De pers voor het lint...

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

De pers voor het lint...

Berichtdoor Biturbo » ma apr 07, 2008 17:25

In een ander topic is er al enige discussie over ontstaan, vandaar even een los topic. Niet een waarbij iedereen met een iets afwijkende opmerking direct wordt gekielhaald zoals elders... Gewoon netjes.

Even een paar opmerkingen/vragen waar ik wel eens een antwoord en/of mening van wil hebben. (zonder mensen persoonlijk aan te vallen)

Afgelopen Tank S rally gebeurde het ook weer. Op de bekende "hot spots" staat het vlak voor het geweld losbarts helemaal zwart van de pershesjes/fotograFen. Allemaal lekker op een kluitje fantastische foto's maken. Helemaal niets mis mee. (behalve dat het zicht voor anderen achter het lint wel eens ernstig wordt belemmerd).

Alleen nu sla ik enkele dagen later de plaatselijke krant open/ zap op de plaatselijke tv-zender. Yes; een krantenartikel of video over de afgelopen rally! Maar helaas... Van al die persfotograFen op de hot spot is er niet een foto te zien... Nee, alleen een vage foto van een deelnemer die niet eens gewonnen heeft. Gevolgt door een artikel vol met fouten, waaruit overduidelijk blijkt dat de schrijver ervan totaal geen kaas heeft gegeten van het hele rally "gebeuren"... :cry:
Of wat ook gebeurd in een krantenartikel voor de rally; een foto plaatsen van een deelnemer van jaren geleden, die niet eens meer deelneemt... :?

Waar blijft alles van die hele kluwen persfotograFen die je te pas en te onpas altijd en overal op ziet duiken en voor je neus gaan staan? (vanuit kijkers oogpunt gezien natuurlijk) Er staat af en toe zo veel pers dat je bijna zou denken dat elke plaatselijke en landelijke krant en/of tv-zender iets gaat berichten over de rally.

En dan de veiligheid van de pers... Ja, ze staan er inderdaad op eigen risico, velen weten ook inderdaad dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Maar "enkele" (niemand hier op het forum persoonlijk) maken het toch wel erg bont. Knielend met grote telelens in de buitenbocht, uitremzone of achter een jump.
Sorry, maar je kan mij heel veel vertellen, maar als "meneer rallyrijder" ook maar een foutje maakt kan je als fotograaF helemaal niets meer.
Biturbo

Berichtdoor sebas » ma apr 07, 2008 17:30

Ik denk persoonlijk dat er gewoon iets geregeld moet worden voor de pers.Bijvoorbeeld aangewezen "spots"waar ze toch dichter bij staan maar wel "veiliger"als nu...

Heb het zelf ook een paar keer gehad dat we door een bocht komen en recht in de ogen kijken van iemand van de pers...je schrikt je rot..
sebas

Berichtdoor nkroeze » ma apr 07, 2008 17:38

Ik ben in Hellendoorn wel eens vol blokkerend (omdat ik veel te laat was) op een trio persmannen afgeschoven... In de auto zaten we letterlijk te schreeuwen ga weg ga weg maar ze bleven staan. Op dat moment moest ik kiezen om toch te proberen de bocht te halen (wat gelukkig lukte zonder iets te raken).

Ik heb ze er achteraf op aan gesproken en ze hebben netjes hun excuus aangeboden, voor hun leek het niet zo dichtbij.... Ik denk dat de heren er zeker van geleerd hebben (en ze zijn hier volgens mij allemaal aanwezig 8) :lol: 8) )
nkroeze

Berichtdoor Nickd » ma apr 07, 2008 17:46

Ik vind ook dat sommige mensen met een "wit" hesje aan zeer onverantwoordelijk bezig zijn..
Als je door een camera kijkt lijkt het namelijk alsof de auto's nog ver weg zijn..ook al bevinden ze zich soms op enkele meters van de pers fotografen.

Misschien is een "training" iets? Zodat ze het gevaar in zien....?

De " Marchals" moeten hier ook op letten vind ik..
Nickd

Berichtdoor 2rallyman1 » ma apr 07, 2008 18:58

We kunnen wel een hele discussie gaan voeren over waar we mogen staan en waar niet maar we hebben er ten eerste toch niks over te zegen!

Ik "normaal " publiek zonder pershesje sta ook wel eens op plekken dat ik me afvraag hoe het mogelijk is!

