Davekuh schreef:JoostS schreef:- Koop een bekend merk als Sony, Canon of JVC (staan op volgorde van mijn voorkeur

)
- Opslagformaat zijn bandjes nog steeds prima, nadeel is de tijd die je kwijt bent met overzetten. (moet 1 op 1 gebeuren) Camera's met harde schijf en SD-kaartjes werkt naar wat ik gehoord heb ook goed. Nadeel is alleen dat als je harde schijf vol is je er niet even snel een nieuwe schijf in kunt stoppen.
Bij SD kaartjes werkt dat wel weer zo, dan is de vraag hoe hoog de kwaliteit is. Met mijn oude Sony camera was een bandje van 1,5 uur al 14GB op mijn harde schijf. Hoe kun je dan op max. 4GB SD-kaartje hoge kwaliteit zetten?
Ik spring er hier ook nog even bij in als Joost het goed vind. De MiniDV bandjes zijn inderdaad nog steeds prima. In feite is het zelfs de beste opslagmethode als jeje beelden naderhand flink wilt kunnen bewerken.
Leuke camera`s in deze klasse die niet te duur zijn:
• Panasonic NV-GS90. Voordeel van deze camera is de Optische beeldstabilisatie. Is een groot voordeel bij ver inzoomen. Als je toch van plan bent een statief te gebruiken is dit niet meer zo belangrijk. Een ander voordeel van deze camera is de externe accu lader. Altijd fijn om 1 accu te kunnen gebruiken terwijl je de andere aan het laden bent.
• Canon MD-255. Camera met 1,07 Megapixel CCD. Een voordeel van de Canon is dat deze standaard al wat meer beeldlijnen gebruikt, waardoor deze camera wat meer geschikt is voor breedbeeld opnamen. Ook beschikt de Canon over een microfoon ingang. Erg fijn als je wat beter geluid kunt opnemen bij je mooie rally beelden.
Beide camera`s varieren tussen de 200 a 300 euro. En aangezien ze beide op dit moment uit het assortiment gaan, kun je ze misschien met een leuke korting kopen.
Opnemen op geheugenkaarten en Harddisk is tegenwoordig ook erg goed te doen. Bij de ruwe beelden zul je vrijwel geen verschil zien met een MiniDV camera. Ondanks de hoge compressie. Bij een harddisk camera kun je met 30 Gigabyte, om en nabij de 7 uur filmen (hoogste kwaliteit). Bij een camera op geheugenkaarten kun je op een 8 GB kaartje (+- €25,-) ongeveer 110 minuten filmen. Sony kaarten zijn wat duurder (+-59,-)
Er zit erg veel verschil in prijs tussen deze camera`s.
• JVC MS-120. De instapper in deze klasse (+- €230) Leuke compacte camera met een goede Konica Minolta lens. Camera met mooie kleuren en makkelijk in het gebruik
• Canon FS-20. Wederom een 1,07 Megapixel camera. Goed in breedbeeld. Wederom een een microfoonaansluiting.
Zoek de camera`s eens op en laat anders eens weten wat je uit wilt geven.
Groeten