Camcorder om mee te beginnen

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Camcorder om mee te beginnen

Berichtdoor Sander D. » do jun 11, 2009 19:48

Beste rallyforummers,

Na zelf een jaar geleden besmet te zijn geraakt met het rallysportvirus heeft mijn vriendin het nu ook te pakken :D . Waar ik graag fotografeer gedurende de rally vindt zij het leuk om de rally's te filmen. Na een camcorder geleend te hebben - om eerst eens te kijken of ze het werkelijk leuk vindt - wil ze nu zelf graag een camcorder aanschaffen.

Echter zien we met het huidige aanbod camcorders door de bomen het bos niet meer (leuke woordspeling bij rally's :wink: ) en willen we jullie daarom graag om advies vragen. Mini-DV of SD-kaartjes of misschien toch een harde-schijf ? JVC of toch een Sony met de befaamde Carl Zeiss-lensen ? En dan nu nog het moeilijkste: ze wil graag met een betaalbare camcorder beginnen (dus geen Full HD 3 CCD apparaten van bedragen met vier cijfers :wink: ).

Zouden jullie ons/haar van advies kunnen voorzien ? Alvast heel erg bedankt !
Sander D.

Berichtdoor JoostS » do jun 11, 2009 20:14

- Koop een bekend merk als Sony, Canon of JVC (staan op volgorde van mijn voorkeur ;) )

- Opslagformaat zijn bandjes nog steeds prima, nadeel is de tijd die je kwijt bent met overzetten. (moet 1 op 1 gebeuren) Camera's met harde schijf en SD-kaartjes werkt naar wat ik gehoord heb ook goed. Nadeel is alleen dat als je harde schijf vol is je er niet even snel een nieuwe schijf in kunt stoppen.
Bij SD kaartjes werkt dat wel weer zo, dan is de vraag hoe hoog de kwaliteit is. Met mijn oude Sony camera was een bandje van 1,5 uur al 14GB op mijn harde schijf. Hoe kun je dan op max. 4GB SD-kaartje hoge kwaliteit zetten?

- Let op beeldstabilisatie en lichtgevoeligheid. Bij rally sta je er vaak wat verder vanaf en kan het soms aardig donker zijn. Dus twee belangrijke punten om even op te letten.
Een zwaardere/grotere camera helpt vaak ook mee aan stabiliteit, koop er dus niet een die superklein is en je zo in je broekzak kunt stoppen. Zoomen is hier vaak ook erg lastig mee te doseren ivm de kleine zoomknop.

- Kijk ook naar de prijs van extra accu's, je kunt geen hele dag rally filmen met 1 accu.
Imitatie batterijen is vaak geen probleem en scheelt heel veel in prijs. Je moet het alleen net treffen of je een goede imitatie koopt of dat hij juist erg slecht is. Vooraf moeilijk te zeggen.

Verder ga je met deze eisen een beetje kijken naar je budget en zoekt wat reviews af op internet en dan moet er best een leuke camera te vinden zijn. :)
Laatst bijgewerkt door JoostS op do jun 11, 2009 20:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
JoostS

Berichtdoor JOCHEM HANEGRAAF » do jun 11, 2009 20:15

Weten jullie toevallig een goede onboard camera?
JOCHEM HANEGRAAF

Berichtdoor Davekuh » do jun 11, 2009 21:42

JoostS schreef:- Koop een bekend merk als Sony, Canon of JVC (staan op volgorde van mijn voorkeur ;) )

- Opslagformaat zijn bandjes nog steeds prima, nadeel is de tijd die je kwijt bent met overzetten. (moet 1 op 1 gebeuren) Camera's met harde schijf en SD-kaartjes werkt naar wat ik gehoord heb ook goed. Nadeel is alleen dat als je harde schijf vol is je er niet even snel een nieuwe schijf in kunt stoppen.
Bij SD kaartjes werkt dat wel weer zo, dan is de vraag hoe hoog de kwaliteit is. Met mijn oude Sony camera was een bandje van 1,5 uur al 14GB op mijn harde schijf. Hoe kun je dan op max. 4GB SD-kaartje hoge kwaliteit zetten?

Ik spring er hier ook nog even bij in als Joost het goed vind. De MiniDV bandjes zijn inderdaad nog steeds prima. In feite is het zelfs de beste opslagmethode als jeje beelden naderhand flink wilt kunnen bewerken.
Leuke camera`s in deze klasse die niet te duur zijn:
• Panasonic NV-GS90. Voordeel van deze camera is de Optische beeldstabilisatie. Is een groot voordeel bij ver inzoomen. Als je toch van plan bent een statief te gebruiken is dit niet meer zo belangrijk. Een ander voordeel van deze camera is de externe accu lader. Altijd fijn om 1 accu te kunnen gebruiken terwijl je de andere aan het laden bent.
• Canon MD-255. Camera met 1,07 Megapixel CCD. Een voordeel van de Canon is dat deze standaard al wat meer beeldlijnen gebruikt, waardoor deze camera wat meer geschikt is voor breedbeeld opnamen. Ook beschikt de Canon over een microfoon ingang. Erg fijn als je wat beter geluid kunt opnemen bij je mooie rally beelden.
Beide camera`s varieren tussen de 200 a 300 euro. En aangezien ze beide op dit moment uit het assortiment gaan, kun je ze misschien met een leuke korting kopen.

Opnemen op geheugenkaarten en Harddisk is tegenwoordig ook erg goed te doen. Bij de ruwe beelden zul je vrijwel geen verschil zien met een MiniDV camera. Ondanks de hoge compressie. Bij een harddisk camera kun je met 30 Gigabyte, om en nabij de 7 uur filmen (hoogste kwaliteit). Bij een camera op geheugenkaarten kun je op een 8 GB kaartje (+- €25,-) ongeveer 110 minuten filmen. Sony kaarten zijn wat duurder (+-59,-)
Er zit erg veel verschil in prijs tussen deze camera`s.
• JVC MS-120. De instapper in deze klasse (+- €230) Leuke compacte camera met een goede Konica Minolta lens. Camera met mooie kleuren en makkelijk in het gebruik
• Canon FS-20. Wederom een 1,07 Megapixel camera. Goed in breedbeeld. Wederom een een microfoonaansluiting.

Zoek de camera`s eens op en laat anders eens weten wat je uit wilt geven.

Groeten
Davekuh

Berichtdoor Davekuh » do jun 11, 2009 21:43

JOCHEM HANEGRAAF schreef:Weten jullie toevallig een goede onboard camera?

Kijk eens op x-sportscam.nl/
Davekuh

Berichtdoor Christophe » do jun 11, 2009 22:01

JOCHEM HANEGRAAF schreef:Weten jullie toevallig een goede onboard camera?

http://www.shakedown.be/onboardcamera/pdf_pov1.pdf

vb : http://www.shakedown.be/2009/monteberg09.wmv :wink:
Grtz Christophe 8)
Christophe

Berichtdoor Jacco Hartog » vr jun 12, 2009 7:08

Net een Camcorder gekocht voor in de Rallyauto.

www.JVC.nl Everio S GZ-MS130BEU

Zie link: http://www.jvc.nl/product-list.php?id=272

16 GB Flash Memory intern + een slot voor een SD kaart
+ een afstand bediening (wel makkelijk in de auto)

Hij in nog niet zo heel lang op de markt.

Even zoeken op internet en je hebt hem al voor +/- 350 euro.

Vechtdal Sprint word de test voor de camcoder... :wink:

Groetjes,

Jacco Hartog
Eigen Bedrijf: StreetXclusivE.com
Opbouw RallyAuto: Hartog Rallysport
Jacco Hartog

Berichtdoor AudreyN » vr jun 12, 2009 19:16

Ik wil jullie even allemaal bedanken die op mijn (de vriendin van Sander) vraag gereageerd hebben ! Ik ben nu een stuk wijzer geworden :wink: !

Ik ga op onderzoek uit! :D
AudreyN

Berichtdoor JosWRX » vr jun 12, 2009 21:05

Jacco Hartog schreef:Vechtdal Sprint word de test voor de camcoder... :wink:

Hou ons even op de hoogte!
Zal sowieso beter gaan dan met een hardeschijf-camera, die kunnen totaal niet tegen trillingen.. ;)
JosWRX

Berichtdoor staphorstrallying » zo jun 14, 2009 21:50

Heeft iemand ervaring met deze camera?

http://www.bestekeus.nl/product_info-n-Samsung_Digitale_Videocamera_SMX_F30SP_EDC-pId-55275.html

De samsung smx f30

Ik wil deze anders komende week ophalen en gebruiken als onboard camera..
staphorstrallying

Berichtdoor mantaboy » ma jun 15, 2009 7:20

http://www.bol.com/nl/p/elektronica/son ... index.html

Ik heb deze besteld met extra grote accu's en 8Gb kaartje. Benieuwd wat de kwaliteit gaat brengen.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor denny » ma jun 15, 2009 11:21

Ik heb deze besteld.

http://www.vholdrcontourhd.com/

Specs zijn veelbelovend. Was op zondag een aanbieding op internet
denny

Berichtdoor Codieo » ma jun 15, 2009 11:26

denny schreef:Ik heb deze besteld.

Ziet er mooi uit, prijs lijkt ook wel mee te vallen voor die specs.
Ben benieuwd naar het resultaat. Wanneer verwacht je hem voor het eerst te gaan gebruiken?
Codieo

Berichtdoor denny » ma jun 15, 2009 11:28

Als alle onderdelen weer aan de auto vast zitten ga ik een keertje testen iig. Eerste serieuze test zal 6 september zijn op slalomwedstrijd in lelystad. bedoeling is dat hij in de bumper komt. Maar hij zal vast die dag wel van positie veranderen denk ik.
denny

Berichtdoor vandeven » ma jun 15, 2009 11:32

Codieo schreef:
denny schreef:Ik heb deze besteld.

Ziet er mooi uit, prijs lijkt ook wel mee te vallen voor die specs.
Ben benieuwd naar het resultaat. Wanneer verwacht je hem voor het eerst te gaan gebruiken?

Heb je wel het goede systeem voor europa (pal -secam)?
vandeven

Volgende

Keer terug naar Foto's