Rallyrijders die driftcursus gevolgd hebben?

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rallyrijders die driftcursus gevolgd hebben?

Berichtdoor merijnaldewereld » wo jan 07, 2004 22:29

Ik weet dat dit topic niet geheel rally gericht is, maar ik zit te twijfelen tussen het volgen van de gewone cursus (licentie), of de driftcursus. Dit zou echter alleen zijn voor prive (dus beter kunnen sturen). Nou denk ik eigenlijk dat de licentiecursus meer op zal leveren, maar zag toch dat een hoop rallyrijders ook de driftcursus gevolgd hebben. Heeft deze cursus naast de fun factor ook nog een belangrijke meerwaarde in de rallykunsten? Wie heeft er hier uberhaupt deze cursus gedaan?

Groeten,

Merijn
Afbeelding
merijnaldewereld

Re: Rallyrijders die driftcursus gevolgd hebben?

Berichtdoor ErikvanH » do jan 08, 2004 6:44

(Off topic,sorry)

Jaap: stuur mij even een mailtje, ik heb je E-mail adres per ongeluk gewist :-(
ErikvanH

Re: Re: Rallyrijders die driftcursus gevolgd hebben?

Berichtdoor JD_Kruit » do jan 08, 2004 14:08

sinke wrote:
Als je de drifcursus doet is ie eigenlijk alleen leuk in een achterwielaandrijver. Goed voor de wagenbeheersing en de reflexen.

Ben het slechts half met je eens: met een voorwielaandrijver kan je ook heeeeel leuk driften! Vergt wat meer controle...
Jan Dirk Kruit
JD_Kruit

Berichtdoor Holkers » do jan 08, 2004 14:28

ben zelf van mening dat je beter de rallycursus kunt volgen van meerdere dagen.
denk niet dat de driftcursus enige aanvulling geeft op je rijden derhalve je wat gecontroleerder door de bocht kan, maar dat (kan) ook weer tijdverlies inhouden wat je niet wilt als je snel wilt gaan.

Gelijk dan maar de vraag aan de 'geleerde' heren alhier. had vorige week een discussie met mijn neefje die een 1 daagse slipcursus had gevolgd. hij beweerde dat hij in vervolg bij het in de berm raken van de rechter wielen niet drastisch aan het stuur ging hangen en zo niet de boom aan de linker kant van de weg zou raken.
Ik vond het een achterlijke redenering omdat je met 1 dag niets leert (bewezen is dat je iets 6 keer gedaan of gelezen moet hebben om het te beheersen) en dus net zo hard tegen de boom aan knalt als een ander. oftewel, je kunt niet iets wat je in 1 dag leert (in de auto van papa) in practijk brengen. (hij had nog het punt dat hij wist wat hij moest doen maar ik had daartegen het punt dat je op dat moment niet denkt maar handelt.)
Heb ik gelijk of mijn neefje?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor nkroeze » do jan 08, 2004 16:31

Ik denk dat beide een beetje gelijk hebben.

Het is en blijft een paniek/schrik reactie, en dus kan je niet "inplannen" wat je gaat doen.

Maar door die cursus heeft hij wel een keer gevoelt wat het is, en daarop (met het volle verstand) gereageerd door rustig te sturen. Doordat hij dat gevoel nu eenmaal heeft gehad, kan de paniekreactie straks zijn dat ie reageert op t gevoel wat ie al eerder gehad heeft, en dus dat hij rustig blijft sturen.

Is ie nog duidelijk? :)
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor Maarten » do jan 08, 2004 16:51

Holkers wrote:
ben zelf van mening dat je beter de rallycursus kunt volgen van meerdere dagen.
denk niet dat de driftcursus enige aanvulling geeft op je rijden derhalve je wat gecontroleerder door de bocht kan, maar dat (kan) ook weer tijdverlies inhouden wat je niet wilt als je snel wilt gaan.

Gelijk dan maar de vraag aan de 'geleerde' heren alhier. had vorige week een discussie met mijn neefje die een 1 daagse slipcursus had gevolgd. hij beweerde dat hij in vervolg bij het in de berm raken van de rechter wielen niet drastisch aan het stuur ging hangen en zo niet de boom aan de linker kant van de weg zou raken.
Ik vond het een achterlijke redenering omdat je met 1 dag niets leert (bewezen is dat je iets 6 keer gedaan of gelezen moet hebben om het te beheersen) en dus net zo hard tegen de boom aan knalt als een ander. oftewel, je kunt niet iets wat je in 1 dag leert (in de auto van papa) in practijk brengen. (hij had nog het punt dat hij wist wat hij moest doen maar ik had daartegen het punt dat je op dat moment niet denkt maar handelt.)
Heb ik gelijk of mijn neefje?

Ik denk dat er kort geleden een zeer dramatisch voorbeeld geweest is dat bewijst dat het, ook al heb je een rallycursus gedaan, vele jaren ervaring en ben je kampioen, zeker niet altijd op zo´n manier zult denken.
Rik Vanhuysse is immers op een soortgelijke manier als je aangeeft helaas verongelukt...
Gr. Maarten Ruijten
Maarten

Berichtdoor Holkers » do jan 08, 2004 23:24

sorry voor enige vergelijkingen, was niet de bedoeling
Holkers

Berichtdoor MaxHuyse » vr jan 09, 2004 10:45

Toen ik 5 december in Duitsland een ongeluk kreeg op de snelweg (tegenpartij week ineens uit naar de linker baan, waar ik reed) heb ik toch in de snelle reactie mijn stuur recht gehouden en ben ik niet in de rondte gegaan. De vangrails is op enkele milimeters langs mij gegaan, maar zelfs die heb ik niet geraakt, terwijl ik toch een lelijke zijdelingse tik van een Mercedes Sprinter kreeg.

Naar mijn idee reageer je goed op een situatie als je in je hoofd altijd bewust aan het autorijden bent. Als je hard aan het stuur gaat trekken weet je zeker dat het fout gaat. Het is dus zaak gedoseerd te corrigeren. Maar ik ben benieuwd wat er van deze uitspraken overblijft als ik een boom op me af zie komen...

Groetjes,

Max
MaxHuyse

Berichtdoor Turboboost » vr jan 09, 2004 12:52

Als je bewust aan het rijden bent, dan kun je inderdaad veel hebben aan de aangeleerde technieken bij dergelijke cursussen. Maar denk dat iedereen het kan beamen dat ook al kun je inderdaad nog zo goed, driften sturen, enz. als je maar een fractie van een seconde te laat reageerd je net zo hard een ongeluk krijgt dan wanneer je niet zo'n cursus hebt gevolgd.

Had van de week nog dat de nissan kingcab van ons werk (ingeschakelde 2wd ipv 4wd) over zo'n gladde oranje fietspadstrook in de bocht in combinatie met haast (dus wat te hard op het gas) begonnen te slippen, gelukkig zat ik alart achter het stuur, en kon met simpele tegenstuur beweging de auto opvangen. achteraf gezien denk aha lekker! maar ik was er allerminst blij mee!
Turboboost

Berichtdoor Werner » zo jan 11, 2004 18:03

Holkers wrote:
Ik vond het een achterlijke redenering omdat je met 1 dag niets leert (bewezen is dat je iets 6 keer gedaan of gelezen moet hebben om het te beheersen)

Je kan op 1 dag toch iets 6 keer doen?
Volgas door de bocht met mijn achterwielaangedreven 1mk sterke zeer milieuvriendelijke racemonster!
Werner

Re: Re: Re: Rallyrijders die driftcursus gevolgd hebben?

Berichtdoor Holkers » zo jan 11, 2004 18:23

werner wrote:
Holkers wrote:
Ik vond het een achterlijke redenering omdat je met 1 dag niets leert (bewezen is dat je iets 6 keer gedaan of gelezen moet hebben om het te beheersen)

Je kan op 1 dag toch iets 6 keer doen?

punt, maar dat doe je meestal niet als je met 20 man een cursus doet in 5 uur in de auto van je pa...
Holkers

Keer terug naar rallysport.nl