Foto-apparatuur keuze enzo

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor MartijnS » wo apr 07, 2010 14:09

Ik zou voor de lens gaan. Je staat vaker overdag foto's te maken dan 's-avonds te flitsen denk ik :)
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Holkers » wo apr 07, 2010 14:30

Nou, een fisheye van een beetje kwaliteit is ook duur. Die tank die ik gehad heb, is niet veel waard. En je gebruikt het ding bijna nooit. (ervaring). Flitser is altijd wel handig.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Patrickdeh » wo apr 07, 2010 14:38

Nu het toch over breedhoek lenzen gaat.

Ik ben opzoek naar een breedhoek lens.
Ik zag deze: http://www.sony.nl/product/cac-lenses---filters/vcl-hg0730a
De reacties zijn goed en het is ook de beste voor mijn camera. Mijn vraag is ook: Wat moet ik denken als de vergroting x0,7 is. Ik weet dat ik dichterbij kan filmen. Maar is op afstand ook nog steeds mijn beeld groter?

Ook ik twijfel namelijk nog tussen een lens of een lamp (geen flitser) voor op mijn camera :)
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Patrickdeh

Berichtdoor jordysport » wo apr 07, 2010 15:16

oke, maar, wat is het verschil tussen een kleine lens en een breedhoek?
ik heb zelf een 18-55 mm lens, wat zijn eigenlijk de verschillen tussen die 2 lensen?
If you can´t fix it with a hammer, you have an electrical problem! :lol:
jordysport

Berichtdoor MartijnS » wo apr 07, 2010 15:19

Groothoek (breedhoek) zit er geen verschil in met jouw lens. Behalve dat je dan bijv. een 10-20 mm hebt en dus een wijdere hoek hebt en van dichterbij kan fotograferen.

Bij een fisheye heb je een vervorming in je beeld. Dit komt omdat de lens bol staat volgens mij ;)
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Jan » wo apr 07, 2010 16:12

Bij een fisheye heb je een vervorming in je beeld. Dit komt omdat de lens bol staat volgens mij :wink:

Echt waar? :lol:
Jan

Berichtdoor ArjanD300 » wo apr 07, 2010 18:51

Dat hij in de hoeken niet helemaal scherp is oké, maar de auto in dit geval en ook bij de meeste rally wagens staan niet helemaal in het hoekje weg gedrukt op de foto toch ??

Dus onderwerp is mooi scherp :lol:

Bokeh, kan ik me ook wel in vinden maar om nou te zeggen dat'ie van een sigma zo slecht is :?
Plus dat je bij potret of macro- , landschap fotografie het beter of mooier is de bokeh van een nikon.
Maar bij de autosport vindt ik het die paar honderd euro niet waard :wink:

Ach als ik de centen had dan....... DREAM ON.......... :lol:

Maar goed voor Sjeik, genoeg geschreven hierover denk ik, ik zeg Testen !!
En dan zelf bepalen :wink:

Die 10-20 discussie vindt ook wel intresant want doordat mijn groothoek lens bij 24mm begint, wil ik er nog eens een 10-20 SIGMA bij hebben.
Maar ook nog eens een flitser, ach hobby 8)
ArjanD300

foto apparatuur olympus-sigma

Berichtdoor sjep » wo apr 07, 2010 18:58

ik laat me hier op dit forum niet van gedachte veranderen door een nep 80 jarige....ik knip foto's van dingen, mensen en ferrari's die voor zieke kinderen rijden op vliegveld volkel en meer vliegshows, rally trucks en zometeen nog meer vooral concerten zoals pas persoonlijk met "living colour"ja de echte hoor!!! gesproken en geknipt alles mocht ik van hun Bavo Galema spreek ik gewoon aan ik krijg gewoon meteen mooie foto's van die mensen als je maar durft ...nou kom ik op het punt ik heb neem me niet kwalijk ik weet dat het duur spul is,geen nikon nodig om dit alles te bereiken maar kies voor goedkoop en zeker zo goed, voor olympus 620e nog niet eens de e30 want die kan minder.sigma lenzen zijn al zolang ik knip de betere das in mijn tijd dus al dik 30 jaar 8) .

ik wilde gewoon kwijt dat dit een goede keuze is voor een lager budget met toch machtig mooie foto's ook in het donker met iso 3200 en 2.8 lenzen.... :arrow: p.s. het is mijn hobby maar hoor de rest vd week ben ik truck chauffeur (20.000-25.000 foto's per jaar een toestel verslijten, daarmee voorbeeld 1 wedstrijd voetbal meestal 800 foto's 6 in een weekend komt voor)

groeten jerry ,mijn mening dus het meeste doe ik gratis HOBBY!!
:D Schiet een foto sneller dan de engelbewaarders voorbij komen dan kan je nog lang mooie plaatjes kijken!!!!
sjep

Berichtdoor frans-jaap moree » ma apr 19, 2010 18:36

Zoals sommige van jullie al weten ben ik al een tijdje bezig met het aanschaffen van een nieuwe camera. Door jullie advies ben ik meer te weten gekomen over welke lenzen ik nodig heb voor een gemmidelde rally. Na een half jaar wikken en wegen heb ik donderdag de knoop doorgehakt en mijn bestelling de deur uit gedaan. Gelukkig was alles op voorraad en zijn we zaterdag afgereist naar cameranu.nl in Urk. Na 1,5 uur rijden kwamen we bij die super winkel aan en heb ik mij ogen uitgekeken van wat daar allemaal wel niet stond. Uiteindelijk toch maar naar de kassa gelopen om mijn bestelling op te halen. Met als resultaat: een enorme rekening en een dikke tas vol met prachtig materiaal. Volgens die jongen die mij hielp was er geen betere starters keuze dan deze. We hebben ook nog een goede Lowepro backpack gekocht, maar die krijg ik over een poosje voor mijn examen. Het was heerlijk weer dus zijn we meteen door gereden naar het ijsselmeer om de eerste foto's te maken. Tsjaa het was even wennen aan het begin om van een digitale canon powershot A590 IS over te stappen naar een canon eos 500D, maar ik kreeg er al snel schik in en voordat ik het wist zat ik al op de 200 foto's.

Om aan een lang verhaal een einde te maken: dit heb ik gekocht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste foto's die ik ermee heb gemaakt zal ik vanavond of morgen online zetten. De eerste rally die ik ermee zal fotograferen zal Sulingen of de ele rally zijn. Ik zal denk ik nog wel een 3e accu moeten aanschaffen, want per accu maak je ongeveer 450 foto's, terwijl ik een kaartje van 8GB heb wat goed is voor 1100 foto's. Binnekort zal ik ook beginnen aan de bouw van een site.
frans-jaap moree

Berichtdoor jordysport » ma apr 19, 2010 19:07

mooi ding!! :D

even een vraagje.
Als ik een foto maak en bekijk hem op de pc zit hij vol met vlekjes.
Kan ik dit zelf schoonmaken of moet ik dit laten doen?
If you can´t fix it with a hammer, you have an electrical problem! :lol:
jordysport

Berichtdoor MartijnS » ma apr 19, 2010 19:46

Zit stof op je sensor.
Ik laat het altijd doen, je kan het zelf ook wel doen, maar moet je voorzichtig zijn mee zijn dat je de sensor niet beschadigt.
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Sjeik1981 » ma apr 19, 2010 20:07

Ik denk idd dat net als MartijnS zegt dat je hem beter idd kan laten schoonmaken door een fotoboer. Die van mij moet eigenlijk ook keertje voor reinigingsbeurtje naar de fotoboer. Zit wss naar wat crosswedstrijden wel wat stofjes hier en daar.

Doet iemand dit periodiek, bijvoorbeeld 1 keer per jaar?
Sjeik1981

Berichtdoor Robert_ » ma apr 19, 2010 20:11

Ik heb m'n sensor echt nog nooit laten schoonmaken. Heb wel een blaasbalg die ik regelmatig door het camerahuis heen pomp, da's vaak al genoeg. Over het algemeen fotografeer ik op zulke lage diafragma's dat ik er nooit last van heb.
Afbeelding
www.robertvierhout.nl
Robert_

Berichtdoor Sjeik1981 » ma apr 19, 2010 20:19

Ik niet, ik fotografeer juist met meer open diafragma, (ervaring die wss ook wel een rol speelt) Heb gister met diafragma 10 gefotografeerd, maar de omstandigheden in het bos maakt me het er zeker niet makkelijker. Te wisselend qua belichting met vaste sluiter. Maar dat is natuurlijk ook oefen. Daarbij zit ik vaker bij een motorcross dan bij een Rally en zo`n stofbende als gister was/is natuurlijk niet veel beter voor de camera.
Dus ik ga waarschijnlijk ook nog even info vragen bij de fotoboer
Sjeik1981

Berichtdoor Robert_ » ma apr 19, 2010 20:26

Mja als je 'em wilt laten schoonmaken kost je dat je ook niet de hoofdprijs, voor dat geld zou ik het risico niet willen lopen helpen, al stelt het eigenlijk geen reet voor. Zo'n blaasbalg is wel ideaal om het meeste stof eraf te krijgen. Wanneer je een foto maakt van een wit vlak (plafond/muur) op hoog diafrafma, dan zie je vanzelf hoeveel meuk je op je sensor hebt.
Afbeelding
www.robertvierhout.nl
Robert_

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's