Geld versus Sfeer

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Geld versus Sfeer

Berichtdoor Holkers » zo dec 28, 2003 21:29

Super 1600 wrote:
Ik wil even inhaken op het verhaal rondom de Benelux tour. Afgelopen jaar werd ook een minima aantal deelnemers verlangt en die zijn er ook gekomen. Leuk denk je dan als die allemaal naar de BHV en de GTR komen. Helaas is het zo dat alleen de heren Bouche, Bruyneel en Colsoul interresse hadden in de Nederlandse wedstrijden. Dat vind ik jammer aangezien de Nederlanders wel graag starten in Belgie. Als men echt een succes van de trophy wil maken, moeten met name de Belgen naar Nederland komen.

is dat probleem niet opgelost door in 2004 ALLE wedstrijden mee te laten tellen voor de trophy?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » zo dec 28, 2003 21:34

v.d.g rally team wrote:
Dat is het zelfde als met de sprints wij rijden wel eens in belgie een sprint maar de belgen niet bij ons . Waarom omdat wij te strenge eisen hebben. Als wij hier niet zo aan de fia en de knaf hingen dan konden zij ook hier rijden , dan had je pas een intresant start veld.

Als we niet de FIA regels volgen, dan krijgen we geen vergunning. Dat is hier al eerder gemeld en toch blijven mensen weer erop terugkomen dat die regels te streng zouden zijn.

Overigens: kijk eens wat er met de inzittenden gebeurt als ze met zo'n fijne VAS/ASAF auto op een boom kleunen. Die jongens rijden met kooien die zo slap zijn dat ik er nog geen tafelblad op zou durven leggen.
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: Geld versus Sfeer

Berichtdoor StevenK » zo dec 28, 2003 21:36

Holkers wrote:
Super 1600 wrote:
Ik wil even inhaken op het verhaal rondom de Benelux tour. Afgelopen jaar werd ook een minima aantal deelnemers verlangt en die zijn er ook gekomen. Leuk denk je dan als die allemaal naar de BHV en de GTR komen. Helaas is het zo dat alleen de heren Bouche, Bruyneel en Colsoul interresse hadden in de Nederlandse wedstrijden. Dat vind ik jammer aangezien de Nederlanders wel graag starten in Belgie. Als men echt een succes van de trophy wil maken, moeten met name de Belgen naar Nederland komen.

is dat probleem niet opgelost door in 2004 ALLE wedstrijden mee te laten tellen voor de trophy?

Zo klinkt het zeker wel. Zeker met de laatste wedstrijd die naar alle waarschijnlijkheid toch niet doorgaat.

[ijdele hoop mode]
Ze zouden dan natuurlijk de Euregio als laatste wedstrijd kunnen pakken.
[/ijdele hoop mode]
StevenK
Site Admin

Re: Geld versus Sfeer

Berichtdoor BDIV » vr jan 02, 2004 22:07

Spijtige van gans dat Benelux kamp is het volgende. De enige twee wedstrijden in de Benelux die zich echt een rally mogen noemen zijn er niet meer bij !!!! Gewoon om de eenvoudige reden, dat de organisatoren van het benelux kamp, nog die oude en afgedankte WRC wagens die in de Benelux rondtoeren geen zand in de ogen wilt gooien.
BDIV

Berichtdoor StevenK » vr jan 02, 2004 22:42

BDIV wrote:
Spijtige van gans dat Benelux kamp is het volgende. De enige twee wedstrijden in de Benelux die zich echt een rally mogen noemen zijn er niet meer bij !!!! Gewoon om de eenvoudige reden, dat de organisatoren van het benelux kamp, nog die oude en afgedankte WRC wagens die in de Benelux rondtoeren geen zand in de ogen wilt gooien.

Ach, ze kunnen het niet iedereen naar de zin maken, is het niet ?

Ik vind het zeker zo aardig dat er in ieder geval één kampioenschap is waar de mensen met de WRC's nog wel welkom zijn.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor MaxHuyse » zo jan 04, 2004 14:15

Hallo allemaal,

Allereerst gelukkig nieuw jaar en een goed rallyseizoen gewenst!!

In de laatste paar posts en vooral door Steven wordt het dilemma weer heel netjes verwoord: We hebben eigenlijk een heel indrukwekkend startveld in Nederland, maar de sponsoren/equipes kunnen hun investeringen beter laten renderen door eigen initiatief en de KNAF moet de sport beter promoten, maar we moeten op onze hoede blijven niet uit onze voegen te barsten.

Steven, ik ben het met je eens dat de aandacht voor een groter kampioenschap naar de besten van het startveld gaat, maar een kampioenschap met tien deelnemers wordt niet echt serieus genomen en heeft in mijn ogen de laatste jaren een wat onoverzichtelijk beeld geschapen. Ik ben er in ieder geval blij mee dat het BeNeLux kampioenschap opgezet is en hoop er komend jaar met volle teugen van te kunnen genieten. :-)

BDIV (wie er ook achter die schuilnaam moge zitten), deze auto's worden nog klassiekers. Wat jij ervan vindt doet mij niet zoveel. Ik geniet ervan als deze 'oude en afgedankte WRC wagens' langs mij razen.

Twijfelpunt blijft trouwens of de rallysport wel goedkoper wordt van het afschaffen van de WRC's. Teams die een bepaald budget hebben waar een WRC van gereden kan worden en die gedwongen zijn naar een auto uit een andere klasse over te stappen om een bepaald kampioenschap te rijden zullen daar waarschijnlijk net zoveel geld in stoppen.
De prijzen van die auto's (oa. SS1600) zijn ook niet misselijk...

Groetjes,

Max
MaxHuyse

Berichtdoor StevenK » zo jan 04, 2004 15:00

maxhuyse wrote:
Hallo allemaal,

Twijfelpunt blijft trouwens of de rallysport wel goedkoper wordt van het afschaffen van de WRC's. Teams die een bepaald budget hebben waar een WRC van gereden kan worden en die gedwongen zijn naar een auto uit een andere klasse over te stappen om een bepaald kampioenschap te rijden zullen daar waarschijnlijk net zoveel geld in stoppen.
De prijzen van die auto's (oa. SS1600) zijn ook niet misselijk...

Groetjes,

Max

Het wachten is vooral op de WRC2. De huidige generatie WRC's met actieve diffs en schokdempers etc zijn gigantisch duur. Een 'WRC2' zal waarschijnlijk een WRC-body zijn met grA techniek. Dus wel de uitstraling, maar de veel goedkopere passieve diffs, misschien zelfs een kleinere restrictor.

Je hebt gelijk dat ook een S1600 behoorlijk duur is, maar deze is toch veel minder duur dan een recente WRC.

Ik denk dat de running costs van zowel een S1600, een dikke N4 als van een dikke kitcar elkaar niet zoveel zullen ontlopen. Het is verschil zit vooral in het karakter van de auto.

Overigens verwacht ik dat de FIA ook in de grN in gaat grijpen, als is het alleen maar door actieve diffs te verbieden, of maximale maten voor o.a. remmen te gaan definiëren. Zeker als je ziet dat actieve diffs op de kitcars al een aantal jaren verboden zijn. Ook een kleinere restrictor lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Nog steeds blijkt namelijk dat er een markt is voor erg exotische straat-versies en daardoor is een N4 van dit moment een dikkere auto dan een A8 van een jaar of 8 geleden. Dit begint trouwens ook in de N3 al te gelden. Kijk maar naar de prestaties die in diverse landen geboekt worden met de Clio's en Civic's. Deze auto's zijn in bepaalde omstandigheden, mits maximaal geprepareerd, sneller dan de A6'en en A7's. Kijk ook maar naar Kris Princen die vorig jaar op Heuvelland, naar ik meen, met de Clio een snelste tijd grN reed.

Daarom verwacht ik ook daar nieuwe regels, in de vorm van een minimum gewicht, of een inlaatrestrictor.