Deze persmensjes betalen netjes borg voor dat prachtige hesje om mooie fototjes/filmpjes te maken. Maar zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid!

Daarom zeg ik dat een IEDER ( pers of geen pers ) zelf de verantwoording moet noemen waar hij of zij gaat staan!

Ik dacht dat we allemaal wijs genoeg waren door filmpjes op internet/tv of eigen ervaring om niet op bepaalde punten te gaan staan!

Let daarom eerst op je eigen veiligheid en probeer daarna een ander erop te attenderen!
2rallyman1

Berichtdoor Jacques81 » ma apr 07, 2008 19:00

ff een standaard regelement:

Aanvrager dient 21 jaar of ouder te zijn.
Voor accreditatie komen alleen die mediavertegenwoordigers in aanmerking waarvan de organisatie op redelijkerwijze kan verwachten dat de werkzaamheden zullen leiden tot publicaties over de LG Almere Rally -/Sprint in titels die vermeld staan in het Handboek van de Nederlandse Pers en Publiciteit.
Aanvrager dient in het bezit te zijn van een erkende perskaart, dan wel een schrijven kunnen tonen van de verantwoordelijke redactiechef. Er wordt geen accreditatie verleend aan vertegenwoordigers van sponsoren, bedrijven, teams en/of rijders. , Voor het accrediteren namens een internetsite geldt dat enkel vertegenwoordigers van professioneel opererende redacties toegelaten zullen worden, van sites die aantoonbare nieuwswaarde vertegenwoordigen voor de rallysport, die geen commercieel oogmerk dragen met betrekking tot de verkoop van fotomateriaal en die aantoonbaar een aanzienlijke hoeveelheid verkeer genereren van minimaal (gemiddeld) 1000 unieke bezoekers per daggemeten over het voorgaande twee jaar. Aanvragen van sites die alleen foto materiaal aanbieden zullen eventueel apart beoordeeld worden.
Uitzonderingen daargelaten zullen niet meer dan twee vertegenwoordigers per organisatie of titel worden geaccrediteerd (1 fotograaf en 1 redacteur).
Een accreditatie tijdens voorgaande edtities of andere rally evenementen resulteren niet automatisch in een accreditatie voor de LG Almere rally -/Sprint.

Nou ga de sites maar na geen 1 van de jongens genereerd 1000 hits per dag. En ja ze zijn ook commercieel bezig allemaal je kan er overal een fototje op kopen:) Goed voorbeeld weer van vriendjes politiek allemaal in de wereld
Jacques81

Berichtdoor MartijnS » ma apr 07, 2008 19:10

Wie heeft er volgens jou persaccreditatie via z'n website dan? :)
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor rallybeezer » ma apr 07, 2008 19:14

2rallyman1 schreef:We kunnen wel een hele discussie gaan voeren over waar we mogen staan en waar niet maar we hebben er ten eerste toch niks over te zegen!

Ik "normaal " publiek zonder pershesje sta ook wel eens op plekken dat ik me afvraag hoe het mogelijk is!

Deze persmensjes betalen netjes borg voor dat prachtige hesje om mooie fototjes/filmpjes te maken. Maar zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid!

Daarom zeg ik dat een IEDER ( pers of geen pers ) zelf de verantwoording moet noemen waar hij of zij gaat staan!

Ik dacht dat we allemaal wijs genoeg waren door filmpjes op internet/tv of eigen ervaring om niet op bepaalde punten te gaan staan!

Let daarom eerst op je eigen veiligheid en probeer daarna een ander erop te attenderen!

ondanks dat ik nie veel post hiero sla je hier denk i kwel de spijker op de kop.......iedereen zijn eigen verantwoording
als publiek(me too) was t afgelopen weekend ook van alles wat; bij de ene proef sta je op de "gewone" 5 meter.....terwijl dichterbij in praktijk goed zou kunnen.....(waterbak)
op de andere proef sta je zo dichtbij dat als t fout gaat het ook goed foutgaat...ookal sta je achter de linten.....(superspecial zaterdagavond of almerezand op parkeerplaatsje)
rallybeezer

Berichtdoor Bartrallyfan » ma apr 07, 2008 19:42

2rallyman1 schreef:We kunnen wel een hele discussie gaan voeren over waar we mogen staan en waar niet maar we hebben er ten eerste toch niks over te zegen!

deels klopt dit volgens mij wel, maar er zijn ook nog al wat "dagjes mensen" die niet het inzicht en (soms) het vestand niet hebben om zelf te weten waar ze wel veilig staan, zeker als ze hun kinderen voor het lint laten zitten!
Bartrallyfan

Berichtdoor Huufke » ma apr 07, 2008 19:42

Jacques81 schreef:Voor het accrediteren namens een internetsite geldt dat enkel vertegenwoordigers van professioneel opererende redacties toegelaten zullen worden, van sites die aantoonbare nieuwswaarde vertegenwoordigen voor de rallysport, die geen commercieel oogmerk dragen met betrekking tot de verkoop van fotomateriaal en die aantoonbaar een aanzienlijke hoeveelheid verkeer genereren van minimaal (gemiddeld) 1000 unieke bezoekers per dag gemeten over het voorgaande twee jaar.

Aanvragen van sites die alleen foto materiaal aanbieden zullen eventueel apart beoordeeld worden.

Even helemaal los van de discussie, maar een tegenstrijdigheid binnen de voorwaarden zelf is nou niet echt handig te noemen..
In het land der blinden, is éénoog koning.
Huufke

Berichtdoor Hein » ma apr 07, 2008 19:54

Huufke schreef:
Jacques81 schreef:Voor het accrediteren namens een internetsite geldt dat enkel vertegenwoordigers van professioneel opererende redacties toegelaten zullen worden, van sites die aantoonbare nieuwswaarde vertegenwoordigen voor de rallysport, die geen commercieel oogmerk dragen met betrekking tot de verkoop van fotomateriaal en die aantoonbaar een aanzienlijke hoeveelheid verkeer genereren van minimaal (gemiddeld) 1000 unieke bezoekers per dag gemeten over het voorgaande twee jaar.

Aanvragen van sites die alleen foto materiaal aanbieden zullen eventueel apart beoordeeld worden.

Even helemaal los van de discussie, maar een tegenstrijdigheid binnen de voorwaarden zelf is nou niet echt handig te noemen..

Dat was mij ook al opgevallen, dus staat er in Hulst het volgende:
Aanvrager dient 18 jaar of ouder te zijn.
Voor accreditatie komen alleen die mediavertegenwoordigers in aanmerking waarvan de organisatie op redelijkerwijze kan verwachten dat de werkzaamheden zullen leiden tot publicaties over de Proflex Merwede Springs Rally (Sprint) in titels die vermeld staan in het Handboek van de Nederlandse Pers en Publiciteit.

Aanvrager dient in het bezit te zijn van een erkende perskaart, dan wel een schrijven kunnen tonen van de verantwoordelijke redactiechef.

Er wordt geen accreditatie verleend aan vertegenwoordigers van sponsors, bedrijven, teams en/of rijders.

Voor het accrediteren namens een internetsite geldt dat enkel vertegenwoordigers van professioneel opererende redacties toegelaten zullen worden. Van sites die aantoonbare nieuwswaarde vertegenwoordigen en die geen commercieel oogmerk dragen met betrekking tot de verkoop van fotomateriaal. Bovendien dient middels bezoekcijfers een gemiddeld aantal van 1000 unieke bezoekers (IP-Adressen) per dag, gemeten over het voorgaande twee jaar aangetoond te worden. Deze cijfers zullen in het geval van twijfel opgevraagd worden. Niet inzenden van bezoekcijfers leidt onherroepelijk tot afwijzen van de aanvraag.

Aanvragen van sites die alleen foto materiaal aanbieden zullen niet gehonoreerd worden.

Uitzonderingen daargelaten zullen niet meer dan twee vertegenwoordigers per organisatie of titel worden geaccrediteerd (1 fotograaf en 1 redacteur).
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor briljant » ma apr 07, 2008 19:54

Nickd schreef:De " Marchals" moeten hier ook op letten vind ik..
De fotografen luisteren niet naar officials.
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor 2rallyman1 » ma apr 07, 2008 20:00

Bartrallyfan schreef:

deels klopt dit volgens mij wel, maar er zijn ook nog al wat "dagjes mensen" die niet het inzicht en (soms) het vestand niet hebben om zelf te weten waar ze wel veilig staan, zeker als ze hun kinderen voor het lint laten zitten!

Vandaar ook mijn laatste zin!
2rallyman1

Berichtdoor TWENGELTJE » ma apr 07, 2008 20:06

briljant schreef:
Nickd schreef:De " Marchals" moeten hier ook op letten vind ik..
De fotografen luisteren niet naar officials.

Jawel hoor ze luisteren wel maar ze doen er niets op uit ( meestel) 8) :lol:
TWENGELTJE

Re: De pers voor het lint...

Berichtdoor Hein » ma apr 07, 2008 20:10

Biturbo schreef:In een ander topic is er al enige discussie over ontstaan, vandaar even een los topic. Niet een waarbij iedereen met een iets afwijkende opmerking direct wordt gekielhaald zoals elders... Gewoon netjes.

Even een paar opmerkingen/vragen waar ik wel eens een antwoord en/of mening van wil hebben. (zonder mensen persoonlijk aan te vallen)

Afgelopen Tank S rally gebeurde het ook weer. Op de bekende "hot spots" staat het vlak voor het geweld losbarts helemaal zwart van de pershesjes/fotograFen. Allemaal lekker op een kluitje fantastische foto's maken. Helemaal niets mis mee. (behalve dat het zicht voor anderen achter het lint wel eens ernstig wordt belemmerd).

Alleen nu sla ik enkele dagen later de plaatselijke krant open/ zap op de plaatselijke tv-zender. Yes; een krantenartikel of video over de afgelopen rally! Maar helaas... Van al die persfotograFen op de hot spot is er niet een foto te zien... Nee, alleen een vage foto van een deelnemer die niet eens gewonnen heeft. Gevolgt door een artikel vol met fouten, waaruit overduidelijk blijkt dat de schrijver ervan totaal geen kaas heeft gegeten van het hele rally "gebeuren"... :cry:
Of wat ook gebeurd in een krantenartikel voor de rally; een foto plaatsen van een deelnemer van jaren geleden, die niet eens meer deelneemt... :?

Welke krant was dat? Het probleem bij veel kranten is dat in Nederland maar één sport echt telt en dat is voetbal. Ik spreek hier in de omgeving veel mensen van de Gelderlander. En die geven ruiterlijk toe dat ze geen sjoege hebben van autosport en rally al helemaal niet.

Wat je dus vaak ziet is dat een krant een redacteur stuurt die zich niet in de rallysport verdiept heeft, wil verdiepen en gaat verdiepen. Maar men neemt ook niet de moeite om een freelancer in te huren met verstand van zaken. Want dat kost dan teveel. Landelijk opererende kranten besteden bijzonder weinig aandacht aan rally, regionaal opererende kranten sturen meestal een eigen redacteur die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Lokale kranten wachten het persbericht van een rallyteam af want een redacteur (als ze die al hebben) sturen is te duur, of je moet een lokale krant hebben die er een idioot rond heeft wandelen die rally geweldig vind en bereid is er zelf in te investeren qua tijd, onkosten en moeite.

Biturbo schreef:Waar blijft alles van die hele kluwen persfotograFen die je te pas en te onpas altijd en overal op ziet duiken en voor je neus gaan staan? (vanuit kijkers oogpunt gezien natuurlijk) Er staat af en toe zo veel pers dat je bijna zou denken dat elke plaatselijke en landelijke krant en/of tv-zender iets gaat berichten over de rally.

Het merendeel van alle foto's van de fotografen verdwijnt het archief in. De meesten werken denk ik voor bladen, magazines en lokale media of werken als freelancer.

Biturbo schreef:En dan de veiligheid van de pers... Ja, ze staan er inderdaad op eigen risico, velen weten ook inderdaad dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Maar "enkele" (niemand hier op het forum persoonlijk) maken het toch wel erg bont. Knielend met grote telelens in de buitenbocht, uitremzone of achter een jump.
Sorry, maar je kan mij heel veel vertellen, maar als "meneer rallyrijder" ook maar een foutje maakt kan je als fotograaF helemaal niets meer.

Tsja, autosport is gevaarlijk en daar moet je je als fotograaf, journalist, rijder, navigator maar zeer zeker ook als publiek ter dege bewust van zijn. Je kunt helaas niet alles uitsluiten. Alle fotografen die ik persoonlijk ken, vinden niet dat ze onkwetsbaar worden met zo'n wit hesje. Zij vinden eerder dat ze kwetsbaarder zijn doordat ze zo'n hes hebben.
Be yourself, there are too many others
Hein

Volgende

Keer terug naar Foto's