Hellendoornrally 2009

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor astra driver » do sep 24, 2009 0:09

EvoV6 schreef:Idd, nu ik er ook over nadenkt. Heb in Belgie en Duitsland nooit zulke grote stukken onverhard gezien.

Misschien een idee om een onverharde proef maar 1x te rijden?
Want t gaat altijd fout als men er voor de 2e keer overheen moet als alles los gereden is.

dan kom je veel te veel marshalls te kort :roll:
en dat schijnt nu al een groot probleem te zijn :wink:
Laatst bijgewerkt door astra driver op do sep 24, 2009 0:10, in totaal 1 keer bewerkt.
astra driver

Berichtdoor EvoV6 » do sep 24, 2009 0:10

das waar..
EvoV6

Berichtdoor AC » do sep 24, 2009 0:33

EvoV6 schreef:Idd, nu ik er ook over nadenkt. Heb in Belgie en Duitsland nooit zulke grote stukken onverhard gezien.

Het gaat niet om de lengte. Er zijn hele rallies onverhard en echt niet alleen WK-rallies.

Het probleem in nederland (volgens mij) is de ondergrond. Wat wij onder onverhard verstaan zijn zandpaden. Bij onverharde rallies zoals in Finland is het meer steengrond, maw veel harder. Het heten ook niet voor niets 'gravel' rallies.

Het probleem met zand is dat het verplaatst, dus uitgereden bochten en kuilen op rempunten. De veel hardere ondergrond blijft veel beter, ook na 100 auto's.

Nogmaals, dit lijkt mij logisch of het klopt weet ik niet.

Zou alleen helaas wel een bedroevende conclusie hebben... :cry:
Afbeelding
WRC-Poule Kampioen 2010
AC

Berichtdoor Hein » do sep 24, 2009 6:40

JvnEkln schreef:dan ga je toch gewoon puzzelritten rijden ??????

kom toch, kijk eens naar WK rally's, finland, ierland ect.

Sorry, maar dit vind ik een kul opmerking. Finland is 100% onverhard, staan de auto's in gravelsettings, dus hoog op de wielen. Ierland is 100% slecht asfalt. Ford heeft daar zelfs een speciale asfaltsetting voor ontwikkeld: Irish Tarmac. Dus auto's staan laag bij de grond.

Vorig jaar nam Wevers Sport in Almere een zeer goede beslissing om tijdens de sprint niet te rijden omdat ze met hun asfaltsettings niet over de Almere Poort konden zonder veel schade te rijden.

In Hellendoorn worden auto's in asfaltsettings over een proef gejaagd die vrijwel volledig onverhard is en waar je dus eigenlijk gravelsettings nodig hebt. Erik Wevers zei vorig jaar dat hij op Ligtenberg aan het schaatsen op de carterplaat was. Dit jaar heb ik hem daar niet over gehoord, maar het zal niet anders geweest zijn.

Vergeet niet dat de Hellendoorn voor Weijs Jr een test was om wat dempersettings uit te proberen met het oog op Spanje. Ik kan me zijn besluit helemaal voorstellen. Want komend weekeinde vertrekt het hele spul van het KTF team alweer naar Spanje. Als je dan de hele week moet sleutelen om de schade van iets meer dan 10 km onverhard bij Rijssen te herstellen komt er van een voorbereiding ook niks meer.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor nkroeze » do sep 24, 2009 8:27

Kom op zeg, we zijn wel aan het rallyrijden he!

Het is toch ieders eigen keus met wat voor setup hij start? Je kunt prima concessies doen, daarom heet het een setup!

En zo verschrikkelijk slecht was het de tweede keer eigenlijk niet, er zaten gewoon 2 enorme gaten die er de eerste keer niet zaten. Rallysport is ook nog altijd anticiperen naar de omstandigheden!

Ow, ennuh Mark, misschien eens bij de RCH kijken? Wij houden al jaren onderzoek naar de kwaliteit van evenementen...... En aangezien wij ook de enige officiele spreekbuis zijn, ben je aan het juiste adres!
nkroeze

Berichtdoor Frevo » do sep 24, 2009 9:13

Ja en dan kun je kiezen.. een onverhard setup waarmee je op de rest van de proef (meestal het grootste gedeelte) veel te langzaam bent, of een asfalt setup waarmee je de boel kapot rijdt. Dat geldt minder voor de wat oudere auto's, maar het nieuwere spul ligt behoorlijk laag in asfalt setting.
Dan kun je nog zeggen dat je daar zelf voor kiest, maar laten we het dan over een andere boeg gooien: het is gewoon levensgevaarlijk, zo'n gat op een lang recht onverhard stuk. Ik ben een enorm liefhebber van onverhard, maar zo'n proef 2x rijden met 100+ auto's is blijkbaar niet veilig.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

Berichtdoor Franky » do sep 24, 2009 9:23

nkroeze schreef:Kom op zeg, we zijn wel aan het rallyrijden he!

Het is toch ieders eigen keus met wat voor setup hij start? Je kunt prima concessies doen, daarom heet het een setup!

En zo verschrikkelijk slecht was het de tweede keer eigenlijk niet, er zaten gewoon 2 enorme gaten die er de eerste keer niet zaten. Rallysport is ook nog altijd anticiperen naar de omstandigheden!

Ow, ennuh Mark, misschien eens bij de RCH kijken? Wij houden al jaren onderzoek naar de kwaliteit van evenementen...... En aangezien wij ook de enige officiele spreekbuis zijn, ben je aan het juiste adres!

Wij Niels Kroeze.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor Campos » do sep 24, 2009 9:31

Of een x aantal boeren/loonwerkers met shovels op strategische/beruchte punten neerzetten die de boel glad kunnen trekken voor de 2e boucle?
Iets zegt me dat men met name daar in de buurt dat maar al te graag zou willen doen.
Het zou wel zonde zijn om unieke proeven zoals deze kwijt te raken!
Campos

Berichtdoor official No. 27768 » do sep 24, 2009 9:54

Ook op onze 1e proef (kp 6 /9) was er een zeer slecht stuk onverhard waarbij een aantal rijders e.a. verloren (onderste bumperstrips) maar dat gebeurde zowel bij de WRC's als bij de EVO's dus het hangt volgens mij ook grotendeels van de rijder / navi zelf uit.
Zelf ben ik ook geen voorstander voor mul (zanderig) onverhard maar om nou alleen asfalt te gaan doen...lijkt me nogal lastig EN saai! Volgens mij hangt een groot deel van verkennen, juist inschatten en goed voor je uitkijken af en uitrijden....dat gebeurt ook op asfalt :wink:

Een andere discussie ging bij de teams over het 1 of 2 daags evenement en zelf ben ik ook voor een wat compacter 1 dags evenement wat om 09:00 start en dan om 19:00 is afgelopen of is dit onhaalbaar?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor Wolter » do sep 24, 2009 10:32

official No. 27768 schreef:Ook op onze 1e proef (kp 6 /9) was er een zeer slecht stuk onverhard waarbij een aantal rijders e.a. verloren (onderste bumperstrips) maar dat gebeurde zowel bij de WRC's als bij de EVO's dus het hangt volgens mij ook grotendeels van de rijder / navi zelf uit.
Zelf ben ik ook geen voorstander voor mul (zanderig) onverhard maar om nou alleen asfalt te gaan doen...lijkt me nogal lastig EN saai! Volgens mij hangt een groot deel van verkennen, juist inschatten en goed voor je uitkijken af en uitrijden....dat gebeurt ook op asfalt :wink:

Een andere discussie ging bij de teams over het 1 of 2 daags evenement en zelf ben ik ook voor een wat compacter 1 dags evenement wat om 09:00 start en dan om 19:00 is afgelopen of is dit onhaalbaar?

Helemaal met je eens! Net zoals met Niels.
Je kiest er zelf voor om met een bepaalde snelheid ergens over/door/langs te rijden. En dat heb je zelf in de hand. Je kunt wel verrast worden door een sloot, boom, drempel of kuil, en dat kan vervelend zijn. Maar neem dan maatregelen om dat verrassingseffect minder van toepassing te laten zijn. Pas je auto daarop aan en let net iets beter op met verkennen (bijv; let op, kan grote kuil worden). In Hardenberg vorig jaar was dat ook; met verkennen dacht ik: nou.. kan wel eens listig worden en tijdens de proef ben ik daarvoor ook in de ankers gegaan. Sommige zijn er vol over gegaan, hebben ze zelf bepaald, maar wel met de gevolgen van dien. Van de andere kant: zonder risico's te nemen kan je ook niet winnen.
Het leuke aan rally's is het onvoorspelbare en steeds wisselende karakter waarop je moet anticiperen. En door de elementen die daaraan bijdragen in de wedstrijd te verminderen (lees: proeven veranderen), neemt dat karakter af. En dus, in mijn ogen, ook de charme van de rallysport.

En over het eendaagse evenement: Mijn mening: niet doen. Het is Hellendoorn en daar hoort ook donker bij.
Wolter

Berichtdoor PVG » do sep 24, 2009 11:08

Mark Verhoeven schreef:
Campos schreef:
ExTaxi schreef:zeg, alleen maar gemekker over RR weer, maar wat zei Jasper nou? Gat in de weg gegraven?

Vreemd, heeft dan geen enkele official of voorrij/veiligheidsauto dat opgemerkt?

Was ook mijn idee... Klunzen zitten er achter het stuur dan!!! Aan de hand van de beelden die ik gezien heb, denk ik wel dat je mag concluderen dat er gegraven is. (er werd beslist nog niet aangeremd op dat punt) Dat is natuurlijk levensgevaarlijk voor de deelnemers, die zoiets niet verwachten, omdat het tijdens de verkenning en bij de eerste doorkomst nog niet aanwezig was. :?

Ik heb de onboard beelden gezien van een team dat wat achter in het veld startte. Die kwamen de eerste keer als los en aangepast in de notes. Voor dit team was dit het rempunt. Hek met bak. ongeveer 120 meter tot HL. Vervolgens wordt het natuurlijk nog slechter omdat er teams nog eerder remmen voor het gat. Ik vind dat ze eens de startnummer om moeten draaien de wrc's als laatste rijden. Dan weten de toppers ook hoe ze het terrein anders maken voor de rest. sommige zandpaden moesten terug geschakeld worden om maar voorruit te komen!! 2 keer rijden zo'n proef kan wel, het is voor iedereen slecht en bv het gat waar jij vorig jaar schade reed en Boers onder andere. Stelde dit jaar niets voor en ik neem aan dat de meeste hem nu in de notes hadden staan.

Groeten Davy
PVG

Berichtdoor Franky » do sep 24, 2009 11:26

Ik herinner me nog de proef Prutbeek van de Euregiorally2005.
Hier was een stuk onverhard dat als rondkoers gebruikt werd.
De 2e boucle bleven veel kleine auto´s vast staan en veel hadden er grote schade zonder ook maar wat geraakt te hebben. Mijn auto was gelukkig al afgeschreven maar na deze proef was ie helenmaal krom verloor ik diverse carroseriedelen en mijn dashboard hing los in de auto.

Dat jaar reed de Rally er 2 x over. De sprinters weet ik niet meer. Maar zeker ook de 4x4´s reden deze proef.

Soms gaat het net even te ver.
Een van de proeven van voorgaande jaren in Almere was ook teveel van het goede.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor sharply.jac|NL » do sep 24, 2009 11:29

JvnEkln schreef:kortom, weer een storm in een glas water.

The Rally Factory heeft hier een ander mening over!

"Straks ontmoeting met de kuilengraver van Rijssen maar die komt alleen vermomd en met stemvervormer. Kortom: montagedag in H'sum" bron Twitter http://twitter.com/TheRallyFactory[/i]
sharply.jac|NL

Berichtdoor nkroeze » do sep 24, 2009 11:32

Franky schreef:Ik herinner me nog de proef Prutbeek van de Euregiorally2005.
Hier was een stuk onverhard dat als rondkoers gebruikt werd.
De 2e boucle bleven veel kleine auto´s vast staan en veel hadden er grote schade zonder ook maar wat geraakt te hebben. Mijn auto was gelukkig al afgeschreven maar na deze proef was ie helenmaal krom verloor ik diverse carroseriedelen en mijn dashboard hing los in de auto.

Dat jaar reed de Rally er 2 x over. De sprinters weet ik niet meer. Maar zeker ook de 4x4´s reden deze proef.

Soms gaat het net even te ver.
Een van de proeven van voorgaande jaren in Almere was ook teveel van het goede.

Qua rutbeek ben ik het met je eens, maar dat was echt niet te vergelijken met deze.... Rutbeek was toen echt veel slechter te rijden als dit.....
nkroeze

Berichtdoor TWENGELTJE » do sep 24, 2009 11:33

sharply.jac|NL schreef:
JvnEkln schreef:kortom, weer een storm in een glas water.

The Rally Factory heeft hier een ander mening over!

"Straks ontmoeting met de kuilengraver van Rijssen maar die komt alleen vermomd en met stemvervormer. Kortom: montagedag in H'sum" bron Twitter http://twitter.com/TheRallyFactory[/i]

En gij gelooft dat :shock:
TWENGELTJE

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden