maxhuyse wrote:
Hallo allemaal,
Twijfelpunt blijft trouwens of de rallysport wel goedkoper wordt van het afschaffen van de WRC's. Teams die een bepaald budget hebben waar een WRC van gereden kan worden en die gedwongen zijn naar een auto uit een andere klasse over te stappen om een bepaald kampioenschap te rijden zullen daar waarschijnlijk net zoveel geld in stoppen.
De prijzen van die auto's (oa. SS1600) zijn ook niet misselijk...
Groetjes,
Max
Het wachten is vooral op de WRC2. De huidige generatie WRC's met actieve diffs en schokdempers etc zijn gigantisch duur. Een 'WRC2' zal waarschijnlijk een WRC-body zijn met grA techniek. Dus wel de uitstraling, maar de veel goedkopere passieve diffs, misschien zelfs een kleinere restrictor.
Je hebt gelijk dat ook een S1600 behoorlijk duur is, maar deze is toch veel minder duur dan een recente WRC.
Ik denk dat de running costs van zowel een S1600, een dikke N4 als van een dikke kitcar elkaar niet zoveel zullen ontlopen. Het is verschil zit vooral in het karakter van de auto.
Overigens verwacht ik dat de FIA ook in de grN in gaat grijpen, als is het alleen maar door actieve diffs te verbieden, of maximale maten voor o.a. remmen te gaan definiëren. Zeker als je ziet dat actieve diffs op de kitcars al een aantal jaren verboden zijn. Ook een kleinere restrictor lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Nog steeds blijkt namelijk dat er een markt is voor erg exotische straat-versies en daardoor is een N4 van dit moment een dikkere auto dan een A8 van een jaar of 8 geleden. Dit begint trouwens ook in de N3 al te gelden. Kijk maar naar de prestaties die in diverse landen geboekt worden met de Clio's en Civic's. Deze auto's zijn in bepaalde omstandigheden, mits maximaal geprepareerd, sneller dan de A6'en en A7's. Kijk ook maar naar Kris Princen die vorig jaar op Heuvelland, naar ik meen, met de Clio een snelste tijd grN reed.
Daarom verwacht ik ook daar nieuwe regels, in de vorm van een minimum gewicht, of een inlaatrestrictor.
Overigens is het verkleinen (A8/N4/Kitcar/S1600) c.q. invoeren (N3) van de restrictormaat ook vanuit kostenoogpunt heel goed te verdedigen: door het vermogen te beperken wordt de techniek gespaard. (Dit is ook voor mij een belangrijke reden om met een standaard motor te blijven rijden. Op deze manier bespaar ik stevig op de revisiekosten van de aandrijflijn)