door Holkers » do jul 04, 2013 20:01
Ik vraag me af he, volledig buitenstaander, geen enkele verbinding aan de sport behalve supporter / fan.
Er is een punt gemaakt door de KNAF, namelijk dat er gecontroleerd is op de veiligheid d.m.v. het actief zijn van een systeem. Bij vrij veel equipes(28 noem ik veel) was het systeem niet actief omdat er een pin niet uitgetrokken was of andere reden. Los ervan of het systeem een nut heeft (want dat weet je pas als het echt nodig is en laten we hopen dat het niet nodig is) zijn er regels dat deze moet functioneren. De boete die uitgedeeld is, 125,= euro per equipe, is in mijn ogen nog redelijk. Uiteraard is 125 euro veel geld, maar gezien de aard van de 'overtreding' valt het nog mee. De snelheid waarmee betaald moet worden valt zeker te bediscussiëren, die is nogal kortdag en ik zie niet in waarom dit niet binnen 30 dagen kan. De TC heeft zijn werk gedaan, de KNAF heeft geoordeeld (of veroordeeld) en stuurt boetes ipv waarschuwingen. Daar kan over gepraat worden, bezwaar tegen ingediend worden (in sommige gevallen gedaan las ik).
Waar ik dan moeite mee heb is de 'ik'-manier van discussieren. De rijders zijn een 'ik', de TC is een 'ik', de KNAF is een 'ik'. Persoonlijk lees en zie ik dat vaker, die 'ik'. Of het nou officials zijn, persmensen, rijders of monteurs, publiek. Altijd die 'ik' en dat gaat vaak gepaart met sneren onder tafel, verwijten en opmerkingen die niets met de discussie te maken hebben. Je betoog beginnen met: "heren, of moet ik zeggen oude wijven". Of menen dat rijders / navigatoren zich teveel aan Twitter of Facebook doen. Organisaties 'straffen' (straffen is misschien een groot woord, maar indirect worden ze er wel door getroffen) door niet te rijden omdat je er niet mee eens bent. Jezelf een klant noemen, terwijl je een deelnemer bent in een groter geheel. Zoals ik al zei, of het nou over persmensen gaat, rijders, officials of TC, niemand is onmisbaar. Het is cirkelredeneren als je denkt dat je unieke schakel in het geheel bent, van welke kant of welke schakel je ook bent, want je hebt elkaar allemaal nodig en andersom ook. Misschien heeft die equipe wel hun sponsoring via datzelfde Twitter rond gekregen en verwacht de sponsor een snelle respons. Met 'oude wijven' beginnen zorgt ervoor dat mensen meteen negatief zijn en je bericht, hoe goed bedoeld dan ook, niet meer lezen of de goede punten eruit oppakken.
Ik lees in dit topic namelijk best wat frustratie over en weer over de manier van handelen, de gebrekkige communicatie en het ivoren toren gevoel. Het gebrek aan communicatie gaat volgens mij verder en ligt dieper dan deze 125 euro. De Nederlandse rallysport is veel te klein om allemaal torentjes te hebben waar vanaf geblazen moet worden, er zal samenhang moeten zijn tussen alle schakels om het tot een goed einde te komen. Ben je het niet eens met de boete, kaart het aan. Maar ben je het niet eens met de manier van controleren, bespreek dat dan zonder elkaar een oud wijf te noemen of elkaar een smartphone-maniak te noemen, want met een beetje praten face-to-face (of via die smartphone, waar ook een belfunctie op zit) kom je veel verder.
Just my 2 cents...
If the world didn't suck, we would all fall off!