Overigens is het verkleinen (A8/N4/Kitcar/S1600) c.q. invoeren (N3) van de restrictormaat ook vanuit kostenoogpunt heel goed te verdedigen: door het vermogen te beperken wordt de techniek gespaard. (Dit is ook voor mij een belangrijke reden om met een standaard motor te blijven rijden. Op deze manier bespaar ik stevig op de revisiekosten van de aandrijflijn)
StevenK
Site Admin

Berichtdoor MaxHuyse » do jan 08, 2004 16:40

Zijn allemaal interessante punten, Steven. Het gebruiken van een restrictor vermindert niet alleen de kosten aan de aandrijflijn, maar zorgt er ook voor dat de snelheid omlaag gaat, wat de veiligheid ten goede komt.

Laten we er morgenavond in Voorthuizen nog maar eens een boompje over opzetten :-)

Groetjes,

Max
MaxHuyse

Re: Re: Re: Geld versus Sfeer

Berichtdoor Werner » zo jan 11, 2004 18:16

[quote]maxhuyse wrote:

In Duitsland is het helemaal triest, 70 mln inwoners en dan 45 of 50 auto's aan de start van een wedstrijd die voor het Duits kampioenschap telt.
[quote]

Mwoah, ik kan me er wat bij voorstellen. Als je in noord Duitsland woont, en de rally is in zuid Duitsland, das een serieus stukje rijden. Zouden ze in Dld niet ook een aantal reginale kampioenschappen hebben?
Volgas door de bocht met mijn achterwielaangedreven 1mk sterke zeer milieuvriendelijke racemonster!
Werner

Re: Re: Re: Re: Geld versus Sfeer

Berichtdoor StevenK » zo jan 11, 2004 18:23

werner wrote:

maxhuyse wrote:

In Duitsland is het helemaal triest, 70 mln inwoners en dan 45 of 50 auto's aan de start van een wedstrijd die voor het Duits kampioenschap telt.

Mwoah, ik kan me er wat bij voorstellen. Als je in noord Duitsland woont, en de rally is in zuid Duitsland, das een serieus stukje rijden. Zouden ze in Dld niet ook een aantal reginale kampioenschappen hebben?

Hebben ze zeker: Rallye200, waarbij je op straatbanden schijnt te moeten rijden enzo, daarnaast de challenge en als laatste het grote duitse kampioenschap.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Ton Van Spanje » za feb 14, 2004 20:24

beste Max Huyse

Onderstaande reactie had ik al een tijdje in words in mijn PC staan, maar kon maar niet besluiten om dit te plaatsen. Om de één of andere duistere reden heeft het lezen van een aantal vandaag door een NPE gedane postings mij doen besluiten het alsnog te doen;

++++++++++++++++++++
maxhuyse wrote:
- Met betrekking tot Peter Bijvelds en het WRC: Jos in de F1 heeft bijna geen extra interesse van de media voor de racerij op Zandvoort of Assen opgeleverd. Zouden Peter & Piet in het WK Rally wel extra voordeel voor de nationale rallysport opleveren?

Max,
Ik ben bang van niet, want F1 heeft toch meer naam dan rallysport.
En voor het tijdperk Jos Verstappen hebben we nog gehad: Jan Lammers, Huub Rothengatter, Boy Haye, Michael Bleekemolen, Roelof Wunderink, Gijs van Lennep. Uiteindelijk is daar ook niets in de F1 uit voortgekomen, hoewel er talent genoeg aanwezig was.

Kijk je naar de rallysport, dan zijn daar ook niet veel mensen doorgedrongen tot de internationale top. En toppers hebben we echt wel gehad. Nu hebben we Bijvelds, maar in het verleden waren er nog wel meer. Rob en Peter de Jong heb ik nog altijd hoog staan. En wat dacht je van de gebroeders Hofhuis? Zo zijn er nog wel een paar te noemen. Wie jaren geleden al wel in de grote buitenlandse (WK)rally’s zijn doorgedrongen? Naast een Henk Vossen, natuurlijk Wim en Els Sintenie, John Bosch (niet onbemiddelt , maar zeer zeker met talent, maar helaas werd dat laatste op nogal Nederlandse wijze, afgunstig verdoezeld) en Bert de Jong. Dat zijn toch wel de mensen die van zich hebben doen spreken. En dan nu de familie Bijvelds, en je ziet bij hen nu ook weer dat de grootste groei gebeurt als men in het buitenland rijdt. En dat is natuurlijk logisch. Kijk maar eens naar de verrichtingen van de nederlandse toppers als ze voor het eerst in een buitenlandse wedstrijd van enig formaat gaan deelnemen. Dan rijden ze echt niet gelijk vooraan. En ook dat is natuurlijk logisch, tenminste, als ik de rijders zelf aan het woord hoor, dan zijn de proeven in het buitenland vaak veel technischer. Maar dat is iets wat je niemand hier kwalijk kunt nemen. We hebben nu eenmaal dat vlakke land, met vaak rechte wegen. Maar uiteindelijk heeft het rijden van de mensen in buitenlandse rally’s niet vaak wat extra voor de rallysport in Nederland opgeleverd.

En daar zijn ook wel redenen voor aan te geven. Commercieel gezien zijn we voor de grote industrieën geen interessante markt. En andersom hebben we in Nederland weinig internationaal georiënteerde industrie meer over wat geld kan of wil steken in de autosport. Kom ik weer terug in de F1. In deze tak van autosport zijn toch wel en aantal Nederlanders actief geweest, maar zijn niet geholpen door de vaderlandse grootindustrie. En nu we die industrie helemaal niet meer hebben, lijken mij de kansen dat er van die zijde wat te verwachten is ten bate van de rallysport erg klein geworden. Maar wie weet, je moet toch wat te wensen overhouden.

[Edited by Ton Van Spanje on 02-14-2004 at 09:26 PM GMT]
Ton Van Spanje

Berichtdoor MaxHuyse » zo feb 15, 2004 12:59

Hallo Ton,

Bedankt voor je reactie. Blijkbaar deel je mijn scepsis of de Nederlandse rallysport er beter van wordt als we iemand in het WK hebben rijden. Nederlandse voetballers in het buitenland worden nog wel gevolgd door Studio Voetbal, maar Nederlandse rallyrijders in het buitenland komen alleen in de media als ze zelf betalen.

Ik vind het trouwens leuk dat je Wim en Els Sintenie noemt. Willem was een van de beste vrienden van mijn vader. Vroeger, voordat Wim en Els gingen rallyrijden, reden een aantal vrienden autocross in Noord Holland (zie mijn website => geschiedenis). Als kleine jongen was ik daar bijna altijd bij, dus ik ben op zeer vroege leeftijd met het autosportvirus geinfecteerd geraakt.
Wat de rallysport betreft staat me nog redelijk helder voor de geest dat we een keer in Raamsdonksveer bij de start van de Rally Monte Carlo waren in 1985 of eerder.

Ander puntje over dit topic: Sylvia Bos heeft me gevraagd een stukje te schrijven over dit topic en daarin heb ik de startvraag voor de discussie alsvolgt geformuleerd:
Hoe gaan we met z'n allen in de Nederlandse rallysport investeren, om te bereiken dat we bij elk evenement een mooi startveld, genoeg officials en veel publiek hebben, zonder dat de sport uit z'n voegen barst?

Dat stukje gaat Sylvia waarschijnlijk in het RCH magazine publiceren, omdat ze de discussie ook onder de equipes wil voeren.

Dexe probleemstelling is trouwens iets genuanceerder gesteld dan wat er op dit moment in het topic "rallysport in NL" van arnebret gebeurt, maar dat terzijde.

Groeten,

Max
MaxHuyse

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo feb 15, 2004 13:16

maxhuyse wrote:
Hallo Ton,

Bedankt voor je reactie. Blijkbaar deel je mijn scepsis of de Nederlandse rallysport er beter van wordt als we iemand in het WK hebben rijden. Nederlandse voetballers in het buitenland worden nog wel gevolgd door Studio Voetbal, maar Nederlandse rallyrijders in het buitenland komen alleen in de media als ze zelf betalen.

Ik vind het trouwens leuk dat je Wim en Els Sintenie noemt. Willem was een van de beste vrienden van mijn vader. Vroeger, voordat Wim en Els gingen rallyrijden, reden een aantal vrienden autocross in Noord Holland (zie mijn website => geschiedenis). Als kleine jongen was ik daar bijna altijd bij, dus ik ben op zeer vroege leeftijd met het autosportvirus geinfecteerd geraakt.
Wat de rallysport betreft staat me nog redelijk helder voor de geest dat we een keer in Raamsdonksveer bij de start van de Rally Monte Carlo waren in 1985 of eerder.

Ander puntje over dit topic: Sylvia Bos heeft me gevraagd een stukje te schrijven over dit topic en daarin heb ik de startvraag voor de discussie alsvolgt geformuleerd:
Hoe gaan we met z'n allen in de Nederlandse rallysport investeren, om te bereiken dat we bij elk evenement een mooi startveld, genoeg officials en veel publiek hebben, zonder dat de sport uit z'n voegen barst?

Dat stukje gaat Sylvia waarschijnlijk in het RCH magazine publiceren, omdat ze de discussie ook onder de equipes wil voeren.

Dexe probleemstelling is trouwens iets genuanceerder gesteld dan wat er op dit moment in het topic "rallysport in NL" van arnebret gebeurt, maar dat terzijde.

Groeten,

Max

Hoe wil je de rallysport aantrekelijker maken.
Ten eerste het inschrijfgeld komt nu al aardig tegen de €300,- voor een sprint en de meestal voor zoo'n 60 km aan proef kilometers. Als we bekijken dat we in 96 300,- gulden betaalden.
Daarbij hebben de organisators meestal dezelfde proef ,dus het route boek van het jaar ervoor kunnen ze gebruiken.
Maar als we als rijder erover beginnen dan komt elke keer naar voren weet je wel wat het kost om een sprint te organiseren.
En ja dat weet ik goed ik zit al 15 jaar in de rallysport .
Dat ermeer veiligheids eisen zijn voor de auto's ben ik het mee eens , maar dat wezoveel moeten betalen voor de paar kilometers.
Dan zullen de organisators intree moeten gaan vragen aan de toeschouwers zoals bij het r.a.m festival daar ging het ook dan kan voor ons als rijder het inschrijfgeld omlaag.
Er zijn er zat die willen beginnen maar als ze de prijzen horen is het gauw over.
Peter v.d Gevel
V.D.G Rally team

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo feb 15, 2004 15:19

maxhuyse wrote:
Hallo Ton,

Bedankt voor je reactie. Blijkbaar deel je mijn scepsis of de Nederlandse rallysport er beter van wordt als we iemand in het WK hebben rijden.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

-----------'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Groeten,

Max

==========================

Max,

Ik bedoel het niet sceptisch, ik probeer realiteitszin te bewaren. En dat geldt ook voor het ander punt wat je aanhaalt.

Waar in mijn ogen aan voorbij wordt gegaan, is dat mensen willen rallyrijden. Maar als ik de probleemstelling goed begrijp, wordt er alleen maar gekeken hoe men meer publiek kan "scoren". En dat is mij nu net worst. Nog meer publiek? Nog meer ellende? Max als je het de meeste rijders vraagt, willen de meesten, op een enkele uitzondering na, alleen maar rally's rijden.
Ton Van Spanje

Berichtdoor erikjan » zo feb 15, 2004 16:32

'k ben 't wel met de vorige schrijver eens; meer publiek betekent niet automatisch een betere rally !

Gelukkig hebben we in Nederland nog geen steeds last van proeven die geannuleerd moeten worden wegens publieksoverlast, zoals onlangs weer tijdens de 'Monte', maar het moet ook niet te gek worden.

Want meer publiek betekent ook meer parkeeroverlast voor aanwonenden, en meer verkeer in gebieden waar anders geen 'hond' komt.

Want: hoevaak komen jullie in Bruchterveld, boven Kloosterhaar ? Toch alleen maar tijdens de Euregiorally.
Om maar een voorbeeld te noemen.

En ik ga net zo lief naar de kleinere rally's, dan grootschalige evenementen.
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
erikjan

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl