Rallysport in Nederland

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor Huufke » zo feb 15, 2004 22:52

arnebret wrote:

e) Ik blijf erbij dat er meer kan met de sport, als ik middels dan via dit forum behandeld word als een of andere idioot, dan vind ik dat knap asociaal en tonen van zeer weinig respect. Bovendien creeert het een heel gesloten sfeertje als er zo met elkaar omgegaan wordt.
Dusssss.... ;)

Aldus degene die zich niet wil voorstellen en zich nog altijd achter een nickname verschuild...
In het land der blinden, is éénoog koning.
Huufke

Rallysport in Nederland

Berichtdoor Humphrey » zo feb 15, 2004 23:00

Arnebret:

rallysporters krijgen al meer dan genoeg shit over zich heen en hebben het al zwaar zat. Daarom denk ik dat er altijd vrij fel gereageerd wordt op een negatief geluid op dit forum. Tegenstanders hebben we al zat, moet je maar denken.. :)
Dus: neem pikante opmerkingen en beledigingen over jouw persoon niet meteen te persoonlijk (doe je geloof ik ook niet).

DOEI, Humphrey
Humphrey

Re: Rallysport in Nederland

Berichtdoor rallydre » zo feb 15, 2004 23:15

Arnebret.. Jouw reacties zo hier lezende en metname ook de nodige gezonde kritiek brengt mij op een idee.Ik ben zelf al enige jaren KP coordinator van een klassementsproef. Loop jaren mee in een organisatie enz.

Doe mij eens een lol, kom me 's helpen bij de coordinatie van de klassementsproef. Kom 's mee vuile handen maken en ontdek dat er hard gewerkt wordt om de sport beter te maken. Ervaar ook hoe voorzichtig je met omwonenden, gemeenten en dergelijke moet omgaan en hoeveel tijd en moeite het kost om alleen al één KP te organiseren en die te behouden. Ik heb zo al 's vaker mensen uitgenodigd maar tot nu toe sta ik er elk jaar nog redelijk alleen voor..

P.s. Ik zoek nog een assistent voor dit jaar Paradigit ELE-rally.. Voel je geroepen!
rallydre

Berichtdoor henk 400rr » ma feb 16, 2004 0:38

Nou ben ik een onregelmatige bezoeker van rally's en sprints, ik zeg er eerlijk bij dat mijn voorkeur gaat naar de juist wat oudere achterwielaangedreven wagens (is in mijn ogen spectaculairder) al moet ik zeggen dat er ook bepaalde jongere auto's ook het één en ander kunnen laten zien. Maar goed misschien dwaal ik nu wat te ver af.

Wat ik mij zo afvraag is of er niet teveel wordt gekeken naar de jaren tachtig toen rallypsort hier in Nederland vele malen populairder was dan nu, of in ieder geval een veel grotere bekendheid genoot dat wat men nu krijgt.
Als ik zie naar de regelgeving ivm. milieu e.d. die er sindsdien opgelegd zijn, zou ik zeggen dat we ook gezien de eerder argumentatie over de samenstelling van ons land nog niet eens zoveel te klagen hebben.
Natuurlijk kan alles meer en beter, dat is met alles zo, maar moet dat echt persé?
henk 400rr

