.

Ik lees in dit topic namelijk best wat frustratie over en weer over de manier van handelen, de gebrekkige communicatie en het ivoren toren gevoel. Het gebrek aan communicatie gaat volgens mij verder en ligt dieper dan deze 125 euro. De Nederlandse rallysport is veel te klein om allemaal torentjes te hebben waar vanaf geblazen moet worden, er zal samenhang moeten zijn tussen alle schakels om het tot een goed einde te komen. Ben je het niet eens met de boete, kaart het aan. Maar ben je het niet eens met de manier van controleren, bespreek dat dan zonder elkaar een oud wijf te noemen of elkaar een smartphone-maniak te noemen, want met een beetje praten face-to-face (of via die smartphone, waar ook een belfunctie op zit) kom je veel verder.

Just my 2 cents...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor MartijnB » do jul 04, 2013 23:43

+1

Maarten

Eigenlijk zou het RCH hier in dit geval er voor de rijders moeten zijn.

Zoiezo zijn er nog maar weinig rijders lid van het RCH.
Wat enerzijds uiteraard spijtig is. Maar ook wel enigsinds begrijpbaar.

Maar mijns inziens moet een rijders vereniging dit soort zaken opnemen. En uiteindelijk tot een goede samenwerking tussen rijders organisatoren officials en KNAF(tc) komen.

Wellicht dat de nieuwe voorzitter van het RCH hier wat mee kan......
MartijnB

Berichtdoor nkroeze » vr jul 05, 2013 7:52

Wij hebben "gewoon" inhoudelijk protest gedaan, en zijn nu in afwachting van de reactie.

De constatering en de fout zijn gewoon 100% correct, het vervolg erop alleen niet....

Dit hoeft dus helemaal geen ik/wij/zij discussie te zijn zoals die hierboven gevoerd wordt (o.a. door mensen die er helemaal niet bij waren, daar begrijp ik niks van...).
nkroeze

Berichtdoor Hans Poortman » vr jul 05, 2013 8:08

Martijn, tussen rijders en TC is er geen probleem,en loopt als een trein.
Dus dat is het probleem niet, wat wel minder is dat sommige rijders de
TC onderuit halen om hun gelijk maar te krijgen .
Hans Poortman

Berichtdoor MartijnB » vr jul 05, 2013 9:25

Hans Poortman schreef:Martijn, tussen rijders en TC is er geen probleem,en loopt als een trein.
Dus dat is het probleem niet, wat wel minder is dat sommige rijders de
TC onderuit halen om hun gelijk maar te krijgen .

Zo bedoelde ik het niet direct Hans.

Meer in de zin wat Maarten zegt.

Algemene communicatie tussen een ieder.
MartijnB

Berichtdoor rutger205 » za jul 06, 2013 19:48

Nog geen brief gezien van de KNAF. Heb ondertussen van verschillende kanten vernomen dat de gevolgde procedure aan alle kanten rammelt. Ben dan ook benieuwd naar het vervolg.
rutger205

Berichtdoor rutger205 » ma jul 08, 2013 11:20

Ik heb vanmorgen gebeld met André Slotboom van de KNAF over het uitblijven van de brief. Hij geeft aan dat afhankelijk van of je wel of geen bezwaar hebt gemaakt er een verschillende reactie volgt. Met andere woorden: maak bezwaar wanneer je van mening bent dat zaken niet correct zijn verlopen. Wanneer je geen bezwaar maakt loop je het risico je boete niet terug te krijgen.

Graag ontvang ik andere (voorbeeld) bezwaarbrieven op: rutger205@online.nl

groet,

Rutger-Jan Hesselink
rutger205

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden