HakunaMatata schreef:Hein schreef:HakunaMatata schreef:Huufke schreef:
De eisen voor het verkrijgen zitten niet in de kwaliteit of het materiaal, anders was deze hele discussie er ook nooit geweest. Het gaat om de opdrachtgever/ doel waarvoor het werk dient. Daarop krijgt men al dan niet een accreditatie. Los daarvan heb ik wel begrip voor je ergernis.
Dat niet maar je kunt er wel aan afzien of iemand serieus met zijn vak bezig is of niet.
Vind je? Dus iedereen met een MKIII, MKIIN of een D300 (of hoe heten die dingen bij Nikon) is serieus met zijn vak bezig?
Wegener (een van de grootste krantenconcerns) heeft compactdingen uitgedeeld aan de redacties van hun titels om kosten te besparen op de fotografen. Zo hebben ze geprobeert om alle fotografen in vaste dienst te lozen, waarna ze die mensen vervolgens weer als freelancers in konden huren voor minder centjes.
Verdiep je eerst in de materie voor je iets roept.
Verdiepen in de materie? Ik zie zelden een rallyfoto in de krant. Ik heb me er niet in verdiept maar misschien komt dat wel omdat de mensen van de krant met een compact rondlopen....
Maar je hebt de zaak omgedraait, niet iedereen met een D300, D3 of iets leuks uit het rode kamp is serieus bezig, maar wie serieus bezig is heeft een (uitzonderingen misschien daargelaten) leuke camera met bijbehorende objectieven bij zich.
Met een compactcamera kun je best leuke krantenfoto's maken van niet te snel bewegende onderwerpen, maar voor rallysport is het zonde van de tijd om een compact te gebruiken, of spenderen al die free-lancers hun zuur verdiende geld te vergeefs aan een duur objectief en pro DSLR camera?
Drie pagina's terug schreef ik:
Wat je dus vaak ziet is dat een krant een redacteur stuurt die zich niet in de rallysport verdiept heeft, wil verdiepen en gaat verdiepen. Maar men neemt ook niet de moeite om een freelancer in te huren met verstand van zaken. Want dat kost dan teveel. Landelijk opererende kranten besteden bijzonder weinig aandacht aan rally, regionaal opererende kranten sturen meestal een eigen redacteur die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken. Lokale kranten wachten het persbericht van een rallyteam af want een redacteur (als ze die al hebben) sturen is te duur, of je moet een lokale krant hebben die er een idioot rond heeft wandelen die rally geweldig vind en bereid is er zelf in te investeren qua tijd, onkosten en moeite.
Zelf behoor ik dus tot de laatste categorie. De idioot die rally geweldig vind en bereid is om er fors in te investeren.
Vergeet niet dat de fotografen die je ziet met de apparatuur waardoor ze door jou serieus genomen worden, echt niet kunnen rondkomen van 10 Nederlandse rallyevenementen. De apparatuur is veelal aangeschaft omdat ze ook andere zaken fotograferen.
Even op mezelf betrokken ik fotografeer naast rally ook veel voetbal, wielersport en zelfs biljart.
In die zin bedoel ik verdiep je in de materie.