Berichtdoor bennie2000 » ma feb 16, 2004 3:20

Mmmmh , zit ook al een tijd met een aantal dingen en na het lezen van deze post(en) , vallen me toch een aantal dingen op die toch steeds weer terugkomen;
1 nederland is toch voor een groot gedeelte een vlak land, en volgen mij niet te vergelijken met de omliggende landen, vandaar dat er ook veel op industrieterreinen wordt gereden,ze schieten als paddestoelen uit de grond tegenwoordig,alleen al in de flevopolder komen er al 4 industrieterreinen bij.
Maar ikzelf vindt het niet zo erg om daar te gaan kijken vindt het toch een kunst om te kijken hoe ze nu weer door de bocht gaan of juist het aanremmen van een bocht.
2 de hoeveelheid mensen die er nodig zijn om een rally(sprint) te organiseren, verbaast me iedere keer weer, de meeste van deze mensen staan de gehele dag maar op 1 plek, ik zou het niet uithouden op 1 plek de gehele dag.
Vanwaar hulde voor deze mensen, want zonder deze mensen zou er zeker geen rally(sprint) zijn
3 de weinige publiciteit die ik in de grootte landelijke ( televisie, kranten) media tegenkom ergert me ook al een tijd, misschien is het tijd om met de mensen van dit forum die lid zijn een e-mail actie te houden naar de landelijke media voor of na elke rally(sprint).
En dan bedoel ik ook iedereen, des te meer des te beter.
4 de sponsering van een rally(sprint, auto)is volgens mij altijd een kwestie van , is het interresant voor een investeerder om er veel geld in te pompen , hoeveel mensen bereik ik er mee, krijg ik meer naamsbekendheid, gaan de mensen mijn product meer kopen, bij jos verstappen is het zo dat er wereldsbekendheid wordt verkregen in de formule 1, jos rijdt niet meer volgend jaar ,dus gaat deze sponsering naar alberts in de dtm, we spreken wel over een bedrag van 10 miljoen euro, misschien is het niet eens een keer onverstandig om met deze mensen contact te zoeken en ze het hele concept uit te leggen , al vindt dit alleen maar in de benelux plaats(iemand van de organisatie van het nederlands kampioenschap mischien).al probeer je het maar een keer.
Een aantal maanden geleden had ik het ook over de sponsering van een automerk die meerdere producten in huis heeft , en zie daar iemand moet het gehoord hebben LG in almere gaat 2 sprinten sponseren.
5 de auto die aan de start komen, ik ga eigenlijk ook de meeste keren voor de wrc wagens die aan de start komen, maar op de industrieterreinen vindt ik de manta's en het wat oudere werk ook wel interresant, loop ook altijd over de service om te kijken hoe deze mensen het toch altijd maar weer flikken om de auto aan de start te krijgen.
Ben Rademaker (29) rallyfan vanaf 1996

Afbeelding
bennie2000

Berichtdoor David Westenbrink » ma feb 16, 2004 17:26

Arnebret...

ga maar ns met een leuk uitgewerkt plan naar een potentiéle GROTE geldschieter...

zonder topauto... prof. team...

Geld zal ALTIJD eerst uit eigen zak moeten komen. Die paar toprijders in nederland met topauto's rijden echt niet met een 100% gesponsorde auto. Of de directeur zit zelf achter het stuur (bij wijze van spreken).

Het is gewoon het feit dat we in Nederland zitten. De sport niet de ruimte heeft die het in andere landen wel heeft (zowel letterlijk als figuurlijk).

En ja als je dan zo'n lomp negatief bericht post met lompe uitlatingen, kan je idd lompe reacties terugverwachten.

Alles kan altijd beter. Misschien
David Westenbrink

Berichtdoor David Westenbrink » ma feb 16, 2004 17:57

En hier maak je nog een fout :) je moet zien dat die miljonairs jou zo goed vinden dat zij jou in hun speeltje laten rijden :)

maar goed

Het is idd zo dat op 'zandvoort' meer geld omgaat in de autosport, maar moet je eens kijken wat daar in het PR gebeuren wordt gepompt. En hoeveel je daar als sponsor terugkrijgt. Alles bevind zich op het circuitpark. Iets van zo'n kwaliteit is natuurlijk moeilijk te realiseren tijdens een rallyevenement wat zich in een hele regio bevind.

Waar ik het wel roerend mee eens ben is dat sommige importeurs idd wel een steentje mogen bijdragen aan de nederlandse rallysport ipv idiote bedragen te spenderen hun eigen vreterij op zandvoort.

[Edited by David Westenbrink on 02-16-2004 at 05:57 PM GMT]

[Edited by David Westenbrink on 02-16-2004 at 05:59 PM GMT]
David Westenbrink

Berichtdoor StevenK » ma feb 16, 2004 19:43

arnebret wrote:
David: het is inderdaad zo dat er achter de grote auto's vaak inderdaad de grote jongens ook achter het stuur zitten. Maar die kunnen er nog best mee overweg, dus dat is niet zo'n probleem. Het vreemde is alleen dat er voor zaken als een Alfa Challenge, Clio Cup en ga zo maar door wel enorme sponsors in de weer zijn. Ze krijgen wat gestructureerder airtime, hebben betere internetvoorzieningen, support van importeurs of zelfs het merk en er staan zowaar zelfs soms wat artikelen over in de krant.

Daarom nogmaals: waarom er niet voor zorgen dat de sport aantrekkelijker wordt en dat er meer van die grote bazen de lol ervan inzien en met hun kitcars even mee gaan doen. Er zijn in dit land zat miljonairs die best een rondje zouden willen racen (of er geld in willen stoppen), maar ik denk dat de rallywereld daar gewoon zijn kans in mist. Al dit geld gaat naar de overige autosporten.

Moet je voor de gein eens gaan informeren hoe de Clio & 147 gefinancierd zijn. Zelfs bij de enkele grote teams moeten de rijders nog een behoorlijke hoeveelheid geld meebrengen.

En ja, een enkeling rijdt op sponsoring, maar de rest rijdt toch echt van eigen geld, net zoals in de rallysport.

Maar je vergeet ook nog eens het belangrijkste aspect van een circuit: de mogelijkheid om gasten te ontvangen.

Bij rally's heb je dat alleen bij de gewraakte 'rondjes om de kerk', die je net hard af hebt zitten zeiken.

Ga eens met Nico Biesheuvel praten, die heeft ook al vanalles geprobeerd om van een rallysprint een net zo toegankelijk evenement te maken als circuit, maar als geen enkele equipe daaraan mee wil werken, dan komt het nooit voor elkaar.

Mijn idee is nog steeds dat je met alle deelnemers een grote zak geld bij elkaar moet leggen, om daarvan een publiciteitsoffensief te financieren, want alleen op die manier kun je de cirkel doorbreken.

Maar zolang de KNAF/BSR niets in die richting ontplooit en de deelnemers niet vrijwillig geld bij elkaar willen leggen (behalve als elk zelf de garantie krijgt dat 'ie in beeld komt), dan wordt die cirkel niet doorbroken en blijft onze sport een grotendeels privé gefinancierde sport.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor StevenK » ma feb 16, 2004 20:49

arnebret wrote:
Heb je die link al bekeken?? 50 pond per ritje in een rallyauto. Loopt storm, is in ieder geval al een manier van inkomsten. Als je verder kijkt naar hoe professioneel, duidelijk en open dat kampioenschap opgebouwd is valt daar nog veel van te leren.

Denk je echt dat je daar geld mee verdient ? Ik heb ooit, samen met Hans Weijs, meegedaan aan een dagje Assen waarbij mensen ook betaalden om mee te mogen rijden. Er waren meer aanmeldingen dan er plaatsen waren, maar aan het einde van de dag hadden we beduidend meer geld uitgegeven aan benzine en versleten banden dan het opleverde.

Reken er maar op dat een goedkope grN minimaal EUR 25 per kilometer kost, een dikkere auto het dubbele en een kitcar minimaal 100. Nu rij je bij incentives minder hard, dus dan kun je die bedragen misschien nog wel halveren, maar dan geldt nog steeds dat als iemand EUR 25 voor een rondje Assen betaalt, je als team er nog eens 25 bij moet leggen om uit de kosten te komen, met de genoemde grN.

En daarbij komt het niet onbelangrijke punt dat we in Nederland geen plaatsen hebben om dit soort evenementen te organiseren, want anders gingen we niet naar een aftandse legerbasis.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor RallyeRichard » di feb 17, 2004 1:05

Eén van de redenen waarom auto-importeurs WEL geld steken in de circuitsport en NIET in de rallysport is (zo werd mij door een PR medewerker van PON's Automobielhandel verteld) omdat het publiek op een circuit achter allerlei veiligheidsmaatregelen zoals vangrails en hoge hekken zit en op een rallyproef open en bloot vlak langs het parcours staan. Men is dus doodsbenauwd voor de negatieve publiciteit die een klapper á la Zuid Europa jaren '80/'90 met zich meebrengt.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

VorigeVolgende

Keer terug naar rallysport.nl